Gå til innhold

Naboen har skaffet seg en valp


Pottah

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har naboen min skaffet seg en valp.

Det er egentlig veldig hyggelig det, spesielt siden vi fikk en valp tidligere i sommer.

 

Men det virker rett og slett ikke som de har lest seg noe opp på hundehold.

Istad møtte jeg på mor i huset + valp. Da fortalte hun meg at valpen er 7 uker gammel. Er ikke det veldig tidlig? Nå har de hatt valpen siden fredag, men jeg vet ikke om valpen var 7 uker da de hentet den, eller bare 6 uker.

Alle steder jeg leste om valper i våres sa at valpen burde bli 8 uker.

 

Deretter spurte moren meg om hvordan vi gjorde det hjemme-alene-trening.

Jeg fortalte at vi var ute 1min, 2 min, osv osv.

Da fortalte hun at hun var ute 15 min for å hente/levere ungen sin skolen, og da lagde han så mye lyd. Jeg fikk da ikke inntrykk av at de hadde trent med valpen først, men latt den være alene hjemme i 15 min så og si med en gang.

 

De var nok ute igjen istad, og da hørte jeg valpen veldig tydelig.

Hørtes ikke ut som valpen hadde det noe bra, skikkelig desperat klynking/hyling. Helt annet type hyling enn da valpen min klynka litt på slutten av dagen med alenehjemmetrening.

 

 

Får skikkelig vondt av valpen.

Dessuten er det jeg som må ta konsekvensene dersom de kjører på og lar hunden være alene hjemme alt for lenge. Da blir den jo ikke komfortabel av å være hjemme og dermed rolig. Som student er jeg mye hjemme og leser og det blir veldig slitsomt om jeg må høre på hunden deres hyle hele dagen.

 

Burde jeg snakke noe mer med naboen?

Hva skal jeg eventuelt si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. De burde absolutt lest seg opp.

Kan umulig være en seriøs oppdretter de har fra, som selger valper ved 6/7 uker?

Synes du skal snakke med naboen. Kanskje du får noen kloke svar om hva du skal si av andre:)

Håper det ordner seg. En valp skal ikke vokse opp slik.

Lykke til!



Anonymous poster hash: 0ce76...73f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slikt er ubehagelig. Noe burde du si synes jeg, spørsmålet er hva. :)

Men ja, hvis valpen var 6/7 uker når den ble hentet er det for tidlig. Det går det riktig nok ikke an å gjøre noe med nå, så jeg vet ikke om jeg hadde sagt noe om det. Men det jeg hadde nevnt er at du hørte valpen hyle da den var alene, så for å unngå at den utvikler problemer med å være alene burde de forsøke å venne den til det mer gradvis. Det er jo ikke verre enn å ta med valpen i bilen når man skal noe sted, og heller trene på være alene når man går på do/kaster søppel/ting som tar kortere tid. Det er jo i deres beste interesse at den takler å være alene også, så det tenker jeg at det vil være mulig å si og fremdeles virke vennlig innstilt og hjelpende (i stedet for oppgitt og dømmende, som jeg egentlig hadde vært  :tongue:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en schæfer? Har hørt av flere i schæfer-miljøet at de blir gitt bort ved 6-ukers alder for da er mor "lei". Bare tull, men det er slik de gjør det  :vetikke:

 

Kanskje du har en bok om hundetrening de kan låne? Ellers ville jeg gitt litt tips om alene-hjemme-trening. Og sagt at det er mye enklere å unngå seperasjonsangst enn å fjerne den senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...