Gå til innhold

Treningsglad (prosjekt kutte kraftig ned på helgesnop)


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Tenkte jeg skulle prøve meg på en treningsdagbok. Er jo greit å kunne ha en oversikt over treningen og kanskje også kostholdet. :-)

For de som lurer så er jeg 22 år, sykepleierstudent, mamma til en flott gutt født i 2011 og jeg har alltid vært glad i trening.

Før jeg ble mor trente jeg fire til fem ganger i uken og var godt trent. :-) nå er jeg litt mindre trent kan man vel si. Like slank, men har ikke så mye muskel lenger, så sånn kan det gå!

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå driver jeg på med eksamenslesing, men jeg trener mellom leseøktene.

På tirsdag trente jeg 30 intens kondisjon (hadde ca 197 i puls) etterfulgt av styrke på mage, armer og litt rygg.

Samme trening i går, men kanskje litt lavere intensitet.

T

Jeg har hatt et kneproblem i det siste, så må dessverre være litt forsiktig når det kommer til styrke på underkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge ut resultat fra de to siste joggeøktene. Jogger alltid ute, liker ikke tredemølle.

De siste gangene har jeg absolutt hatt mer å gå på, men så var det kneet mitt, da..

Lengde: 4.07 kilometer på 28.50 minutter. 352 kalorier.

Lengde: 3.58 kilometer på 26 minutter. 311 kalorier.

Kjedelig å ikke kunne trene så hardt og lenge som man vil, men sånn er det bare. Gleder meg til våren sånn at jeg kan jogge i terreng igjen i stedet for på asfalt som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla med ny dagbok!

Deilig å jogge i sko og hei i litt varmere sesonger ;) Jeg liker det godt, men helst når det er over 15 grader... helst en skikkelig varm sommerkveld..

Trener du hele kroppen, sånn utenom at du er litt forsiktig med underkroppen, eller har du fokusområder?

jeg kjenner jeg gjerne vil gjøre noen sprettrumpeøvelser .-....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla med ny dagbok!

Deilig å jogge i sko og hei i litt varmere sesonger ;) Jeg liker det godt, men helst når det er over 15 grader... helst en skikkelig varm sommerkveld..

Trener du hele kroppen, sånn utenom at du er litt forsiktig med underkroppen, eller har du fokusområder?

jeg kjenner jeg gjerne vil gjøre noen sprettrumpeøvelser .-.... :)

Jeg jogger gjerne i regnvær også, så lenge jeg får jogge "løypa mi". :) Har en super joggeløype, hvor jeg virkelig får presset meg til bristepunktet :fnise: Noe HELT annet enn å jogge på trasig asfalt.

Jeg trener hele kroppen ja. Før gikk det mye i apperater, men i det siste (også før jeg ble gravid da) hadde jeg begynt med frivekter (derav kneskaden, mistet balansen :fnise: ). Da trener jeg utfall og knebøy i alle fall. Også trener jeg mage, armer og rygg. :) Prøver også å trene balanseøvelser, for som sagt, jeg har elendig balanse :ler:

Problemet mitt er at hvis det er mange menn i styrkeavdelingen så tør jeg ikke :ler: Så da får jeg ikke trent underkroppen uansett..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten veldig glad i kjernestyrke-øvelser. Tar alltid planken når jeg trener. Men jeg er ikke god på sidelengs planke. Vet ikke om det er noe med anatomien min, men jeg klarer ikke å holde hoften oppe da, uansett hvor godt trent jeg har vært. Vanlig planke derimot går ganske greit. Tar det gjerne i tre sett. Da blir det først 60 sekunder, så 45 sekunder og deretter 20-30 sekunder.Ikke sånn superbra det heller, men jeg er nå fornøyd med det. :)

Armhevinger er jeg helt latterlig svak på :fnise:

Før klarte jeg i det minste 10-11 ordentlige armhevinger..Nå tar jeg sånn 13 "damearmhevinger" :fnise: Men skal begynne å trene på å ta odentlige. Går veldig fort å trene opp det i alle fall!

Er det noe som heter "udnerkroppsbøy" eller noe sånt? Da stiller jeg meg på en sak slik at jeg kommer opp fra bakken, så holder jeg i to håndtak, også slipper jeg meg slik at kroppen "henger" fritt i lufta, også løfter jeg underkroppen strak ut slik at det blir 90 graders vinkel. Da tar jeg først 15, så 10 og så 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal eg følge med! :jepp:

Syns du er flink som trener no i eksamensinnspurten :) Eg er ikkje så flink til å trene styrke, men eg tek situps og damearmhevinger etter tredemølla..håper å få laga til treningsrommet vårt etterkvart :)

Planke er forresten forferdeleg grusomt! :fnise: Eg har ikkje sjans i havet til å klare den :P Syns du er flink som klarer tre sett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal eg følge med! :jepp:

Syns du er flink som trener no i eksamensinnspurten :) Eg er ikkje så flink til å trene styrke, men eg tek situps og damearmhevinger etter tredemølla..håper å få laga til treningsrommet vårt etterkvart :)

Planke er forresten forferdeleg grusomt! :fnise: Eg har ikkje sjans i havet til å klare den :P Syns du er flink som klarer tre sett! :)

Hyggelig! :-)

Styrketrening er veldig bra for forbrenning av fett. Ved å øke muskelmassen så økes også basalmetabolismen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart..Før når jeg har lagt inn en link i signaturen, så kan man jo velge å heller ha tekst i stedet for selve linken. Slik som det er på linken til dagboken. Mens nå gikk det ikke..Det var ikke noe alternativ.. :klo:

______________

Jaja...Ellers så har jeg akkurat vært og trent. :)

34 minutter med effektiv kondisjonstrening etterfulgt av bare litt styrke. Ble ikke så mye styrketrening i dag. Men var flink og spiste en banan og en kiwi etterpå :jepp:

Vi har forresten begynt å handle inn mat en gang i uken, så kommer til å "presentere" ukesmenyene her for hver uke. :) Ny handling i morgen tipper jeg, så da skriver jeg mer om det i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goood mandag! :)

Her er ukesmenyen:

Mandag: Ovnsbakt laks med kokte grønnsaker, potet og rømme

Tirsdag: Potet- og gulrotgrateng med kjøttpølse og salat

Onsdag: Chicken tandori med nanbrød

Torsdag: Tacosalat i pitabrød

Fredag: Spagetthi carbonara (har noen oppskrift på hjemmelagd carbonara?)

Lørdag: Bakt potet med tilbehør (bacon, parmesan, rømme, nachos, osv)

Søndag: Svinestek med ovnsbakt potet og grønnsaker

Noen av dagene er ikke direkte Odin-vennlig da, sånn som når vi skal ha tacosalat. Da blir han nok å få skinkeomelett eller noe annet godt. :)

Gleder meg til middagen på tirsdag, har aldri laget potet- og gulrotgrateng før. Det hørtes godt ut. :)

Edit: Fikk tak på enkel oppskrift på carbonara, så da blir det det i dag, også laks på fredag. :) Hakket sunnere enn toro, vil jeg tro. ;) Hadde jeg bare fått tak på en god oppskrift på tandori nå, så har vi mat lagd fra bunnen til hele uken. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig trene i ettermiddag, men det ble endringer i planen (samboer må til bestefaren sin en tur), så da blir det ikke så mye. Annet enn at jeg kanskje gjør litt planke og armhevinger i kveld når O har lagt seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert å trene litt hjemme også!

Jeg sa opp senter-abonnementet mitt i går, så når blir det kun trening hjemme (smart tv med treningsapp), ute (løpe vår/sommer/høst) og treningssenteret på jobben (styrke, løpe, sykle osv).

Armhevinger er gøy - etter en viss trening! Før jeg ble gravid var jeg flink og trene, og i en god periode tok jeg 10-15 strake armhevinger med full power. Det var slik en deeeeilig følelse! Nå er det jo helt umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i å jogge, men trening hjemme, innendørs det synes jeg er kjedelig :fnise:

Ja er rart hvor fort man mister styrken i kroppen, Hehe. ;-) vi får bare trene oss opp igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aaah, deilig trening!

Først 35 min (330 kcal) på elipsemaskin (kan jo hverke bruke trappemaskin eller tredemølle pga det dumme kneet mitt!!)

Deretter styrketrening. I motsetning til forrige uke hvor jeg tok tre sett med planken på først 1 min, 30 sek og 15 sek, så klarte jeg i dag først 1 min og 20 sek, 40 sek og 20 sek. Framgang! :)

Tok ellers armhevinger og andre styrkeøvelser på armne. Det begrenser seg litt når man ikke kan trene så mye styrke på underkroppen.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er! :jepp: Ellipsemaskin er jo ei god erstatning for tredemølle, fram til kneet blir bra igjen :)

Lurt å sette opp vekesmeny, det gjer vi også dei vekene vi er flinke, hehe :P Mykje lettare å vere sunn då, og mykje lettare å ikkje kjøpe masse unødvendig på butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er! :jepp: Ellipsemaskin er jo ei god erstatning for tredemølle, fram til kneet blir bra igjen :)

Lurt å sette opp vekesmeny, det gjer vi også dei vekene vi er flinke, hehe :P Mykje lettare å vere sunn då, og mykje lettare å ikkje kjøpe masse unødvendig på butikken :)

Billigere blir det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Woho, har vært enda mer aktiv i dag!

Sien bilen vår skal på service i morgen, så har jeg ikke bil for å få hentet O. Derfor kjørte sambo meg til svigers (mellom 2,5 og 3 km unna oss), også lånte jeg sparken demmers og sparket veien hjem. :) Da kan jeg hente O på spark i morgen! Tenker bare jeg bruker to-tre skjerf på å bette han fast, også tar vi det rolig. Er bare litt over halvannen km til bhg så det går nok bare bra. :)

Rett etter jeg kom inn etter sparkturen, så tok jeg bikkja ut på en 25 min rask gange-tur. :)

Herlig med mye aktivitet på en dag, men nå er jeg _sliten_!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Her vil jeg følge med! Jeg hadde også samme problem som deg ift sideplanken, men det var før jeg begynte å stå i vanlig planke og så vri over i sideplanken! Da gikk det som smurt, det virker som om kroppsholdningen justeres bedre da enn hvis jeg ligger på siden og løfter meg direkte opp i sideplanke.

Så det er et tips hvis du ikke har prøvd det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Jeg hadde også samme problem som deg ift sideplanken, men det var før jeg begynte å stå i vanlig planke og så vri over i sideplanken! Da gikk det som smurt, det virker som om kroppsholdningen justeres bedre da enn hvis jeg ligger på siden og løfter meg direkte opp i sideplanke.

Så det er et tips hvis du ikke har prøvd det!

:velkommen:

Ja, jeg har prøvd det, men funker ikke noe spesielt bedre. Detter bare ned med hoften, også får jeg vondt i leggene...Men kan jo være jeg bare er latterlig svak i sidemuskulaturen da, så kan jo prøve å gjøre det hver gang jeg tar plankan.. :jepp:

I dag blir det først skitur med hunden og deretter en sparktur på ca 3 km, hvorav de siste 1,5 km, har jeg en unge på 12 kg på setet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hverken skitur eller sparktur i går. Fikk ikke tid pga. vi var først i bursdag til lillesøsteren min (10 år) også dro jeg rett på jentekveld med ost, kjeks og idol! :jepp:

Men i dag har jeg allerede vært på skitur! Kvart over ni var jeg vel ute i løypen. Var tilbake ca. kvart over ti. Vurderer også å ta en tur på treningssenteret, men det får vi se på. :) Burde egentlig ha ryddet og vasket litt, men kjenner jeg heller har lyst til å trene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...