Gå til innhold

Noen som har erfaring med Akita Inu?


Snuppelupp !

Anbefalte innlegg

Har forelsket meg helt i denne hunderasen nå. Synes de er nydelige og virker så snille og trofaste. Har aldri hatt min helt egen hund, men har passet og trent mange hunder opp i gjennom tidene. Er dette noen hund for førstegangseiere? Går den greit sammen med andre hunder ev. andre dyr?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden 1.1.2000 har rasen hett akita, hvis du snakker om den opprinnelige, japanske nasjonal rasen.

Dette er en urhund med mange instinkter.

Hva er det som gjør at du er forelsket i denne rasen?

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Det er ikke en hund man gjerne anbefaler som en førstegangshund, nei.

Som nevnt er det en urhund med veldig mye instinkter i behold. Mye samkjønnagressivetet, så ønsker du en slik rase, må du regne med at du får en hund som ikke går overens med alt av andre hunder.

Les mer om rasen på Akitaklubben, og sett deg mye mer inn i gemyttet før du bestemmer deg er mitt råd.

Rasen har masser av egenvilje og er "vanskelig" slik sett for en som ikke setter pris på disse egenskapene, og ønsker en hund som er selvstendig av seg.

Ikke velg en hunderase grunnet utseendet, det skal komme tilslutt.

Endret av Pheel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

En ting er sikkert, du får masse hund for pengene når det kommer til instinkt, stahet og flokkavhengighet!

Men det er en hyggelig hund for en med nok erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Hannhundene går sjeldent med hannhunder. De er ekstremt stae, vanskelige å trene og funker sjeldent å ha løs. Det er ikke en hund jeg ville anbefalt sånn uten videre, uansett om man er førstegangseier eller har hatt 10 hunder. Du må _virkelig_ sette deg inn i rasen og bruke nesten all fritid (spesielt de første to-tre årene) til hunden.

De er pene å se på, men overhode ikke for alle og enhver. Og det er ikke en rase som man kan "prøve og feile" med..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper min erfaring ikke reflekterer raden, men jeg deler likevel. Jeg ble bitt av Akita en gang jeg var liten. Familien min var på besøk hos eierne hvor jeg med en gang fikk beskjed om å ikke bevege meg eller snakke voldsomt. Jeg er stille, nerdete og selvsikker og trygg på hunder så det var ingen problem i det hele tatt. Mens vi satt ved spisebordet hoppet den plutselig på å bet. Det ble endel blod, men det gikk ellers helt greit. Det var bare ét bitt, men det kan være det hadde vært værre om jeg hadde reagert når den bet.(smertenervene mine funker ikke som de skal)Det jeg reagerte mest på var at eierne sa at dette var normal oppførsel hos rasen og at hunden var avlshann. Jeg både håper og tror disse eierne var veldig på bærtur..

Anonym poster: 14a6dae41727afc33e72d3a71aa403a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper min erfaring ikke reflekterer raden, men jeg deler likevel. Jeg ble bitt av Akita en gang jeg var liten. Familien min var på besøk hos eierne hvor jeg med en gang fikk beskjed om å ikke bevege meg eller snakke voldsomt. Jeg er stille, nerdete og selvsikker og trygg på hunder så det var ingen problem i det hele tatt. Mens vi satt ved spisebordet hoppet den plutselig på å bet. Det ble endel blod, men det gikk ellers helt greit. Det var bare ét bitt, men det kan være det hadde vært værre om jeg hadde reagert når den bet.(smertenervene mine funker ikke som de skal)Det jeg reagerte mest på var at eierne sa at dette var normal oppførsel hos rasen og at hunden var avlshann. Jeg både håper og tror disse eierne var veldig på bærtur..

Anonym poster: 14a6dae41727afc33e72d3a71aa403a8

Dessverre var det en del useriøse oppdrettere i tiden rundt delingen av rasen. Og jeg møtte selv en del hunder som sto ved siden av eier og knurret.

Jeg har derfor vært veldig bevisst på valg av avlsdyr og sosialisering i min flokk og avl.

Men "utskudd" finnes i alle raser...

Du bør lese på oppdrettersider og kontakte oppdrettere evt gå på utstillinger og møt hunder.

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akita er en herlig hund! Snill, nesten lydig (aktia har mye av kattens væremåte), er en glimrende turkamerat som bærer kløven sin med stolthet når vi er på tur. Eller hun trekker pulk om vinteren. Ja, akita kan være litt fordomsfull overfor hunder av samme kjønn. Som en del andre hunderaser. Neppe en førstegangshund, men han eller hun som har fått en akita som venn har et vennskap som varer "til døden skiller dere ad".. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akita er en herlig hund! Snill, nesten lydig (aktia har mye av kattens væremåte), er en glimrende turkamerat som bærer kløven sin med stolthet når vi er på tur. Eller hun trekker pulk om vinteren. Ja, akita kan være litt fordomsfull overfor hunder av samme kjønn. Som en del andre hunderaser. Neppe en førstegangshund, men han eller hun som har fått en akita som venn har et vennskap som varer "til døden skiller dere ad".. :)

Men hvis det er din hund i avataren din, så er vel det en american akita. Siden TS spurte etter Akita inu, så går jeg ut fra at TS mener akita, som i den opprinnelige rasen.

Blir så lei av at eiere med american akita kaller hundene sine for akita, når det faktisk er en egen rase som heter akita. Er det rart mange valpekjøprer blir forvirret???

En akita er en urhund, den har lett for å lære, men trenger ikke alltid "huske" ting den har lært. Mange har flere akitaer sammen, også av samme kjønn. Men en akita er vel ikke hunden du tar med til hundeparken og slipper løs med fremmede hunder.

De røyter voldsom i røyteperiodene, men har ellers en lettstelt pels. De trenger å være en del av familien og å bli sosialisert fra tidlig alder.

Ellers anbefaler jeg å besøke akitaeiere hvis man er interessert i rasen.

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du kan bestemme akita-typen ut fra et avatarbilde. Gratulerer! :ironi:

..men jeg burde av erfaring vite at man ikke bør delta med noe som helst her på KG, forumet for anonyme besserwissere.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du kan bestemme akita-typen ut fra et avatarbilde. Gratulerer! :ironi:

..men jeg burde av erfaring vite at man ikke bør delta med noe som helst her på KG, forumet for anonyme besserwissere.. ;)

Det er ikke ulike "typer" akita. Det er snakk om to separate RASER.

Siden 2000 har det ikke blitt født sortmaskede akitaer i Norge eller Sverige.

Din hund er kanskje født før dette og ikke vært fremstilt for typing for å bestemme rase.

Men hunden på bildet har ikke hodet til en akita og med helt feil farger, så skal det ikke så mye til for å plassere den som american akita.

Siden det er to forskjellige raser, synes jeg man bør bruke riktig navn på rasen. Dessverre er det mange som kaller sin american akita for akita, og da oppstår mange misforståelser.

Dette er ikke for å være besserwisser, men for å skille mellom to raser.

Det hadde vært fint å vite om TS snakker om akita eller american akita.

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akita er en omplasseringshund født i 2007. Opplyst å være en japansk akita, men siden jeg ikke har papirer på henne skal jeg ikke påstå noe som helst. Jeg hadde en japansk akita tidligere, en jeg kjøpte selv fra oppdretter. De to er veldig lik hverandre i væremåte i alla fall. Min første var rød, det er hele forskjellen. Men uansett, min nåværende er en glimrende turvenn. :)

post-23222-0-55815200-1342692494_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nydelige! Møtte en der jeg jobba før og snakka noen minutter med eieren. Derfor vet jeg at det ikke er en rase jeg kommer til å skaffe meg. Men har veldig lyst på en Shiba Inu da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den hunden ser akkurat ut som en amerikansk akita :)

Jepp! Nå har jeg blant annet sjekket ut siden til Norsk american akita klubb, og er nå overbevist om at det er en amerikansk akita jeg har. Var så sikker på at det var en japansk at jeg ikke en gang vurderte saken. Men nå har jeg ikke annet å gjøre enn å takke den anonyme brukeren som gjorde meg oppmerksom på feiltakelsen. Og selvsagt trekke tilbake "ironi-innlegget" mitt litt lenger oppe i tråden. Så lærte jeg noe nyttig her på KG, faktisk. :)

Endret av Skywalker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har forelsket meg helt i denne hunderasen nå. Synes de er nydelige og virker så snille og trofaste. Har aldri hatt min helt egen hund, men har passet og trent mange hunder opp i gjennom tidene. Er dette noen hund for førstegangseiere? Går den greit sammen med andre hunder ev. andre dyr?

Takk for svar :)

Vet du hva. Det er i utgangspunktet IKKE en hund for førstegangs hundeier. Det er en stor og krevende hund. Jeg her truffet en god del av disse hundene som benyttes av friluftsmennesker. I forhold til andre hunder (mine små søte nussevofser) har jeg nesten uten unntak alltid registrert aggresjon. Når hunden veier opp mot 50 kg virker det for meg som et dustete valg. Sannsynligheten for at du kommer opp i konflikter og får deg et slitsomt hundehold er overhengende. Ville faktisk heller vurdert Sibirian husky om utseende er det vesentlige. Mener også grønlandshund og malamutter bør drøyes til neste korsvei. Om du er virkelig ønsker å holde hund, og livet ditt er tilrettelagt for brukshunder må du skaffe deg nødvendig info om oppdretter. Flesteparten av brukshundene er i dag degenererte av oppdrettmafiaen. De virkelig gode brukshundene skaffer du deg hos oppdrettere som faktisk bruker hundene til det de er ment for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Nå har jeg blant annet sjekket ut siden til Norsk american akita klubb, og er nå overbevist om at det er en amerikansk akita jeg har. Var så sikker på at det var en japansk at jeg ikke en gang vurderte saken. Men nå har jeg ikke annet å gjøre enn å takke den anonyme brukeren som gjorde meg oppmerksom på feiltakelsen. Og selvsagt trekke tilbake "ironi-innlegget" mitt litt lenger oppe i tråden. Så lærte jeg noe nyttig her på KG, faktisk. :)

Jeg har erfaring med akita, jeg, derfor kunne jeg si noe om din hund ;) Og jeg tok ikke ironien din så tungt heller, få jeg opplever stadig folk som ikke vet forskjell. Og når til og med oppdrettere av american akita, kaller sine hunder akita, så er det ikke rart at det blir misforståelser.

Vet du hva. Det er i utgangspunktet IKKE en hund for førstegangs hundeier. Det er en stor og krevende hund. Jeg her truffet en god del av disse hundene som benyttes av friluftsmennesker. I forhold til andre hunder (mine små søte nussevofser) har jeg nesten uten unntak alltid registrert aggresjon. Når hunden veier opp mot 50 kg virker det for meg som et dustete valg. Sannsynligheten for at du kommer opp i konflikter og får deg et slitsomt hundehold er overhengende. Ville faktisk heller vurdert Sibirian husky om utseende er det vesentlige. Mener også grønlandshund og malamutter bør drøyes til neste korsvei. Om du er virkelig ønsker å holde hund, og livet ditt er tilrettelagt for brukshunder må du skaffe deg nødvendig info om oppdretter. Flesteparten av brukshundene er i dag degenererte av oppdrettmafiaen. De virkelig gode brukshundene skaffer du deg hos oppdrettere som faktisk bruker hundene til det de er ment for.

Jeg har solgt akitaer som førstegangshunder, og det har gått helt fint. Men det er selvsagt førsteganskjøpere som har satt seg virkelig inn i rasen på forhånd. Slike som bare sender mail om "Har du akitavalper, hva koster de?", de får ikke svar heller. Mailer med fornuftige spørsmål, liker jeg! Og fornuftige førstegangskjøpere kan få kjøpe akita.

Men dette er ikke en impuls, "å så søt" -rase! Man skal vite hva man kjøper. En urhund som trenger sosialisering og mye kontakt med folk og dyr.

Ingen av mine akitaer har vært 50 kilo. Det hører vel mer til i den andre rasen. En 67 cm høy hannhund har veid 37-38 kilo. En tispe på 62 cm veier ca 26-27 kilo.

Og selvsagt bør man bruke tis på å finne riktig oppdretter og riktige forledre hvis man bestemmer seg for å kjøpe en akita. Når det gjelder temperament, så er det viktigere med individ enn kjønn! Det finnes hannhunder som er kosebamser og tisper som er, vel, bitch'er...

Anonym poster: 707234ddd6d20fe8dc565bcf1497556f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg må innrømme at jeg er litt oppgitt over det her med førstegangshund jeg. En som kjøper hund for første gang, setter seg inn i rasen, er villig til å ta i mot råd og gjøre jobben både før og etter valpekjøp er da ikke en mindre egnet eier av en akita enn noen som har hatt en labrador før (og derfor ikke er førstegangseiere)!?

Uansett, alt avhenger vel av hvorfor ts har blitt forelsket i rasen og hva slagsv jobb ts gjør med forberedelser i forkant av et ev. valpekjøp.

Jeg har selv raser på min "forelsket i" liste som jeg ikke kunne hatt selv pga livssituasjon og boforhold, og mye dårlige oppdrettere, noe jeg da har funnet ut etter å ha lest om og snakket med folk som har de aktuelle rasene. Så hvis ts ikke har gjort det alt, så er det veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...