Gå til innhold

Søkt startlån på boligkontoret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De vil ha grunnfinaseringsbevis fra privat bank. Hva er grunnfinaseringsbevis? Hva er det de vil ha?

Anonymous poster hash: 36938...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vil vite at du også har finansiering i bank. Altså at du har avtale med en bank som går med på finansiering på 85 % hos banken og 15 % startlån fra kommunen. Deretter vil da kommunen sette "grense" på feks startlån kr. 300 000 innvilget forutsatt finansiering hos bank inntil 1 200 000 feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil vite at du også har finansiering i bank. Altså at du har avtale med en bank som går med på finansiering på 85 % hos banken og 15 % startlån fra kommunen. Deretter vil da kommunen sette "grense" på feks startlån kr. 300 000 innvilget forutsatt finansiering hos bank inntil 1 200 000 feks :)

Jeg ønsker ikke egenkapital hos boligkontoret, den har jeg. Jeg ønsker boliglån for økonomisk vanskeligstilte. Trodde jeg søkte på det jeg? Må ha misforstått noe på søknaden da..

Anonymous poster hash: 36938...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt meg bekjent får du ikke fullt boliglån i husbanken/kommunen. Du kan søke om startlån og tilskudd. Startlån fungerer som en del av egenkapitalen som nevnt, og tilskudd kan du i tillegg ved behov for hjelp til etablering. Disse to tilbudene tar sikte på nettopp det du beskriver - økonomisk vanskligstilte. Siden du skriver at du har søkt på startlån i overskriften her, så er det hvertfall derfor de ber om finansieringsbevis - for startlån er altså lån for manglende egenkapital, mens resten er hos banken :)

Skal ikke være for påståelig, for kan godt henne det har gått meg hus forbi at man kan få fullt boliglån hos husbanken/kommunen, men jeg tror hvertfall ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt meg bekjent får du ikke fullt boliglån i husbanken/kommunen. Du kan søke om startlån og tilskudd. Startlån fungerer som en del av egenkapitalen som nevnt, og tilskudd kan du i tillegg ved behov for hjelp til etablering. Disse to tilbudene tar sikte på nettopp det du beskriver - økonomisk vanskligstilte. Siden du skriver at du har søkt på startlån i overskriften her, så er det hvertfall derfor de ber om finansieringsbevis - for startlån er altså lån for manglende egenkapital, mens resten er hos banken :)

Skal ikke være for påståelig, for kan godt henne det har gått meg hus forbi at man kan få fullt boliglån hos husbanken/kommunen, men jeg tror hvertfall ikke det.

Jeg finner ingenting som sier at startlån er det samme som egenkapital. Hatt en googlerunde nå

Anonymous poster hash: 36938...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor antagelig i en kommune som prioriterer topplån, ikke fullfinansiering. Etter at det ble krav til 15% egenkapital har søknadsmengden til Husbanken eksplodert, og kommunene må i større grad enn før prioritere.

Fra Husbanken:

"I hovedsak benyttes startlån til kjøp av bolig. Da er det vanlig at en privat bank finansierer deler av boligen og at kommunen toppfinansierer med startlån. Kommunen kan også fullfinansiere.

Du kan også få startlån til:

  • hjelp til å bli boende i boligen du har
  • refinansiering av et dyrt lån
  • utbedring av bolig
  • tilpasning av bolig
  • å bygge bolig
  • toppfinansiering

Det er hver enkelt kommune som prioriterer hvilke formål de gir startlån til. Ta kontakt med din kommune eller besøk kommunens nettsider for mer informasjon om dette."



Anonymous poster hash: 1c1f6...baa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bor antagelig i en kommune som prioriterer topplån, ikke fullfinansiering. Etter at det ble krav til 15% egenkapital har søknadsmengden til Husbanken eksplodert, og kommunene må i større grad enn før prioritere.

Fra Husbanken:

"I hovedsak benyttes startlån til kjøp av bolig. Da er det vanlig at en privat bank finansierer deler av boligen og at kommunen toppfinansierer med startlån. Kommunen kan også fullfinansiere.

Du kan også få startlån til:

  • hjelp til å bli boende i boligen du har
  • refinansiering av et dyrt lån
  • utbedring av bolig
  • tilpasning av bolig
  • å bygge bolig
  • toppfinansiering

Det er hver enkelt kommune som prioriterer hvilke formål de gir startlån til. Ta kontakt med din kommune eller besøk kommunens nettsider for mer informasjon om dette."

Anonymous poster hash: 1c1f6...baa

Bor i Oslo.

Vi har ønsket fullfinasering ja. Ihvertfall håpet på det. Jeg har en inntekt på 290.000 og er alene med ett barn. Jeg aner ikke hvordan de tror jeg skal levere noe sånt på to uker. Tar det så kort tid å søke om det i bank?

Anonymous poster hash: 36938...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke egenkapital hos boligkontoret, den har jeg. Jeg ønsker boliglån for økonomisk vanskeligstilte. Trodde jeg søkte på det jeg? Må ha misforstått noe på søknaden da..Anonymous poster hash: 36938...477

Da må du sende in dokumentasjon på at du er vanskeligstilt. Eller på annen måte la det komme frem i søknaden at du søker fullfinasierering.

Er ikke kjent med hvilke inntkestgrenser politikerne i Oslo har satt og som boligkontoret må forholde seg til, og dermed om du er innafor eller utafor

inntektsgrensen.

Reglene for Oslo kommune kan du få hos kommunen. Husbankens generelle regler hjelper ikke mye her.

Anonymous poster hash: dbd82...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo.

Vi har ønsket fullfinasering ja. Ihvertfall håpet på det. Jeg har en inntekt på 290.000 og er alene med ett barn. Jeg aner ikke hvordan de tror jeg skal levere noe sånt på to uker. Tar det så kort tid å søke om det i bank?

Anonymous poster hash: 36938...477

Med den inntekten får du ikke lån stort nok til å få kjøpt deg noe i Oslo. Boligkontoret i Oslo forholder seg strengt til SIFO-bidsjettet, og med det vil du ikke få 3 x inntekt i lån en gang. Skal du kjøpe deg et sted å bo, må du ut av byen.

Anonymous poster hash: 1c1f6...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke lån i vanlig bank. Som aleneforsørger med lav inntekt vil du få avslag. Be om avslagsbrev og legg dette sammen med søknaden om startlån. Ønsker du fullfinansiering hos kommunen krever de dokumentasjon (avslagsbrev) på at du har søkt i vanlig bank.

Anonymous poster hash: 4ef56...d08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo.

Vi har ønsket fullfinasering ja. Ihvertfall håpet på det. Jeg har en inntekt på 290.000 og er alene med ett barn. Jeg aner ikke hvordan de tror jeg skal levere noe sånt på to uker. Tar det så kort tid å søke om det i bank?

Anonymous poster hash: 36938...477

Hvordan skal du betjene et lån med den lønnen, og itillegg forsørge deg og din datter?

Anonymous poster hash: 0218a...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt meg bekjent får du ikke fullt boliglån i husbanken/kommunen. Du kan søke om startlån og tilskudd. Startlån fungerer som en del av egenkapitalen som nevnt, og tilskudd kan du i tillegg ved behov for hjelp til etablering. Disse to tilbudene tar sikte på nettopp det du beskriver - økonomisk vanskligstilte. Siden du skriver at du har søkt på startlån i overskriften her, så er det hvertfall derfor de ber om finansieringsbevis - for startlån er altså lån for manglende egenkapital, mens resten er hos banken :)

Skal ikke være for påståelig, for kan godt henne det har gått meg hus forbi at man kan få fullt boliglån hos husbanken/kommunen, men jeg tror hvertfall ikke det.

Man kan få fullt boliglån og tilskudd på opp til 600.000.

Du bor antagelig i en kommune som prioriterer topplån, ikke fullfinansiering. Etter at det ble krav til 15% egenkapital har søknadsmengden til Husbanken eksplodert, og kommunene må i større grad enn før prioritere.

Fra Husbanken:

"I hovedsak benyttes startlån til kjøp av bolig. Da er det vanlig at en privat bank finansierer deler av boligen og at kommunen toppfinansierer med startlån. Kommunen kan også fullfinansiere.

Du kan også få startlån til:

  • hjelp til å bli boende i boligen du har
  • refinansiering av et dyrt lån
  • utbedring av bolig
  • tilpasning av bolig
  • å bygge bolig
  • toppfinansiering

Det er hver enkelt kommune som prioriterer hvilke formål de gir startlån til. Ta kontakt med din kommune eller besøk kommunens nettsider for mer informasjon om dette."

Anonymous poster hash: 1c1f6...baa

Det er ikke kommunen som bestemmer. De må forholde seg til midlene fra husbanken så det kan lønne seg å søke på nyåret når potten er full.

Bor i Oslo.

Vi har ønsket fullfinasering ja. Ihvertfall håpet på det. Jeg har en inntekt på 290.000 og er alene med ett barn. Jeg aner ikke hvordan de tror jeg skal levere noe sånt på to uker. Tar det så kort tid å søke om det i bank?

Anonymous poster hash: 36938...477

Søk samtidig om boligtilskudd. Jeg kjenner en som fikk 350.000 i tilskudd. Tilskuddet nedskrives med 5 % i året over 20 år. Be banken om et avslag på lån. Det tar bare noen få minutter og du vil få det pga din lave inntekt.

Med den inntekten får du ikke lån stort nok til å få kjøpt deg noe i Oslo. Boligkontoret i Oslo forholder seg strengt til SIFO-bidsjettet, og med det vil du ikke få 3 x inntekt i lån en gang. Skal du kjøpe deg et sted å bo, må du ut av byen.

Anonymous poster hash: 1c1f6...baa

Det stemmer ikke. Men boligkontoret går etter sifos satser om ligger på cirka 9300 for enslig når boutgiftene (lån og fellesutgifter) er dekket. Det er der boligtilskuddet kommer inn.

Hvordan skal du betjene et lån med den lønnen, og itillegg forsørge deg og din datter?

Anonymous poster hash: 0218a...44e

Det er svært dyrt å leie i Oslo. En jeg kjenner som har barn fikk 1,4 mill. i startlån og 400tusen i boligtilskudd med en lavere inntekt enn ts har.

Anonymous poster hash: 96817...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkontoret må godkjenne boligen og budet du legger inn. Under budrunden kan de gå litt opp så det er viktig å holde kontakt på telefon. Du bør ikke legge inn bud på boliger med høye felleslån. Det vil bli avslag fra boligkontoret. De godkjenner heller ikke oppussingsobjekter, men jeg vet om en som fikk startlån til det ved å legge ved en skriftlig avtale om å gjøre det billig fra tre venner som drev firma og var godkjent som maler, elektriker og rørlegger.



Anonymous poster hash: 96817...48d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke kommunen som bestemmer. De må forholde seg til midlene fra husbanken så det kan lønne seg å søke på nyåret når potten er full.

Såvisst er det kommunen som bestemmer reglene for sin kommune og tildeling til søkere bosatt i sin kommune.

Hvor mye penger hver enkelt kommune ønsker å søke om er det kommunen som bestemmer. De fleste kommuner søker om mindre midler enn det maksimale de kan få tildelt fra Husbanken.

Tid på året man søker har ingen betydning. Hver enkelt kommune sine avdelinger som

styrer med boliglån og tilskudd er som en hvilken som helst "bank". Fordi de hele

tiden får inn penger via låntakere som betaler ned på sine lån og lån/tilsudd som blir

innfridd ved salg av boliger.

De som virkelig er midt i målgruppennog har et dokumentert behov får lån. Boligkontorene i kommunene går ikke tom for penger, noe vanlige banker heller ikke gjør.

Noe vi og har oversikt over når vi har jobbet i systemet.

Anonymous poster hash: dbd82...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkontoret må godkjenne boligen og budet du legger inn. Under budrunden kan de gå litt opp så det er viktig å holde kontakt på telefon. Du bør ikke legge inn bud på boliger med høye felleslån. Det vil bli avslag fra boligkontoret. De godkjenner heller ikke oppussingsobjekter, men jeg vet om en som fikk startlån til det ved å legge ved en skriftlig avtale om å gjøre det billig fra tre venner som drev firma og var godkjent som maler, elektriker og rørlegger. Anonymous poster hash: 96817...48d

Dette er en helt uaktuell problemstilling. Når boligkontoret innvilger eller gir forhåndsgodkjenning på lån/tilskudd står det klart og tydelig i papirene at samlet fellesgjeld, dvs. Lån, tilsudd og fellesgjeld på boligen det bys på samlet ikke kan overstige x kroner.

Anonymous poster hash: dbd82...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg fikk 700000 i fullfinansiert startlån og 240000 i tilskudd (nedskrevet 10% hvert år i 10 år). Ganske greit lån som har gjort at jeg kunne bo i min egen leilighet med kun 150000 årlig inntekt. :)



Anonymous poster hash: 73bf5...550
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk først avslag fra kommuneansatte jeg søkte første gangen. Men så flyttet jeg til en annen bydel på nyåret og sendte samme søknad til en annen bydel og annen saksbehandler og fikk låne 100%

Hadde en årslønn på 300tusen.

Dette var da 3år siden og de var kanskje ikke så strenge da. Fikk bedre økonomi etter at jeg kjøpte egen bolig. Da sparte jeg litt etter litt slik at jeg kunne gjøre noen oppgraderinger på leiligheten og øke verdien. Kjøpte en leilighet som var passe beboelig.

Forhåpentligvis kan jeg etterhvert kjøpe meg noe større etter noen år. Bor på ettroms i Oslo.

Anonymous poster hash: 8a3e6...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...