Gå til innhold

Bilen rister ved oppstart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en Opel Corsa (98-modell) som i går og i dag har ristet når jeg skal ta i gang og kjøre i første gir. Den rister som om man skulle ha forsøkt å starte i kanskje 3. gir, men jeg har ikke feil gir. Når det har skjedd har jeg enten gitt mer gass eller tatt ut clutchen og startet på nytt, virker som at om jeg kommer opp i høyt nok turtall så går det fint.

Tror det bare skjer når motoren er kald. Har sjekket olje, den er ok, det er vel det jeg kan :P Den var gjennom EU-kontroll i mars, fikset de småtingene som skulle fikses.

Hva burde jeg gjøre? Skal på en lang kjøretur i morgen og søndag, så om noen har noen ideer hva det kan være, shoot!



Anonymous poster hash: 69e92...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekket tennpluggene?



Anonymous poster hash: 14f37...49c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket tennpluggene?

Anonymous poster hash: 14f37...49c

Er det noe jeg kan gjøre selv? Hvordan gjør jeg det? :)

Anonymous poster hash: 69e92...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg kan gjøre selv? Hvordan gjør jeg det? :)

Anonymous poster hash: 69e92...10c

Du trenger å være to personer. Skru ut tennpluggene først, enten alle eller en og en. Kjør noen ganger rundt med startmotoren (du trenger ikke starte bilen, bare så vidt kjøre noen runder med startmotoren) og sjekk at det er gnist på alle pluggene. Enten en og en eller alle på en gang. Opp til deg hvordan du sjekker.

Eller så kan du bare kjøpe nye plugger. Koster en hundrelapp på biltema eller en bensinstasjon. Bare pass på at det er riktig størrelse på pluggene.

Anonymous poster hash: 14f37...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Opel Corsa (98-modell) som i går og i dag har ristet når jeg skal ta i gang og kjøre i første gir. Den rister som om man skulle ha forsøkt å starte i kanskje 3. gir, men jeg har ikke feil gir. Når det har skjedd har jeg enten gitt mer gass eller tatt ut clutchen og startet på nytt, virker som at om jeg kommer opp i høyt nok turtall så går det fint.

Tror det bare skjer når motoren er kald.

Anonymous poster hash: 69e92...10c

Det høres ut som den ene sylinderen ikke fungerer som skal når motoren er kald. Det skyldes vanligvis manglende tenning eller manglende drivstoff- eller lufttilførsel. I mer sjeldne tilfeller kan det være problemer med kompresjonen (lekkasje i sylinderen).

Opel Corsa '98 finnes i bensin- og dieselvariant og med forskjellige motorstørrelser. Nøyaktig hva slags utgave er det du har?

Hvis dette er en bensinmotor, og siden problemet forsvinner når motoren blir varn, tror jeg at tenningsproblemer veldig sannsynlig. En dårlig/tilsotet tennplugg kan gi slike symptomer, og det samme kan sprekk i fordelerlokket. Begge disse tingene er billige slitedeler som man kan bytte selv.

Å bytte fordelerlokk kan man ofte gjøre uten verktøy i det hele tatt (mange lokk er festet med klemmer), eller med et skrujern. For å skru ut tennpluggene må man ha en såkalt tennpluggnøkkel (eller tennpluggpipe hvis man allerede har pipenøkkel/skralle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bensin.

Det ordnet seg, min far mente at det var kondens i bensintanken pga varme, og det har ikke skjedd siden jeg skrev om det her sist.



Anonymous poster hash: 69e92...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...