Gå til innhold

Veggis og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge hun ikke er veggis for å slanke seg ene og alene så synes jeg at valget hennes vitner om at hun er en bevisst ung dame. Jeg hadde vert stolt om min datter hadde tatt et liknenede valg, faktisk. Eneste bekymring hadde vert utgiftene til mat men også der hadde vi nok funnet en løsning.

Jeg forstår ikke hvorfor folk nevner slanking og veggis i samme setning? Hvordan går man ned i vekt av å slutte å spise kjøtt? Det er også veldig misforstått at det koster mer å ikke spise kjøtt. Nå vet ikke jeg om kusina til TS har blitt vegeterianer i sin rette betydning (at hun heller ikke spiser fisk), eller om hun bare har kuttet ut kjøtt. Uansett er linser, bønner osv som gjerne brukes som erstatning, svært billige råvarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor folk nevner slanking og veggis i samme setning? Hvordan går man ned i vekt av å slutte å spise kjøtt? Det er også veldig misforstått at det koster mer å ikke spise kjøtt. Nå vet ikke jeg om kusina til TS har blitt vegeterianer i sin rette betydning (at hun heller ikke spiser fisk), eller om hun bare har kuttet ut kjøtt. Uansett er linser, bønner osv som gjerne brukes som erstatning, svært billige råvarer.

Fordi jeg hadde en venninde som ble veggis for å slanke seg, hun utviklet spisevegring. Jeg vet godt at det ikke er en slankekur men noen tror de kan slanke seg på den måten. Kun derfor jeg nevner det. Mtp økte utgifter så er det dyrt å handle vegetarmat til en person og kjøttmat til resten. Det er den dobbeltheten som oppstår når en familie skal leve på to ulike typer mat. Jeg har levd delvis på vegetarmat lenge pga intoleranse og matbudsjettet skjøt i været. Å få ungene til å spise det samme som meg hele tiden...glem det, da endte de opp med å kun spise brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg hadde en venninde som ble veggis for å slanke seg, hun utviklet spisevegring. Jeg vet godt at det ikke er en slankekur men noen tror de kan slanke seg på den måten. Kun derfor jeg nevner det. Mtp økte utgifter så er det dyrt å handle vegetarmat til en person og kjøttmat til resten. Det er den dobbeltheten som oppstår når en familie skal leve på to ulike typer mat. Jeg har levd delvis på vegetarmat lenge pga intoleranse og matbudsjettet skjøt i været. Å få ungene til å spise det samme som meg hele tiden...glem det, da endte de opp med å kun spise brødskiver.

De aller fleste som slutter med kjøtt gjør det av etiske grunner, evnt helsegrunner. Tror de fleste vet at det ikke er kjøtt man kutter ut når man vil ned i vekt. Spiseforstyrrelser hadde hun fått uavhengig om det var kjøtt eller hvete hun kuttet ut.

Nei det trenger faktisk ikke bli mer særlig mer kostbart, det kommer helt an på hvordan man lager måltidene utover uka. Si 3 middager i uka består av kjøtt, hvor den som ikke spiser kjøtt bruker linser eller bønner istedet. Dette er vanvittig billig og enkel mat å tilberede. Den delen av kostholdet som virkelig er dyrt, er når man har høyt inntak av grønnsaker og spesialkost. Bønner og linser er ikke spesialkost. 2 kilo med linser på asiatisk butikk koster under 50-lappen, og den varer leeeenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er det et dårlig trekk å slutte å spise kjøtt? Hvordan vil det skape problemer for noen som helst at hun slutter med det?

Det er ikke nødvendigvis en dårlig idé pr. definisjon, men en del mineraler f.eks. sink er lett å få i seg ved å spise kjøtt. En vegetardiett fungerer, men etter min smak er det for mye administrasjon å få i seg de essensielle næringsstoffene ved kun å spise frukt og grønnsaker. Kjøtt er fullpakket med protein som bygger muskler fort, spesielt i en vokseprosess, generelt sett. Vi snakker om et barn her, ikke deg.

Ja jeg vet at hver kropp responderer noe forskjellig på ulike dietter, men den balanserte med innslag av både kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt har fungert bra opp til nå for de fleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis en dårlig idé pr. definisjon, men en del mineraler f.eks. sink er lett å få i seg ved å spise kjøtt. En vegetardiett fungerer, men etter min smak er det for mye administrasjon å få i seg de essensielle næringsstoffene ved kun å spise frukt og grønnsaker. Kjøtt er fullpakket med protein som bygger muskler fort, spesielt i en vokseprosess, generelt sett. Vi snakker om et barn her, ikke deg.

Ja jeg vet at hver kropp responderer noe forskjellig på ulike dietter, men den balanserte med innslag av både kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt har fungert bra opp til nå for de fleste..

Man får i seg vitaminer og mineraler via belgfrukter og grønnsaker, man trenger overhodet ikke kjøtt. Kun spise frukt og grønnsaker? Jeg skjønner du må ha et svært snevert inntak av forskjellige matgrupper eller lite kunnskap om ernæring, hvis det å ikke spise kjøtt betyr at man bare spiser frukt og grønt.

Egg, fisk, melk, er også fullpakket av protein. Belgfrukter likeså, for å nevne noe.

Endret av 2shy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i seg vitaminer og mineraler via belgfrukter og grønnsaker, man trenger overhodet ikke kjøtt. Kun spise frukt og grønnsaker? Jeg skjønner du må ha et svært snevert inntak av forskjellige matgrupper eller lite kunnskap om ernæring, hvis det å ikke spise kjøtt betyr at man bare spiser frukt og grønt.

Egg, fisk, melk, er også fullpakket av protein. Belgfrukter likeså, for å nevne noe.

Takk for at du gadd å lese posten min og tenke over den. Legen min sier at jeg gjør det riktig, så jeg må gjøre noe riktig, men men hva vet vel han.

Forøvrig kan man overleve utelukkende på rein om man spiser hele dyret. Det går an, men jeg foretrekker å variere. Det samme gjelder i den andre retningen.

Alt er ikke ekstreme absolutter, prøv å tenk i nyanser hvis du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du gadd å lese posten min og tenke over den. Legen min sier at jeg gjør det riktig, så jeg må gjøre noe riktig, men men hva vet vel han.

Forøvrig kan man overleve utelukkende på rein om man spiser hele dyret. Det går an, men jeg foretrekker å variere. Det samme gjelder i den andre retningen.

Alt er ikke ekstreme absolutter, prøv å tenk i nyanser hvis du kan.

Jeg leste da hva du skrev? Mange leger vet faktisk skremmende lite om ernæring, hvis du skal bruke det som argumentasjon.

Jeg er veganer (ikke kjøtt, fisk, egg, melk), og spiser stort sett ikke hvete, sukker, ferdigmat o.l heller. Jeg spiser likevel veldig variert og får i meg alt jeg trenger av vitaminer og mineraler fra kosten (foruten b-12 og d, sistnevnte anbefales alle å ta uansett kost fordi vi får i oss for lite). Så jeg skjønner virkelig ikke hva du mener når du sier at man bare spiser frukt og grønt når man ikke spiser kjøtt. Du kan jo fortsatt spise fisk, egg, melkeprodukter, ris, pasta, brød, det meste av pålegg, potet, ja lista er lang..Det er jo du som gjør ting ektremt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok mange av dem som gjør det, men jeg stoler fremdeles mer på ham enn deg.

Jeg sa aldri at man kun spiser frukt og grønt i fravær av frukt, jeg siktet til veganer-begrept. Ser nå at jeg skrev vegetar, det skulle vært veganer.

Inntaket mitt av røtt kjøtt, som jeg antar at du hovedsaklig sikter til her, er temmelig lavt. Jeg får i meg hovedsaklig fisk for sink, proteiner og fettsyrer. Resten av det jeg spiser er i all hovedsak frukt og grønt + egg.

Jeg skjønner du må ha et svært snevert inntak av forskjellige matgrupper eller lite kunnskap om ernæring, hvis det å ikke spise kjøtt betyr at man bare spiser frukt og grønt.

Det var det jeg mente med ekstreme absolutter, ettersom jeg etter en rask post som ikke var ment å være en hovedoppgave, men påpekte en av fordelene med å spise kjøtt, blir tildelt å ha liten kunnskap om ernæring. Jeg vet hva kroppen trenger, og hvor jeg får det fra.

I all hovedsak prøvde jeg å poengtere fordelen med å spise kjøtt i en variert diett når man vokser, fordi det er en komprimert kilde av protein. Dette utelukker ikke at det finnes andre kilder. Det jeg mente var at du feiltolket det jeg skrev, og hoppet på en svart-hvit konklusjon jeg ikke fremhevet som alternativet i det hele tatt.

Røtt kjøtt er en del av dietten min, ikke hoveddelen av den, men jeg spiser det fordi jeg mener det gir noen fordeler i et variert kosthold.

Er det noe klarere ?

Endret av Ludella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det finnes gode alternativer til kjøtt, hva er problemet? Det er jo tross alt mer etisk å droppe kjøttet, og å spise vegetabilsk mat. Vitner om en reflektert ung jente, tenker jeg.<br /><br /> Anonym poster: a5e16f6d60e001a4f17e26a78d1de236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok mange av dem som gjør det, men jeg stoler fremdeles mer på ham enn deg.

Jeg sa aldri at man kun spiser frukt og grønt i fravær av frukt, jeg siktet til veganer-begrept. Ser nå at jeg skrev vegetar, det skulle vært veganer.

Inntaket mitt av røtt kjøtt, som jeg antar at du hovedsaklig sikter til her, er temmelig lavt. Jeg får i meg hovedsaklig fisk for sink, proteiner og fettsyrer. Resten av det jeg spiser er i all hovedsak frukt og grønt + egg.

Det var det jeg mente med ekstreme absolutter, ettersom jeg etter en rask post som ikke var ment å være en hovedoppgave, men påpekte en av fordelene med å spise kjøtt, blir tildelt å ha liten kunnskap om ernæring. Jeg vet hva kroppen trenger, og hvor jeg får det fra.

I all hovedsak prøvde jeg å poengtere fordelen med å spise kjøtt i en variert diett når man vokser, fordi det er en komprimert kilde av protein. Dette utelukker ikke at det finnes andre kilder. Det jeg mente var at du feiltolket det jeg skrev, og hoppet på en svart-hvit konklusjon jeg ikke fremhevet som alternativet i det hele tatt.

Røtt kjøtt er en del av dietten min, ikke hoveddelen av den, men jeg spiser det fordi jeg mener det gir noen fordeler i et variert kosthold.

Er det noe klarere ?

Jeg har aldri sagt jeg er ernæringsekspert? Men jeg har holdt med ernæring lenge nok til at jeg vet at man ikke trenger spise kjøtt, og at man verken får mangelsykdommer eller et lite variert kosthold av å ikke spise kjøtt.

Da syns jeg du skal uttrykke deg bedre, for du skrev at uten kjøtt ble det bare frukt og grønt. Derfor sa jeg at da hadde du ikke mye kunnskap om mat i og med at det finnes et hav av mat foruten frukt og grønt man kan spise, selv når man er veganer.

Du må gjerne spise kjøtt hvis du vil det, men du trenger det overhodet ikke når du spiser et variert kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg du skal uttrykke deg bedre,

Det var det jeg poengterte i svarposten min.

Hadde jeg visst at jeg måtte detaljspesifisere det til minste detalj for ikke å bli feiltolket i ytterste forstand, hadde jeg gjort det.

Jeg skal skrive en vegg av tekst ved neste innlegg så det ikke er rom for feiltolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk bare la andre få spise det de vil uten å legge seg opp i det? Tror heller det er denne enorme interessen og kritikken for hva andre mennesker spiser som fører til anstrengte forhold til mat.

Anonym poster: ae67feb26a84a3e681eef7684a1334f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg poengterte i svarposten min.

Hadde jeg visst at jeg måtte detaljspesifisere det til minste detalj for ikke å bli feiltolket i ytterste forstand, hadde jeg gjort det.

Jeg skal skrive en vegg av tekst ved neste innlegg så det ikke er rom for feiltolkning.

Hvordan tenker du selv "det er vanskelig å bare måtte spise frukt og grønsaker når man slutter å spise kjøtt" skal tolkes da?

Hvilke vitaminer/mineraler får man fra kjøtt som man ikke finner i annen vanlig mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La det gå litt mer tid før du svarer igjen, ok ? Jeg prøver å trol... komme med konstruktive innlegg på andre forumer i tillegg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La det gå litt mer tid før du svarer igjen, ok ? Jeg prøver å trol... komme med konstruktive innlegg på andre forumer i tillegg til dette.

Da håper jeg du lykkes bedre der ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jaha? Hva slags debattering er det?

Det er ikke debattering, det er poengteringen av hva jeg skrev feil i utgangspunktet, og årsaken til denne etterhvert lange tråden. Jeg tror jeg har fått frem det jeg mente, men det kan jo alltids feiltolkes.

/Out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veggis siden jeg var 8-9 år gammel og nå er jeg straks 39 år..Og det har godt veldig bra hele tiden. Eneste var at jeg aldri fikk noen hjelp til å lage maten min når jeg var ung og evig mas om at jeg måtte ta meg sammen.

For meg var det ikke noe vei utenom og jeg har aldri savnet kjøtt eller hatt noen problemmer med dette. At folk stigmatiserer og bryr seg om ting de vet lite om, det er det største"problemmet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fetter med et par diagnoser som i familieselskap kun spiser kjøttkaker med brun saus eller nudler. Det er virkelig ikke mitt problem, og jeg synes ikke det er kjedelig for meg at han har et ensidig, lite sosialt akseptert kosthold. Jeg misunner deg dog som har såpass få reelle bekymringer at du bryr deg om dette. :) Jeg var vegetarianer da jeg var 16-17 år, og kostholdet mitt har aldri vært mer næringsfullt. Jeg passet dog på kostholdet noe veldig.

Anonym poster: 99e9e8844ec28061a3796032a0ce5380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...