Gå til innhold

Når er man rik i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en formue på 30mill og 2,5 brutto inntekt. Men han ser ikke på seg selv som rik i det hele tatt.

Når kvalifiserer man egentlig til definisjonen "rik" i Norge?

Hvor stor formue og inntekt bør man ha? Jeg tenker ikke på rik på åndelige verdier i denne tråden, men materielle.

Hvordan vil dere gi et beløpsmessig anslag på det å være rik - slik den enkelte av dere vil konkretisere begrepet?

Anonymous poster hash: 28874...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva "naboen" har. Regner med han vanker blant de som også har noen ekstra nuller på lønnslippen enn hva gjennomsnittet har?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke trenger å jobbe en dag til resten av livet



Anonymous poster hash: 2c653...24e
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mange ting som spiller inn til at man definere det utifra et tall.

Det er både inntekt og formue som spiller inn - samt gjeld, lån o.l. Noen venter mye penger i arv fra foreldre, andre ingenting. Noen har et overstadig forbruk, andre bruker lite. Levekostnader varierer veldig også utifra bosted.

Noen definerte en gang "rik" som en situasjon der mer penger ikke vil endre måten du lever på (fra dag til dag) og det er jeg enig i.



Anonymous poster hash: c09ae...d4f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å definere det. I norge er vel egentlig alle rike, sett mot resten av verden.

Vi tjener ca 3 mill i året, eier bolig til 12 mill og hytte til 4, samt biler, og har ca 6 mill i gjeld totalt. Tenker ikke på oss som rike, da begge er vokst opp med dette og de fleste i omgangskretsen heller ikke behøver å tenke på penger når det er snakk om å gå ut og spise eller reise på tur sammen. Men vil si vi har det behagelig.



Anonymous poster hash: 92226...8b9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tråd om dette tidligere i uken, hvor flere tydeligvis definerer rik med det som tjener gjennomsnittet; dvs. ca. 450.000 i året...



Anonymous poster hash: f8d19...f70
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for mange ting som spiller inn til at man definere det utifra et tall.

Det er både inntekt og formue som spiller inn - samt gjeld, lån o.l. Noen venter mye penger i arv fra foreldre, andre ingenting. Noen har et overstadig forbruk, andre bruker lite. Levekostnader varierer veldig også utifra bosted.

Noen definerte en gang "rik" som en situasjon der mer penger ikke vil endre måten du lever på (fra dag til dag) og det er jeg enig i.

Anonymous poster hash: c09ae...d4f

Han har ikke noen gjeld og eier eget hus, biler, hytte osv. Han har arva halvt parten av summen, også har han en fin jobb da.

Personlig så ser jeg på han som ''rik''

Anonymous poster hash: 28874...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noen gjeld og eier eget hus, biler, hytte osv. Han har arva halvt parten av summen, også har han en fin jobb da.

Personlig så ser jeg på han som ''rik''

Anonymous poster hash: 28874...18b

Som sagt, det kommer an på.

Faren min har verdier for ca. 60-70 mill, og ikke noe lån. Men han er ikke veldig "likvid", og mye av det er bundet opp. Enten det er investeringer, bolig osv.

Eksen min har f.eks. noe mindre formue men mer inntekt og inntekter fra flere hold som er konstante (dvs. deleier i en rekke firma). Han har langt mer frigitt kapital.

Det er flere ting som spiller inn. Og det kommer selvsagt an på hvem som man sammenlikner seg med.

Anonymous poster hash: c09ae...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 30mill i formue så er du rik. Enkelt og greit.



Anonymous poster hash: 80965...af7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på mannen din som rik.

Formue på 30 mill synes jeg kvalifiserer til rikt.

2,5 mill i inntekt er også i toppsjiktet av norsk lønning.

Men det spørs jo hvem man sammenligner seg med, kanskje det i hans miljø er flere som har større formue eller tjener mer, så hans definisjon av rik er mer sånn når man eier minst tre fly og en øy og har en månedslønn på det han tjener i året.

Jeg tror kanskje mannen din er ca der hvor min definisjon for rik er, jeg jobber jo med folk som tjener 2,5 mill+ og har egentlig ikke tenkt på dem som direkte Onkel Skrue-rike. Men legg til den formuen på 30 mill så begynner vi å snakke.



Anonymous poster hash: 6079b...313
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med om du tjener 2.5mill i året egentlig? Eget firma?



Anonymous poster hash: 80965...af7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall helt sikkert og det er at de som regnes som rike i Norge, med store, arvede familieformuer, sitter ikke her inne på KG og skryter av / diskuterer formuen sin.

Mannen min tilhører en av de familiene og jeg har etter snart 15 års ekteskap til dags dato aldri hørt et ord om penger og formue i noen sammenhenger.

Anonymous poster hash: 09597...1b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Mannen min har en formue på 30mill og 2,5 brutto inntekt. Men han ser ikke på seg selv som rik i det hele tatt.

Når kvalifiserer man egentlig til definisjonen "rik" i Norge?

Hvor stor formue og inntekt bør man ha? Jeg tenker ikke på rik på åndelige verdier i denne tråden, men materielle.

Hvordan vil dere gi et beløpsmessig anslag på det å være rik - slik den enkelte av dere vil konkretisere begrepet?

Anonymous poster hash: 28874...18b

Han er rik på penger. Skjønner ikke hvorfor du spør, i grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når man har råd til egne ting og andre prøver å stjele fra deg hele døgnet.



Anonymous poster hash: 06791...52e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

når man har råd til egne ting og andre prøver å stjele fra deg hele døgnet. Anonymous poster hash: 06791...52e

Så tyverier skjer ikke når man bor i hospits, på gaten eller i fattige land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med om du tjener 2.5mill i året egentlig? Eget firma?

Anonymous poster hash: 80965...af7

Han jobber med aksjemegling, det har også faren og farfaren hans jobber/jobbet med

Anonymous poster hash: 28874...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor møtte du mannen din? Er du også innen økonomibransjen? Jeg vil også bli godt gift :P



Anonymous poster hash: d7ba0...1a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Dersom man har stor familie, gode venner og mange rundt en som er glad i en, er man rik! :)

Men sånn ellers, økonomisk sett.. Man er rik dersom man ikke har billån og huslån, men allikevel eier hus og bil :) de fleste unge mennesker (20-50) i Norge eier ikke huset sitt selv, de er ikke rike sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om inntekt og formue kan definere om du er rik eller ei. Dersom du i voksen alder, har høy grad av økonomisk frihet til å gjøre hva du vil, så er du rik, i mine øyne.

Noen kan ha en årsinntekt på 400.000, men ha såpass lave kostnader, at den økonomiske friheten kan være vel så høy som hos noen med 1 million i inntekt, men med høye kostnader.



Anonymous poster hash: e9d31...a7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...