Gå til innhold

Hvordan vite om hode er festet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg var på kontroll hos jordmor i uke 32. Da var ikke hode festet, men lå med hode ned. Fikk da beskjed om at hvis vannet skulle gå så måtte jeg legge meg ned. Er nå i uke 36 og skal ikke på kontroll før rett før termin pga. ferie.

Hvordan vet jeg om hode er festet?
Har kjent murring nede i bekkenet og har blitt litt støl, vet ikke om det har noe å si?



Anonymous poster hash: dc5ad...a7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er så godt å kjenne selv.. jeg klarte ikke det i mine svangerskap i alle fall. Men ofte kjenner man jo mer nedpress når det er festet. Men det er ikke et sikkert tegn altså. Noen sier også at de kan kjenne hodet når de sitter når det har sunket godt ned i bekjent, men det var en følelse jeg fikk når jeg var fødsel og ikke før. Kanskje du kan gå til kontroll hos noen andre? Syntes det hørtes lenge ut å ikke få noe oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet flommer så er det ikke festet.

Hvis det kun pipler litt osv er det festet =)



Anonymous poster hash: b825e...326
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan navlestrengen legge seg rundt hodet til babyen når hodet er festet?

Anonymous poster hash: 9ea6c...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på. Men selv om hode til babyen sitter nede i bekkenet så sitter det jo ikke fast i den forstand. Men mine ble født med navlestrengen rundt halsen, og jeg fikk beskjed om at nesten alle blir født med det.. men ville tro at strengen ble surret rundt på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan navlestrengen legge seg rundt hodet til babyen når hodet er festet?

Anonymous poster hash: 9ea6c...e79

Det man er redd for er at navlestrengen kan komme i klem mellom bekkenet og hodet til babyen.

Anonymous poster hash: 2dfda...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis fødselen starter med rier er det vell ikke noe problem? eller?



Anonymous poster hash: dc5ad...a7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, starter det med rier er det ikke noe problem. Og det er nesten aldri et problem at det starter med vannavgang heller. Det er en liten risiko for at navlestrengen skal falle fram foran hodet, men det skjer sjelden. Mye sjeldnere enn at den ligger rundt halsen, og det er ikke farlig på samme måte.

På vårt sykehus trenger du ikke legge deg ned dersom hodet ikke er festet. Men de vil gjerne at du ringer med en gang, så tar dere det derfra.

Hos meg var for øvrig hodet festet bare første gangen. De to andre gangene forble det høyt oppe fram til fødselen startet. Jeg har aldri klart å kjenne det selv, det er jordmor som har fortalt meg at det er festet eller ikke festet.



Anonymous poster hash: d63a8...063
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe å tenke på hvis du starter med rier. Og om vannet skulle gå er det bare å legge seg ned til du eventuelt får annen beskjed når du ringer føden. 😊😄 når du er så langt på vei og heller ikke skal på kontroll før termin, er det ikke noe problem å ringe føden for å spørre om ting du lurer på. 😜😉 Lykke til 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis magen blir skeiv, altså at babyen ligger på ene siden og av og til på andre, vet man da at hode ikke er festet? Eller kan det være festet men at det er kroppen som skifter plass? :)



Anonymous poster hash: dc5ad...a7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos jordmor forrige uke (da 37 uker på vei) mente hun at hodet var festet, selv om han fremdeles bytter på å ha rumpen på høyre og venstre side av magen. Så hun mener iallefall at det går an.

Hvis magen blir skeiv, altså at babyen ligger på ene siden og av og til på andre, vet man da at hode ikke er festet? Eller kan det være festet men at det er kroppen som skifter plass? :)

Anonymous poster hash: dc5ad...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen sitter jo ikke bom fast selv om hodet festes. Betyr vel bare at hodet er så langt nede i bekkenet at det ikke får flyttet så mye på seg og ikke går opp igjen. Babyen kan fremdeles snurre rund og lene seg fra side. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vannet flommer så er det ikke festet.

Hvis det kun pipler litt osv er det festet =)

Anonymous poster hash: b825e...326

Kom da rikig så mye vann hos meg, men hodet var festet fordeom. Det rant og rant og jeg ble sittende på toalettet i en evighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...