Gå til innhold

Endring av navn


lillemeg90

Anbefalte innlegg

Litt usikker på når jeg bør søke om endring av navn? Gifter oss i juni, og reiser på bryllupsreise rett etterpå. Bilettene er bestillt i navnet som står i passet, altså mitt gamle navn, så jeg må vel vente til vi kommer hjem med å sende skjemaet? Eller kan jeg sende det inn og så bare søke om nytt pass når jeg kommer hjem?

Skal på utelandsreise i augsut også, så må nesten ha passet i orden til den tid (bilettene er ikke bestilt da..)

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge navn i pass og navn på billett stemmer overens så går det bra.



Anonymous poster hash: 4bd4b...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tenker du at sjekker det? Flyselskapet?

Dere har allerede bestilt billetter - dvs du må reise med ditt gamle pass eller du må endre navn på billetten og få deg nytt pass med ditt nye navn. Det er helt uproblematisk å reise med et pass hvor du har ditt gamle navn - poenget er at det må være samsvar mellom hva som står på billetten og hva som står i passet. Skal du booke til august, må du booke billett i ditt nye navn så sant du rekker å få deg nytt pass. Du kan også booke billett i nytt navn selv om det ikke er registrert i folkeregisteret. Tviler på at du får feilmelding: "Oppgitt navn finnes ikke i folkeregisteret".

Hvis dere har bodd sammen i mer enn to år eller har barn kan du skifte navn nå- du må ikke gifte deg først.

Vær også oppmerksom på at du må endre førekort, bank -id etc hvis du skifter navn.

Når det er sagt, fatter jeg ikke at noen gidder å skifte navn så mye styr det er rundt det, men det er en annen diskusjon.

Ta kontakt med folkeregisteret hvis du er usikker på noe rundt prosessen.



Anonymous poster hash: 4bd4b...433
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har bodd sammen i mer enn to år eller har barn kan du skifte navn nå- du må ikke gifte deg først.

Vær også oppmerksom på at du må endre førekort, bank -id etc hvis du skifter navn.

Anonymous poster hash: 4bd4b...433

Dersom ikke etternavnet er fredet er det vel heller ikke noe krav om at man må ha bodd sammen i to år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tar mannens navn i 2014? Trodde vi var ferdige med det tullet jeg....?



Anonymous poster hash: fc094...3f2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem tar mannens navn i 2014? Trodde vi var ferdige med det tullet jeg....?

Anonymous poster hash: fc094...3f2

Jeg skal ha mannens navn og det skjer i 2015. Han har ett sjeldent navn, jeg vil ha felles navn for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tar mannens navn i 2014? Trodde vi var ferdige med det tullet jeg....? Anonymous poster hash: fc094...3f2

Jeg tar hans navn og han tar mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hans navn og han tar mitt.

Det syntes jeg er mye mer sympatisk!

Anonymous poster hash: 7f12d...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...