Gå til innhold

Oppdragelse. Hva er bra og hva er dårlig oppdragelse?


Version 2.0

Anbefalte innlegg

Ser utallige ganger at mange i ulike tråder nevner god eller dårlig oppdragelse. Men hva innebærer egentlig disse definisjonene?

Hva er god oppdragelse i dine øyne? Hva er dårlig oppdragelse?

Hvilken oppdragelse gir du dine egne barn, eller eventuelt tror du vil gi til dine fremtidige barn?

Hva er de viktigste verdiene du lærer ditt/dine barn?

Hvilke metoder har du brukt når det kommer til utagering/trass/etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si, men jeg tror nesten det må bli det enkleste svaret. Belønning i stedet for straff. Lære barnet at de har rett på egne meninger og kan uttrykke de, men må respektere andres. Har ikke barn selv, så vet jo selvfølgelig ikke hvordan dette blir i praksis :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppdragelse: følge regler; ta hensyn til andre; vanlig høflighet som å hilse, si hade, sitte og spise fint ved bordet.

Våre metoder: masse ros for god oppførsel, miste goder ved dårlig oppførsel, ved trass/hyling blir man sendt på rommet til man har roet seg ned og kan oppføre seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er resultatet, evnen til å resonerer og handle, som avgjør om oppdragelsen man får er god eller dårlig.

Anonymous poster hash: 508cd...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utallige ganger at mange i ulike tråder nevner god eller dårlig oppdragelse. Men hva innebærer egentlig disse definisjonene?

Hva er god oppdragelse i dine øyne? Hva er dårlig oppdragelse?

Hvilken oppdragelse gir du dine egne barn, eller eventuelt tror du vil gi til dine fremtidige barn?

Hva er de viktigste verdiene du lærer ditt/dine barn?

Hvilke metoder har du brukt når det kommer til utagering/trass/etc?

Faste grenser og vennlighet. Å lære barnet selvstendighet og tillit til at det selv klarer - samtidig gi en trygghet på at vi alltid er der.

Anonymous poster hash: 43299...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for andre mennesker, uansett hvilke folk det er.

Høflighet.

Unger blir som foreldre.

Å snakke nedsettende om andre, så barna hører på, er fy fy.

Uansett hvilke forhold man har til div fammedl, omtal de aldri negativt så unger hører på.

Eks. rasisme, det begynner ved middagsbordet hjemme blant de voksne



Anonymous poster hash: 41582...d7a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respekt for seg selv og andre, høflighet, å være snill men streng med dem, gi dem mulighet til å gro, være seg selv, uttrykke seg, men samtidig sette grenser og lære dem rett fra galt. Lære dem godhet,mot seg selv og andre, lære dem å verdsette og utnytte sitt intellekt, og sine talenter men aldri være arrogant.



Anonymous poster hash: a0499...e5b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir datteren vår uendelig mye kjærlighet, nærhet, lytter til henne og setter grenser. Hun er en veldig omsorgsfull, snill og høflig liten jente.



Anonymous poster hash: 5d929...dff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppdragelse: Ta hensyn til andre, vente på tur, kunne argumentere og stille spørsmål ved autoriteter.

Dårlig oppdragelse: Barna gjør som de vil og de voksne lar dem uten å sette noen grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fri barneoppdragelse er en dårlig oppdragelse synes jeg.



Anonymous poster hash: 94663...657
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klok tekst om barn og oppdragelse..

Hvis et barn lever med kritikk lærer det å fordømme. Hvis et barn lever med fiendskap, lærer det å slåss. Hvis et barn lever med spott, lærer det å bli sky. Hvis et barn lever med skam, lærer det å føle skyld.

Hvis et barn lever med toleranse, lærer det å bli tålmodig. Hvis et barn lever med oppmuntring, lærer det tillit. Hvis et barn lever med lovord, lærer det å verdsette. Hvis et barn lever med ærlighet, lærer det å bli rettferdig. Hvis et barn lever med trygghet, lærer det å tro. Hvis et barn lever med anerkjennelse, lærer det å like seg selv. Hvis et barn lever med bifall og vennskap, lærer det å finne kjærlighet i verden.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av hva jeg syns er viktig:

- Kjærlighet, ros og interesse for barnet.
Barn trenger å høre når de har gjort noe bra, og ofte trenger de hundre po
sitive ord for å glemme et negativt. Å ha interesse er noe av det viktigste, sånn at du kan bygge den opp og utvikle ungen din i den retningen. For eksmepel hvis ditt barn et musikk interessert og du viser interesse for det, kan du finne ut av at du kanskje skulle kjøpe ungen din en gitar, sende på kurs eller annet.

- Lære ungen å leve uten deg.

Det viktigste er kjærlighet og nærhet til foreldrene, men dine barn skal være selvstendige individer en dag og du som foreldre har ansvar for å forberede dem for samfunnet.

- vise at det er en forskjell på barn og voksen.

For at ungen din skal være selvstendig, så må den selvfølgelig få lov til å bestemme mye selv! Men DU er den vokse, ikke barnet! Du tar den siste avgjørelsen fordi, ja, du vet faktisk at det beste er å legge seg tidlig, pusse tenner hver dag, spise sunt og så videre.

Gjennom den respekten du bygger for deg selv og viser tilbake til ditt barn lærer du barnet å respektere andre også!



Anonymous poster hash: 0ea10...405
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av hva jeg syns er viktig:

- Kjærlighet, ros og interesse for barnet.

Barn trenger å høre når de har gjort noe bra, og ofte trenger de hundre positive ord for å glemme et negativt. Å ha interesse er noe av det viktigste, sånn at du kan bygge den opp og utvikle ungen din i den retningen. For eksmepel hvis ditt barn et musikk interessert og du viser interesse for det, kan du finne ut av at du kanskje skulle kjøpe ungen din en gitar, sende på kurs eller annet.

- Lære ungen å leve uten deg.

Det viktigste er kjærlighet og nærhet til foreldrene, men dine barn skal være selvstendige individer en dag og du som foreldre har ansvar for å forberede dem for samfunnet.

- vise at det er en forskjell på barn og voksen.

For at ungen din skal være selvstendig, så må den selvfølgelig få lov til å bestemme mye selv! Men DU er den vokse, ikke barnet! Du tar den siste avgjørelsen fordi, ja, du vet faktisk at det beste er å legge seg tidlig, pusse tenner hver dag, spise sunt og så videre.

Gjennom den respekten du bygger for deg selv og viser tilbake til ditt barn lærer du barnet å respektere andre også!

Anonymous poster hash: 0ea10...405

kloke ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fri barneoppdragelse er en dårlig oppdragelse synes jeg.

Anonymous poster hash: 94663...657

Hva er fri oppdragelse?

Anonymous poster hash: 0ea10...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kloke ord :)

Takk,jeg likte det du skrev veldig godt og:)

Anonymous poster hash: 0ea10...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Hva er fri oppdragelse?

Anonymous poster hash: 0ea10...405

Fri oppdragelse = ingen oppdragelse, etter min oppfatning.

Tanken er vel at barna skal lære og forstå på sine egne premisser.

Jeg tror at tydelige grenser, voksne som positive forbilder og en vennlig tone er mer virkningsfullt.

Når jeg hører om barn med dårlig oppdragelse, assosierer jeg automatisk med barn som ikke kjenner til grenser i noen sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri oppdragelse = ingen oppdragelse, etter min oppfatning.

Tanken er vel at barna skal lære og forstå på sine egne premisser.

Jeg tror at tydelige grenser, voksne som positive forbilder og en vennlig tone er mer virkningsfullt.

Når jeg hører om barn med dårlig oppdragelse, assosierer jeg automatisk med barn som ikke kjenner til grenser i noen sammenhenger.

Det må være forvirrende for barnet..

Anonymous poster hash: 0ea10...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er at barn skal ta ansvar for seg selv og ha frihet til selv å finne ut hvordan de vil oppføre seg.

Oppveksten til barn skal være trygge rammer. De rammene må foreldrene sette. Fri barneoppdragelse skaper utrygghet for barna, for de vet ikke hvor grensene går. Da blir det utprøving med feiling, deretter skjenn for barna, i stedet for å gi klare regler og gi ros. Trygghet er faste rammer, normer og regler. Det er grenser som settes av foreldrene og da uten noe slingringsmonn.

Sunn barneoppdragelse handler om å gi barna frihet til å utvikle seg til de de er ment å være, gi dem støtte, oppmuntring og veiledning (ved å gå ved siden av). Ikke sende dem ut i verden alene- overlatt til seg selv ;)

Hva er fri oppdragelse?



Anonymous poster hash: 0ea10...405



Anonymous poster hash: 94663...657
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fri oppdragelse veldig vanlig? høres ut som hippie greier fra usa..



Anonymous poster hash: 0ea10...405
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...