Gå til innhold

Kjønnsroller - kveget slår til igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, herzeleid. Jeg lurer litt på hva du mener om dette:

- Synes du at reklamen får frem på en tydelig måte at det ikke er alle gutter og/eller jenter som vil ha det reklamen sier?

- Hva tenker du er reklamers rolle i forhold til å påvirke hva som ses på som typisk jente eller gutt?

- Tror du det kan være slik at reklame kan være med på å forme kjønnsroller og forsterke kjønnsstereotypier?

- Tror du det kan være slik at gutter og jenter som ikke passer med disse stereotypiene føler seg utenfor, blir mobbet, føler seg presset inn i en rolle de ikke egentlig er komfortabel med?

- Hvor stor relevans tenker du at det har å dele inn i jenter og gutter når det kommer til barnesko og barnetøy?

- Er det ikke bedre å la det være opp til guttene og jentene og velge selv, istedenfor å fortelle dem og deres foreldre hva de vil ha (og dermed fortelle dem hva som er normalt og ikke for deres kjønn)?

Reklamen overvurderer nok folks evner til å forstå at "gutter" og "jenter" i denne sammenhengen ikke innebærer alle gutter og jenter.

Eller synes jeg ikke det er noen spesielt god reklame, eller at de nødvendigvis har rett. Bare at det er komisk at vi har egne organer for sensur av denne typen reklamer, og mennesker som hisser seg så voldsomt opp over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reklamen overvurderer nok folks evner til å forstå at "gutter" og "jenter" i denne sammenhengen ikke innebærer alle gutter og jenter.

Eller synes jeg ikke det er noen spesielt god reklame, eller at de nødvendigvis har rett. Bare at det er komisk at vi har egne organer for sensur av denne typen reklamer, og mennesker som hisser seg så voldsomt opp over dette.

Mener du at man ikke skal ha noen form for sensur når det gjelder reklame?

Anonymous poster hash: 33f2e...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at man ikke skal ha noen form for sensur når det gjelder reklame?

Anonymous poster hash: 33f2e...de5

Man kan godt ha begrensninger, men jeg tenker vell at en del er litt i overkant totalitære og intolerante når det gjelder det de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/eurosko-reklame-vekker-sterke-reaksjoner-1.12285803

Så en helt harmløs reklame som bygger på faktisk statistikk skaper harnisk blant alle disse hjernevaska dottene som tror dommedagen er nær så fort handelsstanden retter seg mot markedskreftene.

Hør her iqdotter, disse kampanjene skaper ikke kjønnsroller, kjønn skaper markedet. Hvorfor er det så vanskelig å godta? Ingen av dere går i harnisk over herre- og kvinne avdelinger, og ingen av dere går i harnisk over kvinne- og herretoalett, men så fort noe retter seg mot den mer passive og mindre interessante naturen til kvinner så blir det fullstendig rabalder og ustanselig kakkel. Kjerringjævler.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

Innlegget ditt består av en nesten sammenhengende rekke av retoriske sleivspark. Allerede i overskriften stempler du dine meningsmotstandere som "kveg". Hva konnoterer det? Viljeløse flokkdyr som lar seg lede og bruke. Mange tenker sikkert automatisk at kyr er dumme også. God start.

Deretter står det at reklamen er harmløs. Så reklamen påvirker ikke? Hvorfor brukes det så mye penger på reklame hvis den ikke påvirker? Eller er poenget at reklamen bare påvirker folks vilje til å kjøpe og ikke deres holdninger? Dette er uansett ikke dokumentert, så man skal være temmelig ukritisk for å sluke dette rått.

Faktisk statistikk er et merkelig uttrykk. Det er altså ikke bare statistikk, men virkelig, eksisterende statistikk. Da hadde det vært interessant å se en kilde, men det mener du åpenbart er unødvendig. Dette er et aksiom vi bare må godta.

Som om ikke "kveg" er sterkt nok, slår du motstanderne i huet med at de er hjernevaska dotter. Hvis man er uenig med deg, er man altså både hjernevaska og dum. Bravo.

At handelsstanden retter seg mot markedskreftene er vel noe alle vet uten at de roper høyt om dommedag av den grunn, så den påstanden er direkte feil.

Nytt høydepunkt: iqdotter. Jeg kan ikke huske å ha vært borti dette ordet før, men jeg skjønner jo at det er svært nedsettende ment. Likevel er det ikke hundre prosent sikkert om du mener at folk som er uenige med deg har for høy eller for lav IQ. Jeg ville umiddelbart trodd det siste, men det rimer dårlig med ditt eget debattnivå.

Kampanjene skaper ikke kjønnsroller, kjønn skaper markedet. Nok en gang påstår du, uten å gjøre noe forsøk på å dokumentere det, at reklamen ikke påvirker folks holdninger. Det er en temmelig drøy påstand som jeg tviler på at du vil finne noe forskning som støtter.

Så ber du oss om å godta en håpløs sammenligning: herre- og kvinneavdelinger. Jeg antar du mener i kles- og skobutikker. Nå er det vel ingen som benekter at menn og kvinner har forskjellig kropp, og dermed også trenger forskjellige klær. Derimot ville nok de fleste reagert hvis det bare var hverdags- og fritidsklær i herreavdelingen og bare pynteklær i dameavdelingen. Dette med toalettene er en så dårlig parallell at det må ha vært en spøk.

Til slutt kroner du verket med det siste, avgjørende poenget: Kjerringjævler. Som om det kan overbevise tvilerne.

Det er mulig jeg har misforstått og at hele innlegget er ment ironisk – det er faktisk ikke umulig med tanke på hvilket underforum du har valgt. Men hvis du virkelig har ment det alvorlig, koker egentlig alle argumentene dine ned til dette ene: Hvis du er uenig med meg, er du dum.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne reklamen (og andre lignende ting) er ikke at jenter og gutter er forskjellige - det vet man at de ofte er. Men jenter og gutter er minst like forskjellige, og kanskje enda mer, "innenfor kjønn".

Det å gå såpass langt i å antyde at "jenter er sånn og gutter er sånn" gjør det vanskelig etterhvert for de som ikke "passer inn". Jenter som ikke liker "pene, jentete sko", eller til og med gutter som gjør det. Hvorfor skal de måtte kjenne på dette allerede fra de er så små? Hvorfor skal det antydes at guttene skal ut og leke, mens jentene helst skal være søte og pene, når det finnes så mange som ikke passer inn i disse båsene i det hele tatt?

Jeg har ei jente som er "helrosa", elsker prinsesser og pynt. Og ja, joggeskoene skal være rosa eller lilla, og de skal helst blinke. Og det er helt greit det! Hun skal få velge slikt selv. Og at det finnes rosa jentesko og blå guttesko, det plager meg lite. Men valget skal være der, uten at det skal føles feil eller rart!

Men ikke tale om at hun er noen "passiv prinsesse" selv om hun liker slikt, hun kommer hjem dekket i sand, leire og grønske, og hun klatrer i trær og hiver seg utfor akebakkene med fryd. Og hun sliter joggesko i lek like mye som de andre ungene i barnehagen.



Anonymous poster hash: 1203c...487
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss jobbe mot et samfunn der betegnelsene "maskulin" og "feminin" blir meningsløse og irrelevante!

Ellers takk. La oss i stedet jobbe for et samfunn der likeverd verdsettes, like mye som individuelle ulikheter, enten det er utseende, lyter, kjønn, musikksmak eller interesser.

Der alt det fine og samfunnsnyttige feminitet og maskulinitet dyrkes, roses og applauderes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers takk. La oss i stedet jobbe for et samfunn der likeverd verdsettes, like mye som individuelle ulikheter, enten det er utseende, lyter, kjønn, musikksmak eller interesser.

Der alt det fine og samfunnsnyttige feminitet og maskulinitet dyrkes, roses og applauderes.

Det er en tøff påstand på kvinneguiden at man skal kunne verdsette frivillige kjønnsforskjeller.

Her ønsker mange at ting skal innføres ved tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gutter og jenter er forskjellige av natur. En gutt som oppdras som en jente vil fort slite, og vice versa.

Ja vi er forskjellige og det skal vi sette pris på. Jenter skal behandles som jenter og gutter som gutter. Har selv 3 jenter og selvsagt skal ikke dem oppdras som gutter, for de er ikke gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk få reklamere som de vil. Kjønnsnøytral oppdragelse er det verste jeg hører. La nå gutter få være gutter og jenter jenter. Og lytt til barna på hva de liker, ikke la deres feministiske meninger skade barna deres for livet.

Hva går dere selv i når dere ønsker å pynte dere? Værnesko, arbeidsbukse og flannelskjorter?

Mange jenter liker å pynte seg også som barn og kle seg opp som prinsesser eller liknende, har dere glemt deres egen barndom? Selvfølgelig skal man ikke kun kjøpe slike klær og sko, da de fleste barn liker å være ute å leke, men hysteriet her er håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk få reklamere som de vil.

Ja man burde reklamere for alt og hvordan man selv vil. Om man bruker nakne damer som reklamerer for røyk, ja hva så? Folk henger seg opp i alt i dette samfunn. Man velger selv om man vil se eller ikke se på reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er forskjellige og det skal vi sette pris på. Jenter skal behandles som jenter og gutter som gutter. Har selv 3 jenter og selvsagt skal ikke dem oppdras som gutter, for de er ikke gutter.

Barn skal oppdras som mennesker. Lar vi de få de samme tilbudene, så velger de selv. Vi har tross alt en del hormoner som gjør at vi for det meste utvikler oss til det kjønnet vi skulle, uansett.

Forbausende ofte ender man da opp med gutter som tar en ganske typisk farsrolle når de leker med babydukker og jenter som har fine kjoler, støvler og sand i ørene. De blir ikke forvirret over at valgene deres blir akseptert, uansett hva de velger. Man skal hverken hindre de å leke med ting, eller gi dem et spesielt utvalg av klær/leker bare på bakgrunn av kjønn.

Observerte for mange år siden, eldste sønns ( da 4 år) lek med dukke - den var omtrent slik : Storebror puttet dukken i dukkevogna,mens han småpratet , satte den foran trehjulsykkelen og sa ( med voksen mannestemme)- Nå kan du sitte her og se på når pappa reparerer bilen. Barnet leker at han mekker på sykkelen, så tar han opp lekemobilen og sier ; Åh hei er det du! Ja, det går bra, jeg reparerer bilen i lag med ungen min. Kommer du bortover? Ja, men du må kle godt på deg, for det e kaldt ute ( snakker med mørk mannestemme) ok, hadet! Så henvender han seg til dukken og sier: ska du og han pappa gå og lag oss litt mat. Ja det skal vi! ..og så tar han med seg dukken og går inn i huset, mens de småprater.

De andre sønnene har også lekt med babydukker og hatt dukkeutstyr, koppestell osv de er likevel helt tydelig " guttete", selv om de er forskjellige fra hverandre. De har også likt å pynte seg og har satt stor pris på både slips, finsko og tversoversløyfer, tross at spesielt eldstemann ofte var innsmurt i smurning og olje til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg hadde vært en dårlig far om jeg kjøpte feks rosa sko til min datter ? ( Har ikke barn )

Er det kjønnsdiskrimenering liksom? :skratte:

Det finnes rosa sko som en kan være i aktiv lek med. Du hadde vært en dårlig far om du ikke ga datteren din lekevennlige klær, fordi hun skulle se yndig ut, hele tiden. Dessverre er det fortsatt slik at noen oppdrar jentene sine til å alltid passe på at de ikke blir skitne eller får skrubbsår, fordi de vil bruke dem som utstillingsobjekter på egen vellykkethet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal oppdras som mennesker.

Ja selvsagt skal dem det. Men jenter er jenter og gutter er gutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt skal dem det. Men jenter er jenter og gutter er gutter.

Barn er barn, gi dem variasjon og la dem velge.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn er barn, gi dem variasjon og la dem velge.

Ja men vi kommer ikke bort i fra at jenter og gutter som oftest er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå gutter få være gutter og jenter jenter. Og lytt til barna på hva de liker, ikke la deres feministiske meninger skade barna deres for livet.

Hva går dere selv i når dere ønsker å pynte dere? Værnesko, arbeidsbukse og flannelskjorter?

Vel, her i gården er følgende ord ofte hørt: "Slutt nå å stå ute i finkjole og grave i jorda!" ( Ofte etter at vi har vært borte, kommet hjem og jeg bare må se på åkeren/ graveprosjekter i hagen o.l. Kombinasjonen kjole med paljetter og vernestøvler er uslåelig! ;)

Pynter du deg med vernesko, arbeidsbukse og flanellskjorte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men vi kommer ikke bort i fra at jenter og gutter som oftest er forskjellige.

Vi kommer heller ikke bort fra at samfunnet forteller jenter hva jenter skal være og gutter hva gutter skal være, det er rimelig naivt å tro at barn ikke blir påvirket av dette.

Du er jo sterkt påvirket av det selv, du sitter her og proklamerer det som det er ubestridelig fakta, som om det er et gen eller steinalderinstinkt som gjør at jenter liker prinsesser. Skjønner du ikke at du bare reproduserer en kulturell påvirkning du selv ligger under?

Visste du at rosa var en farge for guttebarn på 1800-tallet f.eks.?

Det var en mer aktiv farge, nærmere rødt som voksne menn gikk i, imens lyseblått var en passiv og veik farge som passet bedre for jentebarn. De som levde da syntes jo dette var helt naturlig, sånn det alltid hadde vært og alltid kom til å være, akkurat som du tror dagens ordning er det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer heller ikke bort fra at samfunnet forteller jenter hva jenter skal være og gutter hva gutter skal være, det er rimelig naivt å tro at barn ikke blir påvirket av dette.

Jeg vil at jenter skal være jenter og gutter skal være gutter. Der er jeg konservativ og dessverre ikke politisk korrekt. Men jeg er for at både jenter og gutter skal få lov og gjøre det dem har lyst til. Men jeg liker ikke den populistiske tenkning man ser enkelte steder i dag med kjønnsnøytral tenkning. Det er jeg svært i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...