Gå til innhold

Min første bil!


Chanchan

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min første (brukt)bil i september/november, og kunne gjerne trengt litt tips og innføring!

Jeg har sett på Opel Corsa, Volkswagen Polo og Seat Ibiza. Jeg vil ha en liten bil som bruker lite bensin og vil ikke gå over 15 000 - bilen skal bare brukes ett år, så vidt jeg skjønner vil det holde.

Som dere sikkert skjønner bryr jeg meg egentlig bare om utseende og utgifter. Jeg vil ha en som er billig i drift, enkelt og greit!

Ang. forsikring... Hva er det jeg MÅ ha, hva blir utgiftene for en 18-åring? Er det noen mulighet for å sette dette på et familiemedlem eller lignende så det blir billigere?

Og hva er vanligvis prisene på en lakkeringsjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nissan. Nissan. Nissan. Billig. Billig. Og grei. Ikke super, men helt grei. Og billig.



Anonymous poster hash: d5568...b49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Unngå for alt i verden Peugeot. Det var min første bil. Aldri igjen! :P



Anonymous poster hash: d5568...b49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan. Nissan. Nissan. Billig. Billig. Og grei. Ikke super, men helt grei. Og billig.

Anonymous poster hash: d5568...b49

Kunne du kanskje anbefalt meg en spesifikk modell? Dette er som sagt det første bilkjøpet mitt, har aldri vært spesielt interessert i bil så jeg vet ikke hva jeg skal se etter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg skal kjøpe min første (brukt)bil i september/november, og kunne gjerne trengt litt tips og innføring!

Jeg har sett på Opel Corsa, Volkswagen Polo og Seat Ibiza. Jeg vil ha en liten bil som bruker lite bensin og vil ikke gå over 15 000 - bilen skal bare brukes ett år, så vidt jeg skjønner vil det holde.

Som dere sikkert skjønner bryr jeg meg egentlig bare om utseende og utgifter. Jeg vil ha en som er billig i drift, enkelt og greit!

Ang. forsikring... Hva er det jeg MÅ ha, hva blir utgiftene for en 18-åring? Er det noen mulighet for å sette dette på et familiemedlem eller lignende så det blir billigere?

Og hva er vanligvis prisene på en lakkeringsjobb?

Nei.Det er du som er eier av bilen,og forsikringa står da på deg. Og p.g.a. alderen din må du være forberedt på at du må betale mer i forsikring enn hva f.eks foreldrene dine må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Toyota Yaris? Jeg kjøpte en litt sjelden bil, som det har vært en god del tull med, og flere mekanikere har sagt til meg at "du skulle hatt en Yaris du". Jeg har flere venner som ikke hadde råd til å bruke mye på bil, og som kjøpte gamle Opel Corsaer, uten å ha hatt noe særlig problemer, men de bilene har egentlig et dårlig rykte. Samme hva du velger, anbefaler jeg på det sterkeste å ta den med på en NAF-test før du kjøper. Det koster litt, men det er mye dyrere å kjøpe en bil som det viser seg å være noe alvorlig galt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.Det er du som er eier av bilen,og forsikringa står da på deg. Og p.g.a. alderen din må du være forberedt på at du må betale mer i forsikring enn hva f.eks foreldrene dine må.

Jeg tenkte jo eventuelt at bilen hadde stått i for eksempel min fars navn. Så vidt jeg har forstått er dette ganske vanlig blant 18/19-åringer som kjøper sin første bil?

Hva med Toyota Yaris? Jeg kjøpte en litt sjelden bil, som det har vært en god del tull med, og flere mekanikere har sagt til meg at "du skulle hatt en Yaris du". Jeg har flere venner som ikke hadde råd til å bruke mye på bil, og som kjøpte gamle Opel Corsaer, uten å ha hatt noe særlig problemer, men de bilene har egentlig et dårlig rykte. Samme hva du velger, anbefaler jeg på det sterkeste å ta den med på en NAF-test før du kjøper. Det koster litt, men det er mye dyrere å kjøpe en bil som det viser seg å være noe alvorlig galt med.

Den blir vel litt dyrere? Veldig fin bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. forsikring... Hva er det jeg MÅ ha, hva blir utgiftene for en 18-åring? Er det noen mulighet for å sette dette på et familiemedlem eller lignende så det blir billigere?

Og hva er vanligvis prisene på en lakkeringsjobb?

Det er mulig, men da må bilen også registreres på dette familiemedlemmet :) Og om du kræsjer og må bruke forsikringen mister jo denne personen bonusen sin..

Anonymous poster hash: e645d...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg tenkte jo eventuelt at bilen hadde stått i for eksempel min fars navn. Så vidt jeg har forstått er dette ganske vanlig blant 18/19-åringer som kjøper sin første bil?

Den blir vel litt dyrere? Veldig fin bil!

Sånn sett ja,men det spørs om noen vil gjøre det.Det er veldig risikofylt.Les svar til ab lenger ned.Men hvis din far f.eks gjør det som vil hans forsikring også bli dyrere hvis han ikke lyver på forsikringspaprirene da.For det er det et spørsmål om det er noen under enten 23 eller 25 som skal bruke bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett ja,men det spørs om noen vil gjøre det.Det er veldig risikofylt.Les svar til ab lenger ned.Men hvis din far f.eks gjør det som vil hans forsikring også bli dyrere hvis han ikke lyver på forsikringspaprirene da.For det er det et spørsmål om det er noen under enten 23 eller 25 som skal bruke bilen.

Okei, hvis hans forsikring blir dyrere i tillegg er det vel like greit å ha den i eget navn. Hvor dyr kan en forsikring på en 15k bil egentlig bli? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Okei, hvis hans forsikring blir dyrere i tillegg er det vel like greit å ha den i eget navn. Hvor dyr kan en forsikring på en 15k bil egentlig bli? :lol:

Ja det er like greit.Det vet jeg ikke,men forsikringen er alltid dyrere når man er under enten 23 eller 25.Husker ikke helt om det er 23 eller 25,men det er nok noen andre her som kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Kan jeg spørre hvorfor du skal kjøpe en bil billigst mulig som du kun skal ha et år i stedet for å bruke lit mer penger på en bil,for så og ha den lengere?En det en spesiell grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hvis hans forsikring blir dyrere i tillegg er det vel like greit å ha den i eget navn. Hvor dyr kan en forsikring på en 15k bil egentlig bli? :lol:

Veldig varierende etter hva slags bilmerke du har, motor, km-stand osv. Gå inn på gjensidige.no, der kan du taste inn reg-nr på bilen du ønsker osv, og få opp hva forsikringen kommer på.

Anonymous poster hash: e645d...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Propelly

En liten ting; disse modellene du sier du ønsker deg, hva tror du vil skje om du havner i en front-i-front kollisjon i 80km/t? Ikke noe galt med bilmodellene altså - men for 15k får du en relativt gammel corsa/polo/ibiza som er dødsfeller den dag i dag.

Tro meg, jeg jobber med dette. Kjøp deg heller en VW passat 1,9TDI. Billige biler, trygg(ere), billige deler, bruker lite drivstoff (MÅ 1,9TDI motoren) og du må ikke på verksted for å skifte lyspære. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du skal kjøpe en bil billigst mulig som du kun skal ha et år i stedet for å bruke lit mer penger på en bil,for så og ha den lengere?En det en spesiell grunn?

Jeg flytter ut av landet om et år, enkelt og greit :)

En liten ting; disse modellene du sier du ønsker deg, hva tror du vil skje om du havner i en front-i-front kollisjon i 80km/t? Ikke noe galt med bilmodellene altså - men for 15k får du en relativt gammel corsa/polo/ibiza som er dødsfeller den dag i dag.

Tro meg, jeg jobber med dette. Kjøp deg heller en VW passat 1,9TDI. Billige biler, trygg(ere), billige deler, bruker lite drivstoff (MÅ 1,9TDI motoren) og du må ikke på verksted for å skifte lyspære. :-)

Skjønner at det ikke er ideell sikkerhet, men jeg har ikke råd til noe annet og kommer til å være avhengig av bil for å komme meg til jobb. Heldigvis er det ikke noe sted på strekningen det er lov å kjøre over 60 km/t, og jeg kommer ikke til å bruke den så mye ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Nissan Micra! En liten gørrbil, billig som f*.

Se ellers etter Daihatsu. De er de beste dealene i småbilklassen. Toyota-eid, tynne, greie blikkskur på hjul.

Anonymous poster hash: fe6f6...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nissan Micra - http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=2000&sort=0&carmodelmake=0%2F792&PRICE_TO=15000&carmodelmake=1/792/1223

Evt. Mercedes A-klasse (tennplugg er lett å bytte, mye bil for pengene!) - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50043318

Hvis det ikke MÅ være bensin men kan være diesel - en fin Mercedes C-klasse (veldig god å kjøre!) som selges av forselger (da har du garanti + den er EU-godkjent nylig) - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50073448

Uansett, lykke til med din første bil! :D



Anonymous poster hash: d5568...b49
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med konkrete eksempler. Mercedes kan være billig gitt...her er Hyundai:

2002 Atos, 130000km, 30000kr/prut

http://m.finn.no/car/used/ad.html?make=0.772&year_to=2005&sort=0&ref=fas&finnkode=50329091

2004 Atos, 104000km, 17000kr/prut

http://m.finn.no/car/used/ad.html?make=0.772&year_to=2005&sort=0&ref=fas&finnkode=49927734

Anonymous poster hash: fe6f6...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har en Nissan micra 98 mod. Veldig grei bil (min andre bil på 5 måneder siden den første bare var boss)

Den kom seg helt fint fra Bergen til Sverige og tilbake (ikke at det har noe og si men den holdt ivertfall :L)

Er lite hestekrefter men man overlever :) gå for en micra, billig og kjøre, og du kommer deg fra a til B om det er et godt kjøp :)

Anonymous poster hash: 95efe...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...