Gå til innhold

Barnefordeling


h.l

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt synspunkter på hva jeg kan gjøre i forbindelse med en evt. barnefordelingssak.

Jeg valgte og gå fra samboer og far til to gutter pga mye krangling. Og begeret rant over da jeg fikk reaksjoner fra bhg at de ikke ønsket og var bekymret for henting og levering av far.

Og ene sønnen vår kunne fortelle at far hadde vært hardhent mot han ei helg jeg var borte. (Dette var første gang han var alene med barna over ei hel helg)

Far har alltid vært mye sint og har hadd problemer med å kontrollere det.

Det ble mekling og enighet om at samvær skulle skje i mors og barnas hjem med mot tilsede pga redsel for fars temperament.

Samværet var kun på dagtid to helger+en ettermiddag i uka annenhver mnd da far jobber på sjøen.

Avtalen var også at far skulle finne seg noe eget hvor jeg og barna skulle komme på besøk når det ble aktuelt og ta det gradvis hvor målet var at far kunne være alene med barna.

Far var lite delaktig på samvær,møtte opp i bakrus,kom ikke til avtalt tid,mer opptatt av telefonen...osv Får også reaksjoner fra bhg om atferdsforandringer på et av barna etter samvær.

Etter ca 6mnd med et slikt samvær ringer plutselig far og kan fortelle at nå går han til sak for han skal ha barna til seg men nekter å oppgi hvor han bor;det har jeg ingenting med kan han fortelle.

Far kommer på nytt samvær. Han bare kjefter og sier bla. framfor barna at han vil banke meg.

Ene barnet blir redd og gråter på kvelden etter far har dratt.

Jeg kontakter barnevernet.

Blir innkalt på møte med skolen som kan fortelle at barnet har forandret atferden drastisk. Jeg innformerer at det hadde vært samværshelg som hadde vært veldig vanskelig,og forøvrig var det første samværet etter skolestart.

Nytt samvær skal skje,jeg forbereder barna på det,ene barnet vil ikke og blir hysterisk.

Jeg tar kontakt med familievernskontoret og blir rådet til å tenke barnas beste. Jeg holder tilbake samvær.

Far dukker plutselig opp en kveld,gjemmer unna bilen og går ned til huset.Jeg blir redd og kontakter politi.

Etter møte med både barnevern og politi blir det sagt at han utøver psykisk vold mot meg med barna tilstede. Men de kan ikke gjøre noe.

Har nå vært på nytt møte på familievernskontoret og får vite der at far har hadt ny samboer hele tiden og vil at barna skal dra dit alene i huset til ny samboer som far tydeligvis valgte å flytte rett inn til. Uten å informere om dette.

Nå vet jeg ikke lengre hva jeg skal gjøre.

Jeg er redd for hva som kan skje med barna.

Når han utøver psykisk vold mot meg med barna tilstede,hva kan han faktisk gjøre mot de når jeg ikke er tilstede.

Han har jo allerede vært fysisk hardhendt mot ene barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kontakter advokat. Jeg hadde aldri latt barna mine reise alene på samvær til en slik mann. Barn skal ikke ha kontakt med far for enhver pris.

Du må finne ut av hvordan du vil ha det, sammen med advokaten. Uansett så har du en sterk sak. Ikke la han få ta knekken på deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ser ikke familievernskontoret det på samme måte. De mener at saken ikke er alvorlig nok og derfor kommer far til å få samvær i sitt nye hjem. De mener det er en konflikt mellom meg og far,som ikke har noe med barna og gjøre.Noe jeg ikke kan forstå at de mener.

Fungerer virkelig rettssystemet slik? At far får uansett medhold?

At ingen griper inn før barna har tatt fullstendig skade av psykisk og/eller fysisk vold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns det er skremmende at far har bevist holdt tilbake en slik viktig informasjon om hvor han bor. Og også hand nye kjæreste er tydeligvis med på dette.

Jeg prøvde å ta kontakt me hun i sommer da innrømte å ha et forhold med henne. Men hun blokkerte meg,tok ikke telefonen.... Den gang ble også samvær holdt tilbake da det er mulig at fars kjæreste har hepatitt. Far sa den gang at han hadde kuttet henne ut for hun var ikke bra for barna.

Da han begynte å nekte å oppgi hvor han bor,spurte jeg om henne og da sa han også at hun var ute av bildet.

Han har tydeligvis løyet hele veien om dette forholdet.

Jeg er skremt,for verken han eller henne tenker på at det er små barn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg sier at du må ta kontakt med en advokat, helst en som har et godt rykte på seg når det gjelder barnefordeling. Når skole og barnehage har reagert på far så sier det seg selv at du har en sterk sak. Få de til å skrive en erklæring på hvordan de oppfatter far og barn ved henting og levering, og eventuelt hvordan barna endrer atferd etter samvær med far. Husk å skriv ned alt, hvordan barna er etter eventuelt samvær, hvordan far er osv.

Har du en god advokat så er halve jobben unnagjort. Ha med alle papirer så advokaten får et godt overblikk ved første treff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg levde alt for mange år med en far som psykisk (og til tider fysisk) mishandlet. Var i rettsak og og mekling flere ganger, men han hadde en unik evne til å tvinne alle rundt lillefingeren og gjøre seg selv til et offer i saken. Vi vant heldigvis til slutt, så alt samvær med ham opphørte

Skaffe deg en advokat og kjemp for alt du har for at barna skal slippe samvær med far. Jo lengre de må ha kontakt med ham, jo større skade kan og vil han gjøre. De kan få en rekke psykiske plager som følger dem resten av livet i verste fall.

Du må belage deg på at du har en jævla tøff kamp foran deg. Det vil bli utrolig tungt og du vil ofte føle at du er helt alene og at det er håpløst. Vær åpen med de rundt deg om hva du gjennomgår. Ikke prøv å late som om alt er bra. Og for alt i verden, prøv så godt det lar seg gjøre å holde barna unna den verste krigssonen.

Bare husk at når det står på som verst så er det for de kjæreste i livet ditt. Det er barna dine og til slutt vil det være verdt det, over alt i verden! :hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter samlivsbrudd så har far verken levert eller hentet på skole/bhg,da samvær har foregått i mitt og barnas sitt hjem

Men har dokumentasjon på henting og levering av far før bruddet,atferdsforandringer etter samvær fra bhg og skole.

Føler ingen tror på meg da alt har skjedd innefor husets fire vegger. Han går også tiø samtaler med samme person på familievernskontoret,og hun mener han er oppriktig glad i barna,bryr seg,vil barnas beste...osv.

Han er en helt annen person blandt andre mennesker enn hva han har vært i hjemmet.

Han har sagt han skal nekte på alt,det blir ord mot ord! For jeg har ingen bevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff fysiske beviser. Skaff deg overvåkningskamera, ta opp alle samtaler, dokumenter alt av epost. Slik det er nå blir svært mye påstand mot påstand og derfor nytteløst i retten. Det er engang slik at to partier i konflikt har motiv for å lyve om hverandre. Og endel folk har gjort det, på svært stygt vis. Derfor er det ingen automatikk i at politi og rettsvesen kan akseptere slike uttalelser som god fisk uten beviser.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke vært samvær siden september og skolen ser at atferdsforandringene er tilbake på normalel :)

Det har vært helt forferdelig å se på hvordan det ene barnet har hadd.

Følelser som en 6 åring ikke skal ha!

Prøvde å ta det opp med far,han ville ikke høre. Sendte meg istedet bilder av sønnen og skrev tekst til:ja,sikkert at han er redd meg.

Far har aldri satt barna først.

Han har aldri sagt han har et savn,er glad i de osv...

Kun at han har rett og krav på...sendt meg link til barneloven osv...

Og masse stygge ting til meg;hore,stygg,selvopptatt,han er glad yan slipper å bo sammen med ei som meg osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ser ikke familievernskontoret det på samme måte. De mener at saken ikke er alvorlig nok og derfor kommer far til å få samvær i sitt nye hjem. De mener det er en konflikt mellom meg og far,som ikke har noe med barna og gjøre.Noe jeg ikke kan forstå at de mener.

Fungerer virkelig rettssystemet slik? At far får uansett medhold?

At ingen griper inn før barna har tatt fullstendig skade av psykisk og/eller fysisk vold?

Hisk på en ting, familievernkontoret skal være nøytrale, de kan ikke opptre partisk. De ser og saken på en annen måte enn en advokat som skal ivareta dine interresser.

Anonymous poster hash: e6b68...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hisk på en ting, familievernkontoret skal være nøytrale, de kan ikke opptre partisk. De ser og saken på en annen måte enn en advokat som skal ivareta dine interresser. Anonymous poster hash: e6b68...a28

Familievernkontoret skal ta parti med barna. De trenger heller ikke være nøytrale om den ene forelderen mishandler barna. Da har de en meldeplikt til barnevernet.

Dette handler vel ikke om å ivareta mors interesser, men å ivareta og trygge barna.

Anonymous poster hash: 4b73d...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid satt barna fremst og har gjort det som er for barnas beste.

Jeg har så kunnet ønske at barnefar har tatt valg som er til barnas beste.

Som feks. Han er ikke villig til å bryte forholdet for å evt få et normalt samvær etter etter at han får hjelp,foreldreveiledning,fått tilbake tilliten...osv

Jeg blir så sint når jeg som mamma må sitte å se på hvordan valgene han tar får konsekvenser for forholdet hans til sine barn. Og hvordan han er på vei til ødelegge for barna sine.

Han vil alltid være pappan til barna,men til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnefar sier at blir det rettsak så skal barna til barnepsykolog. Er dette sant? Barna er 3 og 6 år. Det er noe jeg helst ikke vil utsette barna for da jeg mener de er for unge og jeg er redd for om atferdsproblemene igjen blusser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ser ikke familievernskontoret det på samme måte. De mener at saken ikke er alvorlig nok og derfor kommer far til å få samvær i sitt nye hjem. De mener det er en konflikt mellom meg og far,som ikke har noe med barna og gjøre.Noe jeg ikke kan forstå at de mener.

Fungerer virkelig rettssystemet slik? At far får uansett medhold?

At ingen griper inn før barna har tatt fullstendig skade av psykisk og/eller fysisk vold?

Et betimelig og viktig spørsmål.

Mitt inntrykk er at Familievernkontorene mener far skal ha samvær uansett hvor BAD han er.

Huslånet en mekler ved Familie ernkontoret ikke bestemmer noe som helst og du behøver ikke signere noe du ikke er enig i.

Skaffe deg en advokat, lån penger om du må? Sakkyndige vil bli brukt av Tingretten: f.eks ansatte i barnehagen, andre som har sett mye til barna, en psykolog muligens osv.

Anonymous poster hash: 11aba...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønn på 6 år i dag:

-kommer pappa hit snart,for jeg tenker på han.

-Hva tenker du på? Spør jeg

-Jeg er redd for at pappa skal ta meg hardt i armen igjen. Det gjorde vondt til meg mamma. Og da blir jeg redd pappa.

Men pappa er også noen ganger snill.

Dette er første gang han har pratet om denne episoden på nesten 1 år

Min sønn fortalte det til meg ca 2 uker etter bruddet. Og da hadde det vel gått nesten 4 uker siden det skjedde.

Måtte gå ut av soverommet til han etterhvert for tårene bare rant.

Det virker som han sliter med hvordan han skal forholde seg til pappan sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...