Gå til innhold

Er det greit å kreve husleie av datteren sin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Husarbeid og snill og grei" er passelig hvis de begynner å jobbe før de er myndige.

Om de bor hjemme og har egen inntekt etter fylte 18 er det en naiv curling-forelder holdning.

Jeg betalte aldri noe da jeg bodde hjemme, men har alltid gjort en stor del av husarbeidet i huset til mine foreldre fra jeg var 11-12 år. Har aldri hatt naive curling-foreldre av den grunn at de ikke tok husleie.

Anonymous poster hash: 88626...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eg begynte å kreve husleie av min datter då hun begynte på videregåande ... mitt ønske var at hun skulle finne seg en deltid jobb. det greide hun ikke, men hun fikk jo stipend fra staten så jeg tok dette som husleie....

etterhvert som hun ble eldre har hun måttet betale mer. 1800 det første året på videregående, 2500 da hun fikk jobbe på plantasjen annenhver søndag, og nå betaler hun 4500 kroner som student ... hun hjelper også til endel hjemme. dt syntes jeg bare er rettogrimelig ... vi deler ingen utgifter, så for oss fungerer dette fint. vi bor bare under samme tak .... Funker fint for oss!!



Anonymous poster hash: a06a2...d76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er patetisk med foreldre som av prinsipp skal begynne å melke barna sine i det de blir 18. Et barn blir ikke dyrere i drift etter hvert som det blir myndig (mye tid utenfor huset, vokser ikke ut av klær, mer selvstendig og selvforskynt) og det betaler som regel for det meste det vil ha selv. Du m gjerne kreve husleie, men ikke tro at du får noe respekt for det etter hvert som barnet blir voksent. Du blir bare oppfattet som smålig og stakkarslig, med mindre du sliter økonomisk selv og trenger å avlastes.

folk som bare gir og gir til ungene sine ender opp med skikkelige dritt unger og bortskjemte

lukter en lang vei her som kaller oss som sliter!! økonomisk for smålig og stakkarslig

Anonymous poster hash: a06a2...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg begynte å kreve husleie av min datter då hun begynte på videregåande ... mitt ønske var at hun skulle finne seg en deltid jobb. det greide hun ikke, men hun fikk jo stipend fra staten så jeg tok dette som husleie....

etterhvert som hun ble eldre har hun måttet betale mer. 1800 det første året på videregående, 2500 da hun fikk jobbe på plantasjen annenhver søndag, og nå betaler hun 4500 kroner som student ... hun hjelper også til endel hjemme. dt syntes jeg bare er rettogrimelig ... vi deler ingen utgifter, så for oss fungerer dette fint. vi bor bare under samme tak .... Funker fint for oss!!

Anonymous poster hash: a06a2...d76

Men hvis hun ikke hadde bestått, hadde du betalt lånet hennes da, eller, jeg mener siden du tok pengene hennes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk meg jobb, som 18-19 åring, så bodde jeg med mine foreldre og jeg betalte vel

1-2000,- i mnd til dem. Jeg kommer til å gjøre det samme med mine barn (hvis de bor hjemme i den alderen og har en jobb), men jeg skal sette pengene inn på konto som barna da får når de flytter ut. Så ja, det er helt greit å be de voksne barna om å bidra med husleien ;)

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er ferdig med videregående etter ungdomsrett, så ja. Tar hun friår i løpet av videregående for å jobbe, så ja.



Anonymous poster hash: 49591...e0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er patetisk med foreldre som av prinsipp skal begynne å melke barna sine i det de blir 18. Et barn blir ikke dyrere i drift etter hvert som det blir myndig (mye tid utenfor huset, vokser ikke ut av klær, mer selvstendig og selvforskynt) og det betaler som regel for det meste det vil ha selv. Du m gjerne kreve husleie, men ikke tro at du får noe respekt for det etter hvert som barnet blir voksent. Du blir bare oppfattet som smålig og stakkarslig, med mindre du sliter økonomisk selv og trenger å avlastes.

Det handler ikke om å melke ungene, men å la være å gjøre de en bjørnetjeneste.

Å betale for kost og losji er en del av det å bli voksen, og lar man de voksne ungene bo og spise gratis hjemme så lærer de ikke verdien av penger.

Det kan også handle om at man ikke gjør det så behagelig å bli boende på pikerommet at "ungen" lar være å flytte ut. For foreldrene ønsker faktisk at voksne unger flytter for seg selv når de er ferdige med videregående, og ihvertfall dersom de ikke studerer, men jobber og "lever livet". Det er hyggelig å få voksne ungene på besøk, men du verden det var godt når de flyttet ut, altså.

Anonymous poster hash: 49591...e0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er patetisk med foreldre som av prinsipp skal begynne å melke barna sine i det de blir 18. Et barn blir ikke dyrere i drift etter hvert som det blir myndig (mye tid utenfor huset, vokser ikke ut av klær, mer selvstendig og selvforskynt) og det betaler som regel for det meste det vil ha selv. Du m gjerne kreve husleie, men ikke tro at du får noe respekt for det etter hvert som barnet blir voksent. Du blir bare oppfattet som smålig og stakkarslig, med mindre du sliter økonomisk selv og trenger å avlastes.

Er ikke snakk om å melke noe som helst. Men voksne mennesker som bor sammen deler på utgiftene, samme om det er 2 venner, samboere eller mor/far/barn. Man ser såklart på inntekter vs utgifter, og man krever jo ikke alltid like mye av unger som man gjør av andre samboere.

Og det med respekt er tullprat. Jeg betalte husleie hjemme fra jeg begynte i fulltidsjobb etter VGS, og har aldri hatt noen problemer med det. Skulle liksom jeg som tjente 20000 i mnd leve gratis hjemme på mamma og pappa, mens jeg brukte alle mine penger på "fest og moro"?

Hadde jeg fortsatt å studere, så hadde jeg ikke måttet betale like mye, det hadde kommet an på situasjonen. Da ville nok mamma heller ønsket at jeg brukte mer tid på studier enn å jobbe, og heller støtte meg økonomisk på den måten.

Anonymous poster hash: 6adb3...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om å melke noe som helst. Men voksne mennesker som bor sammen deler på utgiftene, samme om det er 2 venner, samboere eller mor/far/barn. Man ser såklart på inntekter vs utgifter, og man krever jo ikke alltid like mye av unger som man gjør av andre samboere.

Og det med respekt er tullprat. Jeg betalte husleie hjemme fra jeg begynte i fulltidsjobb etter VGS, og har aldri hatt noen problemer med det. Skulle liksom jeg som tjente 20000 i mnd leve gratis hjemme på mamma og pappa, mens jeg brukte alle mine penger på "fest og moro"?

Hadde jeg fortsatt å studere, så hadde jeg ikke måttet betale like mye, det hadde kommet an på situasjonen. Da ville nok mamma heller ønsket at jeg brukte mer tid på studier enn å jobbe, og heller støtte meg økonomisk på den måten.

Anonymous poster hash: 6adb3...053

Har det slått deg at ikke alle som bor hjemme bruker egne penger på "fest og morro"? Syns det er ganske patetisk at noen i heletatt driver med sånt når de bor hjemme hos foreldrene sine. Hva er det du fester for liksom, at de har drøya leggetida di? Det som er en bjørnetjeneste er å kreve husleie for ungene sine, som de setter inn på en BSU og dermed skaper et kunstig høyt boligmarked som gjør at de fleste faktisk er nødt til å bo hjemme lengre. Det er å melke ungene sine. Her snakker dere om å lære ansvar og la vær å gjøre ungene bortskjemte, men det dere gjør er faktisk og skaper en idiotisk kunstig høy bolig boble som ikke gavner noen. Det hadde vært mye mer samfunnsnyttig å latt de sløse pengene sine på trivialiteter å sette penger i omløp i stedet for at alt går til et verdislukende boligmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har dere bare ett barn alle dere som har svart til nå, ettersom dere uten videre kommer til å sette husleiepengene inn på sparekonto som en overraskelse når de skal anskaffe egen bolig? Er dere også to foreldre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe når jeg var 16, og flyttet ut når jeg var 20. har aldri betalt leie hjemme, men har heller ikke brukt mye penger på tull, jeg sparte det meste av pengene jeg tjente.

Jeg tror nok jeg ville gjort det samme med mine barn om jeg hadde økonomien til det, og barna hadde et noenlunde fornuftig forhold til økonomi. Jeg synes igrun det er bedre at barna sparer pengene selv enn att de tror de betaler leie til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjør det hvertfall åpenbart for meg at jeg har vokst opp i et helt annet miljø enn de fleste som har svart.

Å kreve husleie av egne barn er helt uaktuelt blant alle jeg kjenner, hvertfall. De fleste gir derimot økonomisk støtte til sine barn. Det betyr ikke at barna har blitt utakknemlige, sløsete latsekker av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg begynte å jobbe når jeg var 16, og flyttet ut når jeg var 20. har aldri betalt leie hjemme, men har heller ikke brukt mye penger på tull, jeg sparte det meste av pengene jeg tjente.

Jeg tror nok jeg ville gjort det samme med mine barn om jeg hadde økonomien til det, og barna hadde et noenlunde fornuftig forhold til økonomi. Jeg synes igrun det er bedre at barna sparer pengene selv enn att de tror de betaler leie til meg.

Nå er det ikke alle som gjør det. Jeg betalte noe for å bo hjemme når jeg tjente egne penger,og disse beholdt jo mamma. Trodde det var hele poenget. Jeg syntes det å betale hjemme var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere bare ett barn alle dere som har svart til nå, ettersom dere uten videre kommer til å sette husleiepengene inn på sparekonto som en overraskelse når de skal anskaffe egen bolig? Er dere også to foreldre?

Ja, ganske snedig det der....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bare ett barn alle dere som har svart til nå, ettersom dere uten videre kommer til å sette husleiepengene inn på sparekonto som en overraskelse når de skal anskaffe egen bolig? Er dere også to foreldre?

Har 3 barn og vi er to foreldre. Jeg hadde null og niks når jeg flyttet ut hjemmefra. Hadde ikke klart å spare opp noe særlig. Denne gangen skal jeg være føre var med barna mine og sette inn husleiepengene på konto til dem (hivs det kommer til det), sånn at de faktisk har buffer/egen kapital den dagen de forlater redet. Så ja, med dette som formål er det greit å be om husleiepenger fra barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Denne tråden gjør det hvertfall åpenbart for meg at jeg har vokst opp i et helt annet miljø enn de fleste som har svart.

Å kreve husleie av egne barn er helt uaktuelt blant alle jeg kjenner, hvertfall. De fleste gir derimot økonomisk støtte til sine barn. Det betyr ikke at barna har blitt utakknemlige, sløsete latsekker av den grunn.

Du får det til å høres ut som om det er enten eller. Selvfølgelig fikk jeg økonomisk støtte fra mamma hvis jeg skulle trenge det,og skulle ting være fullstednig krise den dag i dag så hjelper hun meg selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kommer an på alder og situasjon. Om hun bare er på et "besøk", altså skal bo på kun et rom i et par mnd er det unødvendig å ta betalt. Skal hun ha en hel etasje for seg selv i lang tid derimot, er det naturlig å ta noen kroner for det som en vanlig husvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjør det hvertfall åpenbart for meg at jeg har vokst opp i et helt annet miljø enn de fleste som har svart.

Å kreve husleie av egne barn er helt uaktuelt blant alle jeg kjenner, hvertfall. De fleste gir derimot økonomisk støtte til sine barn. Det betyr ikke at barna har blitt utakknemlige, sløsete latsekker av den grunn.

Hva dersom foreldre ikke hadde økonomisk mulighet til å stille opp etter ferdig videregående? Vi snakker ikke om vilje, men om evne.

Søren heller. Jeg skulle gjerne ha gitt unger både lappen og depositum til egen bolig da de flyttet hjemmefra, men jeg kunne ikke. Jeg hadde mer enn nok med å overleve selv. Er jeg da en dårlig forelder?

Anonymous poster hash: b2106...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som om det er enten eller. Selvfølgelig fikk jeg økonomisk støtte fra mamma hvis jeg skulle trenge det,og skulle ting være fullstednig krise den dag i dag så hjelper hun meg selvfølgeligr

Det er faktisk ikke en selvfølge. Jeg skulle gjerne ha stilt opp på den måten dersom jeg kunne, men min økonomi sier nei. Skal jeg hjelpe en med tannlegeregning så må jeg skjære kraftig ned på matbudsjettet.

Anonymous poster hash: b2106...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å kreve husleie av datteren sin?

Anonymous poster hash: 04f4b...2a8

Hvis hun jobber ja, hvis hun studerer, så nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...