Gå til innhold

Engels treningsdagbok


Engel

Anbefalte innlegg

Takk, Lille larve! :)

Ble ingen løpetur denne regntunge helga, ble en tur på treningssenteret i dag i stedet.

Først intervaller på mølla. 45 sek jobbing, 15 sek pause ganger 8. Stilte farten på 13.2 km/t, Stigining 2,0, tørte ikke kjøre for hardt siden jeg trente tidlig med bare frokost i magen.

Etterpå styrketrening:

Benpress maskin 70 kg

Brystpress maskin 35 kg

Roing på maskin (magetrekk) 35 kg

Hoftestrekk maskin 50 kg

Skulderpress maskin 25 kg

Bulgarske knebøy, kun kroppsvekt

Kettlebell swing 12 kg

Mage rotasjon maskin

Mage crunch

Mage bekkenvipp

Planke

Beinet er som før. Ikke vondt, men fortsatt hovent.

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Løpetur i går, over ei uke etter sist trening. Og konklusjonen er bare at den siste mnd med reising på mannen og uregelmessig trening på meg ikke har vært bra for formen. :frown:

6,3 km i går. Sier ikke noe om farten, for det ble rolig. Litt fordi teipinga begynte å løsne halvveis så jeg var livredd for å tråkke over på nytt, og litt fordi formen var elendig... :cry3:

Vel, er bare en ting å gjøre. Ta seg sammen! Får ta med løpetøy på fjellet nå i påska og prøve å få tatt 1 løpetur i det minste. Men rekker en trening eller to hjemme først også håper jeg, drar ikke på fjellet før tidligst torsdag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble 2 løpeturer i påska, 8 km på fjellet på langfredag, og ca 7 km hjemme på 2. påskedag. Bedre enn ingenting tross alt. I går kom jeg meg på fatburner og bootcamp igjen, deilig!

Litt hektiske dager nå, med barneselskap for nybakt 4-åring i morgen, men satser på en runde intervaller i skogen på fredag, etterfulgt av syrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bakkeintervaller på fredag, korte, men bratte.

Og løp en rolig runde, 7,8 km på lørdag. Var tungt i varmen, tydelig at kroppen ikke er vant til å løpe i stekende sol og over 20 grader i skyggen.

Og så er planen intervaller i ettermiddag på trening med kollegaer. 45+15 x10. Er varmt i dag også, så kan bli hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomførte en grei intervalløkt med kollegaer på mandag, og var på fatburner+bootcamp i går. Ble litt intervall-løping der også gitt... Litt nytt Tabata-inspirert opplegg på bootcampen, kjørte 6x20 sek på hver stasjon, totalt 14 forskjellige øvelser, både styrke og cardio. Er støl nesten over alt i dag.

Hviledag i dag, og så håper jeg å få løpt en langtur på minst 10 km i morgen, en stund siden sist nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 10,3 km 1. mai, 5,1 km 3. mai, og 7,3 km i går. Prøvde meg på langintervaller i går, men ble litt så som så da pulsklokka for tiden ikke virker skikkelig. Måler ikke pulsen skikkelig, og sliter tydelig med gps-tilkobling også. Men litt fartsvekslinger ble det da i alle fall.

I kveld er det fatburner og bootcamp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går ble det intervalløkt på mølle (45+15 x10, fart 13 km/t, stigning 2,0), og en runde i styrketreningsrommet. En måned siden jeg har trent styrke på apparater, og kunne med glede registrere at jeg måtte øke belastningen på både brystpress og hoftestrekk! Tørte ikke øke på benpress pga et litt kranglete kne, men kunne nok prøvd 10 kg mer der også om kneet hadde vært greit. Har blitt sterkere av treningen jeg har holdt på med ja! Selv om det til dels er enkel hjemmetrening etter løpeturer. Inspirerende!! :biggrin:

Benpress maskin 70 kg

Brystpress maskin 40 kg (35 kg sist gang)

Roing på maskin (magetrekk) 35 kg

Hoftestrekk maskin 55 kg (50 kg sist gang)

Mage crunch rette og skrå

Mage bekkenvipp

Planke

Kjørte 8x3 på alle øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig joggetur 5 km på søndag etterfulgt av litt styrke på rumpe/lår, bakkeintervaller med kollegaer i går, mandag. Ble totalt 5 km da også inkludert oppvarming og nedkjøring.

Går og bryter litt på en forkjølelse, ikke helt god i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en runde på 5 km i går også+litt lett styrketrening. Sliter litt med venstrebeinet, vondt i leggen og kneet.

Og pulsklokka er helt på bærtur, må få kontaktet Garmin.

Men, jeg begynner å bli god på armhevinger nå, med strak kropp! :) Tok 10 stk med hendene på nederste trinn i trappa i går, skal prøve 10 stk på flatmark i neste uke, det blir i såfall første gang ever jeg klarer det tror jeg. Har aldri vært sterk i bryst og armer.

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto over trening på søndag og mandag fordi kneet var vondt etter å ha stått og gått hele dagen på 17. mai.

Trente fatburner og bootcamp i går, men kjente kneet på noen av øvelsene på bootcampen. Bør nok ta det litt forsiktig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og hopp! Har ikke sluttet å trene altså, men det har jammen vært en hektisk vår/forsommer.

Ble bare 5 km på meg på løpet som var på søndag, pga kneet som ødela mye for treningen. Tørte ikke prøve 10 km. Perset på 5 km da, så er greit fornøyd! Og nå funker kneet! Skal prøve meg på et par lengre turer nå, og om det fortsatt funker lurer jeg på å være gal nok til å løpe halvmaraton i august.... Men det forutsetter null skader og at jeg får trent 4 dager i uka nå i sommer. Har ei venninne som vil ha meg med, og jeg er veldig fristet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Henter dagboka frem fra glemselen....

Altså, jeg har trent jevnt og trutt hele tiden, men det har blitt vedlikeholdstrening, har ikke fått skikkelig system på treninga. Det ble ikke halvmaraton i august, men til sommeren så står den på planen! Må bare unngå skader... Har vel også sagt at jeg skal være med på Holmenkollstafetten med jobben, så det er bare å stå på.

Har ikke vært den beste treningshøsten, men på søndag fikk jeg i allefall løpt 12,6 km. Hadde da ikke løpt lengre enn 6-7 km på lange tider, og i tillegg altfor sjeldent. Det var deilig, og knær og alt holdt fint! Rolig tempo da, var distansen som var målet.

I dag er det cardiocircle som står på planen, og så satser jeg på styrketrening på torsdag og løpetur til helga igjen. Det er i hovedtrekk planen fram til jul, 3 treninger i uka fordelt på en intervalløkt, en styrkeøkt og 1 løpetur ute. Får jeg tid så suplerer jeg med en løpeøkt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom til treningssenteret 10 min før Cardiocircletimen i går, men jammen var den full allerede. :( Og der sto jeg i tillegg med 4-åringen som var helt klar for en time på lekerommet. Og siden hele cardiorommet er i bruk til timen var det ikke noe særlig alternativ å trene alene heller. Står noen møller i styrketreningsrommet, men det er så forferdelig varmt der. Ble dermed en time MRL på meg istedet. Irriterende! Jaja, timen var grei nok med tanke på styrketreningsdelen da, selv om cardio ble dårlig. Får trene intervaller på torsdag istedet, supplert med litt styrke. Og satse på å møte opp tidligere neste tirsdag. Litt utfordrende det når vi har en som skal på svømming og en som skal på karate også på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nytt år og nye muligheter! Og på tide å systimatisere treninga litt mer med tanke på løp utover våren og sommeren.Planen er holmenkollstafett i mai, 10 km løp i slutten av juni og halvmaraton i august. Så er bare å kjøre på!

2 økter bodystep har gitt meg litt vondt i et kne (har nok fått vridd det litt), så ingen slike timer på en stund nå. Men mannen kom med et balansebrett til meg, så nå prøver jeg å bruke det flittig for å styrke ankler og knær i håp om å unngå skader framover. Er slarkete de leddene mine.

Har hittil trent 3 ganger i år.

02.01 60 min Bodystep

04.01 9,7 km rolig joggetur ute

06.01 30 min på mølle, intervaller 20x45 sek tempo 11-11,5 km/t med 15 sek pause mellom. Tempo er ønsket 10 km tempo for våren.

Ny økt i morgen, cardiocircle.

Planen framover er minimum 3 økter i uka, og helst to av disse som løpeturer utendørs. Men det er vær og føreavhengig. Men en lengre løpetur for uka (minimum rundt 10 km) må jeg få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg får sette opp noen konkrete og forhåpentligvis realistiske mål også:

Innen 1. apil:

Løpe min 5 km runde på under 27:30

Løpe 10 km på under 58 min

Ha økt de lengste løpeturene til 15 km pr tur

Innen 1. juli:

5 km på under 27 min

Løpe 10 km på ca 55 min

Løpe minmum 25 km pr uke.

24. august:

Gjennomføre halvmaraton!

Skal ta et par testrunder for dagens status i løpet av de nørmeste 2 ukene.

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

60 min cardiocircle i går. Såvidt. Møtte opp 20 min før timen, og da var det allerede fullt! :hakeslepp: Men har jo trent mye med han som er instruktør, og heldigvis fikk han lurt inn noen til. Selvfølgelig viste det seg at nesten halvparten av plassene var opptatt av folk som var på timen før også, og da hadde tatt med seg lapp for begge timene samtidig. Irriterende for oss som har familie og barn og ikke kan henge på treningssenteret hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering:

Helga etter sist oppdatering var jeg ute og løp. Kneet begynte å krangle mer enn vanlig, så måtte gi meg etter ca 4 km. Etter det var kneet også vondt når jeg gikk et par dager, så nå har det vært 2 uker med alternativ trening med ca 30 min på spinningsykkel eller ellipsemaskin med litt intervaller, etterfulgt av litt styrketrening. Og da med trening som skal styrke knærne også. Kneet er bedre, men jeg kjenner litt av og til når jeg går, så jeg drøyer løpeturer litt til.

Planen nå er å prøve cardiocircle igjen på torsdag. Er bare øktene på mølle som kan være et problem, så det tilpasser jeg. Så skal jeg teste hvordan det går med skigåing til helga. Håååper jeg kan trene normalt igjen i neste uke. Uten smerter.

Har ellers tatt på meg å få med flest mulig av mine kollegaer til å stille i Kristinaløpet i Tønsberg 27. juni. Har selv planer om å løpe 10 km i det løpet i år. Det var vel planen i fjor også, til jeg begynte å slite med kranglete kne da også... Så vi får ta det som det kommer... Men om jeg skal løpe halvmaraton i august bør 10 km-formen være på plass i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne økta skal inn i treningsprogrammet i løpet av våren!

Var ellers ute og gikk en liten tur i går, og kneet oppførte seg helt fint! Så nå øyner jeg håp... :danse: Gjelder bare å ikke bli for ivrig nå da, la kneet bli helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sannelig meg god til å trene!! :) Jeg var veldig flink når jeg ikke hadde barn, men med barn.... ja, jeg trenger noe som gjør dørstokkmila så liten som overhode mulig - jogging ute (bare å kle på seg og gå ut døra) eller treningsrommet i borettslaget (30 sekunder å gå til). Trente lenge på Elixia, men motivasjonen forsvant så fort jeg kom meg ut i full jobb. Da ble det jo sååå langt å gå hele 10 minutter til treningsstudioet :daane: Savner veldig treningstilbudet da, og håper å komme meg i gang igjen med den type trening så fort vi flytter og kjøper bil, som forsåvidt er til sommeren.

Spennende link, den skal jeg studere. Flott med litt variasjon i intervalløktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...