Gå til innhold

Trenger hjelp med å gå ned i vekt


Summerblonde :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger å gå ned til jeg skal til Spania om 2 uker! Og jeg skal klare det. Men trenger hjelp om tips til hva jeg skal spise for å gå rask ned i vekt. Noen som hadde orka og satt opp en liste over hva jeg kan spise på en dag? Også lurer jeg fælt på hva i egget som er sundt? Det hvite eller det gule? Vil jeg gå ned i vekt om jeg lever på bare egg, vann og frukt?

Jeg skal trene samtidig som jeg går ned, men ikke så mye siden jeg ikke har anledning til det. 20 minutter på tredemølle hver dag kan funke.

Kan noen hjelpe meg? Hadde satt utrolig stor pris på det. Prøver å gå ned 4 kg eller mer på 2 uker, noen vil kanskje si at det ikke går, men jeg vet at det går. Trenger bare hjelp sånn at jeg gjør det ordentlig.

Starter imorgen, og idag har jeg spist:

1 banan

3 brødskiver med salami

1 glass saft

1 porsjon blomkålsuppe

1 sjokolade

veldig dårlig idag, men som sagt så starter det imorgen. Jeg har lest at man burde holde seg unna brød, noen som har noen tips til hva jeg kan erstatte brødet med? Er knekkebrød slankende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil helt sikkert gå ned i vekt ved å bare spise egg og frukt, så lenge du spiser en del mindre enn du forbruker av energi. Du må imidlertid være klar over at du ved å gjøre dette senker forbrenningen, og du vil dermed mest sannsynlig gå opp i vekt igjen når du begynner å spise normalt. Kroppen har et "set-point" for kroppsvekt, og det tar flere år å endre dette, derfor vil kroppen søke etter å gjenopprette den kroppsvekten den er "satt til" etter sulteperioden. Jeg tror ikke det er veldig bra å sulte seg altfor ofte, men hvis dette er for to uker, så kan jeg ikke tenke meg at det er veldig skadelig. Men det er ikke bra å gå opp og ned i vekt veldig mye, derfor bør du senere heller gå ned i vekt ved å sakte men sikkert endre livsstil, og gå mer gradvis ned i vekt.

Om du derimot klarer å gå ned 4 kilo på 2 uker, er et annet spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Kan noen hjelpe meg? Hadde satt utrolig stor pris på det. Prøver å gå ned 4 kg eller mer på 2 uker, noen vil kanskje si at det ikke går, men jeg vet at det går. Trenger bare hjelp sånn at jeg gjør det ordentlig.

Kom deg i ketose, så raser du ned i vekt. Veldig mye av det er vann, du får ikke bort 4 kilo fett på 2 uker med mindre du legger deg inn for fettsuging. Du vil være svimmel, du vil lukte vondt, du vil etter all sannsynlighet gå opp hvert gram etter endt kur, men ned i vekt går man, det er ingen tvil om det.

Er ketose uaktuelt vil man få mye gratis ved å kutte melkeprodukter, sukker, salt, og raske karbohydrater. En sultekur vil i hvertfall ikke bidra på noen som helst måte.

Hvis du vet det går må du enten

1) Ha gjort det før, og da vet du hva du skal gjøre

2) Eller ha VELDIG tro på at du får det til og nekter å høre på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har gått ned så mye før, men da spiste jeg ikke.

Hva er ketose? Og jeg trenger ikke gå MYE ned i vekt, det er bare 4 kg jeg vil gå ned så er jeg fornøyd. men vil selvfølgelig holde meg der.

Jeg veier 56 kg og vil ned til 52 som jeg var for et par år siden. Jeg spiser VELDIG mye godteri, og må slutte med det. Men det er vanskelig :| desuten så går jeg å spiser hele tiden, er et matvrak.

Men kan noen svare meg på om hva i egget som er mest slankende? plomma eller hviten? For jeg har jo mulighet til å bare spise hviten f.eks..

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ingen mat er "slankende". Det er kalorier inn - kalorier ut balansen som har noe å si.

Hvis du utelukkende teller kalorier er eggehvite fattig på kalorier og rikt på protein. Men jeg ville ikke hengt meg opp i eggehvite vs eggeplomme hvis jeg var deg. Jeg tror du fint kunne oppnådd resultatene du ønsker ved å kutte sukkeret HELT ut av kosten din. Det vil, om ikke annet, blant annet føre til at kroppen slipper en del vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er veldig dårlig på sånn om mat og sånn. Vet ikke så mye om hva som inneholder sukker osv. Hadde du orka å vært en engel og satt opp et eksempel på hva jeg kan spise gjennom en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Dropp ALT som heter godteri, brus etc

Se på varedeklerasjonen på ting du spiser. Sukker bør ikke stå som en av de første ingrediensene ;)

Trust me, får bra effekt bare av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg må bare gi opp og gå ned 4 kg på 2 uker og heller prøve å gå ordentlig ned 6 kg på så lang tid som jeg måtte trenge. Men hvordan skal jeg klare det, og holde meg der? Det blir sikkert ikke lett, men jeg skal klare det. Må jeg slutte å spise godteri helt? Eller er det ok med litt på lørdager osv.

Men jeg trenger virkelig forslag på slankende mat. Ja, jeg vet ingen mat er slankende, men jeg trenger mat med lite fett(?), kalorier(?). Kan noen hjelpe meg? Eventuelt hvor mye må jeg trene hver dag for å gå ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det er selvfølgelig helt greit å spise LITT godteri på lørdagen, men man oppnår resultater raskere ved å kutte ut sånt helt :) Det blir igrunn en avveining om hvor lang tid du er villig til å bruke.

Og for å være helt ærlig, hvis du ikke har ork til å i det hele tatt sette deg inn i hva maten du spiser inneholder, så vil du uansett bare smelle opp i vekt igjen etter at du har fulgt en "spiseplan" i en periode. Kunnskap om maten vi spiser er en investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, vil gjerne lære noe om det. Er bare at jeg kan ingenting akkurat nå. Idag kjøpte jeg f.eks frosne jordbær istedenfor godteri, og jeg vil tro det er ganske sundt? ;p

Uansett så har jeg spist idag:

2 epler

1 skolebolle :|

1 stekt egg + litt tunfisk

6 frosne jordbær ca

også har jeg jogga i ca 20 min. Er dette ok? maten var vel kanskje ikke den beste, siden jeg heller burde spist litt mer og droppa skolebollen, sant? tusen takk for at du orker å svare meg! men jeg lurer litt på en ting til. Når jeg skal se på hva maten inneholder, så har jeg alltid sett på fettinnholdet og ikke kcal, er det kcal jeg skal se på? og ikke fettinnholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kine_*

du kan jo melde deg inn i vektklubben.no helt gratis (grete roedes, ikke vg's vektklubb). der finner du ut hvor kcal du skal spise hver dag. for du spiser alt for lite! Der skriver du inn mat og trim ol. masse info å få der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Nei nei, vil gjerne lære noe om det. Er bare at jeg kan ingenting akkurat nå. Idag kjøpte jeg f.eks frosne jordbær istedenfor godteri, og jeg vil tro det er ganske sundt? ;p

Uansett så har jeg spist idag:

2 epler

1 skolebolle :|

1 stekt egg + litt tunfisk

6 frosne jordbær ca

også har jeg jogga i ca 20 min. Er dette ok? maten var vel kanskje ikke den beste, siden jeg heller burde spist litt mer og droppa skolebollen, sant? tusen takk for at du orker å svare meg! men jeg lurer litt på en ting til. Når jeg skal se på hva maten inneholder, så har jeg alltid sett på fettinnholdet og ikke kcal, er det kcal jeg skal se på? og ikke fettinnholdet?

Se på begge deler. En skolebolle inneholder veldig mye kalorier (400-500 kalorier), og nesten ikke noe næring i det hele tatt. Du må se på kalorier. Hvis man bare ser på fettinnhold kan man jo plutselig tro at godteri er helsekost, fordi det bare inneholder sukker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Helgen har gått ganske dårlig, og det har blitt en del pizza, chips og alkohol. Men siden det er helg, så tenker jeg og komme tilbake til sunn livsstil nå til uka. Har bestemt meg for å kutte ut brødvarer helt, og ifølge hodet mitt er dette smart og slankende. Men jeg lurer da på om knekkebrød er en bra erstatning? Leste på pakken idag at det var 420 kcal per knekkebrød og 3 gram fett, og jeg synes det var overraskende mye, siden jeg alltid har trodd knekkebrød er så sunt. Så om jeg spiser 3 knekkebrød (som jeg vanligvis gjør) så blir det tilsammen 1260 kcal og 9 gram fett.. Burde jeg bare kutte ut knekkebrød og, og bare leve på egg, frukt og vann? Synes kosthold er veldig frustrerende og forvirrende :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Helgen har gått ganske dårlig, og det har blitt en del pizza, chips og alkohol. Men siden det er helg, så tenker jeg og komme tilbake til sunn livsstil nå til uka. Har bestemt meg for å kutte ut brødvarer helt, og ifølge hodet mitt er dette smart og slankende. Men jeg lurer da på om knekkebrød er en bra erstatning? Leste på pakken idag at det var 420 kcal per knekkebrød og 3 gram fett, og jeg synes det var overraskende mye, siden jeg alltid har trodd knekkebrød er så sunt. Så om jeg spiser 3 knekkebrød (som jeg vanligvis gjør) så blir det tilsammen 1260 kcal og 9 gram fett.. Burde jeg bare kutte ut knekkebrød og, og bare leve på egg, frukt og vann? Synes kosthold er veldig frustrerende og forvirrende :|

Hvis du skal telle kalorier, må du først lære deg å regne.

Det var nok 420 kcal pr 100 GRAM knekkebrød. Ett knekkebrød veier stort sett mellom ca 10-12 gram, så tre knekkebrød blir langt mindre enn 1260 kcal m.a.o.

Egg er en veldig sunn matvare, veldig næringsrik og har få kalorier (ca 85 kcal pr stk). Men du kan ikke leve bare på det og frukt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth

Du må finne en livsstil du kan leve med resten av livet..

Havregrøt/brød/knekkebrød (med fett og proteinrikt pålegg) til frokost, kanskje med yoghurt eller frukt til

(mellommåltid yoghurt eller frukt/grønnsak)

Lunsj salat med kylling/tunfisk ol.

mellommåltid

middag: fisk/hvitt kjøtt med grønnsaker evnt liten potet/ris til

Dette var bare et eksempel, men sett opp en kosthold og treningsplan, og les litt på nettet om hvor mye du skal få i deg av ulike næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine tips:

1. Kutt ut brød. Alt. Ikke spis brød til middagen engang, vedsidenav. Brød er tungt og dårlig. Spis heller havregryn/ grøt, knekkebrød. Fiber får du i deg også ved...

2. ...å spise MYE grønnsaker. Og frukt. Bruk mye tid i grønnsaksavdelingen når du handler. Spis alltid 3-4 grønnsaker til middag, gjerne gulrot, paprika, brokkoli, sopp, tomat (!!), agurk... kjøp epler, bananer og appelsin du kan bruke som mellommåltid. Disse matvarene er som oftest den beste fast-food'en du kan få i deg. De holder seg greit i et par dager (husk å oppbevare gulrøttene mørkt!) og er bare å ta frem og spise. Som mellommåltid på jobb/ skole kan du ta med gulrot, eple, banan eller appelsin. En skikkelig vitaminbombe som gjør kroppen din god og fornøyd - selv om du ikke spiser mye av det.

3. Spis kjøttvarer med mye protein. Renskårete fileter, tunfisk, alt som har høyt proteininnhold. Unngå behandlede matvarer som fiskepinner og lignende, de har som regel bare en stor andel hvetemel og grums du ikke har nytte av.

4. Bytt ut hvit ris med villris eller fullkornsris, mandelpotet med "vanlig" potet osv. Selv om det ikke er mye forskjell på kalorier i disse produktene inneholder de flere gode næringsstoffer, og du blir mettere av de.

5. Cottage Cheese og 1 % kesam. Sleng på en dott kesam til middagen, ta litt cottage cheese til omeletten og så videre. Lette, fine meieriprodukter som kan "krydre" opp maten.

6. Ikke forveksle usunt fett med sunt fett. Sunt fett trenger du. Makrell i tomat, sardiner i olje, avocado... nam! Prøv avocado på knekkebrød med pepper!

7. Om du er sulten - spis! Da gjerne knekkebrød eller frukt. Du holder forbrenninga i gang ved å spise små måltider gjennom dagen. Start dagen med å tvinge i deg en frukt eller 2 knekkebrød - og spis stabilt gjennom dagen. Ta gjerne mellommåltid mellom frokost og lunsj, da unngår du bråspising til lunsj. Å lage matpakke er ALLTID best. Unngå kantinemat for alt i verden!!

Sist, men ikke minst, må jeg bare ta med dette rådet... som er det viktigste av alt, og som du MÅ følge dersom du har planer om å endre livvstil og gå ned i FETT, og ikke vann, luft osv...

8. TREN! Og da mener jeg TRENE, som i å bli svett og støl! Om det så bare er en 15 minutters joggetur, prøv å legge inn 3-4 økter i uka, da oppnår du resultat mye raskere. Poenget er å legge om stoffskiftet og forbrenninga så du forbrenner fett, ikke muskler eller bare tar av vann. Å trene styrke blir man ikke "bøff" av, man får derimot opp forbrenninga mye mer effektivt enn å slite på en tredemølle - og det er morsommere! Ved å trene styrke og kondisjon kan du øke kaloriforbrenninga di med flere hundre i døgnet.

Ellers vil jeg bare si - det er basalforbrenningen din du vil øke, det vil si hvor mange kalorier forbrenner når kroppen hviler, sover, sitter osv, som vi gjør mesteparten av døgnet. Denne øker du KUN (eller hovedsakelig) av å trene. Spiser du bare mindre slik man blir fortalt at er ok på Grete Roede-kurs, vil du bare ende opp med å senke forbrenninga, og selv om du kanskje ser resultater, så er de bare falske resultater!

Mange vil nok krangle med meg her, men jeg står fast på mitt her. Kroppen er laget for å bevege seg, når den gjør det, trenger den mer mat for å bygge muskler og holde seg sterk, og da forbrenner den mer. Ikke tro du kan forvente mirakler uten å gjøre en innsats - men om du gjør en aldri så liten innsats på å legge om kostholdet og trener fast i uka - så er det UTROLIG hvor raskt du kan se resultater!! Ikke nok med det - trening gjør det psykisk sterkere også. Folk som trener er mindre syke og mindre deprimert - det gir rett og slett helsegevinster på alle plan!

Du VET du kan få det til - og kroppen din kommer til å elske deg - og du den! :-D

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
. Denne øker du KUN (eller hovedsakelig) av å trene. Spiser du bare mindre slik alle disse Grete Roede-idiotene gjør, vil du bare ende opp med å senke forbrenninga, og selv om du kanskje ser resultater, så er de bare falske resultater!

Det er greit at du er uenig med Grete Roedes filosofi, jeg deler ikke deres syn jeg heller, men å kalle dem idioter synes jeg er frekt og barnslig. Du ødela hele buskapet med innlegget ditt med det utsagnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du er uenig med Grete Roedes filosofi, jeg deler ikke deres syn jeg heller, men å kalle dem idioter synes jeg er frekt og barnslig. Du ødela hele buskapet med innlegget ditt med det utsagnet der.

Ok, jeg mente primært ikke at folk som går Grete Roede-kurs er idioter, men folk som selger sånne opplegg til folk. Jeg skal rette det.

Endret: Ellers så er det jo hyggelig at du syntes resten av innlegget var bra.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her, men jeg synes ikke du skal kutte ut en hel matvaregruppe som f.eks. brød hvis det er en viktig del av kostholdet ditt. Så lenge du spiser variert og prioriterer å spise grønnsaker til hvert måltid, så kan du godt spise brød. Men du bør velge et så grovt brød som mulig. Det viktigste er å finne et sunt kosthold som du kan leve med.

Det viktigste rådet over alt tror jeg er å bevege seg mer. Helst bør man bevege seg i over 1,5 time hver dag for å få en god effekt. Det høres mye ut, men handler om prioritering. Start med en halvtime-time i begynnelsen, og øk etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...