Gå til innhold

Innekatt alene hjemme i 14 dager


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har fått tilbud om gratis ferie i 14 dager, men det er ikke plass på kattepensjonatene her i byen. Jeg har fått tilbud fra en venninne om å komme og mate katten og skifte i sandkassen hver dag. Er det dyremishandling å la katten være alene så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det er mishandling hvis den får tilsyn annenhver dag. Det er jo bedre å være hjemme hos seg selv enn i et lite bur på pensjonat. Vi brukte pensjonater før da vi ikke hadde noen til å passe kattene, det gikk helt fint, etterhvert var de heller alene hjemme (på det meste to uker) mens naboen kom innom to ganger om dagen og gav dem mat, vann og kos. Nå har vi flyttet og de har blitt utekatter. Kattedøren står åpen uansett, selv når vi er borte, og når vi reiser på ferie i år får de tilsyn annenhver dag. Tror ikke de lider noen nød av det. De har hverandre og utelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kanskje litt annerledes når dere hadde TO katter...de hadde jo hverandre som selskap.

Uff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har fått tilbud om gratis ferie i 14 dager, men det er ikke plass på kattepensjonatene her i byen. Jeg har fått tilbud fra en venninne om å komme og mate katten og skifte i sandkassen hver dag. Er det dyremishandling å la katten være alene så lenge?

Nei, det synes jeg ikke. Så lenge den har tilgang på mat og friskt vann, så går det fint. Hvis venninna di atpåtil kanskje har anledning til å være en stund og kose litt når hun er innom, så er det jo enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor lenge kan helt vanlige katter greie seg alene? Går det fint i fex 24 timer?

Helt klart. Så lenge den har mat, vann og et sted å gå på do, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Helt klart. Så lenge den har mat, vann og et sted å gå på do, så går det bra.

tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattepasser

Jeg passet naboens katt en ferie. Det var en innekatt og jeg var hjemme hos henne daglig. Merket at katten var mer og mer selskapssyk og jeg ble gjerne en time eller to pga. dette. Siden vi var naboer, stakk jeg innom litt utenom også og av og til to ganger dagen. Ellers vet jeg ikke hvor lenge en katt vil trives helt alene. Kanskje hun har tid til å være litt der og du kan evt. be henne ha på radioen av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattepasser

Jeg vet ikke om katten ble mer selskapsyk fordi den syntes dagene ble lange, eller om den ble mer og mer knyttet til meg og ville overtale meg til å være litt der ved å vise veldig hengivenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde katt alene mens vi var på ferie også da vi bare hadde en (har hatt to bare ett år), det gikk også helt fint. De har jo ikke konstant tilsyn på pensjonat heller, så jeg tenkte at det bedre i en stor leilighet/hus hvor den er kjent, enn i et lite bur uansett. Våre har også vært et par døgn helt alene ved et par anledninger hvor naboen vår har reist bort rett før vi kom hjem. Det går også helt fint. Da har hun fylt opp digre skåler med tørrfôr og vann og vi har hatt to kattedoer slik at det viktigste i allefall er dekket. Klart de er ekstra kosesyke når vi kommer hjem, men det har de vært uansett om de var en eller to om vi var borte 3 dager eller to uker eller om de fikk tilsyn hver dag eller litt sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lazuli

Høres ikke greit ut med 14 dager, det er lang tid. Jeg ville ikke valgt en slik løsning for min katt, han ville begynt å sture ganske kjapt. Kanskje han kan være hjemme hos venninna di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være noe problem. Men hvis mulig hadde det vært å annbnefale at vedkommende var innom 2 ganger i løpet av dagen. Husk og at en katt sover kjempemasse gjerne mellom 15 og 20 timer i døgnet faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 dager høres litt lenge ut, når det bare er en katt. Men hvis venninnen din har mulighet til å være der litt også går det nok greit. Spør henne om hun kan tenke seg å overnatte noen netter, sitte der og se litt på tv eller lignende, så katten får litt selskap også, og ikke bare mat og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...