Gå til innhold

Forbikjøring,hastighet og bot.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at jeg skal betale boten,da det jeg var jeg som kjørte for fort,men jeg lurer på hva andre gjør i samme situasjon som førte til at jeg fikk bot.

Jeg kjørte på en strekning hvor det var 60 km i timen.Bilen foran meg lå godt under 60.Kan tenke meg ca 50.Dette var på en en lang klar strekning hvor det ikke var noe sperrelinje,så jeg kunne med andre ord kjøre fordi.Noe jeg da gjorde,men når man skal foreta en forbikjøring må man gjerne øke farta litt sånn at man kommer seg forbi. Nå har jeg fått en bot på 1600 fordi bilen min har blitt registret på 68 km i 60 sone. Jeg vet at dette er over grensa,men hva gjør man.Skal man ikke foreta forbikjøringer,men heller ligger å trykke bak noe som ligger godt under grensa ?



Anonymous poster hash: 1ac26...f21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fartsreglene gjelder uansett.



Anonymous poster hash: daaa9...2c5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsreglene gjelder uansett.

Anonymous poster hash: daaa9...2c5

Det er jeg da klar over.Spesifiserte jo det i hi,og jeg har ingen planer om å kverlurere og legger meg flat,men det var ikke det jeg spurte om.

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke foreta en forbikjøring om du bryter fartreglene. Har du handsfree, evt en medpassasjer som kan ringe politiet samtidig og gi dem reg. nr på bilen foran, så kan politiet sørge for at personen får beskjed om å få rævva i gir. De skaper jo farlige situasjoner om de ligger under fartsgrensa om kjøreforholdene er gode



Anonymous poster hash: 58324...46e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører aldri forbi i 60 sone om det ikke er en traktor i 30 eller lignende. Og da er jeg ikke over 60.

Men,var det en fotoboks som tok deg? Da visste nok bilen foran det, og kjørte litt sakte. Disse boksene skaper rykkete kjøring..

Anonymous poster hash: 338c8...029

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes uansett litt synd på TS. Jeg bor langs E16 i Bergenstraktene og her har fartsgrensen gått ned fra 90 til 80 til 70. Grunnen? Folk mener de kan kjøre den farten under alle omstendigheter, også når det yrer ved 2 minus. D'oh.

Men nå når lokalavisen Bergens Tidende rutinemessig omtaler E16 som 'dødsveien' kjører faktisk folk flest under fartsgrensa. 60km/t i stekende sol på en vei som ble bygd til 90-100km/t reell fart? Å yes. Så har du bobilmøkket som føytter på seg etter 'fotoanledningsprinsippet'. 30km/t i en krapp sving med foss til venstre, fjord til høyre? Å yes.

Så jeg kjører forbi minst 3-5 biler hver gang jeg kjører til eller fra jobb. Det er så grunnleggende irriterende. Skulle gjerne ha hatt en skubbeskuff i fronten.

Anonymous poster hash: b753c...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaah, jeg elsker europeiske motorveier! Ikke bare grunnet tillatte hastigheter, men mest fordi det på mange av de er elektronisk fartsregulering etter vær og føre, trafikkbilde etc.



Anonymous poster hash: da6b1...724
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at man skal holde fartsgrensen ved forbikjøringer. Noe de fleste (inkludert kjørelærere) er irritert over, siden det faktisk forlenger den risikoen en forbikjøring er, siden det da tar lenger tid å komme forbi. Men slik er dessverre loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke kjøre forbi dersom du ikke kommer deg forbi uten å bryte fartsgrensa. Det er svært sjelden nødvendig å kjøre forbi i lavhastighetssoner, med mindre man havner etter en traktor i 30 km/t. Det man gjør er å kjenne sine veier, kjøre hjemmefra fem minutter tidligere så man slipper å stresse, legge seg godt bak somlekoppene og dermed slippe å forholde seg til deres noe rykkete, ustabile kjøring. Jeg kjører innimellom av veien og stopper i en lomme et halvt minutt eller så, så kommer de foran seg som regel såpass langt avgårde at jeg slipper å se mer til dem (iallefall i 60-sonen, det hender jeg tar dem igjen, men da har vi kommet såpass langt at veien er annerledes og det er gjerne flere muligheter for å kjøre forbi).

For øvrig må du være klar over at noen har gode grunner til å kjøre saktere enn fartsgrensen. Jeg kjørte f.eks. i ca 70 i 80-sonen en vinter, selv om føret var bra - fordi jeg visste det var et kjent elgtråkk over en lengre strekning der. Ble forbikjørt av en tulling som bare ikke klarte å slippe gassen og roe ned, han hadde det jo så travelt, må vite. Vel, jeg tok ham igjen etter et lite minutt, da lå det en halvdød elg på veien, idioten sto småforvirret i veikanten, og bilen hans lå skadd langt nede i skogen. Tror nok ikke han rakk det han hadde det så travelt for... Mens jeg kom meg på jobb i tide, tross "somlingen".



Anonymous poster hash: 8ff05...ffd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under normale, gode sommerføreforhold så er det mange som ikke klarer å holde fartsgrensen i 80 sonen på motorvei, de ligger og vingler mellom 60 og 70, enkelte og på og over i motsatt kjørebane. De burde innse at de er modne for å parkere bilen. Sånne kjører jeg ikke forbi, fordi du ikke vet hva de kan finne på. Ringe politiet er til liten nytte, de noterer og kan ikke gjøre mer...

Anonymous poster hash: 16535...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, noen steder og under noen omstendigheter må man tilpasse farten. Det forstår jeg. Det som irriterer meg er folk som:

- Bremser ned i tunnelmunninger - inn og ut.

- Slakker farten i oppoverbakker.

- Vingler ut i motsatt kjørefelt straks det ikke er mottrafikk/en sving.

- Slakker farten når trailere kommer imot.

- Bremser ned til 60 ved fartsboks i 70-sone.

- Kjører kontant 65 km/t uansett om fartsgrensen er 60, 70 eller 80.

- Gasser på idet de blir forbikjørt.

- Har 2km med kø bak seg men klarer ikke å finne gassen eller bakspeil i bilen sin for å forstå noe av det.

- Tåkelys er på dag og natt. Fører ser ingenting på veien og blender alle som kommer imot.

Alt dette forenes gjerne i samne person. En dame i 50-åra? Høy risiko for full klaff.

Anonymous poster hash: b753c...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville ha sagt, som sant er, at du ikke fikk med deg farten for du var opptatt av å foreta en trygg og sikker forbikjøring.



Anonymous poster hash: 0d49f...ab7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører aldri forbi noen i 60 sone, gjør det knapt i 70 sone. Hva du skal gjøre? Hyle å skrike og be til Gud at de skal første til høyre :P jeg er som deg og kan ikke fordra å ligge bak slike folk, men som sagt så kjører jeg aldri forbi og ligger heller aldri oppi ræven på bilen foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører aldri forbi i 60 sone om det ikke er en traktor i 30 eller lignende. Og da er jeg ikke over 60.

Men,var det en fotoboks som tok deg? Da visste nok bilen foran det, og kjørte litt sakte. Disse boksene skaper rykkete kjøring..

Anonymous poster hash: 338c8...029

Bilen som lå foran meg var tyskregistertet,og den lå i 50 km også når det var 70 km.Hadde ligget og trykket bak den i vel en halv time før jeg kjørte forbi.Så den visste nok ikke om boksen.

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at man skal holde fartsgrensen ved forbikjøringer. Noe de fleste (inkludert kjørelærere) er irritert over, siden det faktisk forlenger den risikoen en forbikjøring er, siden det da tar lenger tid å komme forbi. Men slik er dessverre loven.

Nettopp!

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke kjøre forbi dersom du ikke kommer deg forbi uten å bryte fartsgrensa. Det er svært sjelden nødvendig å kjøre forbi i lavhastighetssoner, med mindre man havner etter en traktor i 30 km/t. Det man gjør er å kjenne sine veier, kjøre hjemmefra fem minutter tidligere så man slipper å stresse, legge seg godt bak somlekoppene og dermed slippe å forholde seg til deres noe rykkete, ustabile kjøring. Jeg kjører innimellom av veien og stopper i en lomme et halvt minutt eller så, så kommer de foran seg som regel såpass langt avgårde at jeg slipper å se mer til dem (iallefall i 60-sonen, det hender jeg tar dem igjen, men da har vi kommet såpass langt at veien er annerledes og det er gjerne flere muligheter for å kjøre forbi).

For øvrig må du være klar over at noen har gode grunner til å kjøre saktere enn fartsgrensen. Jeg kjørte f.eks. i ca 70 i 80-sonen en vinter, selv om føret var bra - fordi jeg visste det var et kjent elgtråkk over en lengre strekning der. Ble forbikjørt av en tulling som bare ikke klarte å slippe gassen og roe ned, han hadde det jo så travelt, må vite. Vel, jeg tok ham igjen etter et lite minutt, da lå det en halvdød elg på veien, idioten sto småforvirret i veikanten, og bilen hans lå skadd langt nede i skogen. Tror nok ikke han rakk det han hadde det så travelt for... Mens jeg kom meg på jobb i tide, tross "somlingen".

Anonymous poster hash: 8ff05...ffd

Dette er jeg klar over.Jeg er selv en av de som heller ligger litt under grensa enn over hvis det er ting som tilsier at det er det mest forsvarlige.Dette var også en av de tingene jeg fikk ekstra skryt av sensor for etter bestått føreprøve.

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jeg klar over.Jeg er selv en av de som heller ligger litt under grensa enn over hvis det er ting som tilsier at det er det mest forsvarlige.Dette var også en av de tingene jeg fikk ekstra skryt av sensor for etter bestått føreprøve.

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Det er bra. Da velger du bare en bedre plass å kjøre forbi neste gang. Er det håpløst, så anbefaler jeg å kjøre til siden og stoppe er par minutter, for blodtrykket og lommeboka sin del :)

Anonymous poster hash: 8ff05...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Da velger du bare en bedre plass å kjøre forbi neste gang. Er det håpløst, så anbefaler jeg å kjøre til siden og stoppe er par minutter, for blodtrykket og lommeboka sin del :)

Anonymous poster hash: 8ff05...ffd

Jeg så faktisk etter en rasteplass etc så jeg kunne strekke litt på beina og ta en røyk i et håp om at vedkommende da var såpass langt unna det det ikke ville føre til stress,men ingen rasteplasser å se. Men nå har jeg lært til neste gang at jeg heller bare for ligg bak å trykke.

Anonymous poster hash: 1ac26...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...