Gå til innhold

Er jeg nødt til å ha kreditt på kredittkortet? Forsikring, budsjett..


Gjest Bøllefrøa

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøa

Har lagt merke til at budsjettet jeg skal følge hver måned ikke blir fulgt. Dette er pga. kredittkortet mitt. Har satt kreditten på den laveste grensen i skandiabanken, nemlig 5000kr.

Eneste grunnen til at jeg har et kredittkort er pga. forsikring når jeg skal på reise. Det blir jo en tur i året, om ikke flere. Da er det enklest for meg å ha forsikring via. kredittkortet + hvis visa'en ikke blir godtatt er det supert å ha et ekstra kort i lommeboken. (Noe jeg var borti i Egypt. Ingen minibanker som godtok mitt visa).

+ Det er stress å avbestille og så bestille nytt ved hver reise.. Må som oftest ut med årsavgift på kortet uansett mtp. at jeg reiser ca 1 gang i året? Det er årsavgift på kredittkort sant?

Hver gang jeg får lønn må jeg overføre mellom 2-3000kr fra lønningskontoen og over til kredittkortet. Siden den står i minus.. Det hjelper ikke å legge kredittkortet fra seg hjemme. Det er jo superenkelt for meg å logge innpå nettbanken via mobilen og overføre pengene fra kredittkortkontoen og over til visakortet..... :grine:

Det er vel meg som er problemet og ikke kredittkortet.... :vetikke:

Noen som har noen ideer som kan hjelpe meg? Prøver å følge ett strengt men fullt realistisk budsjett nå for året som kommer ved å spare så mye egenkapital som mulig. Men det blir aldri noe særlig oppspart pga den helsikkens kreditten! Kjøper jo bare drittmat uansett ute på farten :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lagt merke til at budsjettet jeg skal følge hver måned ikke blir fulgt. Dette er pga. kredittkortet mitt. Har satt kreditten på den laveste grensen i skandiabanken, nemlig 5000kr.

Eneste grunnen til at jeg har et kredittkort er pga. forsikring når jeg skal på reise. Det blir jo en tur i året, om ikke flere. Da er det enklest for meg å ha forsikring via. kredittkortet + hvis visa'en ikke blir godtatt er det supert å ha et ekstra kort i lommeboken. (Noe jeg var borti i Egypt. Ingen minibanker som godtok mitt visa).

+ Det er stress å avbestille og så bestille nytt ved hver reise.. Må som oftest ut med årsavgift på kortet uansett mtp. at jeg reiser ca 1 gang i året? Det er årsavgift på kredittkort sant?

Hver gang jeg får lønn må jeg overføre mellom 2-3000kr fra lønningskontoen og over til kredittkortet. Siden den står i minus.. Det hjelper ikke å legge kredittkortet fra seg hjemme. Det er jo superenkelt for meg å logge innpå nettbanken via mobilen og overføre pengene fra kredittkortkontoen og over til visakortet..... :grine:

Det er vel meg som er problemet og ikke kredittkortet.... :vetikke:

Noen som har noen ideer som kan hjelpe meg? Prøver å følge ett strengt men fullt realistisk budsjett nå for året som kommer ved å spare så mye egenkapital som mulig. Men det blir aldri noe særlig oppspart pga den helsikkens kreditten! Kjøper jo bare drittmat uansett ute på farten :sur:

Vet ikke helt om jeg forstår deg? Hvis du har et kredittkort og bruker det, så er det jo en naturlig følge at du må betale regning hver måned. Det er jo sånn det funker, ikke noen krise det så lenge du har penger å betale med? Men virker ikke som du har helt kontroll på økonomien når du ikke er sikker på hvordan det virker og om du betaler årsavgift. Det finnes mange kredittkort uten årsavgift, forøvrig. Passer du på å betale på forfall så har det ikke skjedd noe verre enn at du har fått et rentefritt lån. På enkelte kort også bonus.

Anonymous poster hash: 9ff32...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøa

Jeg forstår at jeg må betale tilbake det jeg bruker. Og det gjør jeg - er nettopp derfor at det jeg ser for meg å spare hver måned ikke blir realistisk. Fordi jeg alltid må bruke lønnen på å nedbetale kreditten. Men hadde vært greit å ikke hatt noe kreditt i det hele tatt :) Så lurer vel egentlig på om det hadde vært mulig å sperret kredittkortet på et vis? Å bare hatt et kredittkort, pga godene, bare at det ikke var noe penger på det jeg kunne brukt opp.

:plystre:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha kortet med deg. Ikke gi deg muligheten til å benytte deg av det.

Legg det sammen med passet ditt :)



Anonymous poster hash: fdefe...719
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at jeg må betale tilbake det jeg bruker. Og det gjør jeg - er nettopp derfor at det jeg ser for meg å spare hver måned ikke blir realistisk. Fordi jeg alltid må bruke lønnen på å nedbetale kreditten. Men hadde vært greit å ikke hatt noe kreditt i det hele tatt :) Så lurer vel egentlig på om det hadde vært mulig å sperret kredittkortet på et vis? Å bare hatt et kredittkort, pga godene, bare at det ikke var noe penger på det jeg kunne brukt opp.

:plystre:

TS

Du ville vel brukt penger selv om du ikke hadde kredittkort? Hvis du sperrer kortet så får du jo ikke kjøpt reiser med det, og da virker ikke reiseforsikringen. Hvilke goder tror du at du får hvis du sperrer kortet og ikke bruker det? Da kan du jo heller ikke bruke det som reservekort på reiser.

Anonymous poster hash: 9ff32...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først går du inn og leser prislisten for din bank. Da ser du om det er årsavgift på kortet eller kortene dine. Du bør og forsikre degnom at du har forsikring på kort slik du viser til. Jeg trodde alle kredittkort hadde innbakt forsimring, men der tok jeg feil. Ikke de mastercardene jeg har, og heller ikke på Visakortet.

Det skal være mulig å sperre seg selv for kreditt. Da kan du ikke ha eller bruke kredittkort.

Problemet ditt er vel egentlig å disiplinere deg selv? La kortet ligge hjemme og unnlat å gå og overfør penger fra/til andre kontoer til brukskonto. Dette er bare en vanesak. Kredittkortet er altfor lett å ty til, jeg vet det henger en dyr vekse her, kjøpt for noen dager siden med kredittkort. Men, men det er jo bare å overføre penger.....Tankegangen blir påvirket av kredittkortmulighetene.

Anonymous poster hash: 474e2...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøllefrøa

Det har jeg ikke tenkt på. At reiseforsikringen kun gjelder når reisen betales med kredittkortet. Da kan jeg jo ikke sperre/deaktivere kortet. Men å sperre seg selv for kreditt hadde jo vært et veldig drastisk steg å ty til :pasha:

Å ligge kortet med passet var ingen dum idè! Jeg må vel bare ta meg selv i nakkeskinnet! Aldri ha kortet med meg ut av huset. Der ligger myye av problemet.

Det vil hvertfall hjelpe på å ikke ha det i lommeboken lenger!

Har fått med meg at det ikke er alle kredittkort som har forsikringer. Men mener jeg nevnte det kjapt for min far engang, og da sjekket vi det ut. Så er rimelig sikker på at dette er aktuelt. Hehe! Ellers hadde jeg glatt avsluttet hele greien! :smoke:

Nei jeg får bare disiplinere meg selv! Kortet havner med passet, langt nedi en skuff! Så får jeg se om det blir bedringer.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg kredittkort i en annen bank, og legg det igjen hjemme. Da kan du ikke bare overføre penger uten videre.

Anonymous poster hash: 9863c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg kredittkort i en annen bank, og legg det igjen hjemme. Da kan du ikke bare overføre penger uten videre.

Anonymous poster hash: 9863c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøa

Skaff deg kredittkort i en annen bank, og legg det igjen hjemme. Da kan du ikke bare overføre penger uten videre.

Anonymous poster hash: 9863c...a33

Dritlurt! Det skal jeg!! Takk :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...