Gå til innhold

medisinering i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet har fått medisin for mulig sykdom, som skal testes ut en periode før videre oppfølging av fastlege. Barnehagen kan ikke gi dette til barnet, da det ikke er konstatert at det har denne sykdommen ennå. Hos legen fikk jeg utlevert medisinen som en test i noen uker. Har ny legetime. Barnehagen sier de ikke kan gi dette til barnet i gjeldende tidsrom og legger til grunn at det ikke er lov, da det ikke er noe skriv på at barnet har behov for det, utenom at det er en prøveperiode.

Noen som har kjennskap til dette og om de kan unnlate å gjøre dette? Har lagt ved legens skriv og gitt beskjed om hva dette gjelder.



Anonymous poster hash: 424aa...4a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke barnet få medisinen på morgenen eller kvelden? Eventuelt kan du stikke innom i pausen og gi barnet medisinen selv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinering både i barnehage og på skole er et problem, generelt. De barnehageansatte er der for å gi barna et pedagogisk opplegg ikke for å være sykepleiere.

Diabetesbarn må på skolen 1. Kl. Måle blodsukker selv, ringe foreldre og få beskjed om hvor mye insulin de skal ha, og ordne dette selv. Lærerne har ikke lov til å hjelpe med mindre barnet har føling el.

Kjenner til noen som har måttet få hjelp av hjemmesykepleien! Med medisinering i barnehagen.

Det blir litt mer komplisert å svare deg mer presist når jeg ikke vet hvilke medisin det er snakk om. Det finnes jo også likemenn og informatører, samt forbund for ulike sykdommer hvor du kan be om hjelp.

Anonymous poster hash: b983a...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det generelle retningslinjer på dette eller opp til hver enkelt barnehage? Barnehagen til mine har gitt ulike medisiner ved behov opp gjennom, både mot allergi, infeksjoner og lignende. Aldri lagt ved skriv fra legen.

Anonymous poster hash: e4787...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss står det i vedtektene at de ikke gir medisin med mindre det er med dokumentert kronisk sykdom. Likevel gikk de med på å gi øyedråper etter en stund fordi det ikke var nok å gi utenom tiden i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Tåpelig. Barnet vårt har ved flere anledninger måttet få medisin i barnehagen. Vi har aldri måttet vise noe skriv fra legen når det gjelder disse. De som vi måtte ha resept for å få, der står det jo også forklaring fra apotek/lege utenpå medisinen med barnets navn, alder, hvor mye det skal ta og hvor lenge. De som måtte være reseptfrie, der (og i de andre tilfellene) hører de barnehageansatte på oss. Barnehagen skal jo være med på å passe på barnets helse, og det er dessverre ikke alle medisiner man kun kan ta to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan ikke pålegges å gi barna medisin da de faktisk står ansvarlig dersom noe skulle gå galt ifb med medisineringen. Ikke har de utdannelse ift dette heller så derfor kan dere ikke kreve at de skal gi medisinen. Når medisinen går utover antibiotika og øyedråper syns jeg det er riktig at foreldre kan komme innom og gi den selv. Særlig når den er omdiskutert som eks. stesolid (sterk epilepsimedisin) som i de fleste tilfeller skrives ut av lege ved feberkramper.

Anonymous poster hash: ecfe8...6a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går de ikke vel langt nå? Når legen har skrevet ut medisin, så har han en grunn til det, så nå overprøver de legen? Hvor står det i regelverket?



Anonymous poster hash: b9bc3...edd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Barnehagen kan ikke pålegges å gi barna medisin da de faktisk står ansvarlig dersom noe skulle gå galt ifb med medisineringen. Ikke har de utdannelse ift dette heller så derfor kan dere ikke kreve at de skal gi medisinen. Når medisinen går utover antibiotika og øyedråper syns jeg det er riktig at foreldre kan komme innom og gi den selv. Særlig når den er omdiskutert som eks. stesolid (sterk epilepsimedisin) som i de fleste tilfeller skrives ut av lege ved feberkramper.

Anonymous poster hash: ecfe8...6a8

Vel, det kan diskuteres. Vår avdeling i barnehagen har ansatt en dame som er utdannet som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan diskuteres. Vår avdeling i barnehagen har ansatt en dame som er utdannet som sykepleier.

Da har jo du flaks med din barnehage. Men det er jo slik at bhgansatte ikke kan pålegges å dele ut medisiner, så om dette er noe de ansatte i bhg er ukomfortable med og ikke vil gjøre, så er det sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jo du flaks med din barnehage. Men det er jo slik at bhgansatte ikke kan pålegges å dele ut medisiner, så om dette er noe de ansatte i bhg er ukomfortable med og ikke vil gjøre, så er det sånn.

Jeg har gitt et barn Stesolid ved et kraftig epilepsianfall. Jeg var ganske ung og uerfaren, hadde ikke reflektert over det store ansvaret barnehagen hadde tatt på seg. Barnet hadde aldri hatt et så kraftig anfall før at det hadde vært nødvendig å dempe det medisin.

Barnet endte opp med å få sterke smerter og endte på sykehuset for oppfølging. Kanskje var det luftbobler i sprøyten? Eller kanskje det var en normal reaksjon på det sterke anfallet? Ikke vet jeg, men det var en tøff opplevelse. Jeg var ikke kompetent for den type oppgave og det var det ingen av mine kollegaer som var heller. Arbeidsplassen min har etter denne episoden vært nøye med å følge lovverket og ikke ta på seg for stort medisinsk ansvar.

Anonymous poster hash: 9669a...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes rart ut at de kan gi medisinen hvis barnet får diagnosen,

Legen har jo skrevet ut medisinen, da kan vel barnehagen gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett må man vel ha sykepleier eller annen autroisasjon for å gi medisiner. Men jeg vet at folk i hjemmesykepleien bla. kan søke om dispensasjon slik at de kan gi det likevel. (Dog synes jeg det er rar de har lov til å gi dersom barnet får stadfestet en diagnose...)

Jeg skjønner det er frustrerende TS, jeg har selv vært barn som skulle ha masse kraftige medisiner, og det endte med at jeg måtte tas ut av barnehagen og havnet hos en dagmamma som var sykepleier(hun var nå et monster jeg har lyst å banke selv i voksen alder da men). Men som helsefagarbeider skjønner jeg også at barnehagen ikke vil ta på seg et ansvar de ikke har kompetanse for å håndtere. Kinkig situasjon, men tror jeg ville tatt en diskusjon sammen med lege og ledelsen i barnehagen for å komme til en løsning. Medisin må man ha.



Anonymous poster hash: f9ede...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglementet for å gi medisiner i bhg har blitt kraftig innskrenket de siste årene. Tidligere tok man stort sett i mot alt som var av medisiner, og gav barna disse uten noe opplæring. Nå har veldig mange barnehager fått inn i reglene at de ikke gir medisiner, utover alminnelige ting som øyedråper og hostesaft. Medisinering av barn er foreldrenes ansvar, og ikke noe de kan pålegge en barnehage å gjøre.

Det har også blitt mye strengere på mange sykehjem, der man nå krever at alle som skal dele ut medisiner må ha eget kurs om dette.

Feilmedisinering er noe som kan skje, og det kan oppstå alvorlige komplikasjoner som følge av dette. Det ansvaret ønsker ikke jeg å bli pålagt, som ansatt i bhg, og det kan heller ikke pålegges meg. Man kan også glemme å gi medisiner en dag, da man er mange om ansvaret, og misforståelser oppstår. En annen ting er oppbevaring av medisiner. Man må være helt 100% sikker på at ingen av barna får tak i medisinene.

http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Rutiner_for_medisinering_av_barn_i_barnehagen.pdf

Endret av Que_pasa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går de ikke vel langt nå? Når legen har skrevet ut medisin, så har han en grunn til det, så nå overprøver de legen? Hvor står det i regelverket?

Anonymous poster hash: b9bc3...edd

Dette har vel ingenting med overprøving å gjøre - men det faktum at barnehageansatte overhodet ikke har noen erfaring med, utdannelse til eller arbeidsinstruks som inkluderer å dele ut medisiner. Hva med den dagen når en ansatt har gjort noe feil og barnet ender opp med å bli skadet? Eller at man opplever dødsfall relatert til dette? Tror du da ingen vil rope høyt om "hvorfor fikk de ansatte lov til dette!!?"

Problemet er at en idag ikke kan inngå individuelle avtaler med barnehager da alle er underlagt offentlige reguleringer og lovverk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnehagen kan ikke pålegges å gi barna medisin da de faktisk står ansvarlig dersom noe skulle gå galt ifb med medisineringen. Ikke har de utdannelse ift dette heller så derfor kan dere ikke kreve at de skal gi medisinen. Når medisinen går utover antibiotika og øyedråper syns jeg det er riktig at foreldre kan komme innom og gi den selv. Særlig når den er omdiskutert som eks. stesolid (sterk epilepsimedisin) som i de fleste tilfeller skrives ut av lege ved feberkramper.

Anonymous poster hash: ecfe8...6a8

Stesolid er førstehjelp. Trenger ikke medisinkompetanse for å gi det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesolid er førstehjelp. Trenger ikke medisinkompetanse for å gi det

Jeg tror ikke førstehjelp betyr det du tror det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage sier de KAN hvis det er høyst nødvendig, men foretrekker absolutt å ikke gi noe som helst av medisiner. Tror nok de ville hatt et skriv fra legen, ja, og nøye instruksjoner. Fastlegen vår sier at barnehager absolutt ikke skal distribuere noe av medisin. Når ting skal tas tre ganger om dagen, er det bedre det blir morgen, ettermiddag, kveld, med få timer mellom de to siste, enn at bhg gir antibiotika for eksempel.

Hvorfor kan ikke legen gi barnehagen et skriv?

Anonymous poster hash: c9c9f...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...