Gå til innhold

Valp til Danmark


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å ta med en hund til Danmark er ikke noe problem. For å kunne ta den med tilbake igjen må den derimot vaksineres for rabies, noe som tar 5-6 måneder å gjennomføre. Så med mindre man vil la valpen sitte i karantene kan man ikke ta med en 4 mnd valp på Ferie til Danmark desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rabies er ikke det største problemet med å ta hunden med til Danmark, de har kun spredte tilfeller av rabies. Det største problemet er en spesiell type bendelorm som finnes i store deler av den danske revepopulasjonen, og også hos endel hunder. Denne bendelormen danner byller i menneskelige organer og kan føre til dødsfall hos mennesker hvis de sprekker. Denne typen bendelorm er ikke påvist i Norge, og vi er fryktelig redde for å få den inn i landet!

Men, selvsagt, det er rabiesvaksinen som er det største praktiske problemet med å ta med en valp til DK da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur skal jo også gjøres både under utenlandsoppholdet og innen et visst antall dager etter hjemkomst. Akkurat dette er jo praktisk gjennomførbart ed en 4 mndr gammel valp, hvilket rabiesvaksinen ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Ormekur skal jo også gjøres både under utenlandsoppholdet og innen et visst antall dager etter hjemkomst. Akkurat dette er jo praktisk gjennomførbart ed en 4 mndr gammel valp, hvilket rabiesvaksinen ikke er.

Jeg er fullstendig klar over det, meningen med innlegget over var å synliggjøre at det finnes risikoer med å ta dyr over landregrenser. Det er mange som slurver med tablettene, og som ikke forstår hvorfor reglene er så strenge på dette området. Jeg er på generelt grunnlag imot at man tar dyr med seg inn og ut av landet, nettopp pga faren for å importere uønskede sykdommer.

Jeg skrev jo også at selve den praktiske gjennømføringen med rabiesvaksinen gjør det umulig å ta med hunden til DK i en alder av 4 mnd. Men, jeg syns folk skal tenke seg om før der tar dyret sitt med på utenlandsopphold, uansett om det er praktisk gjennomførbart eller ikke.

(samme gjest som innlegget over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...