Gå til innhold

Mat og valp


nytid

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboeren skal snart hente valpen vår, og det er noen små ting jeg kunne trengt hjelp til :)

1. Jeg er vant med hos andre at hundene deres har fri tilgang til mat (mat skåler er alltid fylt opp), men leser overalt dette med foring til visse tidspunkt. Jeg kommer til å følge matplanen til oppdretter en stund. Men når kan man begynne å roe ned på denne matplanen og følge egne regler?

2. Hvordan ser dere på det at hunden alltid har tilgang til mat? Er dette noe man ikke burde venne hunde på? Og hvorfor?

Og et lite ekstra spørsmål, hvilket bånd passer best hos en valp? Vi skal kjøre en stund å må stoppe ofte slik at den får luftet seg, å trenger da et bånd så den ikke springer fra oss på stoppplasser langs veien :)

Håper dere har noen svar, og kan hjelpe meg med dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så koselig med valp!

Vi hentet selv i sommer og da i Stockholm (brukte 9 timer)

Fra oppdrettere som har hatt mange kull får  man ofte med en valpepakke med halsbånd og kobbel. Siden det bare er lufting tror jeg det er nok. Etterhvert vil jeg anbefale sele.

Første valpen vår hadde fri tilgang. Eller hun var ikke et matvrak og spiste aldri opp.

Nr. 2 som vi hentet i sommer er matvrak på høyeste nivå. Så hun  får 2 måltider tørrfor og 1 måltid med Vom&Hundemat blandet med tørrfor. Med henne har vi ikke noe fremme. Når hun blir ca. 7-8 måneder tenker vi å kutte til to måltider daglig.

Jeg ser på fri tilgang på mat som noe som må tilpasses hvert enkelt invid:)

Lykke til! Bare å spørre om det er noe mer:)

Hva slags rase/blanding er dette:)



Anonymous poster hash: bb3b0...bd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mat to ganger om dagen (voksen hund, valper må få mindre porsjoner oftere). Både for å opprettholde matlysten - mange hunder blir småspiste av fri tilgang, for å unngå at han spiser rett før jeg har planlagt tur - øker sjansen for tarmslyng, og for å ha kontroll på hvor mye han spiser hver dag - da kan jeg enkelt gi litt mer eller mindre om han blir for tynn eller tykk.

Bånd er en smakssak og umulig å gi råd om egentlig. Du vil nok få med valpehalsbånd og et kort kobbel, det funker til hjemveien. Deretter hadde jeg tatt med valpen i butikk og kjøpt en regulerbar sele, samt et lengre bånd - har du planer om å bruke bånd mye på tur hadde jeg kjøpt et langt et. Jeg har selv et par korte bånd som jeg bruker om jeg bare skal til og fra skogen hvor hunden går løs, men går hunden i bånd hele veien bruker jeg et som er 3 meter langt (man kan få kjøpt 5 meter også - det skal jeg). Dessverre er mange av båndene som selges i butikk alt for korte for min smak, 1,5-2m er vel det vanligste. Jeg synes hunden skal få nok rom til å surre rundt, snuse o.l., ikke bare gå i kort bånd rett ved siden av eieren om man skal på båndtur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...