Gå til innhold

Kjønnsroller - kveget slår til igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Stringfellow1

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kanskje dette faktisk var heile poenget med denne reklamen? Jeg hadde iallefall aldri fått med meg denne reklamen, hvis det ikke hadde vært for at dette havnet i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymous poster hash: 5a3ef...7e5

SÅ hvis disse generaliseringene er støtende, hvorfor fungerer de da? Fordi folk som kjenner seg igjen i det alt for sine holdninger møtt gjennom produktet. Se for deg genereliseringen "tøffe klær for tøffe folk", ingen hadde reagert på det annet enn at det var et forsøk på å nå en kundegruppe av folk som vil se på seg selv som tøffe. Men sette de "tøffe klær for tøffe gutter" så er det plutselig et problem for kvinnene? Da mister de bare en markedsgruppe, synd for produsenten, men her har de delt inn i kjønn fordi de vet dette vil appellere til flertallet i kundegruppene. Det dere iqdotter gjør er å la dere provosere til å bli en del av markedsgruppen ved å klage på markedsføringen deres. Nå kan de yte dere god kundeservice og få nøyaktig innsikt i hva flertallet av kunder ønsker seg sa,t manipulere seg til flere kunder på den måten.Alt fordi dere iqdotter er så hjernevaska av deres tillærte kjønnshat. Enn å BRY seg, det er REKLAME, noe dere burde vist at dere ikke skal la dere påvirke av.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ hvis disse generaliseringene er støtende, hvorfor fungerer de da? Fordi folk som kjenner seg igjen i det alt for sine holdninger møtt gjennom produktet. Se for deg genereliseringen "tøffe klær for tøffe folk", ingen hadde reagert på det annet enn at det var et forsøk på å nå en kundegruppe av folk som vil se på seg selv som tøffe. Men sette de "tøffe klær for tøffe gutter" så er det plutselig et problem for kvinnene? Da mister de bare en markedsgruppe, synd for produsenten, men her har de delt inn i kjønn fordi de vet dette vil appellere til flertallet i kundegruppene. Det dere iqdotter gjør er å la dere provosere til å bli en del av markedsgruppen ved å klage på markedsføringen deres. Nå kan de yte dere god kundeservice og få nøyaktig innsikt i hva flertallet av kunder ønsker seg sa,t manipulere seg til flere kunder på den måten.Alt fordi dere iqdotter er så hjernevaska av deres tillærte kjønnshat. Enn å BRY seg, det er REKLAME, noe dere burde vist at dere ikke skal la dere påvirke av.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

Jeg registrerer at du glatt hopper bukk over min oppfordring om å dokumentere din påstand om at reklamen er basert på valid statistikk. Isteden velger du å følge opp med en artig argumentatorisk runddans hvor du modererer deg til å si at det er idotisk å reagere fordi man burde visst bedre..??? Folk reagerer jo fordi de vet at reklame er et mektig våpen. Alle som har et halvt studiepoeng i markedsføring burde jo vite at reklame kan forme forbruksmønstre. Og akkurat ungene våre vil vi ikke at reklamen skal kødde med, vi vil ikke at det spres usannheter om dem og hvordan de er/burde være (for reklamen er jo mest rettet til foreldrene, det er tross alt ikke SÅ mange småtasser som kan lese engelsk). Vi gidder rett og slett ikke at Eurosko sprer slike dumme generaliseringer.

Og faktisk er ditt eksempel mildere: "Tøffe klær for tøffe gutter" er dust nok det altså, men ikke på langt nær så dust som å si at "alle gutter vil ha tøffe klær". Ser du forskjellen? Det som er til de grader dustete er jo at de går ut og forteller folk hva ungene deres vil ha. Da får folk et behov for å protestere, for dette vet de best selv.

Du er inne på noe i argumentasjonen din...hvis dette er et planlagt stunt fra Eurosko hvor de planlegger å vende massivt tilbake med en "opprettelseskampanje". Men dette er lite sannsynlig, det er en for stor gamble. Uansett: Folk som reagerer er ikke kveg. Tvertimot er man kveg hvis man bare absorberer all reklame og lar være å si fra.

Det gleder meg for øvrig at du har roet ned kvinnehat-retorikken din.

PS: Droppet AB-funksjonen, håper du vil vurdere det samme!

Edit: skrivefeil og rettet opp utydelige setninger

Endret av streveren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gutter og jenter er forskjellige av natur. En gutt som oppdras som en jente vil fort slite, og vice versa.

Det minner meg om en dokumentar jeg så på tv om ei mor som ønsket seg sårt ei datter. Til hennes (og verdens) ulykke fikk hu en gutt istedet men mor var løsningsorientert så det hu gjorde var å kle gutten sin i rosa kjoler, bare kjøpe jente leker til han som dukker og te-selskap gjennom hele oppveksten hans. Mor hans kaldte han også for et jente navn.

Når den gutten ble voksen så ble han en seriemorder som drepte kvinner som minnet han på eller lignet hans mor.

Det jeg tenker skjedde med den gutten var at hans identitet og selve kjerne Jeg'et hans aldri ble utviklet riktig, han fikk ikke utfolde eller dyrke sine egne gutte interresser i barne årene og som resultat fikk han et ødelagt uutviklet sinn i voksen alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Idiotisk reklame. Og nå blir den trukket. Fatter ikke at den fikk komme igjennom sikkert x antall ledd uten at noen tenkte at det vil bli bråk å lage en så kjønnssteriotyisk reklame. Det er egentlig det som overrasker meg mest i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne verste med reklamen er egentlig ikke kvinnediskriminering, men at den er barnediskriminerende, noe som i mine øyne er verre. Den er med på å bidra til prinsessifiseringen av jenter som har vært mer og mer forekommende de siste 10-15 årene.

Det forundrer meg veldig at det er flere her som mener at det er jenters natur å være inaktive, de fleste som har hatt en del med både gutter og jenter å gjøre, vet at jenter ikke bare er noen små dukker som tripper rundt. For de uopplyste kan jeg fortelle at jenter Får hull i klær, har grønske på knærne, sand i håret, vann over støvlene, skrubbsår, myggbitt og ramler ned fra trær, akkurat som gutter,

Man er ikke nødt til å oppdra barn på hverken den ene eller den andre måten for å presse dem inn i en smal firkant, det man mener at deres rolle, burde være, barn har det med å utvikle seg som de skal, bare de får normal sosialisering, normale grenser og mulighet til å velge selv, uten at det legges en føring for om de skal leke med Barbie eller actionfigurer, henge i greiner eller sitte under en busk og ha piknic ( mest sannsynlig gjør de begge deler) Ingen barn blir forvirret over å ikke bli pushet inn i en rolle, da tar de bare sine valg om det de liker best. Selv om de gjør det, vokser de forbausende ofte opp til å bli " maskuline menn" og " feminine kvinner" , forskjellen er bare at de føler seg tryggere på at de kan gjøre det de vil, uten at noen skal komme og klassifisere dem,

Det mest pinglete jeg vet om, er folk som er svært opptatt av hvor kvinnelige/ mannlige de virker for publikum - det er nemlig det som ofte blir resultatet av for mye fokus på kjønn i oppdragelsen. Jeg har bekjente damer som tror at de må gjøre alt fra å gå på en spesiell måte, ikke kan like bestemte ting, ikke kan gjøre div ting på egenhånd, må leke hjelpesløse, for å fremstå som kvinnelige. Det merkelige er at et par av disse har uttalt at de ikke likte å dra ut med meg på byen, fordi de følte at de virket så maskuline i forhold til meg, så de hadde tydelig en del problemer i forhold til sin rolle, selv om de har blitt overøst med Barbie, frisørdukker osv og jeg stort sett drev på med lego, hadde flest guttevenner og aldri har eid en barbiedukke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare glad for at Sverige (og Norge) har egne "domstoler" for denne typen groteske overgrep. Håper alle ofrene for disse uhyrlighetene får solid oppreisning og at de ansvarlige blir satt bak lås og slå. Tenk å utsette folk for en reklame som hevder at gutter og jenter ofte ønsker forskjellige ting. Fy skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fordi unge jenter skal tydeligvis seksualiseres og gjøres attraktive fra en ung alder! EKKELT



Anonymous poster hash: 2abef...1a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Jeg er bare glad for at Sverige (og Norge) har egne "domstoler" for denne typen groteske overgrep. Håper alle ofrene for disse uhyrlighetene får solid oppreisning og at de ansvarlige blir satt bak lås og slå. Tenk å utsette folk for en reklame som hevder at gutter og jenter ofte ønsker forskjellige ting. Fy skam!

:roll:

Har du vært i en barnehage noen gang? På en lekeplass? I en skolegård? Er det slik at guttene leker og jentene står i prinsessenjoler og ballerinasko og ser på, mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Har du vært i en barnehage noen gang? På en lekeplass? I en skolegård? Er det slik at guttene leker og jentene står i prinsessenjoler og ballerinasko og ser på, mener du?

Har jeg skrevet dette noe sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Har jeg skrevet dette noe sted?

Den siste setningen din, som jeg antar er ironi, tydet på noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen din, som jeg antar er ironi, tydet på noe slikt.

"At gutter og jenter ofte ønsker forskjellige ting" er ikke det samme som " at guttene leker og jentene står i prinsessenjoler og ballerinasko og ser på, mener du".

Prøv igjen du ;)

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

"At gutter og jenter ofte ønsker forskjellige ting" er ikke det samme som " at guttene leker og jentene står i prinsessenjoler og ballerinasko og ser på, mener du".

Prøv igjen du ;)

Så i forhold til denne reklamen, som er en reklame for sko, hva er det gutter og jenter ønsker seg som er så forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så i forhold til denne reklamen, som er en reklame for sko, hva er det gutter og jenter ønsker seg som er så forskjellig?

Det er to ting jeg påpeker:

1: At det er komisk at dette er så skrekkelig at vi har egne organer som jobber med sensur av denslags.

2: Det er forskjell på jenter og gutter, og jenter vil antagelig, som gruppe, velge annerledes enn det gutter vil. Det betyr ikke at jenter overhodet ikke vil ha sko å leke i osv. men at jenter i mye større grad enn gutter vil ha "pene" sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller fortsette mot et samfunn der idealpolikk og idelogier er totalt meningsløse og ødeleggende for utvikling og frihet. Kjønn definerer deg, men du er fullstendig fri til å gjøre det du vil utenfor din kjønnsbås, uten at andre mennesker skal måtte late som om du ikke tilhører et kjønn. Det er faktisk gunstig å kunne refererer til noen som hun/han/svart/hvit,/tjukk/tynn, det er nemlig sånn vi skaper oss et faktisk bilde av omverden og kan kommunisere med hverandre.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

La oss heller fortsette mot et samfunn der idealpolikk og idelogier er totalt meningsløse og ødeleggende for utvikling og frihet. Kjønn definerer deg, men du er fullstendig fri til å gjøre det du vil utenfor din kjønnsbås, uten at andre mennesker skal måtte late som om du ikke tilhører et kjønn. Det er faktisk gunstig å kunne refererer til noen som hun/han/svart/hvit,/tjukk/tynn, det er nemlig sånn vi skaper oss et faktisk bilde av omverden og kan kommunisere med hverandre.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

Ordene hun og han bør snarest mulig ut av språket og erstattes med hen, slik de gjør det i Sverige. Ord som gutter, jenter, damer og menn bør også vekk og erstattes med barn, ungdom, personer, mennesker, folk etc. Fjerningen av ikke-kjønnsnøytrale stillingsbetegnelser var en begynnelse (selv om ikke en gang dette er fullt ut gjennomført ennå), og fjerning av alle andre betegnelser som tilkjennegir kjønn, må være neste trinn.

Anonymous poster hash: e2af2...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Det er forskjell på jenter og gutter, og jenter vil antagelig, som gruppe, velge annerledes enn det gutter vil. Det betyr ikke at jenter overhodet ikke vil ha sko å leke i osv. men at jenter i mye større grad enn gutter vil ha "pene" sko.

Dette er tillærte preferanser som følge av forskjellig oppdragelse av og forventning til barn av forskjellig kjønn. Dette må vi sørge for at hører fortiden til!

Anonymous poster hash: e2af2...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er tillærte preferanser som følge av forskjellig oppdragelse av og forventning til barn av forskjellig kjønn. Dette må vi sørge for at hører fortiden til!

Anonymous poster hash: e2af2...b06

Tvilsomt. At kvinner og menn er forskjellige er ikke kun tillært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg påpeker:

1: At det er komisk at dette er så skrekkelig at vi har egne organer som jobber med sensur av denslags.

2: Det er forskjell på jenter og gutter, og jenter vil antagelig, som gruppe, velge annerledes enn det gutter vil. Det betyr ikke at jenter overhodet ikke vil ha sko å leke i osv. men at jenter i mye større grad enn gutter vil ha "pene" sko.

Ok, herzeleid. Jeg lurer litt på hva du mener om dette:

- Synes du at reklamen får frem på en tydelig måte at det ikke er alle gutter og/eller jenter som vil ha det reklamen sier?

- Hva tenker du er reklamers rolle i forhold til å påvirke hva som ses på som typisk jente eller gutt?

- Tror du det kan være slik at reklame kan være med på å forme kjønnsroller og forsterke kjønnsstereotypier?

- Tror du det kan være slik at gutter og jenter som ikke passer med disse stereotypiene føler seg utenfor, blir mobbet, føler seg presset inn i en rolle de ikke egentlig er komfortabel med?

- Hvor stor relevans tenker du at det har å dele inn i jenter og gutter når det kommer til barnesko og barnetøy?

- Er det ikke bedre å la det være opp til guttene og jentene og velge selv, istedenfor å fortelle dem og deres foreldre hva de vil ha (og dermed fortelle dem hva som er normalt og ikke for deres kjønn)?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/eurosko-reklame-vekker-sterke-reaksjoner-1.12285803

Så en helt harmløs reklame som bygger på faktisk statistikk skaper harnisk blant alle disse hjernevaska dottene som tror dommedagen er nær så fort handelsstanden retter seg mot markedskreftene.

Hør her iqdotter, disse kampanjene skaper ikke kjønnsroller, kjønn skaper markedet. Hvorfor er det så vanskelig å godta? Ingen av dere går i harnisk over herre- og kvinne avdelinger, og ingen av dere går i harnisk over kvinne- og herretoalett, men så fort noe retter seg mot den mer passive og mindre interessante naturen til kvinner så blir det fullstendig rabalder og ustanselig kakkel. Kjerringjævler.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

En reklame som gjeter kveget til å gå dit man vil, er greit. Men de som opponerer, de kaller du kveg?

Ok, man kan ikke forvente allverden av reklamebransjen, de skal tjene penger, men jeg trodde man kunne forvente mer av deg. :ironi:

Anonymous poster hash: 3fea3...9e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/eurosko-reklame-vekker-sterke-reaksjoner-1.12285803

Så en helt harmløs reklame som bygger på faktisk statistikk skaper harnisk blant alle disse hjernevaska dottene som tror dommedagen er nær så fort handelsstanden retter seg mot markedskreftene.

Hør her iqdotter, disse kampanjene skaper ikke kjønnsroller, kjønn skaper markedet. Hvorfor er det så vanskelig å godta? Ingen av dere går i harnisk over herre- og kvinne avdelinger, og ingen av dere går i harnisk over kvinne- og herretoalett, men så fort noe retter seg mot den mer passive og mindre interessante naturen til kvinner så blir det fullstendig rabalder og ustanselig kakkel. Kjerringjævler.

Anonymous poster hash: 73638...8ce

Hvilken statistikk? Jeg tror nok heller det bygger på "sannheter" som ukritiske mennesker som deg bare drar rett ut av rumpa uten å tenke over det i et halvt sekund engang.

Og mener du helt seriøst at det bare er kultur/samfunn som skaper marked og at det ikke er en gjensidig påvirkning? Fascinerende at du sitter og kaller andre for hjernevaska dotter, når du selv opplagt mener at reklamemarkedet driver med faktaopplysninger som skal svelges helt ukritisk, og fremviser en refleksjonsevne på nivå med et kneippbrød.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...