Gå til innhold

Hvordan fortelle om dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dårlig gjort å fortelle barna løgner som at bestefar sover, er blitt en stjerne eller har kommet til himmelen. Fortell sannheten og så kan de senere gjøre opp en egen mening på om de tror på himmelen som et sted for døde osv. Alt annet enn et konkret borte og kommer ikke tilbake/kan ikke besøke eller se han mer vil virke forvirrende.

Anonymous poster hash: df7ac...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man vil fortelle barna at de avdøde er i himmelen eller bare "borte", må da virkelig få lov til å være opp til hver enkelt familie og dens personlige tro.

At det er "forvirrende" er et dårlig argument, det har da fungert for majoriteten av befolkningen i mange, mange, mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si for all del ikke at å dø er på samme måte som å sove, som noen gjør. Jeg har selv opplevd barn som er livredde for å legge seg om kvelden, fordi de tror at de aldri skal våkne mer.

Dette er jeg enig i. Det er viktig å tenke på begrepene man bruker og hvordan barnet kan tenkes å assosiere rundt ordene ut fra barnets modenhet og utviklingsnivå. Dette med å "sove/sovne inn" er ikke anbefalt å bruke, da har gjort flere barn redde for å sove. Det å "bli borte" har jeg også hørt at kan ha en tilsvarende effekt. Et generelt tips fra profesjonelle er vel ærlighet og enkelhet. Mener også at det finnes noen bøker som tar opp temaet for ganske små barn.

Anonymous poster hash: 41a86...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...