Gå til innhold

Bli gravid rett etter å ha fått fast jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Først vil jeg beklage for dårlig norsk, men skal prøve min beste. :)

Jeg har fått fast jobb for seks måneder siden og nå vil vi gjerne ha barn. Hva tenker norske arbeidgivere om det, er det helt greit? Vi har liknende lover og regler i landet jeg kommer fra, men der følger man dem ikke så bra, og det er ikke så sjelden at kvinner får sparken hvis de blir gravide etter noen måneder på jobb.

Hva synes dere, er det for tidlig for meg å bli gravid? Og hvis ja, hvor lang tid må man jobbe først slik at det skulle være greit å bli gravid og ha permisjon? Jeg har selvfølgelig stor respekt for arbeidsgiveren, men vil jo ikke utsette familie over det... Blir dessverre ikke yngre.

Anonymous poster hash: 31b71...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer hele tida! Hos oss hadde vi vikar for vikaren, for vikaren. Ikke lov å si opp noen fordi de blir gravide heller. Lykke til med prøvingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! Fikk selv positiv test (planlagt) samme dagen jeg begynte i ny jobb i juni, og skal dessuten på jobbintervju neste tirsdag. Så her er jeg altså gravid i det jeg starter i ny jobb. ;) Ikke helt optimalt, men sånn er det bare. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! Fikk selv positiv test (planlagt) samme dagen jeg begynte i ny jobb i juni, og skal dessuten på jobbintervju neste tirsdag. Så her er jeg altså gravid i det jeg starter i ny jobb. ;) Ikke helt optimalt, men sånn er det bare. :)

Lykke til med å få den jobben da..... :P Skal du fortelle på intervjuet ditt at du er gravid liksom? Haha

Anonymous poster hash: 24590...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å få den jobben da..... :P Skal du fortelle på intervjuet ditt at du er gravid liksom? Haha

Anonymous poster hash: 24590...cf8

Haha! Nei! ;) Det har de faktisk ikke lov til å spørre om. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en arbeidsgiver velger å ansette en kvinne i fruktbar alder så vet de at det er en sjanse for at hun blir gravid. Så helt greit!

Anonymous poster hash: c49a9...76e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge en arbeidsgiver velger å ansette en kvinne i fruktbar alder så vet de at det er en sjanse for at hun blir gravid. Så helt greit!

Anonymous poster hash: c49a9...76e

ofte så er det nettopp derfor de velger en mannlig kandidat hvis de har

Anonymous poster hash: 95f10...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte så er det nettopp derfor de velger en mannlig kandidat hvis de har

Anonymous poster hash: 95f10...0ca

Da er de useriøse arbeidsgivere, og en arbeidsgiver jeg ikke er interessert i å ha. Nå er jeg sykepleier da, så jobber i et kvinnedominert yrke hvor det er enkelt å finne vikarer, så jeg får ikke spesielt dårlig samvittighet. :) Litt da, men det er egentlig ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte så er det nettopp derfor de velger en mannlig kandidat hvis de har

Anonymous poster hash: 95f10...0ca

...og DERFOR er det fullstendig høl i huet at enkelte ønsker å fjerne fedrekvoten av permisjonen.

Anonymous poster hash: 5cbe7...621

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg arbeidsgiver, men arbeidstaker. Så lenge økonomien tilsier at det skal gå, så synes jeg man bør bli gravid akkurat når det passer for en selv! Enten om man er i et vikariat eller nyansatt i fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lover som forbyr det, men det vil ikke være positivt for karrieren din mest sannsynlig. Men skal man bare ha en jobb og ikke en skikkelig karriere er det jo ikke så farlig uansett.

Anonymous poster hash: 257a8...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bryr seg mer om familie enn karriere. Og heldigvis mange sjefer som forstår at folk prioriterer slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ble det ansatt en vikar for meg da jeg ble gravid (får ikke jobbe i svangerskapet) og så viste det seg at vikaren også var gravid, hihihi ☺ det visste hun jo selv på intervjuet. Sjefen vår sa bare at det var veldig koselig ned to gravide og at det ikke gjorde noen ting 😉 så noen arbeidsgivere synes at familie er viktig også. Det går sikkert helt fint om du blir gravid nå, og 6 mnd i jobb er jo en stund da.

Anonymous poster hash: 3d525...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er de useriøse arbeidsgivere, og en arbeidsgiver jeg ikke er interessert i å ha. Nå er jeg sykepleier da, så jobber i et kvinnedominert yrke hvor det er enkelt å finne vikarer, så jeg får ikke spesielt dårlig samvittighet. :) Litt da, men det er egentlig ikke nødvendig.

Det synes faktisk jeg at du skal ha...

Anonymous poster hash: 12914...bee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte så er det nettopp derfor de velger en mannlig kandidat hvis de har

Anonymous poster hash: 95f10...0ca

Da e d fordi de ikke vil ha gravide kvinner i det hele tatt for for en arbeidsgiver er det ikke stor forskjellom om kvinnen får baby etter ett år eller tre år. Og en slik arbeidsgiver vil ikke jeg ha, den fortjener ikke meg som kan gjøre en like bra jobb som menn. Og menn har jo aldri permisjon de nei, aldri (ironi).

Anonymous poster hash: c49a9...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da e d fordi de ikke vil ha gravide kvinner i det hele tatt for for en arbeidsgiver er det ikke stor forskjellom om kvinnen får baby etter ett år eller tre år. Og en slik arbeidsgiver vil ikke jeg ha, den fortjener ikke meg som kan gjøre en like bra jobb som menn. Og menn har jo aldri permisjon de nei, aldri (ironi).

Anonymous poster hash: c49a9...76e

Beklager massevis av skrivefeil..

Anonymous poster hash: c49a9...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare sett i gang du TS :)

Det er ikke unormalt å få barn etter fast jobb i det hele tatt, dessverre er det slik at noen arbeidsgivere styrer unna unge kvinner nettopp derfor, (så full likestilling er det ikke) men stort sett vil jeg si det er sosialt akseptert av kolleger å sånn :)

Jeg opplevde å bli gravid før jeg fikk fast jobb. Da jeg søkte jobber sa jeg ikke noe om at jeg var gravid.

Fikk så en jobb som var ganske krevende, men sjefen mente jeg kom til æ passe inn der selv om jeg var ung og nyutdannet.

Han var så trivelig og grei, at da jeg fikk tilbudet takket jeg nei (jeg slet med mye kvalme/spying og trøtthet).

Da jeg fortalte at jeg var gravid og trodde den jobben ble for krevende akkurat da, såvar det første han sa; herligfred, men det legger vi jo selvfølgelig tilrette for, gratulerer da!!'

Jeg ble så glad at jeg begynnte å grine etterpå :P

Bare en liten solkinnshistorie til alle som er redde for å fortelle om graviditeten :)

Anonymous poster hash: b1743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes faktisk jeg at du skal ha...

Anonymous poster hash: 12914...bee

Det må du gjerne synes, men jeg som alle sndre må ta valg som ganger meg og min familie økonomisk. Det er ingen som takker om noen år for at jeg ikke forsøkte få en jobb med bedre lønn. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne synes, men jeg som alle sndre må ta valg som ganger meg og min familie økonomisk. Det er ingen som takker om noen år for at jeg ikke forsøkte få en jobb med bedre lønn. ;)

Det er sant! Alle har sine egne verdier og moralske holdepunkt, men jeg personlig ville følt jeg hadde mistet ansikt ved å bevist utelate noe så relevant. Jeg tror også at mange arbeidsgivere setter pris på den ærligheten... Meeen, jeg ville nok ikke sagt noe på intervju, men når jeg hadde fått tilbud om jobben.

Men hvis du ikke har problemer med det så er det jo bare å kjøre på, da.

Anonymous poster hash: 12914...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant! Alle har sine egne verdier og moralske holdepunkt, men jeg personlig ville følt jeg hadde mistet ansikt ved å bevist utelate noe så relevant. Jeg tror også at mange arbeidsgivere setter pris på den ærligheten... Meeen, jeg ville nok ikke sagt noe på intervju, men når jeg hadde fått tilbud om jobben.

Men hvis du ikke har problemer med det så er det jo bare å kjøre på, da.

Anonymous poster hash: 12914...bee

Jeg vurderte et tidspunkt å si det når jeg får tilbudet, men så er det vel alltids de arbeidsgivere som velger å finne på en eller annen grunn for å trekke tilbake tilbudet, selv om det ikke er lov.

Når det er sagt så har jeg ikke bestemt meg for om jeg blir å takke ja i det hele og det store, rett og slett fordi jeg allerede har begynt å få bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...