Gå til innhold

Marsvin og kanin


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Hvor ofte må man gjøre rent buret?

Hvor mye og hva slags grøntfor gir dere?

Noe annet jeg bør vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte må man gjøre rent buret?

Hvor mye og hva slags grøntfor gir dere?

Noe annet jeg bør vite?

Rekner med du vet at kanin og marsvin ikke skal gå i samme bur.

Hvor ofte du må rengjøre kommer an på hvor renslige dyrene er, og hva slags strø du bruker. Jeg tømmer dokassa hver 3. dag og vasker resten av buret med en fuktig klut samtidig. Har ikke strø i resten av buret, men et teppe til å ligge på. Buret står på stua, er av tre og kledd med våtromsvinyl innvendig.

Utebur trenger som regel renhold sjeldnere enn innebur. Vanlige plastbur til innebruk bør man vaske en gang i uka, og bytte strøet i do-hjørnet ved behov.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det??  :klø:

Primært fordi kaninen er et terriorielt og lettere asosialt kolonidyr, mens marsvin er sosiale flokkdyr. Kaninen vil gjerne ønske å jage bort dyr på territoriet sitt, eller i det minste ganske bestemt avgjøre rangorden utfra "kaninregler", mens marsvinet selvsagt ikke skjønner kaninspråk fullt ut. Noen ganger kan det gå bra og de kan ha selskap av hverandre, men oftere ender det i et blodig og ulykkelig marsvin.

Viktig å være klar over at selv om kaniner er søte og mot mennesker fredelige og snille dyr, har de ofte sterkt behov for å sjefe over territoriet sitt, og har sabla skarpe tenner.

I tillegg har de ulike foringsbehov (kaninen er f eks ikke gnager, men har fordøyelse som likner hestens) og jeg mener det ene dyret kan være bærer av virus eller bakterier som kan gi sykdom hos det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er allerede sammen i et innebur. Jeg har blitt spurt om å passe dem, og hun mente det ville holde at jeg stakk innom med mat et par ganger i uka. Det kan da vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Viktig å være klar over at selv om kaniner er søte og mot mennesker fredelige og snille dyr, har de ofte sterkt behov for å sjefe over territoriet sitt, og har sabla skarpe tenner.

I tillegg har de ulike foringsbehov (kaninen er f eks ikke gnager, men har fordøyelse som likner hestens) og jeg mener det ene dyret kan være bærer av virus eller bakterier som kan gi sykdom hos det andre.

Ah.

I de dager da jeg jobbet på dyrebutikk, så hadde vi ofte kaniner og marsvin sammen uten problemer.. Men det er klart, de hadde stor plass og vi stelte godt med dem. De fikk forskjellig mat, og når jeg tenker over det så holdt de seg egentlig mest hos sine egne. Det kan godt hende at det er annerledes når de vokser opp sammen enn når en voksen kanin som aldri har vært borti marsvin og omvendt blir introdusert til hverandre!

Har også vært borti aggressive kaniner, og skjønner fullt og helt hva de er i stand til å gjøre. Det med sykdom har jeg nå aldri hørt om, men det finnes jo sykdommer som kan gå fra gnager til gnager el. lignende. Har du hørt om noen tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes veldig lite ut, mulig de har stor høyhekk og foringsautomat e.l, men man bør jo absolutt fore og se til dem hver dag.

Av grøntfor kan du gi f eks gulrøtter, mørk salat, litt urter o.l, men ikke gi mye i tilfelle de ikke er vant til det, de trenger litt tid til å venne magen til nytt for.

I tillegg skal de alltid ha høy tilgjengelig, helst i høyhekk. Og vann, selvsagt.

Angående kraftfor så bør du nok gi dem det de er vant til siden du bare skal passe dem for en kort periode. Egentlig bør kaninen få kaninpellets som f eks Kalles, og helst ikke fri tilgang, men vet det er mange som forer annerledes. Så gjør det de er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært borti aggressive kaniner, og skjønner fullt og helt hva de er i stand til å gjøre. Det med sykdom har jeg nå aldri hørt om, men det finnes jo sykdommer som kan gå fra gnager til gnager el. lignende. Har du hørt om noen tilfeller?

Det med sykdom er bare noe jeg har lest om på et kaninforum e.l, husker dessverre ikke nøyaktig, så skal ikke si det for sikkert.

Tror voksne dyr sloss mer enn kanin- og marsvinunger, og kjønnsmodne hankaniner kan faktisk være veldig greie mot kaninunger og kanskje marsvinunger, mens de kan bli bråaggressive selv mot (andre kjønnsmodne?) søsken og andre de har gått i bur med hele tiden. Dessuten er det jo en risiko for at dyra går og er stresset om det er stor forskjell i rang eller aggressjonsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha dem her hos meg, så jeg må stikke innom dem. Men hvordan gjør jeg det da med foring, hvis de ikke skal ha for mye på en gang og jeg ikke skal mate dem hver dag? Høybeholderen tror jeg er et slikt lite gitter som man setter på inn- eller utsiden. Jeg husker ikke hvordan det ser ut.

Jeg liker ikke tanken på å behandle dem dårlig, men jeg har det travelt selv den tida de skal reise bort. Jeg har mest lyst til å si nei, men de har alt bestilt billetter. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Tror voksne dyr sloss mer enn kanin- og marsvinunger, og kjønnsmodne hankaniner kan faktisk være veldig greie mot kaninunger og kanskje marsvinunger, mens de kan bli bråaggressive selv mot (andre kjønnsmodne?) søsken og andre de har gått i bur med hele tiden. Dessuten er det jo en risiko for at dyra går og er stresset om det er stor forskjell i rang eller aggressjonsnivå.

Ja, men det gjelder vel stort sett alle gnagere og mesteparten av fugler. Særlig hvis de har liten plass..

Ikke meningen å kuppe tråden din kaffe! :)

Jeg tor nok ikke det er noe problem å stikke innom annenhver dag, hvis du fyller opp litt godt til dem. De klarer seg sånn i en kort periode! Hvor lenge skal de værebortreist da? For hvis det er snakk om en uke, to uker, så ville ikke jeg ha flyttet dem. En flytting er veldig stressende, og det er spesielt viktig å passe på foringen når du flytter dem. (Ikke for mye gnagerblanding rett etter flytting osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silkesvarten

Rekner med du vet at kanin og marsvin ikke skal gå i samme bur.

:overrasket:

der synest jeg at det kommer helt ann på....

noen kaniner kan være kjemepgode venner med marsviner... og jeg synest det er bra at en kanin og et marsvin går sammen... da er de ikke alene...

men om de begynner å krangle å slikt så er det jo klart at de må skilles...

men våre naboer har en kanin sammen med et marsvin og det går super fint...

og jeg vet det at om vi en dag får oss marsvin så skal den gå sammen med en av våres kaniner....

lykke til ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg har da hatt kanin og marsvin sammen... 2 kaniner og et marsvin, og dem storkoste seg sammen :) Finnes jo alltid unntak. De hadde jo god plass, men lå som regel sammen i et hjørne, alle tre. Hadde ingen problemer med det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder å ha marsvin og kanin sammen så er det vel to filosofier:

1. Å være føre var fordi det er to ganske forskjellige arter hvorav den ene er vesentlig mer territoriell enn den andre - og det finnes endel eksempler på alvorlig skade og mistrivsel hos "selskapsdyret". Vil tro hunkaniner og kastrerte hanner lettere aksepterer det andre dyret, men vet ikke. Hankaniner går også gjerne etter kjønnsorganenepå "fienden", og jeg vet om dyr som har måttet avlives pga bittskader.

2. Å ta sjansen fordi det går bra i endel tilfelle også. Selvsagt fint når de trives i hverandres selskap, men i hvert fall kaniner trives greit i eget bur også. Marsvin bør etter min mening ha selskap, men da av andre marsvin. Jeg ville heller hatt to kaniner sammen enn en kanin og et marsvin, og da helst en kastrert hann og en hun.

Uansett, dette blir jo på siden av trådens tema, trådstarter kan jo ikke gjøre noe med dette :) Det går an å la dyra være alene et par døgn, men jeg ville prøvd å sjekke dem oftere enn to ganger i uka, i hvert fall om du ser at de går tom for mat tidligere. De bør ikke gå lenge uten - helst aldri gå tom for- høy og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svart ja ennå. Jeg håper egentlig at hun finner noen som kan ta seg bedre av dem.

Hva med bevegelse? Må de ikke ha noen trimrunder innimellom? Å sitte i et lite bur så lenge med bare noen som peser inn og legger igjen litt mat en gang i blant, høres jo unektelig veldig trist ut.

Hva med rengjøring av buret når de er to som deler det? Holder en gang i uka da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silkesvarten
Jeg har ikke svart ja ennå. Jeg håper egentlig at hun finner noen som kan ta seg bedre av dem.

Hva med bevegelse? Må de ikke ha noen trimrunder innimellom? Å sitte i et lite bur så lenge med bare noen som peser inn og legger igjen litt mat en gang i blant, høres jo unektelig veldig trist ut.

Hva med rengjøring av buret når de er to som deler det? Holder en gang i uka da?

høres jo ut som du ikke er intresert i å passe dem... og da synest jeg du burde si ifra om at hun heller burde finne seg noen som kan passe bedre på dem .. og "møkke" i buret når det trengs...og har tid til å kose litt med dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vel litt skeptisk fordi jeg ikke synes hun tar seg så godt av dem selv, og fordi jeg har veldig dårlig tid den uka siden jeg får besøk selv og ikke ferie. Jeg synes det høres veldig lite ut å bare stikke innom slik som hun sier det, men jeg frykter vel at alternativet er at ingen passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...