Gå til innhold

Tider der det er ugunstig å ha bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Juni er vel en fin tid, ikke i fellesferien, ikke for varmt, ikke konfirmasjonsmåned, ikke rett etter ferien. 



Anonymous poster hash: 17f5d...c53
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sagt ifra til alle om hvor og når. Sendte ut save the date til alle som bor her i Norge siden vi skal ha det i utlandet (noe familie bor der). Høsten neste år skal alle klare som har lyst. Hotell i familien, så der blir det bare kostpris. Flybilletter er billig. Helt overveldet over alle som har sagt de kommer 👍🏻😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i august er kanskje aller verst. Da er det skole og barnehagestart for barna, og foreldre har fullt opp med alt som hører til, og omstillingene i hjemmet.

(og er man lærer eller jobber i barnehage er det fullt kjør for både små og store.)

Ellers hadde jeg heller ikke likt å reist i bryllup ved jul og nyttår.

Utenom det er alt greit for meg, man får jo invitasjonen som regel i god tid og kan planlegge slik at både tid og penger strekker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tett rundt jul og i fellesferien (juli) er dårlige tidspunkt. I fellesferien fordi sommerferien ofte inneholder nok logistikk som det er, og rundt jul fordi fordi før jul har man ofte nok med juleforbredelser og rett etter jul er man på sparebluss.

Bryllup i ukedager er igså en dum greie siden jeg da må spise av mine tilmålte 5 uker med ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredager. Hvorfor har folk bryllup på en hverdag???



Anonymous poster hash: c1095...156
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg giftet meg i juli og da kom 53 av 55 inviterte. Den ene som ikke kom måtte jobbe, den andre er en venninne som har det med å ikke komme på ting uansett. Så mitt tilfelle var ikke juli vanskelig for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en bonde. April/mai og august /sept er travle mnd for vårt tilfelle. Vi giftet oss I beg av august det året vi gifter oss-beste sommer på flere år her vi bor - alle kom. Mye bønder i familien på begge sider. Meldte fra I mars om bryllup i august. Så alt går om en virkelig vil. Skal sies at det gikk 6 mnd fra vi forlovet oss til vi giftet oss-så det trengs ikke flere år med forberedelser😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge man varsler om tidspunktet i god tid, er det få tidspunkter som er håpløse. 

 

Jeg vet allerede at jeg vil bli invitert i et bryllup neste sommer, og vi fikk vite datoen nå i helgen. Nå er det ikke noe problem å planlegge sommeren og feriering, slik at dette går fint sammen.

 

Det samme ville gjelde et bryllup på nyttårsaften, eller i påsken- Bare vi vet om det i god tid, klarer vi fint å legge opp planene så det passer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

 

Fredager. Hvorfor har folk bryllup på en hverdag???

Anonymous poster hash: c1095...156

 

Fordi noen av oss ikke er kristne, og dermed ønsker å gifte oss på Tinghuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde i juni. Frafallene var en eksamen, en fødsel og en sykdom. Ellers kom alle:)



Anonymous poster hash: 7c1d8...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi noen av oss ikke er kristne, og dermed ønsker å gifte oss på Tinghuset. 

Jeg synes det er synd at det er så begrenset hvem som kan vie. Jeg synes religiøse for en ufortjent fordel på dette området. Det burde være mulig å bli "offentlig godkjent vigsler" også utenfor en religion. Det er faktisk en bi-jobb jeg godt kunne tenkt meg å ha. 

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det er synd at det er så begrenset hvem som kan vie. Jeg synes religiøse for en ufortjent fordel på dette området. Det burde være mulig å bli "offentlig godkjent vigsler" også utenfor en religion. Det er faktisk en bi-jobb jeg godt kunne tenkt meg å ha. 

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

 

Det har vel noe med å skulle ungå proforma ekteskap over en lav sko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel noe med å skulle ungå proforma ekteskap over en lav sko

Og prester og imamer er bedre rustet til å avdekke proformaekteskap i løpet av en sermoni? Skjønner ikke helt hva du mener her. 

 

Om det å unngå proformakekteskap er poenget, tror jeg absolutt at godt kursede mennesker uten religiøs bakgrunn ville kunne gjøre en mist like godt jobb.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og prester og imamer er bedre rustet til å avdekke proformaekteskap i løpet av en sermoni? Skjønner ikke helt hva du mener her. 

 

Om det å unngå proformakekteskap er poenget, tror jeg absolutt at godt kursede mennesker uten religiøs bakgrunn ville kunne gjøre en mist like godt jobb.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

 

Joda, så lenge det ikke ender opp med slik det er i USA. "Meh, fikk lisensen min på nett da".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så lenge det ikke ender opp med slik det er i USA. "Meh, fikk lisensen min på nett da".

I Norge må man jo uansett gjennom en skjemaprosess som må godtas FØR man får holde selve sermonien. Husker ikke helt hva som sto på de skjemaene eller prossessen eundt dem, men det er jo ikke selve sermonien alene som gjør deg gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Norge må man jo uansett gjennom en skjemaprosess som må godtas FØR man får holde selve sermonien. Husker ikke helt hva som sto på de skjemaene eller prossessen eundt dem, men det er jo ikke selve sermonien alene som gjør deg gift.

Nettopp. De som gjennomfører selve sermonien utfører en formell handling, mer enn en juridisk. Så lenge ekteskapet singeres og vitnene bekrefter, blir en jo gift. 

 

Proformaekteskap etterforskes av helt andre instanser. 

 

Så jeg er fremdeles for at man burde kunne få seg en "vigselslisens" uten å være en del av et religøst hierarki. Gjerne med en form for kursing og godkjenning, Jeg har mer utdanning enn en gjennomsnittlig prest, og taler gjerne forann forsamlinger. 

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifte oss, och höll bryllup på en fredag. I början på augusti,mitt i ferien.

För oss som har familj i Norge och tre olika landsdelar i Sverige krävdes det ferietid för att bjuda familjen.

Fredagen, för att vi gifte oss på tingsretten i Norge.

I Sverige finns det möjlighet att ansöka om borgerlig eller kommunal vigselförrättare. En del har det som återkommande uppdrag, andra kan få det för enstaka händelser.

Vilken tid som passar eller inte beror väl på familjen och vänkretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige finns det möjlighet att ansöka om borgerlig eller kommunal vigselförrättare. En del har det som återkommande uppdrag, andra kan få det för enstaka händelser.

 

Det er akkurat det jeg ønsker at vi skal innføre i Norge også. Jeg ville søkt :)

 

Her jeg bor er det et par timers kjøring til nærmeste sorenskriver, så i tillegg til dette med ukedag er det umulig å gifte seg i nærmiljøet utenom kirken. Det synes jeg er synd. De lokale prestene er sporty og stiller opp på setrer og fjelltopper osv, men de er det eneste alternativet. Resultatet blir at mange som overhodet ikke er religiøse og egentlig tenker å få meldt seg ut av kirken, likevel bilr gift av en prest.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...