Gå til innhold

hvilken alder er det vanlig å la barn bade uten tilsyn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på ved hvilken alder det er vanlig å la barn bade uten tilsyn.

ser du like godt etter barnet ditt på stranda eller i basseng som når barnet bader hjemme og omvendt?

Hvorfor, hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 1bf95...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror min var nesten 4 da jeg slutta å sitte inne på badet med henne hver gang hun badet.

Har stue rett ved badet, så hører jo henne hele tiden, og er inne og sjekker innimellom.

Jeg følger selvfølgelig mer med når hun bader i basseng/hav/elv, det sier jo seg selv. Bølger, andre mennesker, strøm i vannet, mye mer vann, større plass o.s.v.

(Jada, jeg vet unger kan drukne i en liten sølepytt også)



Anonymous poster hash: e8b1b...fa3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk bade alene på stranden med venner når jeg gikk i 2.klasse (på 90-tallett)... regner med det er andre tider nå



Anonymous poster hash: 11393...43e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 åring følger jeg fremdeles med. Sitter ikke ved badekarkanten, men følger med.

Anonymous poster hash: 2946d...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med ved at jeg sitter i stua og ser inn på barna i badekaret som er 2-3 meter unna sofaen. De er 5 og 7 år gamle. Kommer ikke til å la dem bade alene i sjø/vann før de har vært svømmedyktige noen år. Vanskelig å si eksakt alder, men muligens 11-12 år. I vanlig svømmehall noe tidligere (dersom reglene tillater det) da det alltid vil være en voksen person som passer på.

Anonymous poster hash: 820c1...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 4 år og vi har vel i ca et halvt år kunnet gå ut korte turer fra badet, f.eks om man står og bretter klær mens han bader og jeg skal legge noen plagg i klesskapet. Før det satt vi på badet med ham under hele badinga.

Han bader i en minibalje (fordi han heller ville bade i den enn dusje), jeg kan ikke se for meg hvordan han skulle kunne havne under vann der etter som han må sitte med beina helt bøyd for å få plass oppi der. Men de merkeligste ting kan skje, så vi er ikke langt unna mens han bader i den. Går ikke opp i andre etg. for eksempel.

Om vi hadde hatt badekar ville ungene vært ganske så gamle før jeg hadde latt dem være alene å bade.



Anonymous poster hash: 1c47a...2e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sitter også inne på badet sammen med vår på snart 3 år. Men jeg kan godt gå en rask tur inn på soverommet for å hente klær eller lignende.

Men vet om andre som lar barna bade alene i badekar fra 2 år, det hadde jeg selv ikke turt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badeanlegg får ikke barn under 10 noen steder 12 år komme inn uten følge og oppsyn av voksne. I svømmeklubber er det annerledes, men da må de kunne svømme 100 meter uten å stoppe for å bli medlem. Det klarte jenta da hun var 4 år og 5 måneder.

På stranden har det alltid vært forbud å gå til vannet alene. Redningsvest ble brukt ved lek i vannkant i Norge, i utlandet har hun aldri gått til vannet uten følge av voksne.

I badekar/stamp var hun skolejente før hun var alene. Det samme kommer til å gjelde for hennes småsøsken.

Hysterisk mamma, nei. Det er flere barn som har druknet i badekar fordi mamma skulle bare... For ikke så lenge siden var det og en mor som ble/blir? Straffeforfulgt fordi barnet hennes døde i badekaret mens mor gjorde noe annet.

Vi har ikke flere barn å miste, derfor tar vi vare på de vi har.

Anonymous poster hash: a2c08...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ikke lenger på badekarkanten under hele badet, men er inne på badet stort sett. Kan gå og sette på en maskin med klesvask på vaskerommet ved siden av, eller legge på plass klær i skapet eller noe, men ikke særlig mer. Hun er snart 4.

I sjøen/basseng er jeg alltid med, hun får ikke gå alene, heller ikke til vannkanten om vi sitter litt unna. Bølger, andre folk/barn som kan komme borti så hun faller, plutselig er det noe spennende lenger ut osv. Det går så fort om det først skjer noe.



Anonymous poster hash: 89821...6a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke badebalje lenger, men da vi hadde det, synes jeg det var greit å gå ut fra badet og la henne være alene med døren på gløtt var ca. 3-årsalder, mener jeg. Vi har en liten leilighet på ett plan, og jeg var aldri langt unna, men jeg synes ikke det var nødvendig å sitte der og se på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er tre år, og jeg sitter enda inne sammen med han, men i starten av badingen når badekaret fylles opp, så rydder jeg ofte gangen som er rett ved siden av eller noe sånt. Når badekaret er fylt opp (ikke helt fult så klart, men så mye som vi pleier å ha i) så er jeg inne hos han. Kan gå på rommet hans som også er rett ved siden av for å hente nattdrakt, men vanligvis har jeg gjort det før han begynner å bade. Hvis han skulle skli og få hode under vann så er det slettes ikke sikkert at han klarer å sette seg opp selv. Fins da nok av tilfeller hvor barn bare har blitt liggende, eller at de får sånn panikk at de ikke finner styrken til å løfte seg opp.

Dessuten er badet og stuen i ulike etasjer, så det blir nok en god stund til han får bade alene. Når kommende baby kan sitte selv, så blir de sikkert å bade sammen, så da blir det jo naturligvis enda lenger til han evt. bader alene. I alle fall av og til. Kan jo være han vil foretrekke å bade uten småsøsken hele tiden.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går korte turer fra min på snart 3, men er i samme rom det meste av badingen. Han er ikke akkurat en stille bader, så jeg hører godt at det er liv selv om jeg går og henter noe i et annet rom. Når jeg tenker han kan bade alene i badekar har jeg ingen formening om. Det må jeg ta som det kommer. Min er av det meget påpasselige slaget, som ikke liker å ha hodet under vann, så innerst inne tenker jeg han kunne badet alene allerede, også fordi han høres over hele huset. Men jeg gjør ikke det, altså, jeg får hetta av tanken på at noe kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten er 4,5, og når han og storebroren bader, holder jeg meg i lytteavstand. Sitter ikke inne på badet, men er i nærheten så jeg hører at de skravler og herjer. Hvis det blir stilt, da er det fare på ferde.

Minsten dykker under selv og er veldig komfortabel i basseng, men da er jeg alltid med ham (1 voksen pr barn). Slipper ham ikke av syne, men kan slippe ham utenfor armlengdes avstand.

Det blir nok noen år enda til jeg kan ligge på stranden med øynene lukket og sole meg i fred mens ungene bader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...