Gå til innhold

IQ-adelen


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

Er alle mennesker smartere enn gjennomsnittet? Det sier seg selv at det ikke kan stemme, men det virker i det minste som om alle tror de er smartere enn gjennomsnittet. Iallfall på nettet.

Jeg blir ofte oppgitt over folks manglende logiske sans. De benytter seg av en tvilsom form for induksjon og generaliserer så til de grader at de til stadighet tillegger sine motdebattanter meninger de ikke har. De går heller ikke av veien for å bruke semantikk eller irrelevante historiske forhold, hvis de da ikke regelrett skriver om historien for å få den til å passe med deres egen verdensanskuelse. Dermed kan forbløffede arbeiderpartivelgere lese at de både er marxister og nasjonalsosialister.

Sterkt engasjement og sviktende evne til å lese egne og andres tekster fører dem ofte inn i selvmotsigelser de ikke klarer å se eller innrømme selv. Selvmotsigelsene kan også gi seg utslag i en dobbeltmoral der de uten videre tilgir meningsfeller for forhold de ville ropt høyt og indignert om hvis det dreide som om en meningsmotstander.

Det er fåfengt å påpeke logiske brister eller feil i saksframstillingen. Å diskutere med slike mennesker er verre enn å snakke til en vegg, for veggen holder seg i det minste for god til å fornærme deg når du kritiserer den. Hvis noen antyder at de kanskje ikke er så forbanna smarte som de tror, kommer de trekkende med det endelige beviset på at de har rett: IQ-testen.

Ikke alle viser til IQ-tester, men de som gjør det, er noe for seg selv. Noen få ganger har jeg sett resultater på 120-tallet, og man må jo medgi at det er svært bra. Dette gjelder imidlertid bare de mest beskjedne; de fleste nøyer seg ikke med så puslete tall. Minst to standardavvik må til. Det typiske er 132–150. Det plasserer dem blant de to prosentene av befolkningen med høyest IQ. Enhver idiot må da skjønne at det bare er å gi opp i møte med et så overlegent intellekt.

Men hvordan kan det ha seg at folk som ikke skjønner den enkleste logikk eller følger de mest grunnleggende regler for saklig debatt, skårer så høyt på disse testene? Jeg kan tenke meg en rekke forklaringer og er åpen for at svaret kan være en blanding. Eller noe jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Her er uansett mine forslag:

1. Repetisjon

De har tatt én og samme test mange ganger. Ved hjelp av mye prøving og feiling har de til slutt oppnådd et resultat som harmonerer med deres eget selvbilde.

2. Tulletester

Testene er lite pålitelige. Det er ikke så vanskelig å skåre høyt, og den egentlige meningen med testene er å øke folks selvtillit .

3. Flaks

De har vært griseheldige og svart riktig uten helt å vite hva det dreier seg om.

4. IQ-intelligens

Disse folka er eksepsjonelt dyktige til å løse IQ-tester, men er totalt hjelpeløse på andre områder. I så fall tyder det på at IQ-testene først og fremst måler folks evne til løse IQ-tester.

5. Overlegen intelligens

Dette er i sannhet usedvanlig smarte og begavede mennesker, men de er flinke til å skjule det. Jeg skjønner riktignok ikke hvorfor de først skal skjule det for etterpå å skryte av det. Det kreves kanskje en IQ på 132 for å forstå seg på den typen alternativ logikk.

Alle forklaringene er ikke like plausible. Jeg er den første til å innrømme at punkt 1 er mer sannsynlig enn punkt 5. Punkt 4 er det som tiltaler meg mest siden det fullstendig sparker beina under IQ-testene.

Jeg har spart den mest sannsynlige forklaringen til slutt:

6. Ren løgn

Med vennlig hilsen

Pawn Hearts,

som aldri har tatt en IQ-test, men likevel er hellig overbevist om at han er smartere enn gjennomsnittet

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en IQ på 1,05 * 10^2 - 5 + 2

Så du har en IQ på 101,85? Jeg trodde IQ kun regnes i heltall jeg..

Anonymous poster hash: 3fbfe...134

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oleoh

Så du har en IQ på 101,85? Jeg trodde IQ kun regnes i heltall jeg..

Anonymous poster hash: 3fbfe...134

1,05 * 10^2 - 5 + 2 = (1,05 * 10 * 10) - 5 +2 = (10,5 * 10) - 5 + 2 = 105 - 5 + 2 = 100 + 2 = 102.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har en IQ på 101,85? Jeg trodde IQ kun regnes i heltall jeg..

Anonymous poster hash: 3fbfe...134

Det er mulig jeg er mindre intelligent, men jeg kom til 102.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg vil tro de som har et sterkt behov for å påpeke selv hvor smarte de er og hvor høy IQ de har kanskje har en følelse om at det gjør at deres meninger skal bety mer enn andres?

Jeg satser uansett på at det bare er løgn og fanteri. Som oftest. Som jeg skriver over så tror de kanskje at meningene deres betyr mer om de skriver de har høy IQ.

:)

Edit: har forøvrig i følge Mensa 120 i IQ. Det er jo bra, men jeg føler kanskje ikke det selv. Uansett så kjenner jeg flere som har tatt IQ test hos Mensa og har fått mellom 100 og 110. Jeg føler ikke de er dummere enn meg :) Tvert i mot egentlig.

Endret av avocadoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest oleoh

Jeg vil tro de som har et sterkt behov for å påpeke selv hvor smarte de er og hvor høy IQ de har kanskje har en følelse om at det gjør at deres meninger skal bety mer enn andres?

Jeg satser uansett på at det bare er løgn og fanteri. Som oftest. Som jeg skriver over så tror de kanskje at meningene deres betyr mer om de skriver de har høy IQ.

:)

Edit: har forøvrig i følge Mensa 120 i IQ. Det er jo bra, men jeg føler kanskje ikke det selv. Uansett så kjenner jeg flere som har tatt IQ test hos Mensa og har fått mellom 100 og 110. Jeg føler ikke de er dummere enn meg :) Tvert i mot egentlig.

Og jeg som alltid knuser deg i diskusjoner :P Her ser vi virkelig mind over biology i alle fall.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Og jeg som alltid knuser deg i diskusjoner :PHer ser vi virkelig mind over biology i alle fall.

Nåja du. Jeg har ikke sett noe knusing. Mer unngåelser av det som skrives til deg ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 2 og 6 er nok de som oftest gjør seg gjeldende. De fleste "IQ-tester" på nett har ingenting med IQ-tester å gjøre. Når man blander mattestykker og tekstoppgaver inn i testene er man langt utenfor måling av IQ, men de fleste tar det for god fisk bare det står IQ-test i overskriften. I tillegg er det klart folk bløffer, det er jo overhodet ikke mulig for andre å sjekke.



Anonymous poster hash: cdbbc...84b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de som har et sterkt behov for å påpeke selv hvor smarte de er og hvor høy IQ de har kanskje har en følelse om at det gjør at deres meninger skal bety mer enn andres?

Jeg satser uansett på at det bare er løgn og fanteri. Som oftest. Som jeg skriver over så tror de kanskje at meningene deres betyr mer om de skriver de har høy IQ.

:)

Edit: har forøvrig i følge Mensa 120 i IQ. Det er jo bra, men jeg føler kanskje ikke det selv. Uansett så kjenner jeg flere som har tatt IQ test hos Mensa og har fått mellom 100 og 110. Jeg føler ikke de er dummere enn meg :) Tvert i mot egentlig.

Tok du den på nettet eller har du vært og tatt ordentlig mensatest?

Anonymous poster hash: 84260...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Tok du den på nettet eller har du vært og tatt ordentlig mensatest? Anonymous poster hash: 84260...eed

Det var en mensatest ja. Men jeg tror jeg vil ta igjen fordi jeg ble litt sliten og slurvet på slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som føler for å si at de har tatt en iq test og funnet ut at de har høy iq- sier ikke en dritt om vedkommende annet enn at de liker å briefe om at de har en høy score. :P



Anonymous poster hash: 66588...06f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med både høy IQ og store kunnskaper skriver ikke så mye på Kvinneguiden...tror jeg. De er vel innom kanskje, leser litt, og får seg en god latter ;)

Anonymous poster hash: 4b12a...5f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Horatio Hornblower

Jeg har ingen anelse hvor jeg ligger. Men om jeg skal tippe så ligger jeg nok under gjennomsnittet.

Men jeg har merket at når folk på KG og andre steder på nette sier hva slags IQ de har så er de alltid langt over gjennonsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse testene man tar på nett gir jo helt klart en feilmargin i retning opp. Jeg stiller meg iallfall sterkt tvilende til at jeg ligger på 120-ish,da de i stor grad består av tall i en eller annen form og jeg ikke kan med tall. Men... ser jo at veldig mange ligger på 120ish. Derfor kan man da anta at det i realiteten er rundt 100ish. Likevel syns jeg ikke man skal hakke på folk fordi testene viser feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte virker så opphengte i eget testresultat at det egentlig er litt overraskende at det ikke finnes like mange "Hva synes du om IQ-en min?"-tråder som "Hva synes du om puppene mine?" på KG.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk med både høy IQ og store kunnskaper skriver ikke så mye på Kvinneguiden...tror jeg. De er vel innom kanskje, leser litt, og får seg en god latter ;)Anonymous poster hash: 4b12a...5f1

Jeg syns at det er mange smartinger her jeg da :)

Anonymous poster hash: da836...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alternativene dine tror jeg mest på nr. 4. IQ-en til europeere eksploderte i etterkrigstiden. Det var neppe sånn at det var noe i lufta i 1950 som muterte folks gener og plutselig gjorde oss til supermennesker, men heller så enkelt som at mange fler fikk en ordentlig utdannelse. Det samme med afro-amerikanere, hvor IQ-en har steget i takt med stillingen de har fått i samfunnet og muligheten til utdannelse.

En ting vi også tar for gitt i vår kultur, men som absolutt ikke er felles for menneskeheten, er greia med å stille spørsmål vi egentlig vet svaret på. Fra de første ordene blir barna våre bedt om å fortelle hvem de ser på bilder, hvilken farge ting har, hva kua sier osv. IQ-tester er en forlengelse av dette.

En fra jungelen i Amazonas, som hver dag må finne mat, lage ting og være oppmerksom på farer har nok mye mer hjerneaktivitet og på mange måter høyere intelligens enn en hvilken som helst europeer, men gir du ham en IQ-test vil han bare se dumt på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 poeng smartere enn deg! Sug på den du!

Btw jeg tror også jeg har sosiale problemer pga dette, så det er ikke alltid så kjekt.

OnTopic: Jeg tror at trådstarter sikter til meg, og jeg vil gjerne fortelle han at, grunnen til at kontinenter som feks afrika aldri har klart seg skikkelig er pga IQ, der er gjennomsnittet mellom 70 og 85. Trådstarter har prøvd å gjøre dette til noe som ikke betyr noe, men det betyr faktisk veldig mye.

Edit: Skriveleifer.

Jeg er redd jeg må skuffe deg. Innlegget var ikke spesielt myntet på deg, men nå som jeg ser at du skryter av en IQ på 148, må jeg innrømme at du passer usedvanlig godt til beskrivelsen i åpningsinnlegget mitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...