Gå til innhold

Er det normalt at foreldre sier jeg elsker deg til barna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest paramount

Denne debatten har vært tatt her tusen ganger. Noen sier "elsker deg" til barna sine, andre sier "glad i deg". Er det mer å si?

Nei egentlig ikke :) Enhver får si det som føles mest normalt...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en tospråklig familie, så på engelsk bruker jeg "I love you" mens på norsk blir det mest naturlig for meg å si "glad i deg". Hva andre sier bryr jeg meg ikke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre sier det til meg.

Føler det er nesten litt rart å ikke si det, for man sier jo "elsker deg" til kjærester, og barn betyr vel mer enn en kjæreste igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier til barna mine nesten daglig at jeg elsker dem. For det gjør jeg, så mye at hjertet mitt kunne briste :)



Anonymous poster hash: a5401...361
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mamma,(snur hodet mitt med begge sine små hender),jeg elsker deg til stjerner og tilbake,jeg elsker deg til hjemmet våres(?!?),jeg skal kjøpe deg hello kitty når jeg blir stor,du er pen". Dette får jeg høre hver dag av begge småbarna. Hvordan ville du svart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke jeg elsker deg til barna, jeg sier jeg er glad i deg i mange forskjellige varianter. Jeg kysser dem ikke på munnen heller.



Anonymous poster hash: e9b4b...2ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er gal!

Din avatar ser akkurat ut som den gjengse KG-"mann"? Langt hår og i det hele tatt...

Anonymous poster hash: fd6e3...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mamma,(snur hodet mitt med begge sine små hender),jeg elsker deg til stjerner og tilbake,jeg elsker deg til hjemmet våres(?!?),jeg skal kjøpe deg hello kitty når jeg blir stor,du er pen". Dette får jeg høre hver dag av begge småbarna. Hvordan ville du svart?

-"mamma elsker deg, vennen" også mene det i handlinger hver dag.

Anonymous poster hash: fd6e3...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mamma,(snur hodet mitt med begge sine små hender),jeg elsker deg til stjerner og tilbake,jeg elsker deg til hjemmet våres(?!?),jeg skal kjøpe deg hello kitty når jeg blir stor,du er pen". Dette får jeg høre hver dag av begge småbarna. Hvordan ville du svart?

-"mamma elsker deg, vennen" også mene det i handlinger hver dag.

Anonymous poster hash: fd6e3...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ung mor/white trash ting å si ja....

Anonymous poster hash: 6e02b...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ung mor/white trash ting å si ja....

Anonymous poster hash: 6e02b...4cd

Svaret på alt for sånne gamle bitre kjerringer som deg. Forutsigbar er dere i hvert fall.

Anonymous poster hash: 8421f...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mest naturlig å bruke "glad i" når jeg snakker med barna, og det er det jeg bruker aller mest. Men når seksåringen proklamerer "Jeg eeeelsker deg, mamma!", så svarer jeg jo med samme mynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har merket meg at det har blitt vanlig å benytte seg av svulstige ord og uttrykk til barn i dag. Å si til barna at du elsker dem, er en del av dette. Folk dulleprater for mye med/om ungene sine for tiden. "Jeg elsker deg, vennen min", "Du er sååå fantastisk, lille vennen min", er vanlig å høre blant småbarnsforeldre. Jeg har ikke noe i mot å si fine ting til ungene altså, men det er den overdrevne bruken av store ord og uttrykk i hverdagstalen jeg irriterer meg over.

I tillegg kommer bruken av ord som "englemamma", eller "englepappa eller "nå er du en engel i himmelen, lille vakre deg" i forbindelse med dødsfall. Det blir litt samme greia.

Hva er det som gjør at folk uttrykker seg slik? Har det å gjøre med den statusen barna har fått i vårt samfunn i dag? Jeg kan bare ikke forstå hvorfor folk har fått så stort behov for å benytte seg av et slikt overdrevet språk. Hva er galt med å ganske enkelt si til barna, at du er glad i dem, at de er flinke osv.?



Anonymous poster hash: a9c59...800
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å si det til barna sine. Det er ikke bare viktig at de føler seg elsker, men også at det ikke er farlig å si at man elsker noen. Det finnes utrolig mange måter å elsker på. Vi nordmenn er altfor dårlig til å uttrykke kjærlige følelser.



Anonymous poster hash: cc084...8f1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten har vært tatt her tusen ganger. Noen sier "elsker deg" til barna sine, andre sier "glad i deg". Er det mer å si?

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt ung mor/white trash ting å si ja....

Anonymous poster hash: 6e02b...4cd

Jeg har 7 års universitetetsutdanning og fikl barn etter at jeg fylte 30. Kan ikke se at noe av det skulle gjøre at jeg ikke ville fortelle ungene mine at jeg elsker dem.

Anonymous poster hash: d196f...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg at det har blitt vanlig å benytte seg av svulstige ord og uttrykk til barn i dag. Å si til barna at du elsker dem, er en del av dette. Folk dulleprater for mye med/om ungene sine for tiden. "Jeg elsker deg, vennen min", "Du er sååå fantastisk, lille vennen min", er vanlig å høre blant småbarnsforeldre. Jeg har ikke noe i mot å si fine ting til ungene altså, men det er den overdrevne bruken av store ord og uttrykk i hverdagstalen jeg irriterer meg over.

I tillegg kommer bruken av ord som "englemamma", eller "englepappa eller "nå er du en engel i himmelen, lille vakre deg" i forbindelse med dødsfall. Det blir litt samme greia.

Hva er det som gjør at folk uttrykker seg slik? Har det å gjøre med den statusen barna har fått i vårt samfunn i dag? Jeg kan bare ikke forstå hvorfor folk har fått så stort behov for å benytte seg av et slikt overdrevet språk. Hva er galt med å ganske enkelt si til barna, at du er glad i dem, at de er flinke osv.?

Anonymous poster hash: a9c59...800

For min del handler det om at jeg vil at barnet mitt skal vite akkurat hva jeg føler for ham. Jeg elsker ham faktisk, og jeg er så stolt av ham at hjertet mitt nesten sprekker og for meg er han helt fantastisk. Dette er noe ALLE barn burde få høre, og oppleve at er sant, fra sine foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå en voksen jente, og min mor sier alltid at hun elsker meg. Min far er litt mer tilbakeholden, men han uttrykker sjelden følelser (dog har jeg aldri vært i tvil om at han også elsker meg, selvfølgelig). Jeg er oppvokst med det og for meg faller det helt naturlig, selv om jeg skjønner at det for andre kan være rart, og at frasen skal være forbeholdt sin "significant other". Selv sier jeg "elsker deg/dere" til mine foreldre, og til min kusines unge datter som jeg har et nært forhold til, og for meg er det naturlig og fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også at jeg elsker barna mine, mens min mor sa alltid at hun var glad i meg. For min del har det samme betydning. Tidene forandrer seg og folk må få kjenne på det selv, hva de ønsker å si. Ingen av delene er "rart", i mine øyne.

Anonymous poster hash: d8274...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...