Gå til innhold

Ny symaskin! Hvilke?


zilje_k

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg ny symaskin. Har nemlig tenkt til å begynne å sy klær. Men har overhodet ingen erfaringer om hva som er bra!!

Derfor spør jeg dere med litt mer erfaring om hva som kan lønne seg å kjøpe!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Eva_*
Jeg har lyst til å kjøpe meg ny symaskin. Har nemlig tenkt til å begynne å sy klær. Men har overhodet ingen erfaringer om hva som er bra!!

Derfor spør jeg dere med litt mer erfaring om hva som kan lønne seg å kjøpe!?

Jeg var godt fornøyd med min gamle grønne Husqvarna, så jeg valgte samme merke når jeg byttet nå i vår. Jeg kjøpte en Husqvarna Emerald 183. Den er veldig god å sy på, og syr lett i tykke stoffer. Det er 2000 kr i rabatt på den nå og 5 års garanti. Jeg fikk den tilsendt uten å betale frakt når jeg kjøpte den på:

http://www.husqvarnasymaskiner.no

De har visst symaskiner til 1200 kr også, men vet ikke hvor gode de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 20 år gammel Husqvarna, husker ikke nr på den. Den funker greit ennå, har blitt lite sying de siste årene. Husqvarna er et solid og godt symaskinmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Husqvarna, og kjøper du en som er litt dyrere enn den helt billigste er de veldig stillegående. Den billigste av det merket er ikke av den samme kvalitetene som de litt dyrere som er produsert i Sverige. Jeg ville anbefalt deg å ta en tur innom en Husqvarna-butikk og snakke med dem. Her i byen har de ihvertfall stor utstilling, og mye kunnskap om maskinene. Og det er sikkert ikke dumt å førhøre seg litt om andre merker også før du bestemmer deg. Men det kan være lurt å tenke gjennom hva som er viktig for deg med symaskinen før du går og snakker med butikkene.

En liten sjekkliste fra toppen av hodet mitt:

Hvor mye penger kan du tenke deg å bruke?

Vil du at den skal være digital?

Er det viktig at den er stillegående?

Bør den kunne sy elastiske sømmer (vil du sy i stretchstoff)?

Ønsker du å sy dekorasjonssømmer?

Det er sikkert flere ting som andre kan legge til som du kan tenke gjennom før du snakker med butikken. Er du bare ute etter en billig symaskin som du kan prøve deg litt fram på for å se om du liker å sy, har jeg forresten sett at de har nettopp fått en på Ikea. Men jeg fant den ikke på nettsiden deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Husqvarna, og kjøper du en som er litt dyrere enn den helt billigste er de veldig stillegående. Den billigste av det merket er ikke av den samme kvalitetene som de litt dyrere som er produsert i Sverige. Jeg ville anbefalt deg å ta en tur innom en Husqvarna-butikk og snakke med dem. Her i byen har de ihvertfall stor utstilling, og mye kunnskap om maskinene. Og det er sikkert ikke dumt å førhøre seg litt om andre merker også før du bestemmer deg. Men det kan være lurt å tenke gjennom hva som er viktig for deg med symaskinen før du går og snakker med butikkene.

En liten sjekkliste fra toppen av hodet mitt:

Hvor mye penger kan du tenke deg å bruke?

Vil du at den skal være digital?

Er det viktig at den er stillegående?

Bør den kunne sy elastiske sømmer (vil du sy i stretchstoff)?

Ønsker du å sy dekorasjonssømmer?

Det er sikkert flere ting som andre kan legge til som du kan tenke gjennom før du snakker med butikken. Er du bare ute etter en billig symaskin som du kan prøve deg litt fram på for å se om du liker å sy, har jeg forresten sett at de har nettopp fått en på Ikea. Men jeg fant den ikke på nettsiden deres...

Takk for tips!

Har ikke tenkt så mye på hvor mye penger jeg vil bruke.. 3-5000 kanskje??

Digital kan gå ann, men er ikke ett must..

Stillegående er jo ett pluss, men heller ikke ett must..

Gjerne sy elastiske sømmer!!

Dekorasjonssømmer er ikke så farlig..

Har du noen forslag til maskin da eller?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for tips!

Har ikke tenkt så mye på hvor mye penger jeg vil bruke.. 3-5000 kanskje??

Digital kan gå ann, men er ikke ett must..

Stillegående er jo ett pluss, men heller ikke ett must..

Gjerne sy elastiske sømmer!!

Dekorasjonssømmer er ikke så farlig..

Har du noen forslag til maskin da eller?? :)

Alle maskiner laget etter 1970 syr elastiske sømmer. Du bruker bare en eller annen form for sikksakk.

Merke spiller liten rolle, da det er så mange modeller at det blir for uoversiktlig.

Jeg vet om både gode og dårlige varianter av alle de kjente merkene.

Selv kjøpte jeg først et totalt ukjent merke; EVA. Sparte mange tusen , og den fungerte strålende til jeg hadde slitt den ut.

Kjøp gjerne den tyngste maskinen du finner. jo lettere, dess mer bråk.

Ikke kjøp elektroniske greier hvis du ikke trenger det; gir bare flere ting som kan bryte sammen.

Sjekk hvordan du spoler undertråd. jo enklere dess bedre. Fordel om maskinen bruker standars spoler, da kan du kjøpe nye i hvilken som helst butikk.

velg bort alt som må skrues til får å stramme opp. Det blir fort slark.

Hvis du ikke VET at du blir å sy mye; kjøp den billigste du finner. Hvis du ikke har ubegrensede midler da.

Sjekk om maskinen har trykkføtter for glidelås, knapper og knapphull. Knapphullfot med skikkelig oppmåling er et must. Best med sånn som festes til stoffet og ligger helt i ro mens du syr knapphullet. Dessverre ganske sjelden.

finnes nå mye helt utmerkede maskiner til under 2000.

Når du har sydd så mye at du vet hvilke behov du har til spesialsømmer o.l. kjøper du den maskinen du vil ha.

Pfaff har kraftige maskiner som trekker både under og over. Bra hvis du vil sy tykke stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle maskiner laget etter 1970 syr elastiske sømmer. Du bruker bare en eller annen form for sikksakk.

Jeg er ganske sikker på at da jeg var innom husqvarnabutikken og snakket med personalet for ikke lenge siden, fortalte de meg at de billigste maskinene ikke hadde elastiske sømmer. Og hvis elastiske sømmer er standard ville de vel ikke nevnt det i det hele tatt? Men alle Husqvarna Emerald har ihvertfall elastisk søm, det står pressisert i brosjyren jeg fikk av butikken.

Bruker du 5000kr på en symaskin av et kjent merke, har du nok en maskin for lang tid, kanskje hele livet. Jeg endte opp med Husqvarna Emerald 183 som er nevnt tidligere her, men jeg har ikke brukt den enda, så jeg kan ikke si deg noe om hvordan den er. Men den har det du kan få bruk for til "vanlig hjemmesying", den er digital og har en del dekorasjonssømmer. Den selger visst mye, og kommer nok til å være lenge på markedet fikk jeg høre i butikken. Vil du ha en enklere og billigere maskin enn 183, kan du gå for 116. Den har ferre sømmer, ferre detaljfunksjoner, kan ikke justere stinglengden så mye og er ikke digital, men du kan sy det meste med den og den har det du "egentlig trenger". Det finnes noen mellommodeller mellom de to også. Går du for en rimeligere husqvarna enn emerald 116, tror jeg du får en som ikke er produsert i Sverige, så den har et annet maskineri en det husqvarna er kjent for (og den bråker som et udyr, det VET jeg...).

Jeg vurderte også merket Brother, og de skal visst også være ganske bra. Men jeg valgte den vekk på grunn av at den bråkte mer, det er viktig for meg at maskinen er stillegående. Det finnes også maskiner som er spesiallaget til konkrete ting, f.eks. til å lage store quiltetepper og sy gjennom mange og tykke lag. Du kan fint lage et slikt teppe med en enklere maskin, men "masseproduserer" du kan du spare tid og krefter med en mer avansert maskin. Hvis du ikke har sydd mye før, ville jeg anbefale deg å la de spesialiserte maskinene være, det bare koster mye og du risikerer at du ikke bruker det noe særlig, og dermed ikke synes det virkelig var verdt pengene. Invester heller i det når du ser at du får bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi syns tydeligvis at jeg endelig har blitt voksen, for jeg fikk symaskin av henne på 30-årsdagen. Hun har brukt masse tid på ulike symaskinbutikker, prøvesydd, pratet med de ansatte etc., og fant til slutt en maskin som vil kunne være en livstidsmaskin for meg, men som også er enkel å betjene. Hun endte på noe helt annet enn hun hadde trodd på forhånd - maskinen jeg fikk er en Pfaff Smart 200c. Jeg har ikke brukt den kjempemye enda, men hittil er jeg ihvertfall kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått anbefalt Bernina på den syforretningen vi har her i byen. Virker som en veldig grei maskin. Noen med erfaringer om dette merket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sin Bernina går ihvertfall fortsatt, men den kan ikke lenger få tråder over på spolene, det må gjøres manuelt. Den funksjonen røk for et års tid siden. Ellers fikk hun maskinen til bryllupet, og de har vært gift i 28 år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syr på mammas gamle Bernina fra midten av 70-tallet, og den går så det suser fremdeles. Nyere Berninaer har jeg ikke erfaring med, mamma har gått over til Pfaff og det kommer nok jeg også til å gjøre den dagen jeg kjøper ny maskin, men det er jo fortsatt et stort merke som selges i mange sybutikker, så jeg ville ikke hatt store kvaler med å kjøpe en maskin derfra. Så lenge du holder deg til de store merkene (Bernina, Pfaff, Husqvarna, Janome osv.) skal det litt til før du gjør et skikkelig bomkjøp; merke er i stor grad en personlig preferanse/basert på positive erfaringer eller avhengig av hva man får anbefalt i butikken. "Min" Pfaff-forhandler snakker også veldig pent om Janome-maskinene, som er billigere enn Pfaff, men visstnok lages på samme fabrikk. Innmaten er derfor i stor grad lik, det er designet og tilgjengeligheten på fancy ekstrafunksjoner som er forskjellig.

En ting som jeg ikke kan se at har vært nevnt her tidligere er det faktum at eldre maskiner i større grad er mekaniske (i motsetning til elektroniske), som nok er en faktor som bidrar til at de går så lenge. De er billigere og enklere å vedlikeholde/reparere enn nye, elektroniske maskiner.

Uansett hvilket merke du går for ville jeg unngått den aller billigste modellen, tildels fordi de ofte er ganske lette, men også fordi de føles veldig "plastikk".

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...