Gå til innhold

Hester og varme


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Hvordan kan rike og mindre rike finne på å la hestene gå på et jorde uten trær eller ett leskur? (faller skygge bak leskuret).

De er raske til å ta på dekken om vinteren, men bryr seg mindre om sommeren, dvs. de bryr seg ikke i det hele tatt. Bare hestene har vann og gress. På de fleste steder finnes det ikke en skygge av noen trær engang.

Er det dyreplageri? Jeg mener det, og de som eier hestene, spiser på fine steder, kjøper fransk osv. når det gjelder damer, mens hestene (jeg forstår at de ikke fôrer konkurransehester på gress, og at de ikke sulter), men hva med varmen for disse hestene?

Kaldblods tåler kanskje varmen bedre enn en angloaraber el. lign. pga større nesebor. Men synes ikke det er noen unnskyldning. Straks det regner, tar de på dekken (pga all jobben med å få hesten tørr hvis den må på stallen igjen.)

Tar jeg feil, eller blir hester neglisjerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå blir det sjelen så varmt i Norge at jeg tror at det er et problem, ihvertfall ikke for araberhester tatt i betraktning at de er har opprinnelse fra ørkenland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hester må være det mest misforståtte, og dermed mishandlede, av alle våre kjæledyr/husdyr. Det høres horribelt ut hvis noen hester går ute uten å ha mulighet for skygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det nærmer seg mishandling, og i hvert fall vanstell, når hester går ute i sola uten mulighet for skygge. Kanskje greit om de går ute en time eller to i en paddock, men om de er ute hele dagen bør de absolutt ha mulighet for å søke skygge. Det blir feil å si at de tåler det fordi de har opprinnelse fra ørken- og steppeland, jeg vil tro hester i Norge generelt er vant til et kjøligere klima ved at de setter tykkere vinter- og sommerpels. Dessuten er det jo en forskjell på om de "overlever" varmen, og om de faktisk trives...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr må ha mulighet for å søke skygge, ha tilstrekkelig vann og for tilgjengelig og ha et utearel som er tilrettelagt og egnet for dyret. Om det er en kanin,hund eller en hest synes jeg spiller liten rolle, uansett er dyret avhengig av mennesker for å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg har prøvd å ta det opp, med heste-eierne, men andre hester går jo også rundt uten trær til skygge. Ta en kikk neste gang, det virker som de fleste som driver med "hest", ikke bryr seg bare om rett dosering av for og rett trening, og hvorfor trener de aldri når sola varmer mest...

Men hvem bryr seg om det da, det er jo rikfolk og til og med (kan ikke nevne) lar hestene gå uten å kunne gå i skyggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ulovlig å la hester, elller andre dyr for den saks skyld, gå på beite uten mulighet til å søke skygge. Det står i forskriftene om hestehold som er underlagt dyrevernsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg vet det, men hvor er mattilsynet da eller dyrevernet?

Tør de ikke, fordi det er konkurransehester som har eiere som har advokater og penger, og som tar livet av hesten straks den f.eks. blir skadet eller ikke er en vinner mer?

Hva skal man gjøre? De fleste har vel sett hester (og eierne mener de har det så bra fordi de får være ute) på ett jorde uten ett tre som faller skygge. Det skjer ikke bare i Norge.

Det verste er at (de jeg har tatt dette opp med), mener at hestene får verdens beste stell, så lenge de lever. Får lov til å leve...

Dvs. de biter ikke på å bli angrepet og vil ikke inn i en saklig debatt om hestehold. De unngår det, for de vet jo best...

For de gjelder det hvor mye hesten kan tjene inn, selv om de motsier seg av og til.

Men hvor er mattilsynet i slike saker, for kjører man en tur, ser man alltid mange hester som går uten mulighet til skygge.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er avhengige av tips for å kunne reagere, så det er bare å kontakte nærmeste kontor å 06400, og si i fra hvor hestene står og hvilke forhold de har på beitet. Så har Mattilsynet plikt til å følge opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ja, så jeg skal ta bilen og kjøre litt rundt, rapportere alt? Hvorfor gjør ikke andre det da...

Ikke personlig til deg, vet, men hvorfor gjør man ikke det?

Jeg vet ikke hvor alle hestene folk jeg kjenner har, men jeg ser jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har ikke ressurser til å kjøre rundt å inspisere alt hestehold, eller annet dyrehold for den saks skyld. Det er vel som alt annet et spørsmål om penger og bruk av ressurser. Dyrevernsnemdene reiser også rundt på inspeksjoner, de velger seg som regel ut områder med en del dyrehold, og reiser ut til alle i det området på rutinebesøk. Ofter velger de områder der de har fått tips om at det finnes dyrehold som bør følges bedre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Joda, men hvorfor går hestene på det samme jordet, sommer etter sommer et sted i Oslo f.eks.? Ingen reagerer, og hvis mattilsynet har så lite å gjøre, burde de merke seg denne saken? Eller jobber de på kommando som roboter?

Er de i det hele tatt obs på dette, siden "alle" som har hest har en sunn hobby og tilhører pengesterke foreldre...

Vet ikke spesielt mye om de hestene på dette jordet jeg nevnte nå, men de går ute, om vinteren får de på seg dekken, nå går de bare der, uten ett tre. Det er flere innhengninger, tror en hingst er i den ene (ikke ett tre noen steder).

Skal jeg ringe mat-tilsynet?

Jeg mener ikke at de ikke er snille mot hestene sine, men det er dyreplageri iflg meg. F.eks. bikkja (Lady) får bare korte og oftere turer når det er så varmt som nå.

Ellers liker bikkja å gå langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan kan rike og mindre rike finne på å la hestene gå på et jorde uten trær eller ett leskur? (faller skygge bak leskuret).

De er raske til å ta på dekken om vinteren, men bryr seg mindre om sommeren, dvs. de bryr seg ikke i det hele tatt. Bare hestene har vann og gress. På de fleste steder finnes det ikke en skygge av noen trær engang.

Er det dyreplageri? Jeg mener det, og de som eier hestene, spiser på fine steder, kjøper fransk osv. når det gjelder damer, mens hestene (jeg forstår at de ikke fôrer konkurransehester på gress, og at de ikke sulter), men hva med varmen for disse hestene?

Kaldblods tåler kanskje varmen bedre enn en angloaraber el. lign. pga større nesebor. Men synes ikke det er noen unnskyldning. Straks det regner, tar de på dekken (pga all jobben med å få hesten tørr hvis den må på stallen igjen.)

Tar jeg feil, eller blir hester neglisjerte?

Araber hestene tåler varmen bedre enn kaldblods, nettopp pga de store neseborene du nevnte:) Jeg vil ikke direkte kalle det for dyreplageri så lenge de har vann, men litt feil er det jo. Når jeg hadde hest så lot jeg aldri min stå i luftegård uten skygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring Mattilsynet du, og se hva som skjer. Du må huske at dette er ikke det eneste ansvarsfeltet til Mattilsynet, og de er fullstendig avhengige av innspill fra folk rundt omkring for å få kjennskap til dyrehold som bør kikkes nærmere i sømmene. Det er jo ikke få hester i Oslo-området, og skulle de ha kontrollert alle, pluss alle andre dyreslag, så hadde det krevd ressurser som et statlig organ slett ikke har, dessverre:)

Det spiller ingen rolle om hesten er araber, kaldblods eller noe helt annet, de skal ha tilgang til le på beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...