Gå til innhold

Noen som har erfaring med Akita Inu?


Snuppelupp !

Anbefalte innlegg

Jeg har erfaring med akita, jeg, derfor kunne jeg si noe om din hund ;)

Jeg har lenge vært klar over at det finnes to grener/raser av akita, men hadde som du ser i et av mine tidligere innlegg ikke noen grunn til å stille spørsmål da jeg fikk denne hunden fra de opprinnelige eierne. Når det er sagt må jeg jo si at jeg har langt mer erfaring med polarhunder, da jeg har hatt alaskan malamutes og blandinger av malamute/sib.husky i over 25 år. Min siste alaskan døde i 2006, og jeg satt tilbake med en blandlingshund samt denne akitaen jeg fikk i oktober 2010. Før dette har jeg altså hatt en japansk akita. Dette er uansett flotte, gode hunder. Uansett hva TS velger bør h*n lese denne tråden nøye. Jeg ville ikke anbefale en akita til en som ikke har hatt hund før. Man får veldig mye hund i en akita, uansett gren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg er litt oppgitt over det her med førstegangshund jeg. En som kjøper hund for første gang, setter seg inn i rasen, er villig til å ta i mot råd og gjøre jobben både før og etter valpekjøp er da ikke en mindre egnet eier av en akita enn noen som har hatt en labrador før (og derfor ikke er førstegangseiere)!?

Feil. En som har hatt en hund har masse kunnskap som første gangs hundeeier må bruke tid på å lære. Hunden har et vindu fra uke 5-6 til ca uke 30 hvor vesentlig det av personligheten preges. De feil som, gjøres i denne perioden er vanskelig / umulig å rette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forelsket meg helt i denne hunderasen nå. Synes de er nydelige og virker så snille og trofaste. Har aldri hatt min helt egen hund, men har passet og trent mange hunder opp i gjennom tidene. Er dette noen hund for førstegangseiere? Går den greit sammen med andre hunder ev. andre dyr?

Takk for svar :)

Siden det nå er avklart at du spør om akita, så lurer jeg på hvilken info og hvor du har fått den fra, som gjør at du har falt for akitaen?

Har du lest noe om rasen på oppdrettersider?

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Sta - Jepp!

Vanskelig å trene? - Neh, uenig! De er veldig lette,smarte, og lærer fort. Akitaer ser ikke vits i å gjøre noe om det ikke er sammen med eieren. De liker å gjøre ting 5,ganger, men ikkje hvor de må gjøre de 20 ganger. De er ikke en type hund som man kaster ball til.

Krever varsom dressur, kan fort bli fornærmet og lei seg, skal aldri skrike til en akita... (ikke noen hunder generelt). Du må ha mye tålmodighet.

Gjør du dette, så får du en fantastisk hund som gjør alt for deg! OG KUN KUN Hører på sin eier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...