Gå til innhold

Hvorfor er narkotika galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Straff er den dårligste løsningen for misbrukere. Men dessverre eksisterer det ennå gamle fordommer og myter som styrer mange behandlingssteder. Selv om mye har skjedd de siste 10-15 årene i forhold til holdninger. Jeg har i mange år deltatt i møter med politiet og ser også der at holdninger er i ferd med og snu. Men vi har ennå en lang vei og gå her på berget og dessverre må mange lide pga. forbudet som ødelegger mennesker.

Kjenner du til straffegjennomføringslovens paragraf 12?

Er du klar over at man ikke risikerer noen straffesanksjoner ved å søke hjelp for narkotikaproblemer?

Jeg kan være enig i at det har vært, og er mange dårlige holdninger, men fagfeltet er ikke styrt av fordommer og moral.

Anonymous poster hash: 8cc46...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner du til straffegjennomføringslovens paragraf 12?

Er du klar over at man ikke risikerer noen straffesanksjoner ved å søke hjelp for narkotikaproblemer?

Jeg kan være enig i at det har vært, og er mange dårlige holdninger, men fagfeltet er ikke styrt av fordommer og moral.

Anonymous poster hash: 8cc46...339

Stå frem om du vil diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her er vell for demokrati, ikke sant? Bra. For å forstå hvorfor narkotika er galt må man forstå at demokrati er rett. Deretter så vet man at grunnen til at narkotika er ulovlig er fordi det er blitt avgjort demokratisk. Når folk bruker narkotika så hever dem seg over demokratiet ved å bryte lovene som det har vedtatt. Da bryter man med demokratiet og en hver skjønner vell at det er galt? Hvis alle skulle daglig pisset på demokratiet og vist fullstendig forakt for folkeviljen så hadde vi fått somalia liknende tilstander i Norge på en, to, tre. Det er det ingen som vil.

Så kan man ramse opp alle de ekstra grunnene til at det er galt. For eksempel at narkobruk fører til unødvendig belastning av helsevesenet og at rusede personer utgjør en fare for andre da dem kan være uberegnlige. Vi må heller ikke glemme at dem som bruker narkotika når det først er ulovlig støtter organisert kriminalitet som da innebærer alt fra menneskehandel, våpensmugling til og med terrorisme.

Alle som bruker narkotika er rett og slett kreftbyller i samfunnet. At disse egosentriske parasittene er villige til å kjøpe narko tiltross for at det er elementært hva det fører med seg vitner om at de er fullstendig blottet for moral og bør ikke gå fritt rundt. Dette gjelder både avhengige og dem som har et moderat forbruk. Ved avhengighet medfører det riktig nok enda fler negative ting.

Det er med andre ord godt begrunnet hvorfor narkotika er ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her er vell for demokrati, ikke sant? Bra. For å forstå hvorfor narkotika er galt må man forstå at demokrati er rett. Deretter så vet man at grunnen til at narkotika er ulovlig er fordi det er blitt avgjort demokratisk. Når folk bruker narkotika så hever dem seg over demokratiet ved å bryte lovene som det har vedtatt. Da bryter man med demokratiet og en hver skjønner vell at det er galt? Hvis alle skulle daglig pisset på demokratiet og vist fullstendig forakt for folkeviljen så hadde vi fått somalia liknende tilstander i Norge på en, to, tre. Det er det ingen som vil.

Så kan man ramse opp alle de ekstra grunnene til at det er galt. For eksempel at narkobruk fører til unødvendig belastning av helsevesenet og at rusede personer utgjør en fare for andre da dem kan være uberegnlige. Vi må heller ikke glemme at dem som bruker narkotika når det først er ulovlig støtter organisert kriminalitet som da innebærer alt fra menneskehandel, våpensmugling til og med terrorisme.

Alle som bruker narkotika er rett og slett kreftbyller i samfunnet. At disse egosentriske parasittene er villige til å kjøpe narko tiltross for at det er elementært hva det fører med seg vitner om at de er fullstendig blottet for moral og bør ikke gå fritt rundt. Dette gjelder både avhengige og dem som har et moderat forbruk. Ved avhengighet medfører det riktig nok enda fler negative ting.

Det er med andre ord godt begrunnet hvorfor narkotika er ulovlig.

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest og fullstendig kunnskapsløst! Det siste avsnittet ditt er så fordomsfullt at jeg blir helt matt. Jeg har ikke tid til å kaste meg inn i denne debatten nå, men klarte ikke å la være å kommentere dette. Ser forøvrig at Gothminister er en av de få som kommer med gode bidrag her, tommel opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest og fullstendig kunnskapsløst! Det siste avsnittet ditt er så fordomsfullt at jeg blir helt matt. Jeg har ikke tid til å kaste meg inn i denne debatten nå, men klarte ikke å la være å kommentere dette. Ser forøvrig at Gothminister er en av de få som kommer med gode bidrag her, tommel opp!

Gothminister vet ikke hva han snakker om.

Det er bra å være kritisk til behandlingsprogrammene her i landet, og det er bra å være kritisk til LAR, men han bommer hver gang.

Anonymous poster hash: 8cc46...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothminister vet ikke hva han snakker om.

Det er bra å være kritisk til behandlingsprogrammene her i landet, og det er bra å være kritisk til LAR, men han bommer hver gang.

Anonymous poster hash: 8cc46...339

Det er din mening, og fordi jeg straks er ferdig med pausen min skal du få ha den helt i fred :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser forøvrig at Gothminister er en av de få som kommer med gode bidrag her, tommel opp!

Takk for det. Vi diskuterer et område som er så gjennomsyret av fordommer og myter og ekstrem lite kunnskap. Dette ser vi også blant leger, sykepleiere, vernepleiere som ofte jobber med denne gruppen. Det er tungt og stå i feltet i Norge og mene noe annet en det som er opplest som sannhet. Man blir stigmatisert slik jeg blir av en bruker på dette forum. Men jeg vil aldri gi opp kampen for et bedre liv for mine pasienter som daglig blir trakassert, mishandlet, kun pga. fagfeltes og politiets mangelfulle kunnskaper og dårlige holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Vi diskuterer et område som er så gjennomsyret av fordommer og myter og ekstrem lite kunnskap. Dette ser vi også blant leger, sykepleiere, vernepleiere som ofte jobber med denne gruppen. Det er tungt og stå i feltet i Norge og mene noe annet en det som er opplest som sannhet. Man blir stigmatisert slik jeg blir av en bruker på dette forum. Men jeg vil aldri gi opp kampen for et bedre liv for mine pasienter som daglig blir trakassert, mishandlet, kun pga. fagfeltes og politiets mangelfulle kunnskaper og dårlige holdninger.

Jada, du er et offer for alle de dumme i fagfeltet som ikke forstår hva de driver med. Flott at du kan være martyr på kg.

Har du tenkt å svare på alt jeg har spurt deg om?

Anonymous poster hash: 8cc46...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Jeg respekterer ditt valg om å aldri prøve narkotika igjen. Ikke alle klarer å begrense seg og de er lett å overdrive.

Men vil du, - som ikke selv tåler å ta egne valg, - la andre mennesker selv få bestemme over egne kropper,- eller ønsker du som ikke klarer å ta egne valg, - å også bestemme over andre mennesker?

For eksempel straff for bruk, - bør det være forbudt eller bør det være tillatt?

Jeg er mer imot straff enn jeg er imot å selv velge om en skal bruke narkotika, - det er derfor jeg spør.

Jeg synes det burde være forbudt, folk velger selv ja, men når man er så nedfor så tenker vi ikke skikkelig. Tar bare dumme valg. Ødelegger liv, og familier. Det går jo utover de nærmeste. Vi ødelegger ikke bare vårt eget liv. Det må jeg ha på samvittigheten resten av livet. Hadde jeg kunnet blitt straffet for det så hadde jeg kanskje latt være å brukt noe sånt. Jeg vet ikke. Men dop er det verste som finnes og burde ikke vært lov!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her er vell for demokrati, ikke sant?

Men alle er ikke for at demokratiet skal være et flertallets diktatur. Enkeltindividets selvråderett skal stå sterkt i et demokrati.

Anonymous poster hash: 75829...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, fordi jeg mener at mennesker skal ha myndighet til å bestemme over seg selv og sitt eget kropp og sinn. Røyk, snus og alkohol er skadelig, legemiddelopiater er skadelig... Men jammen er det ikke lovlig likevel. Folk røyker på seg død, pushes til å drikke seg dritings og får resept på avhengighet.

Jeg synes at om Pia(23) foretrekker å ta seg en joint på venninnekvelden i stedet for å drikke en flaske vin og føle seg dritt dagen etter, skal hun få lov til det. Om Fredrik(30) synes konserten han skal på blir hundre ganger morsommere med et knips, så synes jeg han skal få lov til det.

Ja til legalisering og full statskontroll av rus, og ja til lavere terskel til å søke om hjelp for rusavhengighet.

(Noen ting er jeg dog i mot, som fri tilgang på metamfetamin og bruk av sprøyter)



Anonymous poster hash: 2436d...07a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt idiotisk å starte med narkotika når vi vet hvor mye det skader. Jeg skjønner ikke hva som får folk til å begynne med det...

Anonymous poster hash: 5963e...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre deg selv da.

Hadde du tatt heroin i morgen om det ble lov å ta heroin i morgen?

Hvis du svarer ja, - så behøver du lovverket for å beskytte deg mot å ta egne valg.

Om du svarer nei, - ja da lurer jeg fælt på hva som er motivasjonen din til å straffe menensker som bruker heroin?

- kanskje du er en menneskehater og hater at mennesker gjør egne valg?

Er det derfor du er imot heroin?

menneskene som tar heroin blir som regel arbeisufør og..ubrukelig.. det koster mye at de skal nave resten av livet. Jeg driter nå i om de lever livet på sin måte, men det går utover så mange andre enn bare de selv, selvom de ikke helt ser det. Man skal ikke motivere folk til å ta heroin heller da, og uten noe straff så blir det veldig slikt. De bruker allerede masse ressurser og det er masse tiltak for narkomane, vil nå ikke si at de blir så voldsomt straffet. Fengsel i Norge er da som oftest en oppgradering fra hvordan narkomane pleier å det hjemme. Dersom du har sett svinestien de fleste bor i.

Nei, jeg hadde ikke tatt det dersom det ble lovlig imorgen. Jeg klarer å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Narkotika kan drepe.

Dere gangstere som er i Oslo som bruker narkotika. Husk vi vanlige mennesker er ikke redde dere.

Dere burde vite at DU som bruker skader hjernen din.!

Slutt med tullet at narkotika kan være som medisin NEI...

Med narkotika kaller jeg alle stoff planter osv osv.

Dere for ikke noe ut av å bruke narkotika.

Anonymous poster hash: 80433...97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkotika kan drepe.

Dere gangstere som er i Oslo som bruker narkotika. Husk vi vanlige mennesker er ikke redde dere.

Dere burde vite at DU som bruker skader hjernen din.!

Slutt med tullet at narkotika kan være som medisin NEI...

Med narkotika kaller jeg alle stoff planter osv osv.

Dere for ikke noe ut av å bruke narkotika.Anonymous poster hash: 80433...97e

Noen narkotiske stoffer har gode bruksområder innen medisinen. Men da brukes de ofte i andre former enn man finner dem på det illegale markedet, og de blir brukt TERAPEUTISK, etter vurdering av noen som har studert medisin i minimum seks år, og i doseringer som ikke gir rus.

Medisinargumentet er meningsløst. Alle medisiner kan misbrukes på en eller annen måte. Det er ikke terapi eller medisin å ruse seg.

At noen mener å ha subjektivt positive effekter av et stoff gjør det ikke til god medisin å bruke det.

Anonymous poster hash: 8cc46...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Noe narkotika er galt/dumt/farlig fordi det er veldig skadelig for helsen. Andre typer narkotika er nokså ufarlig og det er jo ikke så galt.

Uansett hvor farlig det er så burde det ikke være noe forbud og straff, det hjelper ingen.

Forklar hvilke som er farlig og hvilke som er nokså ufarlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er imot drugs som injiseres. Er så mange som får ekle sykdommer og abscesser pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hvilke som er farlig og hvilke som er nokså ufarlig ?

The Independent Scientific Committee on Drugs med David Nutt i spissen publiserte en artikkel om dette i The Lancet i 2010.

De rangerte stoffenes farlighet slik:

gr2.jpg

MCDA modelling showed that heroin, crack cocaine, and metamfetamine were the most harmful drugs to individuals, whereas alcohol, heroin, and crack cocaine were the most harmful to others. Overall, alcohol was the most harmful drug, with heroin and crack cocaine in second and third places. The findings correlate poorly with present UK drug classification.

Anonymous poster hash: 75829...8f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hvilke som er farlig og hvilke som er nokså ufarlig ?

Lite eksempel:

Alkohol, heroin og kokain, veldig farlig på mange måter.

Cannabis, LSD og MDMA ikke så veldig farlig.

Endret av debattanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite eksempel:

Alkohol, heroin og kokain, veldig farlig på mange måter.

Cannabis, LSD og MDMA ikke så veldig farlig.

Riktig som du skriver. Men vi har sett enkelte individer som ikke tåler LSD. Men det er svært få, langt flere tåler eks. ikke alkohol. Så igjen, farlighet er ikke et argument for forbud og straff. Selv om mange ønsker det og spesielt politiet. Man må huske på. Veldig mange mennesker har bygd sin karriere på forbudet. Uten forbudet ville de ikke vært noen autoritet. Dette har blitt dokumenter gjennom mange bøker og skrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...