Gå til innhold

Hva kan man forvente ved planlagt ks?


Arianna

Anbefalte innlegg

Da er det bare er par dager igjen til jeg skal ta keisersnitt, og nervene begynner å komme snikende. Jeg har fått veldig lite informasjon, venter enda på brevet i posten. Så jeg aner ikke hva som kommer til å skje, hva jeg kan forvente og hvordan ting blir gjort. Rekner med det varierer fra sykehus til sykehus, men noen likhetstrekk må der være :)

Noen som har erfaringer, tips og råd å komme med? Noe spesielt man bør huske på? Noe lurt man bør ta med seg? Jeg blir første av familie og venner som skal ta keisersnitt også, så har jo ingen å spørre. Så alt blir tatt i mot med stooor takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Hadde planlagt snitt for to år siden.

Møtte tidlig på føden. Tok blodprøver, skiftet til sykehusskjorte, fikk lagt inn pck, og urinkateter.

Snakket med anestesi og operatør.

(Så er det bare å vente på tur, og faktisk omstille seg på at det er mulig det blir utsatt til neste dag.)

Ble trillet inn på operasjon, mannen måtte skifte, mens jeg fikk epidural. Så var det litt småting før de startet.

Fikk se babyen, før han og pappaen gikk ut for å kle på og veie.

Siden jeg ikke kunne amme tok de han med opp på føden og pappaen ga han mat der, mens jeg ble sydd, kjørt til PO, og ventet nesten to grusome timer før de kom til meg. Var der en liten stund før vi ble kjørt på barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse bokser som ikke strammer i bikinilinjen er et must. Jeg hadde akutt keisersnitt så hadde lite behagelige klær med meg.

Anonymous poster hash: 73e11...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare er par dager igjen til jeg skal ta keisersnitt, og nervene begynner å komme snikende. Jeg har fått veldig lite informasjon, venter enda på brevet i posten. Så jeg aner ikke hva som kommer til å skje, hva jeg kan forvente og hvordan ting blir gjort. Rekner med det varierer fra sykehus til sykehus, men noen likhetstrekk må der være :)

Noen som har erfaringer, tips og råd å komme med? Noe spesielt man bør huske på? Noe lurt man bør ta med seg? Jeg blir første av familie og venner som skal ta keisersnitt også, så har jo ingen å spørre. Så alt blir tatt i mot med stooor takk!! :)

Sender deg pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 keisersnitt, 2 uplanlagte/akutte og sistemann kom brått/akutt 2 uker før det planlagte keisersnittet- han også med keisersnitt. :(

Jeg husker jeg trengte løse og ledige klær! Tross alt et ganske stort inngrep i kroppen!

Du får jo låne sykehusets enorme truser - og selv om de ikke er særlig vakre er de de beste de første dagene.

Ellers husker jeg at jeg også syntes det var merkelig å vite akkurat hvilken dag babyen vår skulle bli født på! (Det ble nå ikke slik da han MÅTTE ut 2 uker før, men likevel...;) )

Husk å ha kamera og mobil fulladet slik at du kan ta masse bilder/film av dere de første dagene! Mine liker å se film titt og ofte fra de helt første dagene! :)

Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planlagt ks nettopp, kom inn på morgenen, fikk sånn dings i hånda og lagt inn kateter. Ble hentet av en jordmor og trillet opp til operasjonsstuen. Der var det masse folk som gjorde meg klar, anestesilege satt spinal-bedøvelse i ryggen. Så begynte de og etter kanskje 5-10 min hørte jeg skrik, fikk barnet opp til ansiktet mitt et par minutt kanskje. Så tok de ungen med far til fødeavdelinga mens jeg ble sydd og sånn. Etter de gikk ble jeg veldig søvnig der jeg lå, og så måtte jeg spy, men fikk kvalmestillende med en gang så klarte holde meg. Så var det inn på overvåkningen, lå der 1 time før far og barn kom og det var bare fryd og gammen! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan trolig ikke gå med det første, men gjør øvelsene mye, så er du på bena før du vet ordet av det :) Ha uansett en sekk/bag med ting som du vil ha lett tilgjengelig fra der du ligger. Lader med litt lang ledning :)

Lykke til!

Har selv hatt 3 keisersnitt. 2 hastesnitt og til slutt et planlagt ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ta de smertestillende du blir tilbudt på sykehuset, be om mer før det blir for vondt og husk at jo raskere du kommer deg ut av senga, jo raskere kommer du deg til hektene igjen, selv om det gjør vondt. Og får du smerter i skuldrene, så er det luftsmerter og kommer til å være vondt et par dagers tid.

Ikke ha klær som klemmer over magen, husk å ta Lactulose på sykehuset (holder magen i gang), kjøp inn smertestillende som du kan ta når du kommer hjem (Paracet og Ibux) og innstill deg på at du helst ikke skal løfte noe særlig tyngre enn barnet de første 6 ukene.

Dersom du begynner å klø av spinalbedøvelsen, så heter dette spinalkløe og er en veldig vanlig, ufarlig men plagsom bivirkning som bare må gå over av seg selv. :P

Send PM dersom det er noe du lurer på helt konkret. Jeg har hatt både planlagt KS og hastesnitt, og det er 3 mnd siden sist jeg var under kniven, så jeg har det meste friskt i minne. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flotte svar, tusen takk! :)

Av alle ting så er det den kateterbiten jeg kjenner jeg blir nervøs for. Haha... Var det vondt? Har jo studert sykepleie og satt inn kateter på andre, og er ikke sånn kjempegira på den! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flotte svar, tusen takk! :)

Av alle ting så er det den kateterbiten jeg kjenner jeg blir nervøs for. Haha... Var det vondt? Har jo studert sykepleie og satt inn kateter på andre, og er ikke sånn kjempegira på den! :P

Litt ubehagelig, men absolutt ikke vondt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette kateter var det verste med hele greia faktisk :P svei veeeldig og kjentes som jeg måtte ekstremt tisse OG bæsje rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt blandede opplevelser der da, med andre ord. Fikk dere noen form for bedøvelse før de satte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt blandede opplevelser der da, med andre ord. Fikk dere noen form for bedøvelse før de satte det?

Ikke med mindre kateteret i seg selv er smurt inn med noe.

Men, for å være helt ærlig, så er ikke kateteret noe å grue seg til. Det er ubehagelig å få det satt inn, på lik linje med de to veneflonene du kommer til å få satt inn og spinalbedøvelsen din kommer til å få, men vondt er det ikke. Det svir litt i det kateteret blir satt, men det er fort gjort og du kjenner det ikke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke med mindre kateteret i seg selv er smurt inn med noe.

Men, for å være helt ærlig, så er ikke kateteret noe å grue seg til. Det er ubehagelig å få det satt inn, på lik linje med de to veneflonene du kommer til å få satt inn og spinalbedøvelsen din kommer til å få, men vondt er det ikke. Det svir litt i det kateteret blir satt, men det er fort gjort og du kjenner det ikke etterpå.

Okey! Har forstått det sånn at de får bedøvelse på sykehuset her før det blir satt kateter nemlig! Krysser fingrene! :P kjempeteit ting å grue seg til med tanke på hva man faktisk skal igjennom, men jeg er jo litt rar når det gjelder sånne ting :)

Har også forøvrig hørt at man kjenner et type "sug" når babyen blir tatt ut, stemmer det? Kjenner man noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kjenne berøring og romstering, men du vil ikke ha vondt. For min del kjentes det ut som om de prøvde å løfte meg opp etter mageskinnet, og akkurat det var sånn passe merkelig følelse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det var vondt og fikk ikke bedøvelse. Men det varte ikke lenge da. Under operasjonen kjente jeg de romsterte og trykket i meg hele veien, kjente ikke noe spesielt når baby ble tatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Når man setter inn kateter så har de alltid på xylokain gel (på selve kateteret),som virker lokslbedøvende. Det er vanlig prossedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka i så fall ikke veldig bra her og jordmora sa på forhånd at dette er vondt. Men for all del, overlevde fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Kateteret var ikke vondt i det hele tatt, men spinalbedøvelsen var grusom. Legen klemte så vanvittig hardt for å finne ut hvor den skulle settes, og jeg hyyylte....

Vær obs på luftsmertene. Det er vanlig etter operasjoner, spesielt i magen. Da kommer det luft inn, og den beveger seg rundt i kroppen som små bobler. Hos meg kom de i skuldrene, og det var det vondeste med hele greia. De går over, men det er vondt.

Jeg fikk heller ikke melk før etter tre døgn, så dumme jordmødre og uvitende meg lot babyen suge på meg blødende sår lenge før melka var i nærheten av å komme. Greit å øve på sugeteknikk, men hallo. Babyen sugde jo hele tida, "mens vi venter på melka". Jeg blødde fra begge brystvortene, og det la en stor demper på ammestarten :( Ikke la de håndmelke deg eller vise håndmelketeknikker før melka er kommet. Hun sleit i puppene mine og jeg grein. Hun skulle prøvd seg på det nå :trampe:

Endret av Snuttepi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...