Gå til innhold

IQ-adelen


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

Gjest Mythic

Haha. Touché.

Ja, som sagt på en fullstendig useriøs test hvor jeg vet med hundre prosent sikkerhet at resultatet er helt feil. Det finnes flust av dem, de brukes ofte i markedsføringssammenheng f.eks.

Det var jo også litt poenget mitt, hvem som helst som tar nok IQ-tester vil få 150 på en av dem til slutt.

Feil tråd!

Endret av Mythic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IQ er den desidert beste indikatoren man har på intelligens, lav IQ er den desidert viktigste faktoren i å forutse lite intelligent oppførsel som kriminalitet, arbeidsløshet, rusmisbruk osv - uavhengig av om du bor i Norge eller i et stammesamfunn i Afrika. Korrelasjonen er størst for lav IQ, og lavest for høy IQ. Det er lite i et vestlig samfunn som skal gjøre deg bedre rustet til å gjøre det godt på en IQ-test eller en test på reaksjonstid. Sykdom og sult som fører til død hos barn avhenger ikke av IQ, selv om du er relativt dum i et stammesamfunn er det mye arbeid du er i stand til å gjøre. De som i svært stor grad er utviklingshemmet har lite innvirkning på det store bildet. Med mikronæringsstoffer mener jeg selvsagt mikronæringsstoffer. Mangel på jod f.eks fører til vesentlig redusert IQ.

Jeg tror vi stopper her. Du er ikke villig til å se nyansert på dette, og trekker lettvinte konklusjoner.

Anonymous poster hash: 0d209...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er den desidert beste indikatoren man har på intelligens, lav IQ er den desidert viktigste faktoren i å forutse lite intelligent oppførsel som kriminalitet, arbeidsløshet, rusmisbruk osv - uavhengig av om du bor i Norge eller i et stammesamfunn i Afrika. Korrelasjonen er størst for lav IQ, og lavest for høy IQ. Det er lite i et vestlig samfunn som skal gjøre deg bedre rustet til å gjøre det godt på en IQ-test eller en test på reaksjonstid. Sykdom og sult som fører til død hos barn avhenger ikke av IQ, selv om du er relativt dum i et stammesamfunn er det mye arbeid du er i stand til å gjøre. De som i svært stor grad er utviklingshemmet har lite innvirkning på det store bildet. Med mikronæringsstoffer mener jeg selvsagt mikronæringsstoffer. Mangel på jod f.eks fører til vesentlig redusert IQ.

Dette stemmer jo ikke, mennesker med høy IQ har langt større sannsynlighet for risikoatferd som feks dopmissbruk og kriminalitet enn gjennomsnittsmennesker og arbeidsløshet/sosiale problemer/psykiske problemer er også vanlig, spesielt i Norge der utdanningsystemet er siktet inn mot gjennomsnittlige elever heller enn høyt intelligente. Svært høyt intelligente barn kan for eksempel ofte være problembarn som ikke gjør lekser, kjeder seg på skolen og blir klassens klovn. Og de trenger oppfølgning på lik linje med lavt intelligente, om enn av en annen type.

Det er ingen tvil om at høy IQ er en klar predikator for suksess men det er samtidig også en vesentlig risikofaktor. De som i gjennomsnitt gjør det best på skoler i Norge er barn med foreldre som har høy utdanning, barn som blir lært opp til gode vaner, og som vokser opp i resursrike familier og som har en IQ som ligger litt men ikke alt for langt over gjennomsnittet, feks 110-120.

Anonymous poster hash: 8018b...e71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasme heter det ;)

Her var det Skvaldersjura som tok den aller siste linjen i åpninginnlegget dønn alvorlig og skrev at jeg "henger meg sjøl". Takk påpekte at hun feiltolket, og det hadde han selvsagt rett i. Du må gjerne kalle innlegget sarkasme (her er det flere begreper som glir over i hverandre), men avslutningslinjen synes jeg nok best at kan karakteriseres som selvironi fordi den kommuniserer en underliggende betydning som går på tvers av den bokstavelige tolkningen, og fordi jeg henger ut min egen innbilskhet (å henge ut seg selv er ikke det samme som å henge seg selv).

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Her var det Skvaldersjura som tok den aller siste linjen i åpninginnlegget dønn alvorlig og skrev at jeg "henger meg sjøl". Takk påpekte at hun feiltolket, og det hadde han selvsagt rett i. Du må gjerne kalle innlegget sarkasme (her er det flere begreper som glir over i hverandre), men avslutningslinjen synes jeg nok best at kan karakteriseres som selvironi fordi den kommuniserer en underliggende betydning som går på tvers av den bokstavelige tolkningen, og fordi jeg henger ut min egen innbilskhet.

Hvis en skal virkelig bedrive semantikk, så bør en vel skille på ironi, selvironi og sarkasme. Sånn i en debatt om intelligens, mener jeg ;)

Jeg forsto at du var sarkastisk, eventuelt selvironisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer jo ikke, mennesker med høy IQ har langt større sannsynlighet for risikoatferd som feks dopmissbruk og kriminalitet enn gjennomsnittsmennesker og arbeidsløshet/sosiale problemer/psykiske problemer er også vanlig, spesielt i Norge der utdanningsystemet er siktet inn mot gjennomsnittlige elever heller enn høyt intelligente. Svært høyt intelligente barn kan for eksempel ofte være problembarn som ikke gjør lekser, kjeder seg på skolen og blir klassens klovn. Og de trenger oppfølgning på lik linje med lavt intelligente, om enn av en annen type.

Det er ingen tvil om at høy IQ er en klar predikator for suksess men det er samtidig også en vesentlig risikofaktor. De som i gjennomsnitt gjør det best på skoler i Norge er barn med foreldre som har høy utdanning, barn som blir lært opp til gode vaner, og som vokser opp i resursrike familier og som har en IQ som ligger litt men ikke alt for langt over gjennomsnittet, feks 110-120.

Anonymous poster hash: 8018b...e71

er dette over gjennomsnittet? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 617ae...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er dette over gjennomsnittet? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 617ae...335

Gjennomsnittet er alltid 100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittet er alltid 100.

trodde gjennomsnittet på IQ var mellom 80-120, synes å ha lest det.

Anonymous poster hash: 617ae...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde gjennomsnittet på IQ var mellom 80-120, synes å ha lest det.

Anonymous poster hash: 617ae...335

Og midtpunktet mellom 80 og 120 er nettopp hundre. IQ-tester justerer slik at gjennomsnittet er hundre - når befolkningen gjør det bedre, noe som skjer regelmessig, justeres testene slik at gjennomsnittet fortsatt er hundre, det er slik IQ-tester er designet.

Anonymous poster hash: 34a9a...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette over gjennomsnittet? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 617ae...335

Gjennomsnittet beregnes ut i fra standardavvik. Så med et standardavvik på 15 vil 68% av befolkningen ligge mellom 85 og 115. 95% av befolkningen ligger mellom 70 og 130 (+15 poeng i hver retning) og 2.5% ligger over 130, 2,5% ligger under 70. Så om noen har en IQ på si 145 så ligger den personen standardavvik unna normalen og er blant de 0.1% smarteste (1/1000).

110-119 beskrives vanligvis som "High average" eller "Above Average" mens 120-129 beskrives som "Superior" eller "Well above average". 130+ beskrives stort sett som "Very Superior".

Anonymous poster hash: 8018b...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...