Gå til innhold

Samboer i Forsvaret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

samboern min har akkurat fått seg fast stilling i Forsvaret, på Rena. Vi bor egentlig på andre siden av landet, i Norge Norge. Er det noen som har erfaring med det samme? Hvor ofte får dem perm? Jeg jobber som sykepleier og går en del ettermidagsvakter. Det går bra for nå, men jeg ønsker å få barn snart. er det noen andre sykepleiere som har erfaring med det samme, som feks jobber ettermiddag og natt, og mæ klare seg alene med barna ? Vi har ingen besteforeldre i nærheten til å sitte barnevakt heller :-(

Anonymous poster hash: a06fa...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff samboeren min hadde også slik jobb. Det værste var at de hadde sånn 4 årig rullering også, då han kunne aldri bli mer enn 4 år på et sted. Han fikk to betalte hjemreiser i mnd, men det er jo ikke nok. Han sluttet da vi fikk barn...

Klem til deg!

Anonymous poster hash: af3ae...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bo sammen med han på Rena? Hvilken stilling/grad har han? Er han grenader eller løytnant feks? Høres ut som en grenaderstilling om dere har vært samboere lenge men du står uten erfaring som forsvarsfrue. Om han jobber er det ikke perm, da er det vanlig ferie etter norsk lov i tillegg til at de får avspasere så og si all overtidsjobb. Jobber mye men får altså igjen for det. Er ikke sammenlignbart med soldaters permisjon.

Rena er litt ensomt, mye pendlere og ikke like sosialt som mange av nord områdene.

Uansett, dere må prate godt om dette og han må sette deg inn i hva jobben innebærer. Men det er ingenting å grue seg til, jeg har det ihvertfall helt fantastisk i forsvarstilværelsen og man får ta del i mye flott 😄

Anonymous poster hash: 20e6a...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bo sammen med han på Rena? Hvilken stilling/grad har han? Er han grenader eller løytnant feks? Høres ut som en grenaderstilling om dere har vært samboere lenge men du står uten erfaring som forsvarsfrue. Om han jobber er det ikke perm, da er det vanlig ferie etter norsk lov i tillegg til at de får avspasere så og si all overtidsjobb. Jobber mye men får altså igjen for det. Er ikke sammenlignbart med soldaters permisjon.

Rena er litt ensomt, mye pendlere og ikke like sosialt som mange av nord områdene.

Uansett, dere må prate godt om dette og han må sette deg inn i hva jobben innebærer. Men det er ingenting å grue seg til, jeg har det ihvertfall helt fantastisk i forsvarstilværelsen og man får ta del i mye flott 😄

Anonymous poster hash: 20e6a...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykehus på Elverum, mange av de fast ansatte i Rena Leir bor der. Ca 4-5 mil til Rena fra Elverum. Stort sykehus der, også, så sikkert ikke problem å få seg jobb for deg.



Anonymous poster hash: 23f93...5db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har vært "Forsvarsfrue" i mange år, så svarer deg etter beste evne :) Hvor ofte de får perm vil jo komme an på hvor mye han jobber (mye OT = avspasering eller overtidsbetaling, oftest det første), og hvor mange feriedager han har igjen. Er det ikke øvelse så har han jo vanlig helgefri.. Når mannen jobber i Forsvaret så er det erfaringsmessig sjanseløst å selv ha turnusjobb om man får barn og man bor et sted uten familie. Vi har barn og har bodd både i nord og sør uten familie, og jeg kan kun jobbe innafor barnehagens åpningstider.. Og da helst 8-16 for å unngå sykelig lang dag for barnet i barnehagen.

Det er 3 mil fra Rena til Elverum, og vil anbefale dere å søke bolig på Elverum da det er flere jobbmuligheter for deg der. Da har du muligheter til å søke jobb både i Elverum og forsåvidt Hamar som er 3 mil unna, litt mer sentralt med andre ord :)

Det ER tøft å være medflytter, men vi er mange - vit det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Hamar et annet alternativ som bosted?



Anonymous poster hash: 967ab...fd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Er ikke Hamar et annet alternativ som bosted?

Anonymous poster hash: 967ab...fd8

Kjøretiden mellom Hamar og Rena leir er en hel time hver veg, så med mindre dere synes det er kjempegreit å bruke veldig mye tid på kjøring, ville jeg bosatt meg nærmere. Synes Elverum høres ut som en god idé, da det er sykehus både på Elverum og på Hamar. Dessuten er det jo omsorgstjenester i alle kommuner, der det også trengs pleiere. Åmot kommune (der Rena ligger) kan jo også ha sykepleierbehov, i tillegg til Elverum, Hamar og Løten (midt mellom Hamar og Elverum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretiden mellom Hamar og Rena leir er en hel time hver veg, så med mindre dere synes det er kjempegreit å bruke veldig mye tid på kjøring, ville jeg bosatt meg nærmere. Synes Elverum høres ut som en god idé, da det er sykehus både på Elverum og på Hamar. Dessuten er det jo omsorgstjenester i alle kommuner, der det også trengs pleiere. Åmot kommune (der Rena ligger) kan jo også ha sykepleierbehov, i tillegg til Elverum, Hamar og Løten (midt mellom Hamar og Elverum).

Vi bor i Hamar, og min samboer jobber på Rena. Går helt fint med kjøretiden, sier han.

Anonymous poster hash: 368eb...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i nord-områdene, og min mann jobber i Forsvaret. Men vi bor nært leiren (ikke i forsvarsbolig, men har kjøpt) og jeg kjører en time ca til jobb selv. For oss var det naturlig gjøre det slik, da han uansett har en mer krevende jobb og mye lengre arbeidsdager. Når han har vakt feks eller øvelse, synes jeg det blir feil at han skal kjøre to timer til og fra. I tillegg er det viktig for meg og at vi bor nært nettverket vi har i Forsvaret, for meg er det mye større enn det jeg får via jobb og da hadde vi blitt for isolerte om vi hadde bodd en time unna.

Anonymous poster hash: 20e6a...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til som en bi-koentar til AB over at det er vanvittig mye bedre nettverk i nord enn i sør! Iallefall på Setermoen :) Der er det knallbra å bo, selv om familien kanskje er langt unna.. Her i sør erfarer jeg at man må jobbe mye mer for å opprette nettverk enn nordpå, siden det er så mye større område her.. Så når dere flytter sørover anser jeg det som ett fett å bo på Elverum eller Rena ift. nettverk, her gjelder det å ordne seg selv på alle måter. På Setermoen er det som sagt et mye mer åpent miljø.. Så akkurat DET blir irrelevant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lettere nord enn sør, men helt irrelevant er det jo ikke. Men kan hende det er like gode sjanser for nettverk i Elverum? Uansett, det er mange forskjellige skjebner i forsvarsboligene og selv om mange pendler finner du også de barnefamiliene som slår seg litt til ro.

Men det kan man uansett kjenne på, søk på bolig der det virker best til å begynne med og om det ikke fungerer helt kan dere søke ny bolig en annen plass neste runde 😊 hvor ble det av TS forresten?

Anonymous poster hash: 20e6a...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! Takk for mange gode tips! Er som sakt veldig usikker på hvordan dette blir å gå.. Er veldig redd for at blit jeg mye alene. Jeg skal bo i nord i første omgang, så får vi se om jeg flytter. Har en fin jobb og familie her. Har hørt at dem kan bli flyttet rundt i landet? Der Forsvaret trenger dem.. så kanskje han blir flyttet til Setermoen / Skjold, hvis han ønsker seg dit?. Men vet ikke hva sannsynligheten for det er.

Anonymous poster hash: a06fa...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...