Gå til innhold

Gå Birken = Lykkelig og vellykket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å få en skikkelig nedtur av å se Birken? Jeg vil så gjerne være en av de som går. Ser for meg at dette er et løp for de sosiale, lykkelige og vellykkede. Og det vil jeg så gjerne være!

Sliter selv psykisk. Går i intensiv behandling, men er dypt deprimert. Kunne aldri lagt ned arbeidet som trengs for å kunne delta på Birken slik jeg har det nå. Gjør så vondt å se på Birken og tenke at alle der er så utrolig mye bedre mennesker enn meg... :.(

Anonymous poster hash: fd58f...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Birken er skirennet for streberne. De som piner seg selv over fjellet på ski for å føle at de er Nordmenn med stor N.

Ta det rolig. Man blir ikke vellykket av å rote seg over fjellet fra Rena til Lillehammer med en 3 kg sekk på ryggen og ski på beina, av absolutt ingen annen grunn enn å ha gjort det.

Resten av livet deres kan nemlig se ut som en kaotisk haug av ingenting.

Året består av flere dager enn den ene lørdagen de birker seg fra et jorde på Rena og bort til en skistadion i høgget over hoppbakken på Lillehammer. (Eller omvendt)

:hug:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. På mandag så kommer sjefen på jobb og resten av hans kolleger i dress. De kommer til å sammenligne tider fra Birken. De som ikke deltok vil få et nedlatende blikk.



Anonymous poster hash: a9621...502
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. På mandag så kommer sjefen på jobb og resten av hans kolleger i dress. De kommer til å sammenligne tider fra Birken. De som ikke deltok vil få et nedlatende blikk.

Anonymous poster hash: a9621...502

Fordi de er så høye på seg selv, fordi de greide å komme seg helskinnet over fjellet.

TS: Det er alment kjent at de som går dette skirennet ikke har det så godt underveis. Rennet er et slit.

Derfor slår de seg på brystet når de har greid det. Derfor forsøker menn å gruse hverandre med å fortelle hvor raskt de gikk. Alt er en fasade.

Folk faller og slår seg. Mange greier ikke å komme fram. At de er sosiale stemmer ikke. Det har de ikke tid til. De trener hele året med frykt i sjelen for å ikke være gode nok, den lørdagen det virkelig gjelder.

Ingen er lykkelige på den turen der, hvis de ikke heter Therese Johaug. Hun stiller forresten til start.

Tenk på hvor mye i livet hun har måttet forsake for å bli idrettsutøver i toppklassen. Hun har også litt med mat og spising, for å ikke bli for tynn med den treningsmengden hun må gjennom.

Jeg tror ikke de er noe lykkeligere enn oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv endel på ski i fjellet. Men har aldri vært noe interessert i å gå noen organisert turrenn. Aller minst å betale (!) for det. Tur går jeg selv i fjellet. I stillhet og med naturen i fokus.

Men for noen år tilbake arbeidet jeg på en arbeidsplass hvor dressfaktoren var høy og hvor alle inkludert sjefen hadde birken på hjernen. Skrøt av at de hadde det siste av det siste i racingski, type 10 K paret, og brukte cera pulver under skia til 1500,-. Innlosjert på hotell og hvor kona ventet med bilen ved målgang. Eneste langt skrytekor hvor det gjaldt å hevde seg.

Jeg tenkte at jeg virkelig skulle gjøre et unntak ett år og vise dem. Stilte opp i racingski til 500,- alu staver til 200 spenn. De lo av meg. Men jeg endte med å slå både sjefen og de andre på tid. Hørte siden aldri noe mer masing hvorfor jeg ikke går i Birken. :-)



Anonymous poster hash: a9621...502
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke gitt at man er vellykket og lykkelig om man går Birken, men jeg synes holdningene som kommer frem i denne tråden mot de som går det rennet er vel så ille som det dere anklager Birkenrennerne for. Er det motsatt snobberi ute og går? Misunnelse for de som har råd til dyrt utstyr?

Motsatt snobberi er ikke noe bedre enn snobberi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det ikke gitt at man er vellykket og lykkelig om man går Birken, men jeg synes holdningene som kommer frem i denne tråden mot de som går det rennet er vel så ille som det dere anklager Birkenrennerne for. Er det motsatt snobberi ute og går? Misunnelse for de som har råd til dyrt utstyr?

Motsatt snobberi er ikke noe bedre enn snobberi.

Nei, det er ikke snobberi.

Det er realiteten.

Har du stått langs løypa så vet du det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke snobberi.

Det er realiteten.

Har du stått langs løypa så vet du det.

Wow, så bare ved å stå på sidelinjen så vet du at birkerne:

- går Birken for å føle seg som nordmenn med stor N

- resten av livet deres er antagelig et kaotisk ingenting

- de som ikke deltar får nedlatende blikk på jobben

- de er høye på seg selv

- det er en fasade

- har frykt i sjelen for ikke å være gode nok

- eneste langt skrytekor

Sorry, men det er ikke birkenløperne jeg får dårlig inntrykk av etter å ha lest denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare Birken er irriterende jeg. Bare kø. Også pleide de alltid å stenge skoleveien min så jeg måtte gå omvei eller snike meg forbi sperringene.

Anonymous poster hash: 21487...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så bare ved å stå på sidelinjen så vet du at birkerne:

- går Birken for å føle seg som nordmenn med stor N

- resten av livet deres er antagelig et kaotisk ingenting

- de som ikke deltar får nedlatende blikk på jobben

- de er høye på seg selv

- det er en fasade

- har frykt i sjelen for ikke å være gode nok

- eneste langt skrytekor

Sorry, men det er ikke birkenløperne jeg får dårlig inntrykk av etter å ha lest denne tråden.

Ja.

Med noen år i miljøet rundt disse folka der, så vet man dette.

(Jeg skrev forresten aldri "antageligvis." Det var noe du vred det til, selv. Det jeg sa til TS var at det kan godt hende de ikke er vellykkede i det hele tatt, fordi livet deres kan være xyz selv om de går Birken en gang i året. Men det forstod du tydeligvis ikke.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke gitt at man er vellykket og lykkelig om man går Birken, men jeg synes holdningene som kommer frem i denne tråden mot de som går det rennet er vel så ille som det dere anklager Birkenrennerne for. Er det motsatt snobberi ute og går? Misunnelse for de som har råd til dyrt utstyr?

Motsatt snobberi er ikke noe bedre enn snobberi.

:fnise:

Nei, du. At man lykkelig velger å stå over, betyr ikke at man er misunnelig på dem som velger å presse seg over det fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken forbinder jeg med en gjeng patetiske menn i dyp 40 års krise.

Ellers støtter jeg det meste som er skrevet her i tråden 100%!



Anonymous poster hash: 6a978...f96
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den generelle oppfatningen er vel at Birken er litt passe.

De har jo ikke greid å få full påmelding i år en gang. Birken er ikke kult lengre.

Skal du imponere må du melde deg på Norseman. "Alle" går jo Birken. Det er i alle fall holdningen her jeg bor.

Anonymous poster hash: c9af3...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den generelle oppfatningen er vel at Birken er litt passe.

De har jo ikke greid å få full påmelding i år en gang. Birken er ikke kult lengre.

Skal du imponere må du melde deg på Norseman. "Alle" går jo Birken. Det er i alle fall holdningen her jeg bor.

Anonymous poster hash: c9af3...d36

Melde seg på hva sa du?

Det er det med 250 stykker. Man melder seg ikke på. Man trekker lodd om startnummere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melde seg på hva sa du?

Det er det med 250 stykker. Man melder seg ikke på. Man trekker lodd om startnummere.

Joda. Men du må jo melde deg på for å bli med i loddtrekningen.

Poenget var: ingen blir imponert av at man har gått Birken lengre. I alle fall ikke her.

Anonymous poster hash: c9af3...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Er det vanlig å få en skikkelig nedtur av å se Birken? Jeg vil så gjerne være en av de som går. Ser for meg at dette er et løp for de sosiale, lykkelige og vellykkede. Og det vil jeg så gjerne være!

Sliter selv psykisk. Går i intensiv behandling, men er dypt deprimert. Kunne aldri lagt ned arbeidet som trengs for å kunne delta på Birken slik jeg har det nå. Gjør så vondt å se på Birken og tenke at alle der er så utrolig mye bedre mennesker enn meg... :.(

Anonymous poster hash: fd58f...22c

Dette må være sarkastisk skrevet? Det gjør vondt å se Birken? La være å se, da. For egen del, priser jeg meg lykkelig for at jeg slipper å gå på ski i det hele tatt. Det hadde gjort meg ulykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som går Birken er da helt vanlige mennesker som er litt ekstra glade i å gå på ski og presse seg litt fysisk. Jeg jobber med mange av dem, bortsett fra at de kan ha en to timers samtale som skismøring (eller sykkelbremser når det er den sesongen) så er de helt normale folk :)

Som sagt så er de bare ekstra glade i ski og konkurranse og friluft med litt blodsmak i munnen, så da er Birken perfekt for dem. Det er ikke perfekt for meg, jeg hadde hatet det fra start til slutt, og det er nok heller ikke sikkert det hadde vært din vei til lykke, TS. Du må finne ut hva dine interesser er, hva som motiverer deg og gir deg lykke, ikke se til hva alle andre driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som går Birken er da helt vanlige mennesker som er litt ekstra glade i å gå på ski og presse seg litt fysisk. Jeg jobber med mange av dem, bortsett fra at de kan ha en to timers samtale som skismøring (eller sykkelbremser når det er den sesongen) så er de helt normale folk :)

Som sagt så er de bare ekstra glade i ski og konkurranse og friluft med litt blodsmak i munnen, så da er Birken perfekt for dem. Det er ikke perfekt for meg, jeg hadde hatet det fra start til slutt, og det er nok heller ikke sikkert det hadde vært din vei til lykke, TS. Du må finne ut hva dine interesser er, hva som motiverer deg og gir deg lykke, ikke se til hva alle andre driver med.

Jeg har ikke interesse av å gå på sku, så hadde hatet å gå Birken selv. Men jeg ser på folka som går. De ser sunne ut. Ser for meg at de lager all mat fra bunnen av med dyyyre råvarer. Bra jobb. Bra økonomi. Livet på stell. Pene barn. Vakker eller kjekk partner. Rett og slett vinnerne i samfunnet. Midtlivskrise eller ikke, de virker til å ha alt på stell.

Anonymous poster hash: fd58f...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...