Gå til innhold

Holdt på å bli drept av bussen, IGJEN!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så luta lei og frustrert av busser som ikke overholder sin vikeplikt! Jeg kjører en vei ganske ofte (80 sone) der bussene gang på gang vrenger seg ut fra busslommene uten å overholde vikeplikten! Jeg var sekuder fra å dø i min lille MBW enserie. Dette skjer hele tiden og jeg blir så utrolig redd og sint at jeg får lyst å kjøre etter den og kjefte ut sjåføren! Jeg prøver selvsagt å bytte fil for å gi den plass, men det er ikke alltid det er mulig. Da står jeg ovenfor valgene å bråbremse på motorveien, eller å dø under bussen!

Hvorfor greier ingen busser å overholde regelen om at de har vikeplikt når de kjører ut av busslommer på motorveien!!!?????



Anonymous poster hash: 486d3...6c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld fra til busselskapet om tid og sted, helst også rute. Hvis det ikke bedrer seg etter mange klager sier du fra til lokalavisa.



Anonymous poster hash: 4dcca...35c
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter tid og sted, og skriv en skriftlig klage.



Anonymous poster hash: 32f59...0b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bussene som har vikeplikt..? Blinker bussen ut så har man selv vikeplikt, og må stoppe bak bussen eller legge seg i den andre filen.

Og busslomme på motorveien? :klo:



Anonymous poster hash: 69f32...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det er da ikke bussene som har vikeplikt..? Blinker bussen ut så har man selv vikeplikt, og må stoppe bak bussen eller legge seg i den andre filen.

Og busslomme på motorveien? :klo:

Anonymous poster hash: 69f32...986

Vikeplikt for buss er bare i 60-sona og under, sånn jeg har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt for buss er bare i 60-sona og under, sånn jeg har forstått?

50 sone og under

Anonymous poster hash: 6fa59...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

50 sone og under

Anonymous poster hash: 6fa59...778

Wow, da vet du mer enn meg. Jeg og lovdata tar visst feil vi da: "5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare." (http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata, forskrift om kjørende og gående trafikk

§ 7 punkt 5: "På en veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Med andre ord; Når det er 80-sone, er det vel bussen som har vikeplikt?



Anonymous poster hash: 42522...f6c
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lovdata, forskrift om kjørende og gående trafikk

§ 7 punkt 5: "På en veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare."

Med andre ord; Når det er 80-sone, er det vel bussen som har vikeplikt?

Anonymous poster hash: 42522...f6c

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 sone og under

Anonymous poster hash: 6fa59...778

Det hender jeg savner en "nedoverpil" på innlegg - dette er temmelig viktig og grunnleggende kunnskap du bommer på.

Anonymous poster hash: 6a6c8...42f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de andre sier, noter ot klag!

Er kun fra 60 kmt og under at vi i personbiler har vikeplikt for busser som kommer ut av busslommen, noen her som ikke har lappen eller kanskje ikke burde hatt den?

Anonymous poster hash: 855b0...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ned tid, sted, og identifikasjon på kjøretøyet (skiltnummer og/eller vognnummer), og send skriftlig klage til busselskapet. Gjerne med kopi til oppdragsgiver - ofte fylkeskommunalt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de andre sier, noter ot klag!

Er kun fra 60 kmt og under at vi i personbiler har vikeplikt for busser som kommer ut av busslommen, noen her som ikke har lappen eller kanskje ikke burde hatt den?

Anonymous poster hash: 855b0...7eb

La oss håpe det er det første. (Det er spesielt "festlig" når noen som ikke har peiling retter på noen som faktisk har helt rett.)

Anonymous poster hash: 6a6c8...42f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fest et kamera(eller få dashcam) på dashbordet så har du det på video. Fint å sende til nettavisene:P



Anonymous poster hash: ceb82...cc5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det er fælt! Da jeg kjørte ring 3 til jobb, satt jeg med hjertet i halsen hver gang jeg nærmet meg bussholdeplassen rett før Tåsentunellen, for der vrengte bussen ut i samme øyeblikk som den satte på blinklys nesten hver gang.

Anonymous poster hash: 48429...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ned tid, sted, og identifikasjon på kjøretøyet (skiltnummer og/eller vognnummer), og send skriftlig klage til busselskapet. Gjerne med kopi til oppdragsgiver - ofte fylkeskommunalt selskap.

Jeg har veldig lyst å gjøre det, problemet er at jeg blir så vettskremt ( når jeg er 2 cm fra å dø) at jeg får meg aldri til å gjøre det... Burde selvfølgelig klage, men dette er ikke ett problem med EN sjåfør, dette skjer hele tiden...

TS

Anonymous poster hash: 57072...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veldig lyst å gjøre det, problemet er at jeg blir så vettskremt ( når jeg er 2 cm fra å dø) at jeg får meg aldri til å gjøre det... Burde selvfølgelig klage, men dette er ikke ett problem med EN sjåfør, dette skjer hele tiden...

TS

Anonymous poster hash: 57072...97d

Hvis det er et problem med mange sjåfører er det enda viktigere å klage, for da er det en ukultur som må tas tak i. Selv om du ikke får notert ned identifikasjon på kjøretøyet så vil selskapet ha en anelse på hvem som kjører buss på et bestemt sted til et bestemt tidspunkt.

Hvis du klager mange nok ganger vil det ofte hjelpe, og hvis det ikke hjelper så er det bare å gå til lokalavisa.

Anonymous poster hash: 4dcca...35c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et problem med mange sjåfører er det enda viktigere å klage, for da er det en ukultur som må tas tak i. Selv om du ikke får notert ned identifikasjon på kjøretøyet så vil selskapet ha en anelse på hvem som kjører buss på et bestemt sted til et bestemt tidspunkt.

Hvis du klager mange nok ganger vil det ofte hjelpe, og hvis det ikke hjelper så er det bare å gå til lokalavisa.

Anonymous poster hash: 4dcca...35c

Jeg vet jo veien, fargen på bussen og tidspunktet, men dette er seriøst noe som skjer ca. 6 ganger i mnd. Det er en generell ukultur blandt bussjåfører på denne veien...

Anonymous poster hash: 57072...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ring 3 såpass trafikkert at hvis bussen skal vente på klar bane kommer den seg aldr frem. Hva gjør en BMW i høyrefilen er det virkelige spørsmålet.

Anonymous poster hash: 9d2e6...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrefil er kjørefil. Venstrefil er forbikjøringsfil. Og ligger man på fartsgrensen, vil man sinke fartsløvene i venstrefil.



Anonymous poster hash: 48429...ee2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...