Gå til innhold

Kan jeg kreve redusert husleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i en leilighet i en måned nå og skifter exploderende propper i vårt sikringsskap 2-3 ganger hver dag, ibland mer. Vår jordfeilbryter går +5 ganger hver dag og. Dette skjer kun når vi tenner lyset i badet men kaper strommen til alle soverom, kjoleskapet, varmeovnen og selvfolgelig badet. Jeg har gjort utleieren klar ove problemet men ingenting har skjedd. Har jeg lov at kreve redusert husleie til utleieren fikser problemet?



Anonymous poster hash: 4c531...b06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er samme propp som exploderer heile tiden, og exploderer ibland heilt av seg sjol. Jeg har kun en varmeovn som varme opp heile leilighet og når den står mellom 22-25 grader så orker ikkje proppen mer og exploderer. Samme med gulvvarmen i badet. Den er heilt umulig at sette på. Proppen exploderer direkte.

Di hadde en elektriker og så på det for noe uker siden, og utleieren sku få tilbud. Sist jeg spurte han for 1,5 uka siden sa han at han sku se om han kunne få bedre tilbud andre steder. Men jeg har ennå ikkje hort noe.



Anonymous poster hash: 4c531...b06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt tar tid, har selv sendt ut en liste med arbeid jeg vil ha gjort, og av 7 firma er det to som har svart på disse 16 dagene. Smør deg med tålmodighet og håp huseier fikser det. Vet ikke om leieboere må betale for å skifte sikringer, men det finnes en sikkert en instans som kan svare på det.

Anonymous poster hash: cde87...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få reeusert leie pga feil og mangler er en komplisert sak. Kontakt en leieboerfrening om du er uskikker på hva du kan og bør kreve, krav til dokumentasjon, varsel til utleier og øvrig fremgangsmåte.

Er dere usikker på om dette kan være brannfarlig i tillegg til irriterende, kontakt brannvesenet og få de der som jobber med forebygging og kontroll til å komme på befaring. M.e.a. ikke ring 110.

Anonymous poster hash: e4db4...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Grunnen til at sikringene slår ut hele tiden er at det enten er feil på det elektriske anlegget (f.eks jordfeil) eller at kursene er for svake i forhold til hva som er tilkoblet.

Du har varslet, husvert utbedrer. Det tar tid å få håndverker.

Reduksjon av husleie forutsetter egentlig at boligen har blitt verre å bo i etter at dere flyttet inn, og det antar jeg ikke er tilfellet. Hvis sikringene ryker så fort som du sier ville en hånd på sikringene ville gjort at du kjente at de var varme. Men for all del, hør nå med husvert om han er villig til en reduksjon på f.eks 15 % inntil det er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok litt mer til enn det. Og en måned er ikke lenge. Jeg skjønner det er fryktelig irriterende, men det lønner seg ikke å krangler med mindre det er nødvendig. "Pick your battles" som det heter.

Anonymous poster hash: 30c0e...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er du som må skifte sikringene, sørg i hvert fall for at du bruker automatsikringer, som ikke "eksploderer" men bare slår seg av. Du får automatsikringer som passer til vanlige skrusikringsskap.

Spør husverten om det er OK at han betaler disse / at du trekker kostnaden fra på leia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig lett for huseier å finne på å si deg opp om du skulle be om redusert husleie, og så finne noen som er villig til å betale hva han krever for å bo der.



Anonymous poster hash: f10d8...504
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...