Gå til innhold

Trening av hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan trener dere hunden deres?

Vi går endel turer, trener litt hverdagslydighet og litt rallylydighet. Alt dette gjør vi hjemme.

Nå har han i det siste gått litt opp i vekt og det ønsker vi å få bukt med. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips til hva vi kan trene. Det må være gratus ettersom økonomien er litt trang for tiden.

Vi har selvfølgelig økt turmengden, men kunne tenke oss å gjøre noe som er litt morsommere og samtidig brenner godt med kalorier.

På forhånd takk 😊

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener rallylydighet, lydighet og smeller (nesearbeid) med min hund.

 

Agility er jo noe som forbrenner en del, men det krever jo som regel utstyr. Hvis dere ikke har mulighet for å sette opp noen hinder og slikt i hagen. 

 

Kløv og kjettingtrekk er jo også gode måter å trene hunden på. Rundering er også mye bevegelse, og er noe mange hunder synes er svært gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener rallylydighet, lydighet og smeller (nesearbeid) med min hund.

Agility er jo noe som forbrenner en del, men det krever jo som regel utstyr. Hvis dere ikke har mulighet for å sette opp noen hinder og slikt i hagen.

Kløv og kjettingtrekk er jo også gode måter å trene hunden på. Rundering er også mye bevegelse, og er noe mange hunder synes er svært gøy.

Vi bor i blokk så her er ingen mulighet til å sett opp hinder og slikt. Dessuten er det ganske dyrt å kjøpe inn utstyr.

Vi har faktisk akkurat begynt å gå litt med kløv, men han trenger nok mye tilvenning til kløvet. Kjettingtrekk blir vi nok ikke å begynne med nå da vi trenger egnet sele først.

Men takk for gode tips ☺

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat for en periode. Løp i skog/fjell. Bruk fridager til å dra hunden med på lange turer. Hunden vår elsker det og er i god form! 

Jeg tar ofte med hunden alene langt inn i skogen eller på fjellet, og slipper han løs. De forbrenner veldig mye energi ved å løpe rundt selv, snuse litt, leke litt osv. Så sant hunden lystrer så går det kjempefint :)



Anonymous poster hash: 55c18...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden går opp i vekt, så er det først og fremst mindre mat som er løsningen. Tenk over om den får noe ekstra utenom hundemat, eller om dere gir veldig mye godbiter uten å redusere annen mat. Type godbiter har også mye å si.

 

Utenom det så er det lurt å tenke over hva denne vektøkningen kommer av. Har det vært mye stillesitting i sommer, har det med alder å gjøre, kastrering, sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat for en periode. Løp i skog/fjell. Bruk fridager til å dra hunden med på lange turer. Hunden vår elsker det og er i god form!

Jeg tar ofte med hunden alene langt inn i skogen eller på fjellet, og slipper han løs. De forbrenner veldig mye energi ved å løpe rundt selv, snuse litt, leke litt osv. Så sant hunden lystrer så går det kjempefint :)

Anonymous poster hash: 55c18...cd1

Turmengden har vi som sakt økt, men nå ønsker vi forslag til morsomme gratis aktiviteter vi kan gjøre ☺

Han kan dessverre ikke løpe løs her vi bor eller på fjellet, helårs båndtvang :-(

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hunden går opp i vekt, så er det først og fremst mindre mat som er løsningen. Tenk over om den får noe ekstra utenom hundemat, eller om dere gir veldig mye godbiter uten å redusere annen mat. Type godbiter har også mye å si.

Utenom det så er det lurt å tenke over hva denne vektøkningen kommer av. Har det vært mye stillesitting i sommer, har det med alder å gjøre, kastrering, sykdom?

Vi har kuttet ut alt av ekstra godbiter og menneskemat.

Han ble kastrert for over 2 år siden.

Vi har nok kommet inn i en periode hvor vi er litt lei, må nok ta en del av skylda :-(

Så nå må vi finne på noe nytt og gøy 😀

Anonymous poster hash: 1cce5...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turmengden har vi som sakt økt, men nå ønsker vi forslag til morsomme gratis aktiviteter vi kan gjøre ☺

Han kan dessverre ikke løpe løs her vi bor eller på fjellet, helårs båndtvang :-(

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Langline! Det gir rom for mer bevegelse enn andre bånd, funker fint sammen med en eller annen leke hunden liker for å få opp pulsen på stakkarer i båndtvangsområder :) 

Anonymous poster hash: 189f3...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å jogge, og tar hunden med. Han synes det er kjekt!

Langline har vi brukt litt i sommer.

Alle hunder trenger å få løpe løst jevnlig. Enten i hundepark, eller løs om man har kontroll. Untatt i den generelle båndtvangperioden selvfølgelig, men om han lyr på innkalling ser jeg ikke problemet med å slippe han på fjellet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline! Det gir rom for mer bevegelse enn andre bånd, funker fint sammen med en eller annen leke hunden liker for å få opp pulsen på stakkarer i båndtvangsområder :)

Anonymous poster hash: 189f3...24c

Langline var lurt, må bare finne et sted uten så mange andre hunder ☺

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å jogge, og tar hunden med. Han synes det er kjekt!

Langline har vi brukt litt i sommer.

Alle hunder trenger å få løpe løst jevnlig. Enten i hundepark, eller løs om man har kontroll. Untatt i den generelle båndtvangperioden selvfølgelig, men om han lyr på innkalling ser jeg ikke problemet med å slippe han på fjellet nå.

Det er helårs båndtvang her så å slippe han løs er helt uaktuelt, me har fått tips om langline ☺

Jeg er ikke så glad i å jogge, så det utgår.

Men takk for forslag ☺

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline var lurt, må bare finne et sted uten så mange andre hunder ☺

Anonymous poster hash: 1cce5...489

Hvis du ikke har tilgang til mye åpne sletter, så kan kommandoen "gå rundt" være lurt å lære inn ;) Her bare ventet vi ut hunden med stramt bånd til han gikk tilbake rundt hindringen, la på kommandoen og gav godbit. Tok 2-3 turer før han hadde den inne. Mye mer praktisk enn å måtte gå rundt selv :P

Anonymous poster hash: 189f3...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da gå turer i skog/mark og la hunden hoppe - klatre osv .Samt gi tomme kalorier til hunden alla kokte grønnsaker som går rett igjennom systemet men gir metthet.

Svømming krever jo en del energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...