Gå til innhold

Hvor mange fritidsaktiviteter har din unge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De to eldste har ikke noe nå. Hadde tre på fotball. De trener hjemme eller svømmer etter skolen. Yngstemann går på fotball for å ha kondistrening og så driver han med skyting. Storkoser seg med det.



Anonymous poster hash: a2b8e...53f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldstemann holder på med hest og er i stallen flere ganger i uken. Her må vi hente, noe som tar ca 20 min hver vei.

Mellomste holder på med to idretter, dvs trening og kamper ca fem ganger i uken, her kjører og henter vi,

Minstemann holder bare på med fotball, det er som oftest en gang i uken.

Vi et i tillegg begge to trenere for barna vår på hvert vårt lag.

Dette vil si at det er sjeldent en dag uten bringing/henting. De dagene det ikke er Moe har vi som oftest huset fullt av barn, eller det er kjøring til venner.

Nå bor sånn at vi må kjøre pga dårlig vei mtp sikkerhet og dårlig bussforbindelse.

Det er travelt, men det er en periode og vi synes det er viktig å følge de opp, bli kjent med venner og foreldrene.

Jeg synes faktisk alderen hvor de ikke la seg tidlig lenger, og voksen-tiden på kvelden forsvant, var verre.

Kjære ts, dette er bare begynnelsen, det blir travlere. Jeg velger å se på det som positiv travelhet. Vi har valgt å få barn ig da hører oppfølgingen med. Kurdos til deg som følger opp barnet ditt, det finnes mange som ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 45b01...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 barn.

10 år:

Fotball

Svømming

Piano

Speider

Ski

13 år:

Fotball

Svømming

Karate

Ski

Speider



Anonymous poster hash: b6daa...e93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks barn. Hun på halvannet går på musikkgruppe, ellers er det heldigvis lite på programmet for de to yngste.

Jenta som nettopp har startet på skolen, spiller tverrfløyte en gang i uka og danser ballett to ganger.

Det andre barneskolebarnet spiller fotball (to treninger i uka) og obo, og er med på speider'n.

Den ene ungdommen spiller piano, og bruker nesten all fritiden sin på fotball. Det er vel trening/kamp 5-6 ganger i uka.

Den andre ungdommen spiller cello- en spilletime i uka og en del samspill utenom. Hun danset i mange år og var aktiv i friidrett, men de to tingene måtte hun legge på hylla da det ble travlere på skolen.

I tillegg går de tre eldste på fløyte i forbindelse med skolen, og de to eldste synger i skolekoret. Men dette foregår jo i skoletiden eller rett etter skoleslutt, så det blir lite ekstra på oss foreldre (unntaket er i konsertsesongen eller ved turer osv, men ingenting fast).

Mannen min og jeg spøker om at vi bor i bilen, men vi gjør det jo med glede. De går en del til og fra selv, og så kjører vi når det trengs eller passer best. Det er litt stress til tider, men jeg synes ikke egentlig det er slitsomt- vi er vant til å ha det sånn. Men jeg har satt på bremsene nå, også for førsteklassingen som kommer gledesstrålende hjem med lapper om både kor og håndball og alt mulig. Utgangspunktet er at det holder med en fysisk aktivitet og en musikkaktivitet (at det har blitt to musikkaktiviteter for de eldste handler litt om at det tilbudet som gis i forbindelse med skolen nesten er for godt til å la være, så da ble det sånn). De skal ha tid til lekser og avslapning og plikter også. Og det de er med på skal følges opp skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 3,5 går på dans en gang i uken. :) Hadde det vært opp til henne, hadde hun gått på dans hver dag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset har vi tre barn tilsammen.

Ene barnet bor fast hos oss. Hun går på dansing. To av barna bor her annenhver uke. Eldste barnet går på karate to ganger i uka. Det andre barnet går på svømming.

Mer nok å følge opp synes vi 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere av dere har unger med mange ulike aktiviteter, mens andre ikke har noe. Datteren vår trives godt med det hun driver med nå, så det er grunnen til at jeg "holder ut". Jeg er klar over at det blir bare mer med årene fremover, gruer meg allerede til det :(

Hvordan gjør dere det med middagen de dagene ungen må kjøres til og fra en aktivitet? Jeg har ikke mer enn 20 min på å lage middag de dagene, og kanskje 30 min på å spise den. Jeg er veldig opptatt av at maten skal lages fra bunn og være sunn, jeg stresser mye grunnet dette. Pleier innimellom å lage noe en dag i forveien, men da må jeg stå lenge på kjøkkenet dagen i forveien.

Det er selvfølgelig ikke noe jeg burde klage over, men jeg synes det blir mye og det sliter meg ut.

TS

Anonymous poster hash: 12af4...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke begynne med faste aktiviteter før de begynner på ungdomsskolen. Frem til det leker de med andre unger, vi går i svømmehallen osv.

Anonymous poster hash: 3ad86...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mer enn 20 min på å lage middag de dagene, og kanskje 30 min på å spise den.

Anonymous poster hash: 12af4...2df

50 minutter til å spise og lage middag er da mye. Bruker dere virkt en hel halvtime på å spise? Tror aldri mine barn går sittet så lenge ved bordet en hverdag.

Planlegger man på forhånd tar det da ikke lang tid å lange middag. Salat hakkes fort. Litt coscos står og trekker. Fisk trenger ikke lang tid, så lenge den ikke er frossen.

Anonymous poster hash: 73673...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke begynne med faste aktiviteter før de begynner på ungdomsskolen. Frem til det leker de med andre unger, vi går i svømmehallen osv.

Anonymous poster hash: 3ad86...9e8

Ungdomsskolen?

Her foregår mye av det sosiale på ulike aktiviteter. De treffer venner og har felles interesser. Jeg har innsett at når barna når en viss alder er ikke vi de de vil tilbringe mest tid med. Sånn skal de også være synes jeg.

En utelukker også en del aktiviteter hvis de ikke får begynne før de er 12/13 år.

Er dette pga at de ikke vil, eller ikke får lov?

Anonymous poster hash: 45b01...7a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er unødvendig. De kan leke med ungene i nabolaget.

Anonymous poster hash: 3ad86...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er unødvendig. De kan leke med ungene i nabolaget.

Anonymous poster hash: 3ad86...9e8

I vårt nabolag er det ingen unger p leke med, nettopp fordi de også er på sine organiserte fritidsaktiviteter. Her vi bor har alle ungene, minst 1 aktivitet på fritiden, mange har flere. Jeg synes også at det foregår mye sosialt på disse aktivitetene, min datter har fått flere venner her, samtidig som jeg selv merker at hun stortrives med opplegget. Dette er hovedgrunnen til at jeg "holder ut". Det hadde selvfølgelig vært fint om ungen min kunne leke med de andre ungene i nabolaget, slik vi gjorde i vår barndom. Jeg er ikke vokst opp med organiserte fritidsaktiviteter, men jeg har fått inntrykk av at "den tid er forbi". Jeg tar selvfølgelig med meg datter til svømmehall, museer, lekeland osv. i helgene i tillegg til fritidsaktiviteter i hverdagen. Det gjør vi jevnlig, men synes det er langt mindre slitsomt, og mer kos for meg som forelder :)

Anonymous poster hash: 12af4...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tre barn og de har hatt to aktiviteter... fotball og ski, så en vinter og en sommeraktivitet. Men nå har eldstemann blitt 11 år og da er fotballen blitt helårsidrett. Da er det mye med fire treninger i uka pluss skirenn i helgene! Så vi løser dette med at frem til påske får han velge seg 1 av de to fotballtreningene ibuka å gå på. Kjenner jeg irriterer meg grenseløst over overivrige fotballtrenere, barna kommer til å være lei fotball når de blir 17-18 år! Ja til allsidighet. ..men det er en annen debatt! Men TS, du kan jo kutte svømmingen og heller dra å svømme sammen noem helger av og til?

Hvis man ikke følger opp på treninger skal man heller ikke delta i en lagsport..:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring går på kor en gang i uken, og det synes jeg holder ... jeg har ikke lappen og kan ikke kjøre til aktivitetene. Hvis hun vil ha flere aktiviteter, f.eks. pga. venner, så er jeg helt åpen for det, men da må det være i gåavstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste spiller i 2 korps. Blir noen øvinger og konserter i løpet av ett år. Og så begynner han med svømming igjen rett etter jul, men det er bare for 12 uker.

Yngste spiller gitar og er med i ungdomsgruppa.

Her er ungene blitt så store at det er de som ordner middag på "stressdagene". Andre ganger spiser vi middag sentrum fordi vi bare rekker noen skiver i mellom skole/jobb og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man ikke følger opp på treninger skal man heller ikke delta i en lagsport..:-)

Tja..der kan vi være enig om å være uenig i denne saken. Kanskje etter jul, men nå før jul npr hele fotballaget minus to stk også deltar på to skitreninger og går et skiren i uka, synes jeg det kunne holdt med en fotballtrening pr. Uke til f.eks. februar/mars. De spiller likevel fotball hver dag i frikvarterene på skolen. Fire treninger og et skirenn i uka synes jeg er for mye for en tiåring. Man skal ha tid til skolearbeid og familieliv også. Men man har jo forskjellige meninger. Vi velger å sette grensa med tre treninger og et renn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har alle fått prøve mye forskjellig, både tre og fire aktiviteter om gangen hvis det har latt seg gjøre. De har alle endt opp med noen få aktiviteter til slutt, når de har funnet ut hva de har lyst å satse på. Kan legge til at de stort sett går/har gått på organiserte aktiviteter sammen med kamerater - det er gjerne der de møtes.

16 åringen trener nå med KRIK (kristen idrettskontakt) en gang i uka og går på teater på kulturskolen en gang i uka. I sommerhalvåret kjører han bilcross - for moro skyld. Inntil for kort tid siden trente han også taekwondo, men han sluttet nå i høst pga at det ble for mye med taekwondotrening 3 ganger uka, seminarer i helgene og cuper i inn -og utland. Å driver idrett når nivået blir stort og treningene øker lar det seg vanskelig kombinere med særlig mye annet. Så han måtte ta et valg. Nå er han fornøyd, med roligere uker og bedre tid til skole og kjæreste. Skulle han fortsatt med taekwondo måtte han altså ha sluttet med det andre.

11 åringen spiller hardingfele på kulturskulen, trener håndball om vinteren/fotball om sommeren og går på speideren. Dette har han gjort i mange år. Han har også danset i mange år, men sluttet i høst for han ville ha bedre tid til kamerater.

De andre er flyttet hjemmefra, men det har gått mye i fotball, dans, riding, svømming, turn og instrumentopplæring opp igjennom årene.

Når det gjelder kjøring kommer en langt ved å planlegge samkjøring. For 11 åringen for eksempel, deler vi på å kjøre til og fra treninger til fotball og håndball + speideren (som er annen hver uke). Felespilling er samme dag som det er tilbud om leksehjelp på frivilligsentralen. Han går da dit, spiser suppe eller grøt og gjør litt lekser før han går på kulturskolen. Så går han tilbake på frivilligsentralen, gjør ferdig leksene og/eller spiller spill (leksehjelpen er åpen i 3 timer) før han går hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare eldstemann (6 år) som har fritidsaktiviteter. Han spiller fotball en gang i uka og det er det.

Jeg synes barn har altfor fulle dager. De har nesten ikke tid til frilek, hele tiden deres skal organiseres. Det er allerede mange timer på skole og SFO eller i barnehage og så skal de i tillegg bruke opptil ettermiddager i uken på organiserte aktivteter. Barn trenger mer tid til å finne på ting selv, til frilek med andre og ikke minst til ro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine går på dans en dag i uka. Og elstemann har kulturskole, men vi slipper å kjøre for læreren kommer til skolen her vi bor. Det er nok for våre barn akkurat nå. De skal jo rekke å gjøre lekse og være sammen med venner.

Regner med at den eldste kommer til å ha to aktiviteter i løpet av neste år. Han vurderer enten ekstra dansetime eller å begynne med et til instrument på kulturskolen.

Anonymous poster hash: cd9ed...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...