Gå til innhold

Hjemme alene for en mammadalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OBS. Dette blir langt og komplisert....

 

Vi har en Bichon Havanaise på 5 mnd nå, og vi sliter veldig med hjemme alene treningen. Vi trodde han klarte greit å være hjemme alene en time eller to, mens våre skift endres, men det viser seg at det ikke er så greit. Han er stresset, løper, piper og bjeffer konstant når vi er bort, uansett lengde.

 

Generelt hjemme følger han etter oss som vår egen skygge. Han han være i sin dypeste søvn om natta eller når vi ser TV, men reiser vi oss opp for å gå på do, eller annet, så er han våken på sekundet og rett i helene våre. Han følger etter oss på do, dusj, og alle rom, hvis han får lov.

Siden han var en 10 uker har han ikke fått bli med inn på rom, og etter en uke med piping og bjeffing, så går det nå greit, men han ligger RETT utenfor døra når jeg trør ut. Lager jeg mat, går han i veien hele tiden.

Alt dette plager meg egentlig ikke, men vitner om en stresset liten sak som ikke klarer å slappe av. Hvis vi derimot sitter å spiser, ser tv eller oppholder oss på ett sted, så slapper han fint av og sover.

 

Fått tips om å stenge han inne i buret (stort bur), men det resulterte i skriking, og jeg ga det opp etter to forsøk. Prøvde sådan med kompostgrind, men det ødela han og klarte å velte ned.

 

Vi har tidligere fått tips om at det er vanlig at de bjeffer i starten, men så gir opp og slapper av. Vi slo oss til ro med det, men han bjeffer konstant uansett lengde på når vi er borte.

 

Vi går tur før han er alene, vi koser med han først, og lar han roe seg ned, gir han kong osv. Men vi merker at når vi kommer hjem er lekene urørt og alt han har gjort er å bjeffe å se etter oss. Det nye er at han hopper opp i sofaen og kommer seg over til vinduskarmen, selv om han ikke har lov. Her har han oversikt hvis noen kommer å går i porten. Men igjen, bjeffer konstant.

 

Det er hjerteskjærende, samtidig som flaut ovenfor andre i huset (firemannsbolig).

Jeg har forsøkt i det siste å la meg dille med mitt, og legge han på sin plass. Han skjønner det, men sniker seg tilbake til meg sakte men sikkert, og tror ikke jeg ser han selv om han gjemmer seg.

 

Eneste unntaket er ute, når han føler for det, så løper han ut å leker alene, og da kan vi gjøre hva vi vil inne uten at han bryr seg noe.

 

Jeg aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Han er 5 mnd nå, og vi har jobb. Vi har brukt opp alle tjenester hos venner og familie og dette begynner å bli flaut. Vi har heller ei anledning til å ha han med på jobb mer.

 

Jeg har pratet med min leder på jobb, og fått invilget mye permisjon/fri fremover, men har noen dager jeg må på jobb.

f.eks. jobber jeg hele denne helgen, men har ei som sjekker innom han hver 2-3 time. Jeg skjønner at det ikke er bra for han egentlig, men jeg har ingen andre løsninger nå. Dessverre.

 

Men. De neste 4 ukene har jeg fått en slags permisjon. Mannen er bortreist, så kun meg hjemme. Jeg må ta viktige kundemøter, oppdrag og seminarer, men får ellers hjemmekontor, og utilgjengelig for flere møter. Så de neste 4 ukene ser slik ut:

Mandag 7: Fri

Tirsdag 8: 1 times møte, pluss  reisevei. Borte ca. 1,5t.

Onsdag 9: 3 timers seminar. Borte ca. 3,5t

Torsdag10 : 1 times møte, pluss reisevei. Borte ca. 1,5t. + kveldskurs. Borte ca. 2 timer.

Fredag: 3,5t møte, pluss reisevei. Borte ca. 4t.

Lørdag/Søndag fri.

 

(MEN! Mellom Fredag og Tirsdag reiser vi bort pga. begravelse. Tar selvsagt med valpen. Men hjelper det å trene på hjemme alene hos noen andre?)

 

Mandag 14: fri

Tirsdag 15: Fri

Onsdag 16: 3 timers seminar. Borte ca. 3,5t

Torsdag 17: 1 times møte, pluss reisevei. Borte ca. 1,5t.

Fredag: 18. 5 timer seminar. til reisevei. borte ca. 5,5t

Lørdag / Søndag fri

 

Mandag 21: Fri

Tirsdag 22: Fri

Onsdag 23: Seminar. Borte 3,5timer

Torsdag 24. Møte. borte 1,5t

Fredag 25. Fri

Lørdag/Søndag fri.

 

Mandag 28: 3 timers kurs på dagen. Og 5 timers kurs på kveld (5,5time)

Tirsdag 29: fri

Onsdag 30: Fri

Torsdag 1: 3 timers kurs på dagen. Og 4 timers kurs på kvelden

Fredag 2: fri

Lørdag 3: fri

Søndag 4: fri

 

Puh, dette ble mye. Men..

Allerede nå i helgen blir stakkeren hjemme alene litt. Avtalen er at han skal luftes hver 2-3 time, men jeg vet hun gjerne henter han en eller to time etter jeg er dratt på jobb, og leverer han to timer før jeg kommer hjem, slik at han er med henne mye av tiden i mellom (4-5 timer)

Jeg har dårlig samvittighet for at han skal være alene hjemme noen timer, men jeg har ingen annen løsning.

 

Vi brukte opp all ferie når vi fikk valpen, og har etterpå jobbet på skift og hatt tjenester hos venner og familie.

 

Første fridag er Mandag, vil jeg kunne på Mandag virkelig klare å trene han opp til å være alene hjemme 1,5 time på Tirsdag?

Og på Onsdag være alene 3,5 timer?

Det virker litt umulig.

 

Har noen forslag til plan for hjemme alene trening? Hvor mye bør en starte med, og hvor lenge og mange ganger bør man repetere det, men hvordan mellomrom? Og hvordan øke? Typisk plan for dummies.

 

Forøvrig, så vil ikke hunden i særlig grad være mye hjemme alene hele dager.

Nå er mannen bortreist, og jeg står alene. Ellers når han er hjemme så jobber vi skift, og det er da snakk om noen timer til dagen, og av og til hele dager på sikt. Men i utgangspunktet er det snakk om 1-5 timer kanskje 2 ganger i uken.

 

Noen der ute med tips?

 



Anonymous poster hash: e9746...bbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her startet vi der han var trygg. Altså gikk det ikke med 1 min, ja da gikk vi ut i 10 sek, belønnet. Og tok det gradvis. Helst skal valpen aldri rekke å hyle, det betyr at den er utrygg. (Ja vår sutrer når vi går, og det får han bare gjør, men det er forskjell på sutring og hyling der han føler han blir forlatt).

 

Så jeg ville tatt det veldig gradvis, begynt forfra, og tenkt at det var en bitteliten valp jeg skulle hjemmetrene for første gang. :)

Vår er 7 mnd og klarer å være hjemme 8 timer, og ligger og sover når vi kommer hjem. Vi tok det som sagt veldig gradvis, slik at han skulle bli trygg med å være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...