Gå til innhold

Gå Birken = Lykkelig og vellykket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke interesse av å gå på sku, så hadde hatet å gå Birken selv. Men jeg ser på folka som går. De ser sunne ut. Ser for meg at de lager all mat fra bunnen av med dyyyre råvarer. Bra jobb. Bra økonomi. Livet på stell. Pene barn. Vakker eller kjekk partner. Rett og slett vinnerne i samfunnet. Midtlivskrise eller ikke, de virker til å ha alt på stell.

Anonymous poster hash: fd58f...22c

Alt på stell. Eller kanskje møkk kjedelig A4-liv..

Anonymous poster hash: a9621...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt på stell. Eller kanskje møkk kjedelig A4-liv..

Anonymous poster hash: a9621...502

Er det virkelig så vanskelig å leve med tanken om at folk som går Birken er vanlige mennesker med vanlige liv? At det faktisk finnes mennesker som liker å gå BIrken og som ikke har et møkkjedelig liv?

Er det sånn at man ønsker at Birkenfolk er slik? Man vil at de som går Birken er fasaderyttere som innerst inne ikke har det bra med seg selv og har et kjedelig liv? Føler man seg bedre selv hvis man kan tro at det er slik?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birkenrennere virker hakket mer ambisiøs ellers i livet enn det som er vanlig. Det synes jeg er en kvalitet som er viktig. Selv mangler jeg den og tar livet som det kommer og trener på SATS. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig morsomt...

z17537082P,Uczestnicy-Biegu-Wazow.jpg

Hoho! Jeg ser meg selv 😉🙈

Anonymous poster hash: 64136...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn satt på spissen, så er Birken for fantasiløse folk som føler de må ha noe målbart de kan sammenligne seg med. Husk at dette også er folk som ofte jobber innen noe som alltid er målbart. Folk som lever for "resultater".

Nå er det Birken, men om noen år kan det være noe annet. Målet er ikke å mestre sporten, men å være bedre enn andre. Kanskje birken blir for lett, og det plutselig er Iron Man det skal gå på? Hvem vet.

Og før dere blir forbanna på generalisering min, så snakker jeg bare om de som er med på Birken av grunnene over. Typiske menn fra Næringslivet som føler de må vær bedre enn kollegene, og egentlig ikke har noen andre grunner til å være med. De som "føler" at de "må" gjøre det for å være mer verdt i næringslivet.

Det finnes nok av folk på Birken som går fordi de synes det er gøy, har personlige mål, eller bare ofte er med på konkurranser for sporten sin skyld. Flott, disse er med å gjøre sporten morsom.

Hadde en potensiell jobbsøker eller kollega startet å snakke om Birken-resultat, så hadde jeg nesten automatisk ansett denne personen som en fantasiløs try-hard.



Anonymous poster hash: 61813...d87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg på ingen måte har noe imot at noen gidder å kaste bort en god lørdag på å slite seg ut på ski langt pokkerivold, så kunne jeg aldri tenke meg å gå den selv. Om det der var avgjørende for å være lykkeilg å vellykket, kunne jeg like gjerne ha gitt opp med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Birken og tilsvarende er for de som tror de må prestere på alle arenaer for å være noe. De skal ha toppjobber, flotte biler, flotte koner og menn, pene barn og en topp kropp som klarer å gå på ski, og helst litt fort. De melder seg også på sykkeløp, Norseman, maraton osv. Alt for å vise seg fram. For å få det til ofrer de selvsagt familielivet med sine flotte koner/menn og de pene barna.



Anonymous poster hash: 67cea...fa4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det misunnelse eller bitterhet som gjør at dere har noe i mot de som oppnår suksess? Er det slik at dere må overbevise dere selv om at de som har gode jobber med god lønn må innerst inne ha det fælt med seg selv? Er det eneste måten dere klarer å overkomme egen misunnelse over det de har og som dere ikke har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot dem som oppnår suksess. Det jeg har noe imot er statusjaget. Har man oppnådd suksess, så skal man jaggu oppnå alt her i verden. Det forventes nærmest. Går konkurrentene dine i Birken, så må du også gå. Har naboen din en ny flott bil, ja da må en også få en ny flott bil. Det er merkepress. Det er press om å være flink. Barna skal være pene, flinke, god utdannelse. osv.



Anonymous poster hash: 67cea...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som går Birken gjør det selvsagt ikke grunnet statusjag. Likevel er det ikke ukjent at finanstopper og andre i næringslivet deltar på slike arrangement, nettopp på grunn av status.

Det er ikke lenger et skirenn for mosjonisten som kommer med ski kjøpt på tilbud hos den nærmeste sportsbutikken. Neida, mange er topptrente ledere, som bruker titallstusen på utstyr, flerfoldige timer på trening og som henger seg på statusjaget.



Anonymous poster hash: 67cea...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det er finanstopper og andre i næringslivet som blir med fordi de har lyst og trives med å være aktive, uten å være så veldig opptatt av statusjag?

Jeg synes bare for min del hele denne tråden oser av bitterhet og misunnelse mot de som har fått til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det.

Nå baserer jeg mine antakelser på de jeg kjenner som deltar på Birken og andre tilsvarende konkurranser. For dem er det et statusjag, fordi naboen eller en konkurrent gjør det. Det er for å vise ansikt, stikke seg fram og ikke være dårligere enn andre.



Anonymous poster hash: 67cea...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker litt av erfaring da jeg har en eldre bror som er en av dem som har lederstilling og millionlønn, og hvor han har svært lite spillerom for hva han kan bruke pengene på uten at folk begynner å hviske og tiske om "hvem han tror han er".

Det snakkes om at man ikke skal se ned på de som velger ting som er "harry", men jeg skal love deg at det er minst like mye nedladnehet, hovne blikk og baktaling om de som har penger hvis de bruker de pengene på ting som er "feil".

F.eks har sportsbil vært en stor interesse for min bror i mange år, så han kjøpt seg en Porsche da han hadde råd til det. Som selvsagt førte til mye hvisking og tisking, erting om statusjag og hvem han trodde han var.

Hadde han brukt tilsvarende penger, eller mer, på å kjøpe seg en hytte så hadde ingen sagt et ord. Det er en smal linje man skal bevege seg innenfor for ikke å bli baksnakket og generalisert til både det ene og det andre. Pass på at du bruker pengene dine bare på det er som er godtatt!

Dette landet ligger under en sky av mørkegrønn misunnelse noen ganger, og denne tråden er et godt eksempel på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken er skirennet for streberne. De som piner seg selv over fjellet på ski for å føle at de er Nordmenn med stor N.

Ta det rolig. Man blir ikke vellykket av å rote seg over fjellet fra Rena til Lillehammer med en 3 kg sekk på ryggen og ski på beina, av absolutt ingen annen grunn enn å ha gjort det.

Resten av livet deres kan nemlig se ut som en kaotisk haug av ingenting.

Året består av flere dager enn den ene lørdagen de birker seg fra et jorde på Rena og bort til en skistadion i høgget over hoppbakken på Lillehammer. (Eller omvendt)

:hug:

Ser ikke helt bort fra at for svært mange av de som går Birken så handler det mest om veien fram til målet. Og i motsetning til deg tenker jeg altså ikke på selve turen en lørdag fra et jorde, over et fjell, til en skistadion men faktisk om alle planene, treningstimene, delmålene, motivasjonen, gleden, kollegial eller sosial samhørighet F-Ø-R den store dagen opprinner.

Jeg snakker litt av erfaring da jeg har en eldre bror som er en av dem som har lederstilling og millionlønn, og hvor han har svært lite spillerom for hva han kan bruke pengene på uten at folk begynner å hviske og tiske om "hvem han tror han er".

Det snakkes om at man ikke skal se ned på de som velger ting som er "harry", men jeg skal love deg at det er minst like mye nedladnehet, hovne blikk og baktaling om de som har penger hvis de bruker de pengene på ting som er "feil".

F.eks har sportsbil vært en stor interesse for min bror i mange år, så han kjøpt seg en Porsche da han hadde råd til det. Som selvsagt førte til mye hvisking og tisking, erting om statusjag og hvem han trodde han var.

Hadde han brukt tilsvarende penger, eller mer, på å kjøpe seg en hytte så hadde ingen sagt et ord. Det er en smal linje man skal bevege seg innenfor for ikke å bli baksnakket og generalisert til både det ene og det andre. Pass på at du bruker pengene dine bare på det er som er godtatt!

Dette landet ligger under en sky av mørkegrønn misunnelse noen ganger, og denne tråden er et godt eksempel på det.

Det Tabris her sier :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å leve med tanken om at folk som går Birken er vanlige mennesker med vanlige liv? At det faktisk finnes mennesker som liker å gå BIrken og som ikke har et møkkjedelig liv?

Er det sånn at man ønsker at Birkenfolk er slik? Man vil at de som går Birken er fasaderyttere som innerst inne ikke har det bra med seg selv og har et kjedelig liv? Føler man seg bedre selv hvis man kan tro at det er slik?

Please, da. Alle kjenner til det der, du kommer ikke med noe nytt.

Anonymous poster hash: 3475f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Please, da. Alle kjenner til det der, du kommer ikke med noe nytt.

Anonymous poster hash: 3475f...ab2

Du svarer heller ikke på noen av spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det misunnelse eller bitterhet som gjør at dere har noe i mot de som oppnår suksess? Er det slik at dere må overbevise dere selv om at de som har gode jobber med god lønn må innerst inne ha det fælt med seg selv? Er det eneste måten dere klarer å overkomme egen misunnelse over det de har og som dere ikke har?

Ærlig talt. Litt billig å dra misunnelseskortet, du skjønner vel at det er mange som himler litt med øynene over Birken-kjøret uten at det betyr at de misunner alle som går? Det er så dårlig stil å kalle folk misunnelige bare fordi man ikke skjønner - eller ikke liker - at andre ikke liker noe.

Jeg tenkte også litt på Birken-farere som en gjeng med strebere og tapere før uten at det betyr at jeg var på noen som helst måte bitter. Mye av det som er skrevet her stemmer forsåvidt også godt på de jeg kjenner som går/sykler Birken, jeg jobber i et salgsmiljø med høy prestasjonskultur og hvor de konstant måles på budsjettoppnåelse.

Det har jo lenge vært en typisk greie for finanseliten og eiendomsmeglere og andre som stemmer blått og ikke eier kultur, og på den andre siden har det alltid sittet journalister, kunstnere og professorer med en sneip i kjeften og fnyst litt av salgssjefen med midtlivskrise som freser forbi med sykkelutstyr på Tour de France-nivå. Nå maler jeg opp noen skikkelig generaliserende stereotypier for deg sånn at du kan forstå at det alltid vil finnes og har fantes folk som ikke synes Birken er noe kult i det hele tatt, ei heller at deltakerne har noe som helst misunnelsesverdig ved seg.

Og selv de som er lavere på den sosioøkonomiske rangstigen kan faktisk le litt av andres statuskjør uten at det betyr de ville vært med på det toget selv! Man trenger ikke ha så ekstremt mye innsikt i samfunn og mennesket for å vite dette, så jeg skjønner ikke poenget med å kalle folk misunnelige eller bitre. Det er langt fra den mest nærliggende forklaringen, selv om TS startet tråden med å ta opp at det var litt sånn for henne.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på nedladenheten som vises mot de som tar valg en selv ikke ville gjort, eller som tilhører en klasse man selv ikke gjør. Jeg mener oppriktig at ofte ligger det mer bak - når man er svært generaliserende og negativ mot en annen gruppe mennesker, så er det som regel noe som ligger bak.

Omvendt snobberi er like ille som snobberi.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på nedladenheten som vises mot de som tar valg en selv ikke ville gjort, eller som tilhører en klasse man selv ikke gjør. Jeg mener oppriktig at ofte ligger det mer bak - når man er svært generaliserende og negativ mot en annen gruppe mennesker, så er det som regel noe som ligger bak.

Omvendt snobberi er like ille som snobberi.

Og omvendt snobberi er noe helt annet enn bitterhet og misunnelse.

Det er mange som snakker nedlatende om f.eks. Paradise Hotel-deltagere, noen bruker misunnelseskortet der også (som deltagerne selv og leserne av bloggene deres), men de fleste av oss skjønner jo at det ofte ikke er misunnelse som ligger til grunn når folk håner deltakerne eller sier at de heller vil stikke en gaffel i øyet enn å tilbringe en eneste dag på det hotellet.

Det er nedlatenhet og fordommer i det, men misunnelse er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...