Gå til innhold

samværsavtale når far er alkoholiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer går fra hverandre og jeg lurer på om noen vet hvordan det kan bli med samvær. Har fått time til mekling om 3 uker.

Barnet er 1,5 år.

Samboer har et alkoholproblem og gikk tidligere i AA.
Han har forsøkt å ta selvmord for 2 år siden. Han går idag fra og til på lykkepiller.

Han har sagt at når jeg og barnet flytter ut så gir han faen i hva han gjør.

Jeg ønsker ikke at han skal ha mer samvær enn en ettermiddag i uken. Jeg vil ikke stenge han ute fra barnets liv, men jeg mener han må bli helt edru før han får mer samvær.

Nå er han maks edru 3 uker før han drikker igjen.

Jeg vil gjerne vite hvordan dette kan komme til å gå om noen der ute kan hjelpe med det. Kan det bli slik jeg ønsker? hvorfor/hvorfor ikke?



Anonymous poster hash: 5e292...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far har samvær men ikke overnatting og du må observere at han ikke er alkoholpåvirket når han kommer. Evnt at han må blåse i en alkomåler

Anonymous poster hash: d7506...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da greit for meg å foreslå 1 ettermiddag i uken som samvær på meklingen?

Kan det samme gjelde for ferier, altså at det ikke blir overnattinger, men eventuellt 2 ettermiddager/formiddager etterhverandre?

Takk for at du svarte. Jeg er kjempenervøs for at han skal få standar samvær (annenhver helg og en dag i uken), for jeg stoler ikke på at han kan holde seg edru.



Anonymous poster hash: 5e292...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da greit for meg å foreslå 1 ettermiddag i uken som samvær på meklingen? Kan det samme gjelde for ferier, altså at det ikke blir overnattinger, men eventuellt 2 ettermiddager/formiddager etterhverandre? Takk for at du svarte. Jeg er kjempenervøs for at han skal få standar samvær (annenhver helg og en dag i uken), for jeg stoler ikke på at han kan holde seg edru. Anonymous poster hash: 5e292...4a2

Ja det er et helt greit forslag.

Har tilsvarende problem og ordning her. Men vi har i tillegg at far ikke skal være alene med barna, så her er foreldrene hans også involvert i samværet.

Anonymous poster hash: 951e5...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte. Hjelper å høre andres erfaringer med mekling når en har et alkoholproblem hos far i tillegg.

Har dere noen avtale om at samvær blir endret om far holder seg edru sammenhengende 1 år, eller noe tilsvarende avtale? Vet ikke om det er noe vi skal diskutere?
Jeg bekymrer meg så masse over dette! Er vanskelig når en er sammen med noen som er avhengige.

Jeg vil jo at barnet mitt skal vite hvem pappa er, men tør ikke la han ha overnattinger enda.



Anonymous poster hash: 5e292...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkepiller og alkohol er en veldig skummel kombinasjon. Jeg tror faktisk ikke at jeg ville turd å la ham ha samvær uten tilsyn.

Lykkepiller + alkohol = øker selvmordsrisikoen.

Anonymous poster hash: 91470...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bruke argumentet at han er alkoholiker . Du skal påse at han er edru når du leverer.



Anonymous poster hash: 01d88...cae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under meklingen er det lurt for å gå for samvær under tilsyn hvis du kan få han til å gå med på det over en periode. Ofte når det er rus inne i bildet, er det fordelaktig å ha samvær under tilsyn slik at en får noen rapporter på hvordan samværet foregår fra en nøytral part. Hadde han nektet på det, ville jeg gått rettens vei for å få samvær med tilsyn. Det er ikke mulig for deg å påse at han ikke er under stigende rus når du leverer, eller at han er bakfull og at han er tregere i reaksjonsevnen og ikke klarer å ivareta barnets behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen samvær før han er edru (dvs. tester negativt på rusprøver) eller 1 ettermiddag i uka m/tilsyn.

Du må ikke finne på å la en alkoholiker være alene med et såpass lite barn. DU har ansvaret!



Anonymous poster hash: b83ac...af0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Evt tatt kontakt med barnevernet så han kan ta blod og urinprøve før han får ha samvær alene med barnet. Enten må du finne en person du stoler på som kan være tilsynsperson som også far syns det er ok med så han får slapper litt av med barnet uten at det blir anstrengt!

På meklingen så vil det ikke bli noen samværsavtale før begge to er helt enige. Dere har 8 timer på å finne til enighet!

Men jeg syns med et så lite barn så holder det med ofte men korte samvær. Feks to ettermiddager i uken eller en ettermiddag og annenhver søndag som er på et par timer mer.

Jeg hadde i dette tilfellet tatt kontakt med barnevernet så dere får igjennom blod og urinprøver, og er han ikke enig, så hadde jeg tatt det rettens vei. Men dere får ikke utdelt tilsynsperson før dere har kommet til hovedforhandlinger, dvs at dere må ha er eller to rettsmøter først og finner dere ikke enighet der, så må dere til hovedforhandlinger, det vil være med en barnepsykolog på rettsmøtene og det er veldig nyttig!

Syns rettens vei er best, men det er kostbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at rustester nevnes, men ser ikke for meg at mor skal rusteste far før samvær. Utopisk? Konfliktforsterkende og uheldig. Noen andre enn mor må ta det ansvaret. Ts: kan du dokumentere at x er alkoholiker?



Anonymous poster hash: d1114...4ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Evt tatt kontakt med barnevernet så han kan ta blod og urinprøve før han får ha samvær alene med barnet. Enten må du finne en person du stoler på som kan være tilsynsperson som også far syns det er ok med så han får slapper litt av med barnet uten at det blir anstrengt!

På meklingen så vil det ikke bli noen samværsavtale før begge to er helt enige. Dere har 8 timer på å finne til enighet!

Men jeg syns med et så lite barn så holder det med ofte men korte samvær. Feks to ettermiddager i uken eller en ettermiddag og annenhver søndag som er på et par timer mer.

Jeg hadde i dette tilfellet tatt kontakt med barnevernet så dere får igjennom blod og urinprøver, og er han ikke enig, så hadde jeg tatt det rettens vei. Men dere får ikke utdelt tilsynsperson før dere har kommet til hovedforhandlinger, dvs at dere må ha er eller to rettsmøter først og finner dere ikke enighet der, så må dere til hovedforhandlinger, det vil være med en barnepsykolog på rettsmøtene og det er veldig nyttig!

Syns rettens vei er best, men det er kostbart...

Barnevernet gjør ikke det sånn uten videre. Da må mor melde bekymring på sitt eget barn. Barnevernet blander seg heller ikke inn i samværskonflikter. Om far ikke går med på testing og/eller tilsyn må HI ta det til retten eller sende inn bekymringsmelding på eget barn.

Far kan teste seg på eget initiativ på legekontoret og fremlegge resultatet for HI. Han kan også frivillig gå med på tilsyn. Gjør han ikke det å hun ta det til retten.

Anonymous poster hash: b83ac...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet gjør ikke det sånn uten videre. Da må mor melde bekymring på sitt eget barn. Barnevernet blander seg heller ikke inn i samværskonflikter. Om far ikke går med på testing og/eller tilsyn må HI ta det til retten eller sende inn bekymringsmelding på eget barn.

Far kan teste seg på eget initiativ på legekontoret og fremlegge resultatet for HI. Han kan også frivillig gå med på tilsyn. Gjør han ikke det å hun ta det til retten.

Anonymous poster hash: b83ac...af0

Man melder jo selvfølgelig en bekymringsmelding, og tar en telefon i tillegg. Nekter barnefaren å ta prøvene, så sitter han svakere i saken om samvær. Man kan selvfølgelig ta testene utenom bv, men det er kostbart med blod og urinprøver da de skal sendes til analyse osv..

Endret av Toolose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Du kan ikke bruke argumentet at han er alkoholiker . Du skal påse at han er edru når du leverer.

Anonymous poster hash: 01d88...cae

Han kan være edru når hun leverer, og drikke etter han har fått ungen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti denne situasjonen, men er helt klart enig med deg ts at barnet ditt ikke skal på overnatting. Legg frem forslaget ditt om samvær noen timer pr uke, gjerne med tilsyn -hans foreldre feks (de vil sikkert gjerne ha kontakt med barnebarnet sitt? ) Se hva x'n din sier og bli enige utifra det. Men ikke la deg "tvinges" til noe du har dårlig magefølelse for. Er et litt nurk på 1,5 år det er snakk om tross alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man melder jo selvfølgelig en bekymringsmelding, og tar en telefon i tillegg. Nekter barnefaren å ta prøvene, så sitter han svakere i saken om samvær. Man kan selvfølgelig ta testene utenom bv, men det er kostbart med blod og urinprøver da de skal sendes til analyse osv..

Det er ikke så selvfølgelig at mor ønsker å utsette seg selv også for en undersøkelsessak eller at det var det du mente.

Fint at du pressiserer.

Anonymous poster hash: b83ac...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke så selvfølgelig at mor ønsker å utsette seg selv også for en undersøkelsessak eller at det var det du mente.

Fint at du pressiserer.

Anonymous poster hash: b83ac...af0

Det har du rett i!

Men hun virket litt usikker og redd for at han skulle få mer samvær etter hva som er tryggest for barnet på meklingsmøtet bare!

Har sittet i samme situasjon selv bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Barnevernet kan ikke regulere samvær, det har de ikke myndighet til - annet enn å gi råd om å holde tilbake samvær. Får du ikke gjennom dine ønsker må du ta deg en tur i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Du må ta og føle litt på saken. Mekleren kan ikke si at du MÅ gå med på ditt eller datt. Meklerene skal bare mekle mellom dere foreldre og har ellers ingen myndighet.

Mekleren kan komme med forslag og alternativer, men ingen tvang.

Mekleren skriver så ut en meklingsattest til dere, som man også bruker for å dokumentere til Nav for å få stødnader.

Du kan jo ta en telefon til bv og høre med dem og se om dem kan komme med gode råd. Kanskje en advokat og om så må til.

Du kan også få en time på fvk alene for å snakke om saken din.



Anonymous poster hash: da648...d4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da greit for meg å foreslå 1 ettermiddag i uken som samvær på meklingen?

Kan det samme gjelde for ferier, altså at det ikke blir overnattinger, men eventuellt 2 ettermiddager/formiddager etterhverandre?

Takk for at du svarte. Jeg er kjempenervøs for at han skal få standar samvær (annenhver helg og en dag i uken), for jeg stoler ikke på at han kan holde seg edru.

Anonymous poster hash: 5e292...4a2

Klarer han å skjule sitt problem for andre enn de nærmeste? Det gjør min eks og det var ett hellvete å få de på fam.kontoret til å forstå min bekymring. Ble sett på som vanskelig som ikke ville att han skulle ha mer samvær

Anonymous poster hash: 495bc...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...