Gå til innhold

Anbefal en bil til meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har idag en eldre mercedes (97 mod) som jeg egentlig er knallfornøyd med. Den er billig i drift, god kjørekomfort og har en solid utstyrspakke. Men som alle gamle biler kan den til tider være noe humørsyk...

Jeg har akkurat fått ny jobb hvor jeg er helt avhengig av en bil som jeg kan stole på. Jobben jeg har hatt har vært i sykkelavstand hjemmefra. Skulle bilen krangle en dag kom jeg 15 min for sent fordi jeg kastet meg på sykkelen. Skulle bilen derimot streike med den nye jobben vil jeg komme to timer for sent pga kollektivtrafikk (tre bussbytter). Jeg er også avhengig av å bruke min private bil innimellom i den nye jobben, og det å da skulle basere seg på en 17 år gammel bil som har rullet gode 500,000 blir kanskje å satse litt for mye på lykken i lengden.

Jeg har fin råd til å bytte ut bilen, jeg har kort og greit ikke byttet den ut fordi jeg ikke har hatt behov for noe bedre. Nå ønsker jeg kort og greit tips til en fornuftig bil som kan oppfylle noen krav...

- God kjørekomfort - Jeg har en ryggskade så må sitte godt.

- Diesel

- Billig i drift

- Helt ok motorkraft

- Airbager til både fører og pasasjer + dører

- ABS, antispinn osv.

- Relativt billige deler

Jeg har også hund så jeg er avhengig av at det ikke er en kjempeliten bil.

Pris: 150,000-200,000kr. Kan også vurdere å betale mer.

Har noen noen gode tips til hva man kan kikke etter?



Anonymous poster hash: b7598...adc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i Toyota. Min mor hadde Yaris så den kjørte jeg veldig mye da jeg bodde hjemme. Man føler seg litt som man sitter i en lekebil da (den rister litt når det blåser godt osv), men er relativt god for å være en så liten bil. Syns også bensintanken varte forever! Tror jeg fylte ca hver 3 uke. :P (Vi hadde åpenbart ikke diesel som du ville ha da).

Nå har vi RAV4 - ELSKER den bilen. Har aldri sittet i noen mer behagelig bil (jeg har også ryggskade, så det er viktig for meg å sitte godt også). Den er veldig oversiktlig, ikke så stor til å være 4x4, drar ikke så mye bensin som jeg trodde (vi har ikke diesel på den heller åpenbart) og ja.. Kommer aldri til å ha noen annen bil enn den. Fikk anbefalt toyota av mange ifht pris på reparasjoner osv samt kjøresikkerhet da vi skulle kjøpe bil. Men bensin (vinterdekk og takboks) drar den ca 8.2L i bensin. Hadde en mercedes tidligere som dro 12.4L...

Skal ikke påberope meg å være ekspert på bil, men tipsene vi fikk kom fra mekanikere, bil"freaks", bruktbilselgere og sånn, så tror toyota er safe. Kjenner også en som jobber på toyotaverksted som skryter veldig av bilene.

Rav4 koster jo litt mer enn du vil ha, men hvis du kjøper en som er brukt så går det jo. Vi kjøpte en demobil til 400k, men ser de ligger på finn en del under dette. Vi så på en til 100k bl. a. da vi skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Toyota. Min mor hadde Yaris så den kjørte jeg veldig mye da jeg bodde hjemme. Man føler seg litt som man sitter i en lekebil da (den rister litt når det blåser godt osv), men er relativt god for å være en så liten bil. Syns også bensintanken varte forever! Tror jeg fylte ca hver 3 uke. :P (Vi hadde åpenbart ikke diesel som du ville ha da).

Nå har vi RAV4 - ELSKER den bilen. Har aldri sittet i noen mer behagelig bil (jeg har også ryggskade, så det er viktig for meg å sitte godt også). Den er veldig oversiktlig, ikke så stor til å være 4x4, drar ikke så mye bensin som jeg trodde (vi har ikke diesel på den heller åpenbart) og ja.. Kommer aldri til å ha noen annen bil enn den. Fikk anbefalt toyota av mange ifht pris på reparasjoner osv samt kjøresikkerhet da vi skulle kjøpe bil. Men bensin (vinterdekk og takboks) drar den ca 8.2L i bensin. Hadde en mercedes tidligere som dro 12.4L...

Skal ikke påberope meg å være ekspert på bil, men tipsene vi fikk kom fra mekanikere, bil"freaks", bruktbilselgere og sånn, så tror toyota er safe. Kjenner også en som jobber på toyotaverksted som skryter veldig av bilene.

Rav4 koster jo litt mer enn du vil ha, men hvis du kjøper en som er brukt så går det jo. Vi kjøpte en demobil til 400k, men ser de ligger på finn en del under dette. Vi så på en til 100k bl. a. da vi skulle ha.

Tusen takk for svar :)

Skal sjekke ut begge to! Har også inntrykk av at Toyota er gode biler! Men det er lett å bli "lurt" av selgere så veldig greit å høre "vanlige" menneskers erfaring også.

Anonymous poster hash: b7598...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota eller Honda.. Evighetsmaskiner, billige å fikse å billig i drift :)



Anonymous poster hash: 4f4b2...cd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota eller Honda.. Evighetsmaskiner, billige å fikse å billig i drift :)

Anonymous poster hash: 4f4b2...cd3

TS her:

Jeg hadde en Honda Accord en gang, og den var jeg superfornøyd med! Helt til den gikk i stykker... Delene var helt insane dyre! Men kanskje dette ikke gjelder de nyere modellene? Jeg hadde en 92 mod....

Men tusen takk for tips, Accorden var virkelig en ok bil...

Anonymous poster hash: b7598...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke så mye om preferanser. Du kan jo se på mercedes dersom du har lyst på det igjen http://m.finn.no/car/used/ad.html?engine_fuel=2&price_from=150000&model=1.785.3775&make=0.785&price_to=200000&sort=0&ref=fas&finnkode=50267732

masse utstyr og nydelig bil å kjøre

Ellers har du bo sikre valg som ford focus stv og Mazda 6 stv. Men hvis du er vant med mercedes følelsen ville jeg gått for den. Den finner du ikke andre steder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke så mye om preferanser. Du kan jo se på mercedes dersom du har lyst på det igjen http://m.finn.no/car/used/ad.html?engine_fuel=2&price_from=150000&model=1.785.3775&make=0.785&price_to=200000&sort=0&ref=fas&finnkode=50267732

masse utstyr og nydelig bil å kjøre

Ellers har du bo sikre valg som ford focus stv og Mazda 6 stv. Men hvis du er vant med mercedes følelsen ville jeg gått for den. Den finner du ikke andre steder :)

TS her:

Jeg har med vilje egentlig utelatt preferanser da jeg vil ha helt åpne anbefalinger. Men dete r ikke til å stikke under en stol at jeg har en forkjærlighet for tyske biler. Jeg kjøper mer enn gjerne Mercedes igjen, men skal jeg ha en forholdsvis ny bil så må man jo gi veldig mye mer penger for en Mercedes enn en kanskje tilsvarende Toyota. Vet ikke helt om prisdifferansen pga stjerna er verdt det? Men jeg er knallfornøyd med den gamle mercedesen på alle måter...

Det er noe spesielt med kjørekomforten i en mercedes. Jeg har også kikket litt på både BMW og Audi, men disse er det vel dyre deler til igjen....

Anonymous poster hash: b7598...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Siden kjørecomforten er ett av de viktigste kriteriene dine så synes jeg du skal prøve en Volvo.

Med hund så trenger du vel en stasjonsvognutgave, og kanskje en XC70 Kan være noe for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kjørecomforten er ett av de viktigste kriteriene dine så synes jeg du skal prøve en Volvo.

Med hund så trenger du vel en stasjonsvognutgave, og kanskje en XC70 Kan være noe for deg?

TS her

Takk for tips! Skal sjekke den ut! Når jeg skulle kjøpe bil sist prøvde jeg en volvo stasjonsvogn med 4x4. Fantastisk å kjøre, men den ble for dyr i drift. Denne var dog bensin, vet du om dieselutgaven bruker mindre?

Anonymous poster hash: b7598...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la kg avgjøre bilvalget ditt! Prøv et bilforum. Et skikkelig.

Anonymous poster hash: 44860...a14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la kg avgjøre bilvalget ditt! Prøv et bilforum. Et skikkelig.

Anonymous poster hash: 44860...a14

Hva?! Er ikke "en rosa en" et godt nok råd altså?

Anonymous poster hash: 0dd81...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?! Er ikke "en rosa en" et godt nok råd altså?

Anonymous poster hash: 0dd81...1d5

Rosa? Neinei! Synes Ts bør gå for en rød!

Anonymous poster hash: 44860...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her:

Rååååsa :D Beste tipset til nå :D

Og såklart skal jeg ikke basere bilkjøpet mitt utelukkende etter hva som blir skrevet her :) Men greit å få en pekepinn på hva "folk flest" syntes om den og den bilen :)



Anonymous poster hash: b7598...adc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

TS herTakk for tips! Skal sjekke den ut! Når jeg skulle kjøpe bil sist prøvde jeg en volvo stasjonsvogn med 4x4. Fantastisk å kjøre, men den ble for dyr i drift. Denne var dog bensin, vet du om dieselutgaven bruker mindre? Anonymous poster hash: b7598...adc

Jeg kjørte en S60 med bensinmotor og nesten 200hk før... Siden våren 2011 har jeg kjørt denne:

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article603961.ece

- og forbruket som oppgis er faktisk rimelig korrekt.

Det er ingen overraskelse at Volvo ikke er av de aller mest 'småspiste', så der blir man glatt slått av feksToyota i de fleste tilfeller.

Men jeg må si at kjørecomforten er noe for seg selv. Ikke uten grunn mine tre siste bilkjøp har vært svenske.

En 8 timers kjøretur tar 8 timer, men jeg er ikke utslitt når jeg kommer frem. - så for meg som er nesten helt gjennomsnittlig i høyde, så er setekonstruksjon, førermiljøet og hele pakken rundt føreren så logisk lagt opp at det føles naturlig.

Spesielt når lengden på sitteputen i setet blir litt kort, så sliter jeg fordi jeg ikke får avlastning for låret.

Du må prøve de modellene og merkene som for deg skiller seg ut, vi er alle litt ulikt konstruert og har litt ulike momenter øverst på listen over viktige momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Auris. Jeg kjører en dieselvariant med 126 hester og seks gir. Går som ei kule, overraskende god plass til å være en småbil (ikke noe problem med bikkja bak), og driftssikker. Og ikke minst ble den en gang kåret til sikreste småbil, med airbag både i huet og ræva, holdt jeg på si.

Ikke en innovativ og spennende bil, men et trygt og godt alternativ :)

Anonymous poster hash: 7050d...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du allerede er fornøyd med Mercedes så hadde jeg sett mer på det om jeg var deg.
Men nå er jeg meg, så da blir min anbefaling Volvo. XC70 er ikke nødvendig om du ikke er avhengig av 4x4 for å komme deg fram.
En helt ordinær V70 med dieselmotor holder for de aller fleste. Det er forresten mer problemer med XC enn de andre bilene, bare så det er sagt. XC90 f.eks. er kjent for å være noe herk nettop pga 4x4. Men det kan jo ha endret seg siden jeg undersøkte hvilken bil jeg skulle velge sist og valget stod mellom forskjellige Volvoer.

Volvo bruker latterlig lite drivstoff. De er ikke rimelige å fikse, men om du sammenligner intervallene på skifte av registerreim f.eks. så blir de uansett rimeligere. Sier seg selv når man kan kjøre nesten dobbelt så langt sammenlignet med diverse fransk skitt som ruller rundt på veiene...
PS: Du kan også ha i tankene at Mercedes ikke har registerreim, men kjede som ikke behøver å byttes så sant du overholder service/oljeskift ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påpeke at du ALDRI burde gå fra tysk premiumbil til asiatisk bil. De kan rett og slett ikke sammenlignes med kjørekomfort, utstyr og finishen inni(ikke noe plast følelse)



Anonymous poster hash: 11344...1eb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påpeke at du ALDRI burde gå fra tysk premiumbil til asiatisk bil. De kan rett og slett ikke sammenlignes med kjørekomfort, utstyr og finishen inni(ikke noe plast følelse)

Anonymous poster hash: 11344...1eb

TS igjen: Tusen takk for alle tips og innspill!

Og til AB over: Det er litt den følelsen jeg sitter med også, at har man først kjørt mercedes så er det ingen vei tilbake. Det meste annet blir så "simpelt" i forhold om jeg kan si det på den måten? Jeg hadde en BMW tidligere som jeg også var veldig fornøyd med.

Anonymous poster hash: b7598...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...