Gå til innhold

Baby sovner med ansikt ned i madrass :S


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 6 mnd, og han har i endel uker nå kun sovnet om han får ligge på siden.

På dagtid har han havnet på magen, og da våkner han med en gang og klager litt(ikke alltid, noen ganger bare ligger han slik men med hodet oppe for å kikke) når jeg kommer inn.

Inatt fant mannen han sovende med ansiktet ned i madrassen, og da har han ikke klaget - fordi vi ville våknet av det(våkner hele tiden av alt annet).

Han klarer i våken tilstand å hvile hodet på armene, men på natten er han tydeligvis så trøtt at han ikke gjør annet enn å grave ansiktet ned. Og det er jo farlig :/

Kikket på en sånn madrass på Babyshop som skal hindre mageleie, men visstnok anbefales ikke disse da flere babyer har dødd av det samt flere har blitt funnet i farlige posisjoner uten mulighet for å snu seg.(merkelig at de selges der fortsatt, men).

Er nattpose med seler slik at de virkelig ikke kan snu seg rundt i posen og dermed risikere å ikke få snudd seg igjen?

Hva gjør dere andre med dette?



Anonymous poster hash: ad284...320
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt Aerosleep madrass og laken siden start. Google it, fås kjøpt :)

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Aerosleep madrass og laken siden start. Google it, fås kjøpt :)

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Hm....jeg hadde ikke så lyst å bytte ut madrass og overmadrass - har forsåvidt allerede fra Ikea(de skal jo være godkjente), og aerosleep sier ingenting om hva de mener med redusert risiko(altså det står at det kan være redusert risiko - ikke at reduksjonen er høy)...... :vetikke:

Tenkte mer på en sånn nattpose med stropper(han sparker av seg dyna også om dagen og havner nedi bunnen og vil da få dyna over ansiktet), for da er det bare å ta stroppene bort igjen når han klarer snu seg fra mage til rygg(da kan de visstnok sove slik uten at det er farlig).

Tenkte kanskje legge han i posen når vi voksne skal sove, da har vi en mating hvor han er helt i koma uansett og sannsynligvis ikke vil plages av å legges i nattpose med stropper.........

Kikket litt på en fra Going http://www.going.no/go-natt/nattpose/go-ing-nattpose-med-seler.html

Anonymous poster hash: ad284...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en Aerosleepmadrass foran deg ser du tydelig at hvis du trykker hånden ned i madrassen, så er det likevel luft under, siden det er slik de er laget.

Men, gutten din er trodd alt 6 mnd. Han klarer å snu på ansiktet hvis han ikke får puste :) om han selv legger seg i mageleie trenger du ikke gjøre noe.

Aerosleep hvis du vil føle deg ekstra sikker :)

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka du i det hele tatt aerosleep.com under meny Scientific tests?

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka du i det hele tatt aerosleep.com under meny Scientific tests?

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Poenget er at jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger på ny madrass dersom nattpose(som vi uansett må kjøpe) med seler gjør samme nytte ifht å hindre snuing. De madrassene var ganske dyre.

Jeg tenker ikke bruke selene lengre når han klarer snu seg, men enn sålenge så gjør han ikke det - og han snur heller ikke hodet.

Poenget med krybbedød er at man ikke vet hvem som vil uttrykke ubehag/snu seg, og hvem som bare vil sovne stille inn.

Anonymous poster hash: ad284...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger på ny madrass dersom nattpose(som vi uansett må kjøpe) med seler gjør samme nytte ifht å hindre snuing. De madrassene var ganske dyre. Jeg tenker ikke bruke selene lengre når han klarer snu seg, men enn sålenge så gjør han ikke det - og han snur heller ikke hodet. Poenget med krybbedød er at man ikke vet hvem som vil uttrykke ubehag/snu seg, og hvem som bare vil sovne stille inn. Anonymous poster hash: ad284...320

Agg krybbedød, er vel forskningen nå enige om at det er medfødt og har med fuktbalanse i hjernen å gjøre, og altså da sovner inn istedet for å reagere på å ikke få oksygen.

Men som jeg sa, han er jo gammel nok til å snu seg, så får man, som alle andre foreldre, anta at alt går bra! :)

Anonymous poster hash: 4ce9c...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattpose med stramme seler vil hindre ham i å komme over på magen ja. Han vil fremdeles komme over på begge sider, men ikke videre til mageleie. Vær obs på at etter hvert som han blir mer mobil, er det mange sprell han kan finne på, så følg godt med. Vårt barn satte seg etter hvert opp, og greide å smette føttene under stroppen og komme på magen den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sovepose uten seler når gutten vår var 6 mnd fordi han ble akrobat hele natta og sov knapt, og ble kald fordi han sparket av seg dyna. Med posen ble han helt rolig og klarte ikke snu seg, i en periode. Han sover ennå med soveposen men nå klarer han å snu seg alle veier, men han er 9 mnd og sover ofte på magen med hodet til siden. Din er yngre og tydeligvis ikke klar for å sove på magen siden han sovner med ansiktet ned, at de snur seg over på magen betyr ikke at de automatisk klarer å sovne rett altså med hodet til siden. Derfor sovnet ikke gutten vår på magen før, han ville ikke sove med ansiktet ned og klarte ikke sove med det på siden. Så jeg ville prøvd en sovepose med seler i deres tilfelle.

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånne puter til å ha på siden av ham når han ligger på ryggen. Likner på vinger. Uten de hadde jeg ikke klart å sove om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pose med seler. Roligere søvn og man er trygg på att babyen ligger i ro. Lurt å venne babyen til det tidlig for det er genialt når barnet kan reise seg også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sånne puter til å ha på siden av ham når han ligger på ryggen. Likner på vinger. Uten de hadde jeg ikke klart å sove om natta.

Jeg vurderte den, men etter å ha googlet det tør jeg ikke - flere seriøse sider forklarer at disse faktisk i flere tilfeller har ført til dødsfall hos babyer som har endt opp med ansiktet inni dem/i farlige posisjoner.

http://www.babyshop.no/baby-wedge-stottepute-1 Slike som disse.

http://www.webmd.com/parenting/baby/news/20121121/infant-deaths-sleep-positioners

No. In 2010, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and Consumer Product Safety Commission (CPSC) issued a warning to parents to stop using sleep positioners. They cited reports of 12 babies who died when they suffocated in a sleep positioner or between a sleep positioner and the side of a crib or bassinet.

There were also dozens of reports of babies who were placed on their back or side in a sleep positioner but found later in a potentially hazardous position in or next to the positioner. The incidents took place over 13 years and involved two types of positioners: flat mats with side bolsters and inclined (wedge) mats with side bolsters. Unfortunately, those positioners and many other types are still sold.

None of these positioners is considered safe. For example, sleep positioners that are supposed to keep babies on their back might seem like an effective way to help prevent SIDS or suffocation, but instead they themselves create a hazard.

http://www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-use-a-baby-sleep-positioner_10351053.bc

Jeg ringte helsestasjonen for å høre hva de mente, og hun sa at babyer snur seg i den alderen uansett hva man gjør - og det er OK. Sovepose med stropper(sålenge de var helt fast og ikke løse) var helt greit å prøve det også - det så man selv.

Så jeg tror jeg går for den til Going, siden jeg likevel må ha en.......

Han er ikke sint/kavete ved leggetid, så det blir jo ikke det samme som å binde de fast føler jeg - da hadde jeg ikke brukt det. Han bare ruller over på magen døgnet rundt uansett hva han gjør, og jeg så isted ved morgensovingen at han igjen snudde seg rundt uten å klage slik han gjorde før - klagde 1 sekund, men var for trøtt til å orke mer og la bare fjeset ned i madrassen :roll:

Anonymous poster hash: ad284...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på om han snur ansiktet ned fordimhan vil ha det mørkt før han sovner?

Er du redd for at han skal få dyna over hodet, så kjøper du sånne bukseseleklyper beregnet på å holde voksensenglaken på plass under madrassen. Så tar du en i hvert hjørne av dyna ned og rundt hjørnesprinkelen og fester bukseseleklypene i hjørnet på dyna. De kan du og sette på hver side av dyna lenger oppe og rundt 2 sprinkler i senga så får han ikke sparket dyna av seg.

Vi har kjøpt klyper på Gran Canaria, regner med at de selges i Norge og.

Anonymous poster hash: ba96b...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på om han snur ansiktet ned fordimhan vil ha det mørkt før han sovner?

Er du redd for at han skal få dyna over hodet, så kjøper du sånne bukseseleklyper beregnet på å holde voksensenglaken på plass under madrassen. Så tar du en i hvert hjørne av dyna ned og rundt hjørnesprinkelen og fester bukseseleklypene i hjørnet på dyna. De kan du og sette på hver side av dyna lenger oppe og rundt 2 sprinkler i senga så får han ikke sparket dyna av seg.

Vi har kjøpt klyper på Gran Canaria, regner med at de selges i Norge og.

Anonymous poster hash: ba96b...854

Nei, han gjør det ut av gammel "vane", han vil rulle i enhver situasjon ;)

Det er mer ufrivillig om natta fordi han egentlig liker å sove på siden - men vipper over. Før har han "kjeftet" og vil snus når det skjer - på natta er han tydeligvis for trøtt til å orke kjeftingen.

Sånne klyper har vi - funker fint helt inntil ungene lærer seg å få snudd seg som en ball nederst i senga.

Merkelige unger ;)

De selges forøvrig på babyshop og tilsvarende butikker de klypene. Av en eller annen grunn finner jeg han alltid over dyna, uansett hvor godt jeg har pakket han inn.

Kjøpte nattposen hos Going med seler nå, så slutter jeg å bruke selene når han klarer snu seg fra magen til siden/rygg igjen.

Anonymous poster hash: ad284...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte den, men etter å ha googlet det tør jeg ikke - flere seriøse sider forklarer at disse faktisk i flere tilfeller har ført til dødsfall hos babyer som har endt opp med ansiktet inni dem/i farlige posisjoner.

http://www.babyshop.no/baby-wedge-stottepute-1 Slike som disse.

http://www.webmd.com/parenting/baby/news/20121121/infant-deaths-sleep-positioners

http://www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-use-a-baby-sleep-positioner_10351053.bc

Jeg ringte helsestasjonen for å høre hva de mente, og hun sa at babyer snur seg i den alderen uansett hva man gjør - og det er OK. Sovepose med stropper(sålenge de var helt fast og ikke løse) var helt greit å prøve det også - det så man selv.

Så jeg tror jeg går for den til Going, siden jeg likevel må ha en.......

Han er ikke sint/kavete ved leggetid, så det blir jo ikke det samme som å binde de fast føler jeg - da hadde jeg ikke brukt det. Han bare ruller over på magen døgnet rundt uansett hva han gjør, og jeg så isted ved morgensovingen at han igjen snudde seg rundt uten å klage slik han gjorde før - klagde 1 sekund, men var for trøtt til å orke mer og la bare fjeset ned i madrassen :roll:

Anonymous poster hash: ad284...320

Ååh dette har jeg ikke hørt om før. Shit.. Og jeg som var så fornøyd med at jeg kunne sove med god samvittighet for at lilleskatten min kunne sove trygt i senga si. Men altså, er det greit at de graver nesa ned i madrassen? Jeg får noia av tanken på at han skal ligge slik. Samme med at han har kosekluten over ansiktet. Er det bare jeg som er hysterisk? huff, skal ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh dette har jeg ikke hørt om før. Shit.. Og jeg som var så fornøyd med at jeg kunne sove med god samvittighet for at lilleskatten min kunne sove trygt i senga si. Men altså, er det greit at de graver nesa ned i madrassen? Jeg får noia av tanken på at han skal ligge slik. Samme med at han har kosekluten over ansiktet. Er det bare jeg som er hysterisk? huff, skal ikke være lett...

Ikke jeg heller, tenkte jo at siden den selges på norske babyutstyrsbutikker så var det vel trygt - var litt tilfeldig at jeg leste det greiene.

Det er visst ikke helt greit at de ligger med nesa nedi madrassen, men visstnok gjør endel babyer dette og da sa HS at man jo ikke heller kunne være våken døgnet rundt(noen graver jo nesa og ansikt konsekvent inn i alt).

Koseklut i senga er jo ikke greit, men det er liksom lettere å bare ta bort enn å være våken 24 t i døgnet :/

Størsteparten av krybbedødtilfeller skjer jo de første 3 mnd - og man vet ikke mer enn at den ble senket betraktelig etter man hadde den sove på rygg kampanjen(men da la man jo gjerne spedbarn på mage og).

Blæh. Ikke godt å få kontrollert den sovinga, satser på at posten sender fort ;)

Anonymous poster hash: ad284...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vurderte den, men etter å ha googlet det tør jeg ikke - flere seriøse sider forklarer at disse faktisk i flere tilfeller har ført til dødsfall hos babyer som har endt opp med ansiktet inni dem/i farlige posisjoner.

http://www.babyshop.no/baby-wedge-stottepute-1 Slike som disse.

http://www.webmd.com/parenting/baby/news/20121121/infant-deaths-sleep-positioners

http://www.babycenter.com/404_is-it-safe-to-use-a-baby-sleep-positioner_10351053.bc

Jeg ringte helsestasjonen for å høre hva de mente, og hun sa at babyer snur seg i den alderen uansett hva man gjør - og det er OK. Sovepose med stropper(sålenge de var helt fast og ikke løse) var helt greit å prøve det også - det så man selv.

Så jeg tror jeg går for den til Going, siden jeg likevel må ha en.......

Han er ikke sint/kavete ved leggetid, så det blir jo ikke det samme som å binde de fast føler jeg - da hadde jeg ikke brukt det. Han bare ruller over på magen døgnet rundt uansett hva han gjør, og jeg så isted ved morgensovingen at han igjen snudde seg rundt uten å klage slik han gjorde før - klagde 1 sekund, men var for trøtt til å orke mer og la bare fjeset ned i madrassen :roll:

Anonymous poster hash: ad284...320

Du skriver flere steder at du 'uansett må ha en' (altså sovepose med stripper)

Hvorfor må du det?

Opplys meg, for jeg har aldri sett nytten i det..

Og dersom du ikke strammer stroppene skikkelig, så hadde jeg vært minst like redd for kveling av stroppene. Så da forsvinner jo barnets mulighet til å sove på siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får får fint snudd seg på siden i pose med stropper, og posen forhindrer at barnet blir kaldt fordi det ikke får sparket den av seg som babyer ofte gkør med dyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver flere steder at du 'uansett må ha en' (altså sovepose med stripper)

Hvorfor må du det?

Opplys meg, for jeg har aldri sett nytten i det..

Og dersom du ikke strammer stroppene skikkelig, så hadde jeg vært minst like redd for kveling av stroppene. Så da forsvinner jo barnets mulighet til å sove på siden...

Nei, jeg skriver at jeg uansett må ha en(nattpose), og har kjøpt en som kan brukes med stropper i tillegg, og visstnok skal barnet kunne sove i sideleie.

Men jeg ser det an på lengden hva vi gjør- babyen vil på siden når han legger seg(da bruker vi ikke stroppene), når vi legger oss og gir nattmat så bryr han seg ikke hverken eller om soveposisjon. Dermed blir han ikke fastbundet mot sin vilje.

Jeg så heller ikke poenget før jeg nå for annen gang på ett døgn har observert at han i søvnfase bare tar hele ansiktet ned i madrassen.

Anonymous poster hash: ad284...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og jeg ringte helsestasjonen som sa det var trygt med sånne poser sålenge ikke stroppene var lange og løse.

Anonymous poster hash: ad284...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...