Gå til innhold

Hjeelp meg! er katten "min" gravid?


Gjest katte"eier"

Anbefalte innlegg

Gjest katte"eier"

Hos min mamma er det en liten pus som aldri har blitt helt "tam". Vi fant henne som kattunge under trappen vår, og prøvde så godt vi kunne å jøre henne vant til mennsker. Dette hjalp ikke, og nå er hun ca 2 årm og fortsatt like sky. Hun spier mat her, leker med hunden, og hører til her, men hun er ikke inne, og vl ikke ha kontakt med oss mer enn en liten kos her og der nå og da. Vi har ikke sjans til å plukke henne opp uten at hun blir panisk. Hun er vel på mange måter en "villkatt". Grunnen til at jeg skriver er; Det kan irke som om hun er garvid. Jeg bestemte meg for å skrive her for å få svar fra noen som kanskje er litt mer kattekyndige enn meg. Hva er tegnene på at hun kan være gravid? Jeg har kjent på magen hennes, og det kan virke som om "melkekjertlene" hennes er store- hun har klumper under pattene, og pattene har også blitt større. Hun går også og mjauer unaturlig mye for seg selv. Men magen hennes er ikke spesielt stor, og jeg får ikke ta på henne lenge nok til å kjenne om det beveger seg der inne. Det jeg lurer på er rett og slett; Hvilke tegn skal man se etter? Tusen takk for raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pattene hennes vil vel bli rosa etter noen uker. Noe mer vet jeg ikke håndfast, da jeg aldri har hatt en drektig katt..

Men om hun er drektig så er det jo ikke bra at hun går ute, kommer til å føde ute, og så vil kattungene hennes formere seg og så vil det komme flere løskatter rundt der dere bor.. Hun burde kastreres.

Man kan få abortert kattungene om dere ser på det som en mulighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Pattene hennes vil vel bli rosa etter noen uker. Noe mer vet jeg ikke håndfast, da jeg aldri har hatt en drektig katt..

Men om hun er drektig så er det jo ikke bra at hun går ute, kommer til å føde ute, og så vil kattungene hennes formere seg og så vil det komme flere løskatter rundt der dere bor.. Hun burde kastreres.

Man kan få abortert kattungene om dere ser på det som en mulighet..

Den pusen vi hadde før, var en slik pus som godt kunne være inne og kose med oss, men den likte seg også godt ute. Den fødte ute et par ganger, men kom alltid hjem til oss med dem etter en stund, og vi fikk gi dem bort. Selvsagt håper vi jo hun øder her hjemme! Vi har satt en kasse ut til henne i et stort "vedskjul" hun pleier å ligge å sove i. Vi får håpe hun bruker den. Kan man ikke se noe på adferden, siden vi har problemer med å komm tett innpå henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere burde uansett få henne kastrert..

Jatakk, det vet jeg, me det var ikke det jeg ville ha råd om, var det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jatakk, det vet jeg, me det var ikke det jeg ville ha råd om, var det vel?

Hvis du vet best selv skjønenr jeg ikke at du spør? Det er merkeligere at en katt på 2 år ikke har blitt drektig enda enn at den nå er det.

Dere burde uansett få henne kastrert..

:Nikke: dette er det beste rådet jeg kan komme med også. Det er altfor mange hjemløse katter, og altfor mange kattunger som blir født i forhold til gode hjem. Å la en halvvill katt føde unger vil jo i verste fall bare føre til enda flere (halv)ville katter. Hvis det er vanskelig å få tak i katten kan dere låne fangstbur hos dyrebeskyttelsen, de har erfaring med å fange inn hjemløse katter for å få kastrert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis du vet best selv skjønenr jeg ikke at du spør? Det er merkeligere at en katt på 2 år ikke har blitt drektig enda enn at den nå er det.

:Nikke: dette er det beste rådet jeg kan komme med også. Det er altfor mange hjemløse katter, og altfor mange kattunger som blir født i forhold til gode hjem. Å la en halvvill katt føde unger vil jo i verste fall bare føre til enda flere (halv)ville katter. Hvis det er vanskelig å få tak i katten kan dere låne fangstbur hos dyrebeskyttelsen, de har erfaring med å fange inn hjemløse katter for å få kastrert dem.

Nå glemte jeg å si at vi gir henne p-piller da, så at hun ikke har blitt ravid før er ikke så fryktelig rart. Hun var borte noen uker for en stund siden, og da fikk vi ike gitt henne p-pillene. Så vi tar ansvar for henne, selv om hun ikke er streilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi en katt p-piller er ikke noe langvarig løsning.. Skjønner ikke hvorfor vetrinærer skiver ut p-piller til katter som ikke skal i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en pus selv jeg lurer på om kan være gravid:)

Tror dem mjauer mer, og pattene blir større og hun legger jo på seg da så klart..

Min katt vimser rundt bena mine hele tiden nå.. Mer kjælen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi en katt p-piller er ikke noe langvarig løsning.. Skjønner ikke hvorfor vetrinærer skiver ut p-piller til katter som ikke skal i avl.

Fordi at hvis de nekter får vi enda flere uønskede kattunger? Og å gi p-piller kan være greit som en midlertidig løsning, og alle dyrleger jeg har vært hos siste årene har også opplyst om at anbefaler kastrering istedet. Synes ikke at man kan forvente at folk skal kune betale for en dyr kastrering på en katt de har funnet under trappa si, sånn helt uten videre. Men når den nå når det sannsynligvis har blitt gravid kan det jo være en ide å begynne å spare opp penger til kattungene er kommet.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at de opplyser om kastrering! Det er ikke helsemessig bra for katten å gå på p-piller lenge, men greit som ett alternativ til man får kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi at hvis de nekter får vi enda flere uønskede kattunger? Og å gi p-piller kan være greit som en midlertidig løsning, og alle dyrleger jeg har vært hos siste årene har også opplyst om at anbefaler kastrering istedet. Synes ikke at man kan forvente at folk skal kune betale for en dyr kastrering på en katt de har funnet under trappa si, sånn helt uten videre. Men når den nå når det sannsynligvis har blitt gravid kan det jo være en ide å begynne å spare opp penger til kattungene er kommet.

Hvis økonomi er motivet for ikke å kastrere katten kan jeg opplyse at det er mye dyrere å oppfostre et kull med kattunger: mat, ormekurer, uforutsette utgifter i forbindelse med sykdom, eventuelt hastekeisersnitt osv. Det koster dessuten penger å avlive kattunger (nei, det er ikke nok hjem til alle kattungene), siden eneste lovlige måte er hos veterinær eller ved å skyte dem (å kakke dem i hodet selv er lov fram til de er 4 dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten har større jurkjertler enn den pleier, så er det vel et ganske sikkert tegn på at den er drektig.

For å være helt ærlig her, og kanskje litt kynisk, så syns jeg nesten dere burde sørge for å få disse kattungene avlivet så snart de er født, og samtidig få sterilisert kattemoren. Det kan jo selvfølgelig diskuteres om TS vil bruke penger på en katt som ikke er hennes, men det virker som om hun har tatt den til seg, og sørger bra for katten. Det er jo ikke allverdens dyrt å sterilisere en hunnkatt, ca 1200 kr, og dyrlegen avliver sikkert kattungene samtidlig uten altfor mye tilllegg i prisen. Ingen, aller minst katten selv, er tjent med at det blir enda flere villkatter. Villkatter kan bli et stort hygienisk problem i visse områder hvis de får formere seg, så i mine øyne er det best å holde populasjonen på et minimum. Så kynisk er jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er imponert over hvor mye dere får ut av ett innlegg. At vi ikke har råd til å kastrere katten, at det ikke er nok hjem til alle katteungene og slikt. Godt gjort folkens! Hva med å bare hlde seg til å svare på spm, også får vi ta oss av resten? Vi er sikkert ikke or dumme til å tenke på løsninger selv. Idioter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hisse seg sånn opp? TS må jo tåle å høre folks meninger om det hun spør om, det er vel derfor det blir spurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor hisse seg sånn opp? TS må jo tåle å høre folks meninger om det hun spør om, det er vel derfor det blir spurt?

Det var meg, TS, som svarte som gjest over her. Jeg spurte etetr tegn på at katten var gravid, jeg sa aldri at vi ikke hadde råd til å sterilisere den, eller at vi skulle beholde kattungene. Vi har VETT NOK til å skjønne akkurat det samme som dere skjønner. Nå er det forersten ikke min pus, jeg bor ikke hjemme hos min mor. Hadde det vært MIN katt vet jeg hva jeg hadde gjort, men det var da sannelig ikke det jeg spurte om. Ikke undervurder andre mennesker, selv om dere er utiskyene perfekte med tanke på deres dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillebøll

Jeg vet du spurte etter tegn på at katten var gravid, men jeg må bare kommentere noe til kastrerings-debatten.

Hvordan skal katten kunne kastreres og gå ute i vedskjulet med "lampeskjerm" på hodet i en uke?

Katten blir masete, tykk under magen (ikke gravidmage, det kommer etterhvert, men mer fett som oftest og) melkekjertlene hovner. Ja..

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vet du spurte etter tegn på at katten var gravid, men jeg må bare kommentere noe til kastrerings-debatten.

Hvordan skal katten kunne kastreres og gå ute i vedskjulet med "lampeskjerm" på hodet i en uke?

Katten blir masete, tykk under magen (ikke gravidmage, det kommer etterhvert, men mer fett som oftest og) melkekjertlene hovner. Ja..

F.eks! Det er andre faktorer som spiller inn, det er da aledeles ikke "vi har ikke råd"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...