Gå til innhold

Hvor fort trappe opp med grøt fra smaksporsjon til full porsjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 4 mnd nå, og har gitt henne 2 smaksprøver to morninger på rad nå, som hun sluker!

Hvor fort kan jeg da trappe opp, og gi henne max av gangen før vi når ett fullt måltid?

Delammer, så gir 3-4 flasker mme til dagen i tillegg til amming morgen/kveld og natt.

Ett måltid grøt, erstatter vel da en flaske mme?

Man bør tilsette fruktmos for å få i henne jern om jeg har skjønt riktig?

Noen moser tørka aprikos? Er det bare til å bruke stavmikseren da? Må man tilsette vann?

Er som dere ser ikke sikker på noe som helst når det kommer til fast føde og hvor mye en bør gi og hva som "erstatter" mme.. Skal man gi vann til grøtmåltidene?

Skal til helsesøster på kontroll neste uke, skal prate med henne da om dette, men vil gjerne høre hva dere her inne gjør/har gjort det mtp innføring av fast føde.

Og en ting, når hun våkner 2 ganger i løpet av natta, og egentlig kun tar to sug av puppen før hun sovner igjen, har du da egentlig ikke behov for melk på natta?

Tenker på nattavvenninger, men det føler veldig tidlig, til tross for at hun egentlig ikke drikker noe særlig..

Hilsen meg



Anonymous poster hash: 86fea...a75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet også ved 4 mnd. Når hun var 5 mnd spiste hun en full porsjon grøt til kvelds + hjemmelaget middag. Ved 6 mnd økte det til 2 porsjoner grøt om dagen. Gav henne egentlig så mye hun ønsket ganske fort. Var bare forsiktig de første ukene for å se om magen reagerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Jeg startet også ved 4 mnd. Når hun var 5 mnd spiste hun en full porsjon grøt til kvelds + hjemmelaget middag. Ved 6 mnd økte det til 2 porsjoner grøt om dagen. Gav henne egentlig så mye hun ønsket ganske fort. Var bare forsiktig de første ukene for å se om magen reagerte

Magen burde vel egentlig reagere med en gang dersom det er for tidlig, eller?

Kan en prøve å gi en halv porsjon etter noen smaksprøver?

Jeg leste i en annen tråd at man ikke bør gi grøt til kvelds, da mange blir urolige og ikke klarer finne roen til å sovne bla.a ...

Hvordan ble søvnen til jenta når du gav en full porsjon til kvelds?

Og hva fikk hun utenom grøt?

Endret av roseduft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen burde vel egentlig reagere med en gang dersom det er for tidlig, eller?

Kan en prøve å gi en halv porsjon etter noen smaksprøver?

Jeg leste i en annen tråd at man ikke bør gi grøt til kvelds, da mange blir urolige og ikke klarer finne roen til å sovne bla.a ...

Hvordan ble søvnen til jenta når du gav en full porsjon til kvelds?

Og hva fikk hun utenom grøt?

Jeg gav så mye hun ville nesten med en gang men tok vell en mnd før hun ville ha full porsjon. Det med å ikke gi om kvelden gjelder vell i starten for å se reaksjonen. Når hun var 5 mnd fikk hun mme ca 4 ganger i døgnet i tillegg til middag og grøt til kvelds.

Når hun var litt over 6 mnd og økte med grøt og flere mellommåltider med babyyoghurt og frukt sov hun natten gjennom(19-07). Før det merket jeg ikke mye forskjell på søvnen selv om hun fikk grøt(hun våknet 2 ganger om natten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Jeg gav så mye hun ville nesten med en gang men tok vell en mnd før hun ville ha full porsjon. Det med å ikke gi om kvelden gjelder vell i starten for å se reaksjonen. Når hun var 5 mnd fikk hun mme ca 4 ganger i døgnet i tillegg til middag og grøt til kvelds.

Når hun var litt over 6 mnd og økte med grøt og flere mellommåltider med babyyoghurt og frukt sov hun natten gjennom(19-07). Før det merket jeg ikke mye forskjell på søvnen selv om hun fikk grøt(hun våknet 2 ganger om natten).

Takk for svar :)

Da skal jeg prøve meg frem og se hvordan det går :)

Hvor mange ml pr mme måltid gav du?

Og fikk hun da flaske de to gangene på natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da skal jeg prøve meg frem og se hvordan det går :)

Hvor mange ml pr mme måltid gav du?

Og fikk hun da flaske de to gangene på natta?

Lagde av 150 ml vann, noen ganger 180. Hun ville ikke ha mer enn det. Hun fikk flaske om natta ja. Så flaske til frokost og lunsj.

Anonymous poster hash: 683d6...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For fordøyelsens skyld ville jeg ikke gitt full porsjon v 4 mnd, jeg ville bare gitt litt og litt ekstra for å se hvordan det påvirker.

Alle Nestles grøter er jernberikede, og blander du eks Holles med mme i starten er det nok jern.

Gir du etterhvert aprikos(ved full porsjon) må du huske å bløtlegge ganske lenge på forhånd pga svoveldioksid.

Søtpotet har og jern, så jeg blander det og gulrot sammen til mos, og serverer enten med fruktmos eller avocado.

Dette er forøvrig ved 6 mnd, han reagerer litt på for kjapp innføring.

Prøv med litt forskjellig pm hun liker fast føde :)

Og ja, full porsjon bytter ut flaska(jeg blander helt glass pæremos i grøten i tillegg- ved 6 mnd spiser han somregel alt).

Anonymous poster hash: 29114...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir søtpotetmos, og økologisk aprikosmos (kjøper på helsekost, vanner ut for jern, koker og moser) til "dessert". De er ikke tilsatt svovel.

Gir vel ca 40-50 gram søtpotet og 20-30 gram aprikosmos pr måltid, og han fikk første smaksprøve for en uke siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jern i de grøtpakkene til baby i butikken og jern i f.eks havremel som man kan lage grøt av, men lager man grøten sånn selv så bør man ha mme i grøten. Er mme i sånn butikkgrøt og mme har jern i seg.

Vi ga en skje i et par dager og ungen digget det så da ga vi en halv posjon en gang i en uke og det gikk fint. Men er lurt å ikke gjøre det på kvelden i tilfelle magen til babyen ikke liker det og slår seg vrang. Etter en uke økte vi til full posjon og rundt 5 mnd grøt morgen og kveld. Det var null problem for vår baby men kanskje din baby vil reagere.

Anonymous poster hash: d07d6...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga først en teskje, så to. Deretter ga vi 1,5 teskje fordelt på toåltid, så to teskjeer fordelt på to måltid, før h*n fikk tre i samme måltid. Trappet meget rolig opp altså :)

Du lager kanskje aprikosmos på samme vis som sviskemos? La det koke en stund og mos sammen med kokevann. Og ja, de bør få fruktmos til grøten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...