Gå til innhold

Er det normalt at foreldre sier jeg elsker deg til barna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne debatten har vært tatt her tusen ganger. Noen sier "elsker deg" til barna sine, andre sier "glad i deg". Er det mer å si?

Jeg mener også at de to utsagnene forteller barnet det samme: Forelderen elsker/er glad i barnet sitt. Det er det viktigste for barnet å vite!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SunflowerPenguin

Ná er ikke jeg interessert i á lese hele denne tráden her, sá jeg háper at jeg ikke repeterer noe andre har sagt allerede.

Jeg tror det er veldig forskjellig fra person til person, samtidig som at det kommer an pá hva du er oppvokst med, om du har et godt og naert bond til foreldrene dine, o.s.v... For dem som ikke har et godt familie bánd vil det virke saert á hóre eller á si jeg elsker deg eller jeg er glad i deg.

Angáende hvordan det er i Engelsk talende land sá blir setningen "I Love you" brukt for á utrykke det som Jeg Elsker Deg men ogsá som á utrykke det som Jeg Er Glad I Deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er feil. Man kan si at man elsker barna sine og foreldrene sine. OM dem, men ikke til dem.

Jeg syns Jeg elsker deg er mer naturlig mellom noen i et forhold. Derfor sier jeg Jeg elsker deg til mannen min, men Glad i deg til ungene.

Anonymous poster hash: 01b94...6fe

Du likestiller kjærligheten man har til foreldre med mors/fars-kjærligheten? Og den kjærligheten skal man ikke uttrykke like sterkt som til en partner? Det forstår jeg ikke.

Barna mine er de eneste menneskene i livet mitt jeg elsker uendelig høyt og betingelsesløst. Og jeg har behov for å vise dem og fortelle dem det også, ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så ble jeg aldri vist at jeg var høyt elsket blant mine foreldre. Det er noe jeg er veldig bitter på den dagen i dag. Men en ting som forandres er at jeg har barn og viser høyt mine elskede unger hvor mye kjærlighet jeg har til dem og at jeg elsker dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det til barna mine jeg og. Man elsker jo barna sine og da burde det ikke være noe galt å si det. Man mener jo det ikke på samme måte til barna, som man mener det til samboeren/mannen/konen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg at det har blitt vanlig å benytte seg av svulstige ord og uttrykk til barn i dag. Å si til barna at du elsker dem, er en del av dette. Folk dulleprater for mye med/om ungene sine for tiden. "Jeg elsker deg, vennen min", "Du er sååå fantastisk, lille vennen min", er vanlig å høre blant småbarnsforeldre. Jeg har ikke noe i mot å si fine ting til ungene altså, men det er den overdrevne bruken av store ord og uttrykk i hverdagstalen jeg irriterer meg over.

I tillegg kommer bruken av ord som "englemamma", eller "englepappa eller "nå er du en engel i himmelen, lille vakre deg" i forbindelse med dødsfall. Det blir litt samme greia.

Hva er det som gjør at folk uttrykker seg slik? Har det å gjøre med den statusen barna har fått i vårt samfunn i dag? Jeg kan bare ikke forstå hvorfor folk har fått så stort behov for å benytte seg av et slikt overdrevet språk. Hva er galt med å ganske enkelt si til barna, at du er glad i dem, at de er flinke osv.?

Anonymous poster hash: a9c59...800

For er stakkarslig skadet menneske du er. Hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 8421f...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene mine sier "jeg er glad i deg" - men jeg vet jo at de elsker meg. Men jeg husker at jeg som ung hadde noen rare tanker urndt det der;)

Jeg trur at om jeg noen gang får egne barn, vil jeg si "jeg elsker deg" til dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg sier det kun til hverandre, fordi vi mener det er en blanding av å være glad i noen og å ville ha sex med noen :P

Men det er bare noe vi har bestemt oss for, for å beholde noe spesielt som er bare vårt ord.

Anonymous poster hash: 7cd74...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med alenemamma, vi sa glad i deg.

Var ekstremt stort å si elsker deg første gang jeg sa det til noen.

Min mann vokste også opp med glad i deg. Jeg og mannen min sier elsker deg til hverandre. Sier både glad i deg og elsker deg til barna våre. Føles naturlig. :) Elsker barna, bare på en annen måte enn mannen.

Anonymous poster hash: 4bffb...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt "glad i deg" til ungene, helt til minsten begynte å si "jeg elsker deg mamma" da måtte jeg jo bare svare det samme tilbake. Men jeg bruker mest "glad i deg" selv om jeg selvsagt elsker de over alt på denne jord. Men alikevel så er det kun partneren jeg føler det er riktigst å si det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for noen få uker siden var det en tråd om AKKURAT det samme, skjer med å lage nye tråder om det samme heeeeele tida...



Anonymous poster hash: f62c3...65b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fotballflue

Foreldrene mine har aldri sagt at de elsker meg, men at de er glad i meg. Jeg legger egentlig mer i det at noen sier de er glad i meg, fremfor at de elsker meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan si at man elsker sminke, mat, dyr osv... Men ikke at man elsker barnet sitt?

Jeg elsker barnet mitt over alt på jord, og sier det uten problem til han.

At du synes det er rart/ekkelt er fordi du har et usunt forhold til det begrepet når det kommer til barnet ditt.

For meg/far er det helt normalt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sjokolade, kaffe, fine klær og en god sofa.

Jeg er glad i min datter. Og det får hun høre hver dag. Mamma forteller meg ofte at hun er glad i meg. Og jeg ble ofte fortalt i oppveksten at den kjærligheten man har til sine barn er i en helt annen liga. Og det forteller jeg ofte til min datter.

Edit: Det spiller liten rolle om man sier man elsker sine barn eller er glad i sine barn. Så lenge de får høre det ofte og det følges opp med handlinger, slik at de forstår;)

Endret av Amens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men forskjellen er vell at i disse landene har de ikke en egen måte å si "Glad i deg"?

På engelsk f.eks brukes "Love you" som både elsker deg og glad i deg. Samme i Sverige der Älskar dig brukes som begge deler.

I tyskland har man "Ich hab dich lieb" som betyr jeg er glad i deg.

Anonymous poster hash: cc084...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det å si at man elsker barnet sitt er da ikke uvanlig? Man elsker barnet sitt over alt på jord, og vil jo gjerne at barnet skal vite det! Det er da flere som gjerne sier til barnet sitt ved leggetider at de elsker det, og at de alltid må være snille og gode. Noen barn vil kanskje bruke ordet elske i "overdreven" forstand, og ha en lav terskel på det å fortelle folk at de elsker dem. Men barna har uansett bare godt av å få høre foreldrene si at de blir elsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, når ble det galt å si at man elsker barnet sitt og kysse dem på munnen? Hvis dere oppriktig mener at det er ekkelt, så vil jeg heller si at det er noe galt med hodet deres, som får det til å bli ekkelt. Kysser og koser som bare det på ungen min, og sier at jeg elsker henne så ofte som jeg vil. Helt greit at alle har forskjellige måter å vise kjærlighet og omsorg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...